Kaarten ongeldig voor IOTA

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Kaarten ongeldig voor IOTA

#1 Bericht door pa0qrb »

Ik heb de afgelopen tijd een aantal kaarten binnengekregen die - als je het reglement strikt interpreteert - niet geldig zouden zijn voor IOTA.
Het probleem zit hem in de eis dat de naam van het eiland op de kaart vermeld *moet* staan. De IOTA reference is volgens de regels niet genoeg.
Voorbeelden:
HI3DX, Dominicaanse republiek. Dat staat er prominent op, samen met de IOTA referentie NA-096. Echter, dat is de referentie voor het eiland Hispaniola, en dat staat er *niet* op! Ongeldig dus.
V85SS, Sultanaat Brunei. Zelfde laken een pak, wel Brunei maar geen Borneo (OC-088).
Zo kan ik nog even doorgaan, met Turks & Caicos, Azoren enzovoorts.
Ik baal hier stevig van. Het gaat om zo'n 20 kaarten, en dat tikt aan als je tegen de 100 aan zit te hikken.

Iemand hier ervaring mee?
73,
Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kaarten ongeldig voor IOTA

#2 Bericht door PA2REH »

Hi Harold,
Zo te lezen (beter gezegd 'niet te lezen') zijn er maar weinigen die het IOTA najagen :-)
Ik ken het probleem niet, maar dat komt omdat ik (nog) niet met het IOTA certificaat bezig ben.
vy 73 Eric - pa2reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PA1FJ

Re: Kaarten ongeldig voor IOTA

#3 Bericht door PA1FJ »

Harold,
Dat klopt de naam van het IOTA eiland moet er zelfs opgedrukt of gestempeld zijn, en mag niet geschreven zijn. Ik maak na elke vakantie in SV een nieuwe QSL kaart, even plakken en knippen fototjes en eiland naam IOTA nummer e.d. en bij en bij Kruitvat laten afdrukken, klaar, geldige IOTA kaart en iedereen weer gelukkig, deden die mensen die jou ongeldige kaarten hebben gestuurd ook maar.
73 Fred

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Kaarten ongeldig voor IOTA

#4 Bericht door PD2R »

Hmmm, weer wat geleerd. Ben al diverse malen naar Denemarken geweest en heb daar vanaf verschillende eilanden (groepen) verbindingen gemaakt. Op mijn QSL kaartjes heb ik, voor zover ik mij kan herinneren, nooit de naam van het eiland gemeld. Ik begrijp nu dat ik dat dus wel had moeten doen anders heeft de ontvanger er bij het aanvragen van een IOTA certificaat dus helemaal niets aan.

Zelf ben ik niet zo van het certificaten jagen dus had me daar nooit zo in verdiept. Ik dacht met het vermelden van het IOTA nummer eventuele geinteresseerde een plezier te doen.
Ik denk dat het bovenstaande voor de meeste amateurs geld welke een kaart versturen zonder eilandnaam.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kaarten ongeldig voor IOTA

#5 Bericht door PA3DAT »

Ah, dat had ik dus wel gelezen voor ik naar die eilandjes ging! Zie mijn kaartjes op http://qrz.com/db/pa3dat
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Goza
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 aug 2012, 18:40
Roepletters: CU3AL
Locatie: Porto Judeu

Re: Kaarten ongeldig voor IOTA

#6 Bericht door Goza »

Hallo Harolt
Jammer dat je zoveel kaarten hebt die geen waarde hebben voor IOTA.
Als je een QSL kaart van de Azoren wilt hebben maak dan een QSO met mij en ik stuur je er een.
73, de Johan CU3AL
73, de Johan CU3AL

geen leven zonder golven

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: Kaarten ongeldig voor IOTA

#7 Bericht door pa0qrb »

Allen: kennelijk zijn de IOTA regels niet altijd populair leesvoer. Kan ik me voorstellen, in ambtelijk Engels met een hoop "must"s en "shall"s ertussen. Bovendien vind ik het document "IOTA programme rules" (IOTA_rules-en.pdf) slecht te vinden. Maar ja, Rule C.4.2 is onverbiddelijk: de eilandnaam *moet* er op, tenzij (Note 1) *alle* eilanden van een bepaalde groep tot dezelfde IOTA referentie behoren (Balearen of Malediven bijvoorbeeld).

@Goza: Bij de Azoren is dat niet het geval. Ik heb diverse QSO's met de Azoren gemaakt, die uiteraard wel meetellen voor DXCC. Een daarvan, met CU3HQ (QTH Lajes, Terceira) telt wel mee voor IOTA, voor Central Azores (EU-175). Van de oostelijke eilanden (EU-003) heb ik wel een QSL (CR2X), maar die vermeldt geen eilandnaam.
Zo te zien zit jij ook op Terceira en die heb ik dus al. Mocht je ooit plannen hebben om op een van de oostelijke of westelijke eilanden actief te worden, dan houd ik mij aanbevolen... Sowieso tnx voor het sked aanbod.

Btw, met de laatste telling en de IOTA contest van vorig jaar bij elkaar zit ik nu aan 98 geldige verbindingen. Antarctica is wel gewerkt maar nog niet bevestigd. Verwacht ik wel op niet al te lange termijn (Syowa station en Bellinghausen base) en dan zit ik op 99. Ik heb nog zo'n 60 IOTA's als onbevestigd staan en bij de volgende lading van het DQB zal er vast wel een bij zitten.

73
Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

Goza
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 aug 2012, 18:40
Roepletters: CU3AL
Locatie: Porto Judeu

Re: Kaarten ongeldig voor IOTA

#8 Bericht door Goza »

Hallo Harolt
En natuurlijk ook alle andere amateurs die een QSO met de Azoren willen maken.

Prima dat je een bevestiging van Terceira hebt, maar ik ben ook regelmatig actief vanaf het eiland São Jorge met de call CU5CQ.
Na 6 september zit ik daar weer voor een paar weken.
Dus wil je een QSO, laat het me weten.

73, de Johan CU3AL/CU5CQ
73, de Johan CU3AL

geen leven zonder golven

Plaats reactie