De bekende Nino IT9RYH overleden

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#16 Bericht door pe1rea »

Dat van dat clandestien uitzenden, de eerste RZA's konden alleen clandestien uitzenden en deden dat dan ook graag.
Een deel plaatste na het behalen vd machtiging een L voor of achter hun tweelettersuffic, ten teken van Legaal.
Wel ben ik met je eens dat er tussen zitten die de 11 meter nog niet waard zijn, maar dat heeft niets van doen met morse of A.
Ik weet me nog een meneer uit Lisse te herinneren die morse incl A had maar toch eea is kwijtgeraakt.
Wegens wangedrag.
Ook ken ik een oude bescheiden meneer die heel soms een praatje maakt op een repeater en veel luistert, maar helaas geen papiertje heeft.
Geen onvertogen woord is ooit over zijn lippen gekomen.

De wereld is niet zwartwit, Nino heeft echter de frequentie in het verleden regelmatig verknalt voor anderen.
Met bescheiden middelen trachten een special te loggen op die QRG tot Nino er een uur dwars overheen gaat zitten boeren.........

Daarmee praat ik de reacties niet goed, maar ergens is het begin.
En het begin heette Nino.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#17 Bericht door elsinga »

Nu heb ik alleen maar e.e.a. aan internetsites hierover gelezen, maar krijg er een beetje plaatsvervangende schaamte van... :oops: :cry:

Wie er ook begonnen is maakt uiteindelijk niet uit. Er zijn twee kampen, Nino en de bandpolitie, die beiden op enig moment de keuze hadden om de wijste te zijn maar dat hebben nagelaten. Nino had QSY kunnen gaan (maar was kennelijk daar te principieel voor) en de bandpolitie had zich stil kunnen houden (maar deed dat niet). En dan krijg je dit soort escalaties... Heel jammer. Niet alleen voor Nino (doosbedreigingen, hoe haal je het in je hoofd!), maar ook (vooral?) voor de bandpolitie, die zich aan dezelfde zaken schuldig maakte als Nino én erger... Ik wil met deze soort zendamateurs in elk geval niet geassocieerd worden, als ik mijn registratie binnen heb.

Soms zou je willen dat men achteraf eens goed nadacht... Of nog beter, eens goed *voor*dacht...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#18 Bericht door PA2LO »

Een bericht als dit is koren op de molen van iemand als Nino: het is hvoor hem eerlijk om op basis van dit soort (wan-)gedrag weer in de slachtofferrol te kruipen. Het leidt slecht tot een onbedwingbare drang om 'rechtvaardigheid' te eisen en bij Nino is dat door weer urenlang op 'zijn' frequentie speeches te houden over het onrecht dat hem overkomt. Het beste is om de man en ook dit soort geruchten te negeren.

Want of het nu waar is of niet: als Nino SK zou zijn, dan komt er wel weer een nieuwe Nino bovendrijven. Er moet immers altijd iets/iemand zijn waarover we met zijn allen kunnen klagen. Fact of live.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#19 Bericht door pc1mb »

elsinga schreef:Nu heb ik alleen maar e.e.a. aan internetsites hierover gelezen, maar krijg er een beetje plaatsvervangende schaamte van... :oops: :cry:
Precies, ja.

panul
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2012, 14:36

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#20 Bericht door panul »

PD4DX schreef:
Heeft in mijn ogen niets met Cw en A machtiging te maken. Maar hoe het respect en waardering naar elkaar toe aan het vervagen is in de huidige maatschappij.....Luister in de avond/nacht maar eens naar +/- 3.630 Nederlands Talig Amateur Net ofzo?.....Veel al oud gedienden die dus de echte A machtiging morse included allemaal op zak hebben....Maar een niveau en taalgebruik van iemand uit een de laagste kringen van de bevolking gebruiken. In het weekend als die ouwe mannetjes een borreltje teveel op hebben waar ze duidelijk niet meer tegen kunnen is het echt verschrikkelijk en schaam ik mij diep ervoor dat zij zich zendamateurs noemen.....ja Amateur met :!:

Groeten Jelle
Jelle,

Ik heb een eigenbouw zelf ontworpen ontvanger (dubbelsuper met buizen haha) die is 200 Hz breed, shapefactor 1,2 dus de pappa's met fonie, kan ik niet beluisteren en dat spijt me helemaal niks, alzeker niet na die toelichting die je hier gaf.

Je moet wel oppassen, lijkt me; als ik stel dat mijn oma 101 geworden is terwijl ze sinds haar zestiende verjaardag 3 pakjes Caballero per dag rookte, wil dat niet zeggen, omdat het exemplarisch is, dat rooken de gezondheid niet schaadt op zoodanige wijze dat het leven gemiddeld significant en aanmerkelijk erdoor verkort wordt. Ik ben er op voorhand van overtuigd dat je dat met me eens bent.

