Pic morse Decoder

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Sembot
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2012, 09:01
Roepletters: ON4AIJ

Pic morse Decoder

#1 Bericht door Sembot »

Hai ,

Graag had ik een programma geschreven over morse decoder met een pic , maar weet niet goed hoe te beginnen
Mijn idee is een gelijkaardig programma te schrijven zoals CWSkimmer http://www.dxatlas.com/CwSkimmer/ omdat je over een bandbreedte verschillende morse signalen kunt zien en omdat de call wordt meegegeven zodat je eventueel een vriend snel ziet opduiken op de band
Hardware zou ik doen met een toondecoder LM567 ( ik denk dat deze weggelaten kan worden omdat je verschillende tonen moet decoderen op een bandbreedte ), pic 16F628A en een LCD 4X20 regels of 2X20 regels
Op google vind je wel wat programmas over gewone morse decoders maar deze zijn nogal moeilijk te ontcijferen vind ik
, ieder geeft zo zijn eigen opbouw van programmeren
Mijn voorkeur van programmeer taal is JAL of PicBasic , ASM vind ik wat moeilijk aan te leren ( heb al wat pogingen gedaan )

Alle hulp is welkom

mvg
Erwin ON4AIJ
Bijlagen
Morse decoder Mic.jpg

spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

Re: Pic morse Decoder

#2 Bericht door spirado »

Hallo, sorry voor tussenkomst ik zoek nl. ook naar een morse decoder maar dan dus een hardware versie zoals je op de jpg laat zien, maar dat is dus een PIC ? dan moet deze dus nog met software gevuld worden neem ik aan ?
en daar heb ik dan weer niet de spullen voor, ik vond nog wel een "project" op 't internet, maar dat is niet meer verkrijgbaar.
Een decoder lijkt mij handig, om de call-sign te zien als deze als morse word meegezonden, ik wil uiteindelijk toch ook zend amateur worden. (N toelating om te beginnen)
TIA
Laatst gewijzigd door spirado op 22 jul 2012, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Pic morse Decoder

#3 Bericht door PE1LGW »

Ik weet dat Velleman ooit een kit te koop had (heeft )
even gegoogled VELLEMAN MORSE DECODER K2659
heb deze nog ergens liggen werkt best goed.
Een nadeel je moest de de snelheid met de hand instellen.

Maar kwam ook dit nog tegen

http://www.hamradio.cc/projects/Morse_C ... ircuit.php
http://www.qsl.net/wb8rcr/cwreadr.html
http://va3ndo.tripod.com/CW_MORSE_DECODER.html


Groetjes PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

Re: Pic morse Decoder

#4 Bericht door spirado »

Bedankt !
Ik zie dat er een programmer nodig is voor de PIC bij de "projects" zo'n ding heb ik niet, dus ik moet eens gaan neuzen of ik zo'n ding ook nog in de toekomst kan gebruiken, of misschien een clubje in de buurt zoiets hebben......
En dan ziet de rest er ook eenvoudig uit, met maar weinig onderdelen, de Velleman kit is niet meer "gangbaar" bij Velleman, dus dat is alleen nog een optie als ik toevallig dat kitje ergens tegen kom.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Pic morse Decoder

#5 Bericht door coolepascal »

Erwin wil graag proberen zelf zoiets te maken.. kopen kan iedereen die er geld genoeg voor heeft, zelf maken is leuker.

Erwin het hangt af van je programeer skils en je kennis van microcontrollers.
Een paar dingen kan ik je zo vertellen. Een morse programma schrijven is op zich niet erg lastig en kan ongetwijfeld in PIC-basic (geen ervaring mee, moet er niet aan denken)
Wil je echter iets schrijven dat zelf toontjes decodeert dan word het snel een ander verhaal.
Er zijn dan een paar goede oplossingen mogelijk.

1) je gebruikt een van de counters om de freq van je signaal te meten.
Een soort freq teller dus, meet je 1000 Hz danheb je kenlijk het goede toontje te pakken.

