HF DX propagatie

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

HF DX propagatie

#1 Bericht door pa3cvi »

In Electron stonden tot voorkort op een eenvoudige grafische wijze aangegeven op welke tijden welke banden naar welke DX landen een redelijke propagatie te verwachten viel. Ik meen dat de laatste keren Louis, zijn call (PA0???) weet ik niet, die grafieken maandelijks bijstelde.

Op internet heb ik naar soortgelijke grafieken gezocht maar verzandde dan altijd in grafieken die althans mijn begrip te boven gaan.
Maar goed het is nou eenmaal zo, maar als iemand anders dergelijke grafieken, die mijn begrip niet te boven gaan, kan vinden dan houd ik mij aanbevolen.

Groet en 73,

PA3CVI :wink:

http://www.pa3cvi.nl

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#2 Bericht door PA3GVQ »

Zie de frontpage van de VERON site. Volgens mij staan daar de plaatjes die jij bedoelde.. Ook de UBA publiceerd regelmatig deze plaatjes op haar website.

Groeten,

Edwin

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

#3 Bericht door pa3cvi »

PA3GVQ schreef:Zie de frontpage van de VERON site. Volgens mij staan daar de plaatjes die jij bedoelde.. Ook de UBA publiceerd regelmatig deze plaatjes op haar website.

Groeten,

Edwin
Dat ik dat nou over het hoofd heb kunnen zien, ja dat waren de plaatjes die ik bedoelde.

Bedankt Edwin

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Die grafieken in Electron (of andere maandtijdschriften - de WIA heeft ze hier in VK ook) zijn wel aardig, maar uiteraard niet erg betrouwbaar omdat ze al maanden van te voren worden opgesteld en niet zijn gebaseerd op de actuele zonne-activiteit.

Er is een programmaatje genaamd HamCap (zie http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=8795 (en het is nog freeware ook) dat heel goed werkt en redelijk betrouwbaar de op de dag zelf te verwachten DX openingen weergeeft op de diverse banden. Het enige wat je hoeft te doen - na de set up - is het invoeren van de Sunspot Number en de K waarde. Je krijgt duidelijke kaartjes met de gebieden die je op een bepaalde band kunt bereiken - dan wel een grafiekje met de band openingen en de tijd die er bij hoort.

Ik gebruik Logger32 en daar zit het standaard bij, maar je kunt het ook los installeren (en evt. combineren met Ionoprobe wat automatisch de zonneactiviteit volgt en download).
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#5 Bericht door pe2kp »

vk2gwk schreef:
Ik gebruik Logger32 en daar zit het standaard bij, maar je kunt het ook los installeren (en evt. combineren met Ionoprobe wat automatisch de zonneactiviteit volgt en download).
Logger32 is inderdaad een top programma. Daarnaast is luisteren ook een hele goede optie, om te horen of er condities zijn.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

Daarnaast is luisteren ook een hele goede optie, om te horen of er condities zijn.
De beste methode.... Ik luister/monitor veel de NCDXC Beacons (14.100, 18.110, 21.150, 24.930 en 28.250) - Die staan over de hele wereld en zenden - per baken - elke drie minuten een signaal uit in 100W, 10W, 1 W en 100mw.

Om per band die bakens te beluisteren zit er in Logger32 ook een optie. Ik werk veel op 17 en 12 M als die banden open zijn. Ik heb dan de radio aan terwijl ik de shack andere dingen aan het doen ben en luister op de achtergrond naar de bakens op die banden. Zodra er wat uit de ruis komt is het de moeite van het proberen waard....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

#7 Bericht door PA0MJM »

De NCDXC Beacons zijn ook te volgen met Beaconsee, te vinden op: http://www.coaa.co.uk/beaconsee.htm
´t Is freeware. Bij registratie (€29,=) krijg je de nodige exrta opties.


73's
Martin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Plaats reactie