De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#1 Bericht door PA3PWR »

Om,

Dat een dual band antenne met een professionele uitstraling niet duur hoeft te zijn blijkt wel uit dit ontwerp.Het ontwerp is niet geheel van mijzelf maar het is een verbeterde versie met een pro look.Het kan natuurlijk altijd nog goedkoper maar dit gaat dan vaak wel tenkoste van de uitstraling en de kans op evt. oxidatie problemen door o.a vocht.

De onderdelen die U nodig hebt voor fabricage zijn de volgende;

1x PVC buis,rond 32 m/m (buitenmaats) van minimaal 50 cm lengte (Bouwmarkten)
1x center PL259 female (adapter coax kabel naar antenne litze) Bij Veenstra te koop voor €7,00
2x 1 mtr RVS staf 3 m/m rond (minimaal 2x 75 cm) á 1 euro p/mtr.

Het fabriceren;

De 2 RVS staafjes gaan we buigen en wel zodanig dat je per staafje een lengte overhoud van 49,5 cm (langste) en een lengte van zo'n 19 cm (kortste).Deze 2 lengtes moeten zo gebogen zijn dat ze parallel langs elkaar lopen op een afstand van zo'n 8 á 10 m/m.Dit doe je ook met het andere (2e) staafje.Als je het goed gebogen hebt hou je zowel aan de lange alswel de korte kant een kleine lengte over.Deze lengtes gaan we in een later stadium op lengte knippen.Deze 2 stralers (warme en koude kant) bevestig je met grote ringen op de adapter recht tegenover elkaar.De adapter zelf gaan we nu pas maken voor bevestiging in de PVC buis (dit kun je natuurlijk het beste eerst doen).Hiervoor moet de PVC buis aan 1 kant ietsje ruimer gemaakt worden want de adapter past net niet in de PVC buis.Ik heb dit gedaan door een stukje van een bezemsteel ietsje puntig te maken waardoor deze in de PVC buis past.De PVC buis dan voorzichtig verwarmen en met een hamer voorzichtig het stukje hout in de PVC buis persen,ver genoeg zodat de adapter er goed in past.Af laten koelen en het stukje hout verwijderen.Nu 2 kleine gaatjes van b.v 3,2 m/m boren (voor 4 m/m RVS boutjes) en evt. draad snijden t.b.v het borgen van de adapter in de buis.Vergeet bij montage niet om eerst de coax kabel door de buis te voeren adapter aan te sluiten en de plug waterdicht af te tapen voordat je de adapter definitief aan de buis vast maakt.Als de stalers recht tegenover elkaar gemonteerd zijn kan de afstelling van de antenne beginnen.Ik denk zelf dat als je de langste stralers op 49,5 cm houd en de kortste stralers op 19 cm dat je er dan eigenlijk niets meer aan hoeft te doen.Let wel op dat als je aan deze lengtes gaat knippen/zagen je beide frequenties wijzigd gezien het stralers uit 1 stuk zijn.

De foto's geven meer duidelijkheid :-)

PS: De 2 kleine zwarte afstandhouders zijn van kunststof en heeft dus niets te maken met een aanpassing o.i.d.....

Happy building..
Bijlagen
IMAG0003.jpg
IMAG0002.jpg
IMAG0001.jpg

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#2 Bericht door pe5jw »

Leuk dat je dit met ons deelt :)
Ziet er idd goed uit en makkelijk na te maken.
Misschien moest ik dat ook maar eens doen en deze inplaats van de 2m gp op zolder hangen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#3 Bericht door PD4NX »

Dat ziet er heel goed uit !
Het zou mooi zijn als zo'n adapter ook in N-uitvoering verkrijgbaar zou zijn. :mrgreen:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#4 Bericht door PA2OLD »

Mooi gemaakt en ziet er inderdaad prima uit.
Maar kan je ook iets zeggen of ze goed functioneren, in vergelijk met andere antennes?
Weken 2 meter en 70 cm gelijkwaardig?
Ik neem aan dat de bovenste stralers (bij verticaal plaatsen) aan de coax kern vast zitten?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#5 Bericht door pe1rea »

Kattesnor dipool voor 2 en 70 ipv HF. :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#6 Bericht door PA3PWR »

PA2OLD,

Inderdaad is het zo dat je de "warme" kant bovenaan houd/monteerd en de "koude" kant onderaan.