2) Je meet de pulsbreedte, de aloude manier zoals het vroeger via de cassette interface van computertjes als de sinclair ging... werkt ook prima

3) Je doet een FFT analyse en haalt daar je signaaltjes uit... dit is veruit de mooiste (leest minst storings gevoelige) methode maar ook met stip de technisch meest ingewikkelde.

Voor methode 1 kun je wellicht nog wel PICbasic gebruiken, voor de andere oplossingen lijkt me dat niet haalbaar
Oplossing 2 is daar te tijdkritisch voor (bij talen als basic moet je maar afwachten hoe lang instructies duren)
Zelfs met C moet je oppassen !kijk hieronder maar eens

Code: Selecteer alles

int i;
for(i=0;i<255;i++)
{
    nop;
}

Code: Selecteer alles

int i;
for(i=0;i<256;i++)
{
    nop;
}
Twee dezelfde stukjes code met slechts een heel minor verschil
De compiler zal het eerste stukje code binnen een enkel register kunnen afhandelen (ondanks dat we het hier over een int hebben),
voor het tweede stukje code zal er een andere oplossing geregeld moeten worden. dat doet de compiler mooi voor je
maar de code is dan ineens wel een stuk langzamer.
Dit voorbeeld geld natuurlijk voor een 8bit processor (8051 of zo) maar bij een PIC kun je soortgelijke valkuilen tegen komen.
Ook ontkom je er niet aan om timing middels interrupts af te handelen. daarbij moet je er goed opletten dat de timers die je nodig hebt om je toontjes te decoderen geen conflicten veroorzaken met de timing die nodig is om je morse code te decoderen. Immers timers die tijdens een meting een interrupt veroorzaken verstoren de meting.
Als je van assembler gebruik maakt heb je de zaak het meest in de hand.
C is een heel goed alternatiref, maar blijf wel denken als een assembler programeur !

Gebruik je een 567 heb je met dat soort problemen vrijwel niets te maken.

Let er verder op dat je meerdere keyup/keydown metingen doet.
Het zou jammer zijn als je een verkeerd teken leest omdat er even een korte spike op de freq zat.
Doe dus een paar metingen over de periode van een dot en kijk wat het effectieve resultaat is.
Ook niet gemakkkelijk want dan blijkt dat zelfs bij CW de bandbreedte (seinsnelheid) best hoog is tov de gebruikte freq waardoor er betrekkelijk weinig ruimte is om de kwaliteit van het signaal te beoordelen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Sembot
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2012, 09:01
Roepletters: ON4AIJ

Re: Pic morse Decoder

#6 Bericht door Sembot »

Hai ,

Dank U Coolepascal dat zijn nu de dingen die ik graag wil horen ( lezen ) en kan gebruiken in mijn zoek werk
Geef er nog iemand goede info altijd welkom

mvg
Sembot

Gebruikersavatar
PA1MP
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 sep 2010, 08:43

Re: Pic morse Decoder

#7 Bericht door PA1MP »

Voor als je het makkelijker wilt, ik gebruik met tevredenheid het programma Pocket-Digi op een PDA. Die vind je hier: http://www.n0hr.com/PocketDigi/PocketDigi_intro.htm
Deze doet overigens ook PSK. Erg leuk om portabel samen met de FT-817 te gebruiken.