Volgende stap: Als je van mensen eist dat ze zonder fouten 12 wpm met Morse code kunnen seinen en opnemen in een stress-volle examentoestand, dan eist dat oefening en volharding. Evenzo als je de vereiste technische kennis niet stapsgewijs kunt opdoen maar in een stap op een examen dient te vertonen, dan vereist dat karakter van die mensen die dat volbrengen. Dit nog versterkt door de combinatie met de primitieve hulpmiddelen die destijds - ik praat over de periode 1945-1950 - beschikbaar waren om zich een en ander eigen te maken.

Het hebben van karakter, met name wilskracht en volharding, en het gedrag dat wij hier in deze draad verachten, zijn statistisch gezien, IMHO twee variabelen die weinig gecorreleerd zullen zijn, evenzoals de 101 jarigen en de perpetuele kettingrokers.


Frans

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#21 Bericht door PE1PQX »

Ik heb sinds ergens begin de jaren '90 mijn machtiging gekregen (toen PD0RJH, 2 jaar later PE1PQX), maar hoor nu pas (lees: dit jaar) over de perikelen op 14195 kHz.
Wie er begonnen is weet ik niet, en wil ik niet weten. Ook zie ik verder geen 'officiële' berichten over het daadwerkelijk overlijden van Nino, IT9RYH.

Wat er gebeurd is op de banden is zwaar beschamend... Her en der zijn verschillende verhalen te lezen, welke is de juiste?? Is in ieder geval niet aan mij/ons om dat te bepalen. Ik zelf heb nooit met Nino een QSO gehad, of met welke 'Band-police dan ook...

Nu het laatste van mijn hand over wel of geen morse eis: leef en laat leven! Ik heb geen morse toevoeging, maar heb wel de belangstelling voor morse. (Helaas mis ik daartegen over de doorzetting :wink: ) Het zal me aan mijn dikke teen roesten of de tegen station wel of geen morse certificaat heeft...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#22 Bericht door pe1rea »

Frans, je maakt een denkfout.
Iemand kan gemakkelijk leren en heeft totaal geen moeite met het examen.
Ik heb zonder cursus en zonder cursusboek het examen met twee vingers in mijn neus gedaan.
Was als een vd eerste klaar ergens in '94 of '95.
Maar dat maakt mij niet een betere amatoeter.
De man die zich het zweet in de ogen heeft geleerd en na de volle tijd het antwoordenformulier op het nippertje inlevert waarna hij met de hakken over de sloot geslaagd is kan een driftig grof in de mond zijnde mannetje zijn.

Ergo, je suggereert correlaties die er niet zijn.

De amateurdienst is een afspiegeling van de samenleving, en daar zitten nu eenmaal ook kwallen tussen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

panul
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2012, 14:36

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#23 Bericht door panul »

jimrea schreef:Dat van dat clandestien uitzenden, de eerste RZA's konden alleen clandestien uitzenden en deden dat dan ook graag.
[knip]
Jim,

Ik wil dat toch nuanceren, omdat de oppervlakkige lezer, die elk excuus om de regels in deze te overtreden met twee handen aangrijpt, anders zou kunnen denken: "Kijk de grote pioniers waren clandestien, waarom zou ik dat dan niet kunnen navolgen, lekker makkelijk hoef ik geen examen te doen (en straalt hun roem ook een beetje op mij af zoals het succes van Oranje op de fan's c.q. supporters)".

Je hebt - in mijn ogen -nitwits en die komen door gebrek aan gewicht altijd bovendrijven (citaat PAoLQ) en krijgen dan regelbepalende bevoegdheden, democratisch worden die vergrendeld, omdat de beslissers verder geen of onvoldoende kennis hebben.

Dan zijn er grote geesten die pionierden en MORSEcode leerden zonder hulpmiddelen. Zonder dat was dat pionieren onmogelijk. Die mensen die dus gehinderd werden in hun ontwikkeling, expressie, en hun capaciteiten ontpooien op een wijze dat ze mensheid dienden, werden dus gehinderd door nitwits.

Dat kun je, zonder die mensen niet posthuum te beledigen, niet vergelijken met jan de amateur met zijn bakkie, die te ellendig is om techniek en Morsecode te leren omdanks alle faciliteiten die internet en de zendamateurverenigingen alsmede de DLZA hem bieden, omdat hij draadloos wil ouwehoeren met zijn companen op vergelijkbaar niveau.

Dat doet me er overigens aan denken, dat toen ik mijn machtiging behaalde een regel uit de verpichte wetskennis was, : "Het is slechts toegestaan over de zender mededelingen te doen van technische aard betreffende de installatie en de verbindingen, dan wel van zodanig onbelangrijke aard dat de openbare telefoon en telegraaf daarvoor niet in aanmerking komen." De vergunning werd dus niet verleend voor het uiten van meningen.

Ik acht het derhalve enigszins ridicuul dat men tegenwoordig antennemasten met als argument "de vrije meningsuiting" kan gaan plaatsen, en dat dat, mede gelet op het gemiddelde geleuter -eufemisme voor slap geouwehoer - dat ik bij andere amateurs uit hun koopbakkies hoor komen, en bij mij de impulsieve reactie "Kan dat niet uitgezet" geeft, serieus genomen wordt.

