Special Event stations/Pile-up gedrag?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Special Event stations/Pile-up gedrag?

#1 Bericht door PE1PQX »

Dit weekeinde zijn er voldoende kansen een special event station te 'scoren' naar aanleiding van het 100 jarige herdenking van het zinken van de RMS Titanic. (onder andere GB1HMGY, DM100MGY, GB100MWT, GB4T, ON100TT, GR100MGY, PC100T en GM100GGM)

Wat mij opviel is dat er bij één pile-up een PA-station (ben even de call krijt, dacht PG....) erg asociaal bezig was; 'ikke ikke en de rest kan stikke'.
Hij werd er op gewezen dat ON100TT 'by numbers' werkte... dus even geduld hebben tot 'jouw' nummer aan de beurt is, wel zo netjes.
Die PG-station trok zich er niets van aan en later ging er een 'houd je bek' van een andere PA station over de band... is dit tegenwoordig normaal??? Erg jammer dat men zo met elkaar om denkt te moeten gaan...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#2 Bericht door PE2AAB »

Helaas gebeurd dit steeds vaker; in dit geval een PA maar ook veel Oostblokker hebben op de band dezelfde mentaliteit als hier in ons land.

Helaas; niet alleen de samenleveing verhuftert maar ook de ether.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#3 Bericht door -Mark- »

ja hoor, volledig normaal gedrag heden ten dage.
Ook bij ons SES kwam dit voor; indien we vroegen, herhaaldelijk, om PA/PE/PD stations, werd er gewoon overheen geblerd met de voicekeyers van stations uit het buitenland.
Ook als je een specifiek station eruit haalde, en dus een of enkele letters herhaalde, kwamen er meerdere stations terug zonder uberhaupt deze letters in de call.

We moeten er maar mee leren leven denk ik.

Persoonlijk weiger ik mee te doen aan deze hype.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#4 Bericht door PE1PQX »

Ik wil best een 'special-event' station werken, maar ga me daarbij niet als een regelrechte hufter gedragen.
Wil het niet lukken: uithuilen, verder gaan en opnieuw proberen!

Vanmiddag ook nog E21EJC op 18.159 MHz gehoord (Maleisië) maar geen QSO... Helaas, pindakaas....

Toch nog een 10-tal Titanic gerelateerde stations in mijn log (in willekeurige volgorde):
GB1OOC (ter nagedachtenis aan de reddingsactie van RMS Carpathia die de RMS Titanic te hulp kwam)
PC100T
OT100MGY
DM100MGY
ON100TT
GB4T
GR100MGY
GB100MWT
GB1HMGY
GB100GGM

(MGY was destijds de callsign van de RMS Titanic, was in eerste instantie MUC maar die bleek al in gebruik te zijn)
Ben wel nieuwsgierig naar de QSL kaarten die er dan kunnen komen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#5 Bericht door PA2RU »

Dat is 1 van de redenen dat ik meer in CW actief ben..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#6 Bericht door PE1PQX »

Te meer reden voor mij om dat ook door te pakken...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#7 Bericht door PD2R »

Het komt inderdaad veel voor dat ondanks de aanwijzingen van het DX station of het station met de speciale roepletters, compleet genegeerd worden. Natuurlijk kan iemand een keer een foutje maken maar wanneer dit herhaaldelijk gebeurt is er gewoon spraken van pure hufterigheid of extreme dommigheid.

Toch heeft de operator aan de DX kant of de operator van de speciale call hier een belangrijke invloed op. Al diverse malen mee gemaakt dat ondanks het gebruik van nummers er iemand met een ander nummer tussendoor bleef schreeuwen. Wanneer er door het DX station dan afgeweken wordt van de nummers en de "overtreder" toch wordt werkt, is het hek van de dam.

Wat mij eigenlijk verbaasd is waarom er niet vaker met een zwarte lijst wordt gewerkt. Een herhaaldelijke overtreder gewoon werken maar hem geen rapport geven. Vervolgens plaats je hem op de zwarte lijst en de persoon komt na afloop van de expeditie niet in aanmerking voor een QSL kaart of een LotW bevestiging. Dit moet je natuurlijk wel vooraf kenbaar maken.
De eerste paar expedities zal het nog wel een puinhoop zijn maar naarmate er tijd verstrijkt en er steeds meer "overtreders" ontdekken dat ze geen bevestiging krijgen, zal het toch wel rustiger gaan worden.
Natuurlijk bestaat er ook een kans dan dergelijke "overtreders" zo gefrustreerd raken dat de bij volgende expedities alleen maar gaan lopen gallen.
Blijft lastig...
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#8 Bericht door pa5cal »

Als je dit erg goed aanpakt en de zwart lijsters gaan gallen is het een simpel iets om gewoon de lokale autoriteiten aan te spreken en deze man even van zijn licentie af te helpen natuurlijk... Ik zou dan ook zeggen laat ze het maar vergallen, uiteindelijk verdwijnen ze allemaal.

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#9 Bericht door pc1mb »

Wel eens een galbak (die dan z'n callsign natuurlijk niet noemt) geprobeerd te traceren, en daadwerkelijk via de autoriteiten van z'n licentie afgeholpen?

Voordat je dat voor elkaar hebt, heeft ie best lang de boel kunnen verzieken vrees ik.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#10 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef:Wel eens een galbak (die dan z'n callsign natuurlijk niet noemt) geprobeerd te traceren, en daadwerkelijk via de autoriteiten van z'n licentie afgeholpen?

Voordat je dat voor elkaar hebt, heeft ie best lang de boel kunnen verzieken vrees ik.
Ik geloof dat dat al eens gebeurt is....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Special Event stations/Pile-up gedrag?

#11 Bericht door pc1mb »

Oh, het is vast *wel eens* gelukt ja, maar of dat nu echt iets is waar je op kan vertrouwen dat het elke keer lukt (en een beetje vlot)...

Plaats reactie