Buiten dat kun je nog veel meer uit deze antenne halen gezien er aan de adapter enkele "ogen" zitten t.b.v bevestiging.
Je kunt er natuurlijk ook horizontaal mee werken en ideaal geschikt voor b.v op te hangen binnenshuis op de zolder om maar eens iets te noemen.En wat dacht je van een veld-dag of op een vakantie stekje.Fantaseer er maar op los zou ik zeggen.:-)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#7 Bericht door PA2RU »

Dat ziet er heel mooi uit :wink:
73 René PA2RU

PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#8 Bericht door PA3PWR »

PA2OLD schreef:Mooi gemaakt en ziet er inderdaad prima uit.
Maar kan je ook iets zeggen of ze goed functioneren, in vergelijk met andere antennes?
Weken 2 meter en 70 cm gelijkwaardig?
Ik neem aan dat de bovenste stralers (bij verticaal plaatsen) aan de coax kern vast zitten?
Ben,

De vraag wat betreft de stralers,klopt.."Warme" kant boven !!
Over de werking kan ik nog niet zo heel veel zeggen omdat de antenne net in elkaar gezet is en er eigenlijk nog nauwelijks tijd is geweest om hem te testen en in de mast te plaatsen.De V.S.W.R is uiteraard wel gemeten en deze is ruimschoots goed te noemen voor zowel de 2 alswel de 70 cm band.Dit zegt natuurlijk nog helemaal niets over het stralings-patroon en de werking.Wel kan ik je melden dat ik hier in Huizen (Noord-Holland) met gemak de repeaters van Amersfoort open druk met 0,5 watt op zowel 2 als 70 cm en de antenne op dezelfde hoogte staat als op de foto's,dit is 2 mtr hoog (topje straler "warme" kant).Met deze bekrompte test mag ik er wel vanuit gaan dat de antenne goed afstraalt.Amersfoort is hier vandaan toch al snel zo'n 20 km en Huizen ligt maar net boven het nieuw amsterdams pijl (+ 2,35 mtr),niet gek zou ik zeggen.

Groetjes,

Peter.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#9 Bericht door PA2OLD »

Dag Peter,

Bedankt voor jouw reactie.
Ik hoop dat je ergens even wat tijd vindt en het antenne wat hoger kan testen.
Als liefhebber van dit soort "vreemde" en makkelijk te bouwen antennes, ben ik zeer benieuwd naar de resultaten en zal zeker nabouwen.
Zelf gebruik ik o.a. 2 Popovic antennes, waarvan de theorie iets anders zegt, als wat ik ervaar in het gebruik.
Zou dat vaker voorkomen dat gesimuleerde antennes het in het echt het soms anders, beter doen als de theorie?
Of zou dat suggestie zijn?

Waar heb je trouwens die roestvrije staven vandaan en waren die niet zeer lastig om te buigen?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#10 Bericht door PA4JAN »

Ziet er mooi uit uitleg is ook duidelijk
alleen waar komen de RVS staafjes vandaan vroeg Ben ook :D
ik denk dat je ze kunt buigen met een buig ijzer Ben ??
Of met een bankschroef ??

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#11 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Het RVS zal gewone Tig lasdraad zijn.
Mijn ervaring met een 50-tal GP-tjes voor 2 meter is at Aluminium TIG lasdraad van 2.4 mm (ALMG 5 kwaliteit) eigenlijk al voldoende sterk is.
Dit is nog goedkoper en makkelijker te buigen als RVS. en veel lichter
Mijn eerste GP-tje doet het al 13 jaar en staat hier thuis op het dak.
Ik heb overigens al jaren terug een aantal dualband GP voor 2-70 gemaakt door alleen de straler dubbel uit te voeren.

De GP-tjes zijn goedkoop eenvoudig makkelijk op een paaltje te zetten en hebben niet veel meer mast nodig als een 15 mm aluminium buisje

Het dual bandertje is overigens heel mooi gemaakt en ziet er erg netjes uit, zeker de complimenten.
Zelf gemaakt is vaak veel leuker als zelf gekocht.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#12 Bericht door Ton_O_E »

Lijken me laspinnen en die buigen gemakkelijk
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#13 Bericht door PD4NX »

PA3PWR schreef:Het ontwerp is niet geheel van mijzelf
Heb je misschien een linkje naar dat ontwerp ?
De PL259 connector zit me een beetje dwars. Ik zoek een oplossing voor deze antenne met een N-uitvoering.
Wellicht tips in die richting (de eenvoud spreekt me erg aan :mrgreen: ) ?

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#14 Bericht door PE1PQX »

Voor buurtgesprekjes kan een PL op 70cm ook best wel. Niet al te druk om maken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#15 Bericht door PD4NX »

PE1PQX schreef:Voor buurtgesprekjes kan een PL op 70cm ook best wel. Niet al te druk om maken.
Mmm, proberen kan altijd.

Btw, schroefdraad tappen in blinde gaatjes, hoe doe je dat (speciale tap) ?

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Plaats reactie