Maar dat terzijde.
Je had ingenieurs die lachten om de technische eisen, maar die hadden aan de Morse-eis te voldoen. Daar hadden ze geen voordeel mee t.o.v de groenteboer op de hoek die ook zendamateur beneden 30 MHz geworden was. Rechtvaardigheid ten top denk ik dan. Overigens minder rechtvaardig: Er was een bekakte in Wassenaar geboren en getogen Delfts ir ET, en die ging af op techniek. Kon toen nog want de examens waren mondeling. Minder rechtvaardig want hij werd afgerekend op zaken die bij het examen niet gemeten hoorden te worden. Hij ruste in vrede.

Frans

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#24 Bericht door pa3kc »

jimrea schreef: De amateurdienst is een afspiegeling van de samenleving, en daar zitten nu eenmaal ook kwallen tussen.
Zo denk ik er ook over.

Iemand van mijn club zei ooit: "Wij radio amateurs zijn allemaal vrienden van elkaar."
Misschien was dat vroeger ooit, maar ik wil echt niet met alle radio zendamateurs vrienden zijn. Raar volk zit er tussen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#25 Bericht door elsinga »

Toch zie ik wel overeenkomsten tussen zendamateurs en bijvoorbeeld geocachers. Die laatste groep ken ik al jaren en dat zijn over het algemeen mensen die onderling weinig problemen hebben/maken. Zo zie ik de zendamateurs ook, over het algemeen. Alleen zitten er overal wel eens een paar rotte appels tussen, helaas.

In dit soort gevallen probeer ik dan maar degene te zijn die verstandig is... je weet maar nooit of het helpt. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pd3jme

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#26 Bericht door pd3jme »

dat gesodemieter is dus als het goed begrijp nu eindelijk afgelopen op de 14.195?
zal me eens tijd worden na al die jaren..

dat soort lieden die er lol aan hebben de hobby,en ander hobby`s,voor anderen onmogelijk te maken,die hou je,net zoals ongedierte.
ik hoor ook al een hele tijd twee lieden op de 2 mtr band,de 145.450 in fm,babbelen maar raak,maar een call hoor je nooit en te nimmer.
wie het zijn...met licentie of toch ,,piraten 8) ,,....dat ze ergens uit de provincie groningen staat als een paal boven water,dat geknauw herken je uit duizenden :wink:

ik denk maar zo,zolang de meesten onder ons amateurs nou de regels en het gedrag aardig in het vaandel houden,dan vallen die rotte appels niet zo erg op :wink:

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#27 Bericht door pe1rea »

De eerste pioniers bouwden hun zender zelf Frans, clandestien inderdaad omdat het toen nog domweg verboden was in NL om uitzendingen te plegen als privé persoon.
Ik wil dus absoluut niet bagatelliseren en clandestien gebruik aanmoedigen.
En ook ik ken fullloaded RZA met morse incl op hun kaartje die nog niet eens een kristalontvanger kunnen uittekenen. (waar gebeurd.)
Ik heb hoopjes respect voor die mensen die kans zien hun eigen zender te bouwen.
En of die dan ABCDEF weet ik veel of zelfs middengolfpiraat zijn, boeit mij niet.
Als je de techniek maar beheers.

Ok, genoeg over dit offtopic geleuter.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#28 Bericht door PE1PQX »

PA3KC schreef:
jimrea schreef: De amateurdienst is een afspiegeling van de samenleving, en daar zitten nu eenmaal ook kwallen tussen.
Zo denk ik er ook over.

Iemand van mijn club zei ooit: "Wij radio amateurs zijn allemaal vrienden van elkaar."
Misschien was dat vroeger ooit, maar ik wil echt niet met alle radio zendamateurs vrienden zijn. Raar volk zit er tussen.
Mijn vrienden kies ik liever zelf, juist omdat er een ruime keus in is... :wink:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#29 Bericht door PA-een »

Zolang er op Nino's QRZ.com pagina geen SK staat, geloof ik er weinig van. Het is niet de eerste keer volgens mij dat een springlevende wordt doodverklaard.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: De bekende Nino IT9RYH overleden

#30 Bericht door pc1mb »

panul schreef:...De vergunning werd dus niet verleend voor het uiten van meningen.

Ik acht het derhalve enigszins ridicuul dat men tegenwoordig antennemasten met als argument "de vrije meningsuiting" kan gaan plaatsen,...
Maar dat was vroeger, lang voor de tijd van het EVRM. Je legt dus regels naast elkaar, die niet bij elkaar horen.

Het gaat ook niet alleen om de eigen mening, maar ook om die van anderen. Dat je die van anderen dus vrij mag ontvangen, en dat je met je radioverbinding een ander uit een misschien minder democratisch gebied, in staat stelt een mening te uiten.

Nougoed, vergezocht (want ver van de dagelijkse praktijk) maar toch. Je kunt er wat bij bedenken, hoe vergezocht ook. Het komt wel voor, dat RZA's degenen zijn die verbinding leggen met 'moeilijke' gebieden.

Plaats reactie