Toch zoek ik nog een andere goede morse-decoder maar degene die ik wil (deze: http://www.cumbriadesigns.co.uk/microcode.htm) is voorlopig niet meer te krijgen dus daar wacht ik nog even op.
73 de Marc

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Pic morse Decoder

#8 Bericht door coolepascal »

Marc,

Zoals je uit dit topic al twee maal had kunnen zien wil Erwin het zelf maken,
dat noemen ze een uitdaging aangaan.
Als hij het gemakkelijk wil dan is het beste advies de tranceiver bij het grofvuil zetten en een secretaresse met een telefoon te nemen. Maar dat is niet wat hij wil, hij wil graag zijn kennis verrijken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA1MP
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 sep 2010, 08:43

Re: Pic morse Decoder

#9 Bericht door PA1MP »

Sorry Pascal, je hebt gelijk. Het ergste is dat ik het inderdaad wel gelezen heb :oops:
Ik had er even bij moeten vertellen dat ik zelf getriggerd werd door dit topic en dat mijn bijdrage dan ook meer voor de geïnteresseerde meelezer was bedoeld.
73 de Marc

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Pic morse Decoder

#10 Bericht door lloyd »

een vergelijkbare morsedecoder wordt beschreven in het boek PIC Basics, inclusief source listing en uitleg assembly

te bestellen bij RSGB

http://www.g4aym.org.uk/pic/

op deze site staat de source listing
http://www.g4aym.org.uk/pic/tasm/newTASM.asm
maar ik raad toch aan het boek aan te schaffen want er staat een hoop extra informatie in

assembly leren is niet te vermijden

voor het programmeren kun je de PICkit i.c.m. MPLAB van microchip gebruiken

http://www.microchipdirect.com/ProductD ... 4&treeid=6

eventueel als onderdeel van een starterkit

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Pic morse Decoder

#11 Bericht door coolepascal »

Ahh kijk das een leuke tip, en prima om te beginnen lijkt me.
Al zal de softwarematige toonherkenning dan nog steeds lastig worden. (denk overigens dat de bekende PIC of AVR's wat te traag zijn daarvoor... denk hierbij eerder aan een dsPIC of een 32bit-PIC

Kijk ook eens naar Arduino's waarmee dat soort dingen snel en gemakkelijk te realiseren zijn.
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met 32bit arduino compats met zowel ARM als met PIC's
Ook heb ik een keer een ADC/DAC bordje ontwikkeld.. moet ze aleen eens in elkaar solderen :oops:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Pic morse Decoder

#12 Bericht door Noobopradiogebied »

coolepascal schreef: Ook heb ik een keer een ADC/DAC bordje ontwikkeld.. moet ze aleen eens in elkaar solderen :oops:
Ik denk dat je nog wel meer dingen hebt liggen die om je aandacht roepen :lol: :lol: Als ik zie hoe breed je kennis en interesses liggen.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Pic morse Decoder

#13 Bericht door coolepascal »

Ja je hebt gelijk maar weet je, er loopt bij mij op kantoor een meneer rond die vind dat ik af en toe naar dat kantoor moet komen daar hij anders geen reden ziet om mijn maandelijkse uitkering over te maken.
Kom ik dan thuis dan blijkt dat ik zelf ook nog een bedrijf heb waar ik aleen wat mee verdien als ik braaf dingen doe die weinig met de hobbie te maken hebben.
Tja, dan moet er ook nog af en toe in een bandje gespeeld worden..... zucht... waarom zitten er maar 24 uur in een dag ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Pic morse Decoder

#14 Bericht door elsinga »

Het nut van slapen wordt sterk overschat, Pascal! 8)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Sembot
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2012, 09:01
Roepletters: ON4AIJ

Re: Pic morse Decoder

#15 Bericht door Sembot »

Hai,

Om terug op dreef te komen heb ik een blog gemaakt waar ieder mee kan doen

http://pic-morse-decoder.blogspot.be/

Heb zowat alles wat ik al weet of gevonden heb op deze blog geplaatst

Indien niet volledig of onjuist laat het hier weten dan verander ik dit op de blog of zet het erbij

Af en toe moet ik nogwel wat anders doen dus het kan zijn dat de veranderingen niet dadelijk gebeuren

Ik hoop hiermee mij zelf te helpen als ook andere mensen die dit willen weten

mvg
Sembot
P.S. Langzaam maar zekers , maar zekers langzaam

Plaats reactie