Wel of niet reageren op een aanroep.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Wel of niet reageren op een aanroep.

#1 Bericht door PA3JMS »

Tijdens mijn vakantie in Schotland een aantal verbindingen gemaakt. Nu is me een aantal malen overkomen dat ik na zelf gereageerd te hebben op een CQ ik aan het einde van het QSO aangeroepen werd door andere stations. Ik vind het zelf niet kunnen om dan te reageren en als het ware de frequentie waar het CQ roepende station op aan het werken is in te pikken. Maar vind het ook niet prettig om niet te reageren. Zou graag wat tips horen hoe je hiermee om kunt gaan.
73 Jan

Theo

Re: Wel of niet reageren op een aanroep.

#2 Bericht door Theo »

Ik maak mijn QSO af en geef de microfoon weer terug aan het station welke ik aangeroepen heb.
Soms met de mededeling dat ik wordt aangeroepen, door die en die en dat hij maar even moet zien hoe dit af te handelen.
Of een andere frequentie te geven voor het aanroepende station, dat je hier naar hem/haar zult luisteren.

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: Wel of niet reageren op een aanroep.

#3 Bericht door PA3FYE »

Dit overkomt mij ook vaak;

in CW : <call van aanroepend stn> pse up

in phone: <call van aanroepend stn> not mij frequence, please up, I willl call you there


Als ze niet meegaan: jammer dan!

73 Jacob
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wel of niet reageren op een aanroep.

#4 Bericht door coolepascal »

Jacob, wat het jij met Shakespeare ? het moet overigens zijn ! niet - ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: Wel of niet reageren op een aanroep.

#5 Bericht door PA3FYE »

Change req #001 fixed by update #0001 d.d. Sept 17 2012
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wel of niet reageren op een aanroep.

#6 Bericht door PD2R »

Met Jacob eens. Wanneer ik bij PI4DX met de grote antennes bezig ben dan komt het ook geregeld voor. De call van het aanroepende station en "up please" werkt dan prima. Mits de band niet overvol is vindt je meestal binnen een paar Khz wel een vrij plekje.
Als je een lang QSO hebt gemaakt met het vorige station dan is er meestal ook wel ruimt om de aanroeper wat uitgebreider te antwoorden en aan te geven dat het niet jou frequentie is. In sommige gevallen geeft het station waar je eerder een QSO mee had wel aan dat je de frequentie mag gebruiken of hij geeft je de tijd om even een schone frequentie op te zoeken en dan QSY te gaan.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Wel of niet reageren op een aanroep.

#7 Bericht door PA3JMS »

Ik had de vraag wat algemeen gesteld maar het is me tijdens PSK/RTTY QSO's overkomen. Hier is het voor mijn gevoel iets lastiger dan in Phone (communiceert beter). Soms gingen stations na het QSO direct door met CQ roepen het is dan direct duidelijk voor het mij aanroepende station dat ik niet op die frequentie aan het werken was. Kan ik dan tussen de CQ's van het andere station door een alternatie voorstellen? Het is ook voorgekomen dat het CQ roepende station stil bleef en soms helemaal niet meer terug kwam (Ik ben niet op die frequentie gaan werken.) Ik weet dus niet of zij dit deden om mij de mogelijkheid te geven een QSO met het mij aanroepende station te beginnen of om andere redenen en ben dus maar stil gebleven (leek mij het veiligste).

Uit jullie antwoorden maak ik op dat jullie zelf proberen te reageren als je hiervoor de ruimte krijgt van het station waarmee je in QSO was en een alternatieve frequentie voorstellen (of zoeken). Het maakt verder niet uit in welke mode je werkt. Klinkt eigenlijk wel logisch.
73 Jan

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wel of niet reageren op een aanroep.

#8 Bericht door pc1mb »

In PSK gooi ik er 1x een kort PSE UP / QSY verzoek in, wacht een paar minuten af op de andere frequentie en dan is het verder jammer.

Dat ene korte verzoek moet het CQ-station maar even goedvinden dan... het is denk ik de beleefdste manier en voor alle partijen daarmee meteen duidelijk dat het 'jouw' frequentie niet is. Soms kunnen CQ station en het andere station elkaar niet horen namelijk, dus dan zou het andere station herhaald blijven roepen... daar heeft het CQ station meer last van, dan als jij even 1x duidelijk maakt hoe het zit.

Gebeurt maar in hoogstens een kwart van de gevallen dat zo iemand ook werkelijk mee gaat trouwens... zeker macrostations die eigenlijk helemaal geen Engels spreken snappen er al gauw niets van, als er iets afwijkt van het lopende-band-QSO model.

Plaats reactie