Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#1 Bericht door elsinga »

Dan heb je die F registratie, komt de call binnenkort, zijn er spullen in bestelling en wil je dus heel graag CQ roepen als de papieren van AT binnen zijn. :lol: Maar: de bandplannen hebben wel frequenties in de lijst voor QRS CW en QRP SSB, ook voor JOTA, PSK31 en ook SSB op 6m en hoger, maar niet voor SSB op HF. Tenminstge, ik heb aardig gezocht, maar niet gevonden...

Dus: waar roep ik op HF in SSB een CQ (of luister ik uit naar een CQ, maakt neit uit tenslotte)? Of prik ik een willekeurige frequentie die volgens het bandplan voor max 2700Hz (of meer) gebruikt mag worden en hoop dat er toevallig iemand luistert/roept?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#2 Bericht door PA3DAT »

Beetje vage vraag, bedoel je wat de qrp-ssb aanroepfrequentie is??

Sorry, je wilt gewoon cq roepen? Gewoon een vrije frequentie zoeken, even luisteren, een
keer vragen "is this frequency in use?" en als het stil blijft: gaan met die banaan!
Maar als Nederlander zijn we niet zo gewild, niet zo zeldzaam, dus wellicht beter ronddraaien
en zelf een cq beantwoorden...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#3 Bericht door elsinga »

Ja, gewoon zelf CQ roepen. Niet QRP. Dus kennelijk gewoon zelf draaien en roepen/luisteren. Check! Dank!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#4 Bericht door PF9ZX »

Gewoon in het begin even veel ronddraaien over de banden en luisteren dan merk je vanzelf hoe het gaat. QRP (5 Watt vaak) kan je overal en niet-QRP ook natuurlijk. Meestal roepen QRP stations zelf dat ze QRP zitten om aan te geven waarom ze mogelijk erg zwak zijn qua signaal. Ik merk dat ze dan regelmatig voorrang krijgen op de niet-QRP (meer dan 10 Watt)stations
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#5 Bericht door pa3dsc »

Dag Robert,

Er zijn frequenties waar men elkaar tegen komt 7.077 bv veel nederlanders.
Over de banden draaien en luisteren. Hoor je cq cq .... geef dan je call .
3.630 MHz is ook een plek om gehoord te worden.
Laat je niet verleiden tot onfatsoenlijk frequentie gebruik.

Je eerste QSO gaat gepaard met zweet en podiumvrees. Zo is ieereen begonnen

De JOTA is een prima gelegenheid om operating ervaring op te doen.

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#6 Bericht door elsinga »

pa3dsc, dank voor de tips. Ervaring opdoen met andere amateurs in de buurt is voor mij 1 van de redenen om de JOTA mee te doen terwijl ik vrijwel geen ervaring heb. ;)

En ja, dat eerste QSO zal inderdaad wel de nodig (gezonde) spanning geven, net als vele "firtsts" in het leven trouwens. Hoort er allemaal bij. :) Maar ik zal 7.077 en 3.630 wat speciale aandacht geven, altijd handig.

Kijk trouwens net in het bandplan, 3.630 lijkt het DV CoA te zijn. Ben ik even blind/blont of klopt het dat die frequentie voor beide doeleinden wordt gebruikt?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#7 Bericht door Ton_O_E »

nadeel van oproepfreqeunties, is dat je daarna qsy moet, en dat kan nog wel eens verwarring brengen, zodat je elkaar weer kwijt raakt
(een frequentie die bij jou vrij is, kan aan de andere kant wel bezet zijn)
vandaar, dat ik ook tijdens de Jota, geen gebruik maak van de oproep frequenties.
(wat wel werkt, is er een beetje in de buurt gaan zitten)

Gewoon een leeg plekje zoeken, en roepen. Meestal als je eenmaal een verbinding hebt, komen er wel meer, soms krijg je zelfs een mini-pile-up
vooral tijdens de JOTA op 80m heb ik dit vrijdagsavonds nog wel eens meegemaakt
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#8 Bericht door Randy »

pa3dsc schreef:Er zijn frequenties waar men elkaar tegen komt 7.077 bv veel nederlanders.
Die is een erg onhandig gekozen frequentie. Op 7077 LSB zitten zij met voice, op 7076 USB zit de rest van de wereld in JT65 te DX'en (En als jij ruis of niets hoort, is er wel signaal!).

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#9 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Robert,

Mocht je toch QRP met SSB willen werken dan heb je hier de QRP SSB aanroepfrequenties.
3.690 MHz
7.090 MHz
14.285 MHz (deze wordt zeer veel gebruikt, ook bij SOTA activiteiten)
18.130 MHz
21.285 MHz
24.950 MHz
28.365 MHz

Op deze ferequenties zitten veel stations te luisteren, vaak zelf ook QRP stations.

Er is ook een SSB QRP net, elke Donderdagavond om 18:30 uur op 3.620 MHz.
Of bovengenoemde QRP net nog actief is weet ik niet, al een jaar niet meer naar geluisterd dus....

73 de Hans,
PE1BVQ

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Waar niet-QRP op HF een SSB CQ doen?

#10 Bericht door elsinga »

De QRP CoA's ken ik. Ach, kan altijd eens maar 10W gebruiken en CQ doen. Verschil met 100W is tenslotte niet heel groot, in dB's (anderhalve S-punt).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie