Kazachstan & /MM

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Kazachstan & /MM

#1 Bericht door PE9DX »

Ik ben het even kwijt, maar stel ik ben /MM binnen teritoriale wateren mag ik dan call/MM gebruiken?
Of is dit zoals in b.v. Engeland call/M?
Vroeger meende ik mocht je allen call/MM gebruiken als je op open zee dobberde.

Dit gaat over het voor anker liggen in de Kaspische zee in een haven, wat moet je daar gebruiken om aan de voorschriften te voldoen.
Ik weet dat je toestemming van de kapitein nodig bent, maar hoe zit het met de call en /MM.

Kan het niet zo 1,2,3 vinden middels google.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Kazachstan & /MM

#2 Bericht door PA3EYC »

Het achtervoegsel /mm wordt vaak verkeerd gebruikt.

Volgens mij is het zo:
/mm betekend dat je buiten de territoriale wateren bent.
En dus zeker niet ergens in een haven, kanaal, of vlak voor de Nederlandse kust.
Wanneer een station /mm gewerkt wordt, bevindt die zich in een soort niemandsland. Dus telt dan ook niet mee voor bijvoorbeeld het DXCC Award.

Ik kan dus over de hele wereld (buiten de territoriale wateren, op een Nederlands schip) gewoon PA3EYC/mm zijn. Er hoeft geen enkele landcode voor. De regels die daarbij gelden zijn die van het land onder welke vlag het schip vaart.
Kom ik binnen de territoriale wateren van bijvoorbeeld Duitsland dan ben ik ineens DL/PA3EYC/m en gelden de regels van Duitsland. Wanneer er dan geankerd wordt zou ik zelfs de /m weg kunnen/moeten laten.

Ben ik als Nederlandse amateur op een Duits schip dan gelden buiten de territoriale wateren de Duitse regels en zou ik dus DL/PA3EYC/mm moeten zijn. Of dit laatste klopt weet ik niet zeker. Kom ik daarbij binnen de landsgrenzen van België dan ben ik ineens ON/PA3EYC/m en gelden vanzelfsprekend ineens de Belgische regels.

Was bovenstaande niet zo dan zou ik met mijn rubberboot in de gracht plotseling /mm zijn.
'73, Maarten -PA3EYC-

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kazachstan & /MM

#3 Bericht door pc1mb »

/MM is inderdaad formeel buiten de 12-mijls zone, al het andere is /M en afgemeerd zelfs /P of helemaal geen suffix.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kazachstan & /MM

#4 Bericht door PA3DAT »

Eens met voorgaande schrijvers, alleen dacht ik dat de zone 5 mijlen was...
Na veel Gegegoogle vind ik overal 12 zeemijlen, 23,... km.

Mooi lastig als je dan door het kanaal vaart, richting Atlantische Oceaan: ben je nou Frans of Engels,
het kan zelfs wisselen tijdens de vaart! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kazachstan & /MM

#5 Bericht door pc1mb »

34km op z'n smalst meen ik, dus dan moet je inderdaad gaan kijken welke dichterbij is :wink:

Dat het kan wisselen tijdens de vaart lijkt me logisch :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Kazachstan & /MM

#6 Bericht door PE1ORG »

[quote="pc1mb"]Ook onbekend als Marcel, of op veel fora onder de naam 'web'.quote]

Hey Marcel,

Dus hier haal je die wijsheid vandaan :lol: :lol:

* grapje *


Grt,
Dion (diwil)
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, Yaesu FT-736r, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kazachstan & /MM

#7 Bericht door pc1mb »

Wijsheid? Waar? :wink:

Sinds dit draadje ben ik weer opnieuw gaan twijfelen hoe het nou eigenlijk zit met /MM....

In ieder geval is een op de wal bevestigd veldstation gewoon /P denk ik, of de shack nu wel of geen wielen heeft, drijft, of wat dan ook. Je kunt niet weg zonder de boel af te breken, dus je bent niet mobiel, lijkt mij.

Verder las ik ook weer ergens iets over "Marine Mobile" (/M, binnenwater) versus "Maritime Mobile" (/MM, op zee). Om het makkelijk te maken zegmaar :?

Er is dus nogal wat verwarring over dit onderwerp. In elk geval is de enige /MM die ik tot dusver in m'n log heb, een ijsbreker in de haven van Helsinki.
Ook weer zo'n grensgeval. Voor alledrie de opties is wat te zeggen:
- /M, want binnen territoriale wateren.
- /MM, want het is een zeehaven (getijdewater)
- /P, want hij ligt vast.

Ik vermoed dat-ie wel de antenne aan boord had en dus elk moment weg kon varen zonder QSO's te onderbreken. Dus /P zou ik dan zelf niet gebruiken. Maarja... dan moet je nog weten of het nu alleen zee moet zijn, of zelfs buiten de 12-mijls zone. In de UK geldt in elk geval dat alles op zee /MM is, niet alleen buiten territoriale wateren. Dus volgens UK regels is die ijsbreker een geldige /MM.

In SSB is het makkelijk, dan gebruik je heel die "stroke bla" notatie niet en zeg je het gewoon ("marine mobile" met lokatie, dan mag het tegenstation zelf uitmaken welke suffix hij opschrijft...)

Voor awards telt alleen buiten de territoriale wateren als /MM, maar awards schrijven gelukkig niet de wet voor.

Notatie /M voor binnenwater vind ik eigenlijk al jammer, ik zie graag het verschil tussen iets met wielen en iets wat vaart. Ongeacht waar het vaart. Maar er is ook wel iets voor te zeggen om /MM iets exclusiever te houden dan elk willekeurig roeibootje-met-porto. Nouja, ik heb nog geen hekstag antenne, dus ik hoef er nog niet over na te denken ;)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kazachstan & /MM

#8 Bericht door PA3DAT »

pc1mb schreef:- /MM, want het is een zeehaven (getijdewater)
Getijdewater, dat is toch onzin? Moet het zoutgehalte er ook bij worden vermeld? :lol:

/MM gebruik je wanneer NIET in een land bent.
Je bent op open zee, buiten de territoriale wateren. Dát is /mm.
En je gebruikt dus altijd je eigen call, iets als DL/PAoQRT/mm vanuit Hamburg haven
kan dus ook niet.
Most countries' amateur radio licences allow licensed operators to install and use radio transmission equipment while at sea. Such operation is known as maritime mobile amateur radio. In most cases the operator's call sign needs to be extended by adding the suffix "/MM" when transmitting at sea.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Maritime_m ... teur_radio

En helaas, /m is voor álle mobiele toepassingen: fiets, motor, auto, boot(je), schip.
Ik denk zélfs voor vliegtuigen omdat ik vermoed dat /am (air mobile) zelfbedacht is,
net als "fiets mobiel" en dus "marine mobiel" (nog nooit van gehoord). Maar we willen
ons nou eenmaal graag onderscheiden van de meute.
(Voor zover ik heb kunnen vinden is "air mobile" een benaming, maar niet een
wettelijke aanduiding. Dus je kunt wel zeggen dat je "air mobile" bent vanuit een
vliegtuig, de (wettelijke) aanduiding -voor zover door een administratie vereist- is
gewoon /m).

Even vooruitlopend op de toekomst:
dus ook geen /rm voor de amateur die zijn bakkie op de rollator heeft gemonteerd...

Overigens ben ik sterk voorstander van het correct toepassen van dit soort dingen,
ze komen voor uit wettelijke regels. Als we er zelf van alles bij gaan bedenken krijgt
het een hoog "piraten-gehalte".
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kazachstan & /MM

#9 Bericht door pc1mb »

PA3DAT,

Je doet alsof het simpel is, maar lees het wikipedia artikel waar je zelf naar verwijst nog eens?

Daar staat "at sea", zonder dat erbij staat dat het buiten territoriale wateren moet zijn.
De UK regelgeving bevestigt dat, door specifiek te benoemen dat alleen "inland waters" onder /M vallen.

Uit datzelfde Wikipedia-artikel:
So, amateur station A0AA, operating from a vessel within the territorial tidal waters of a country identified by the prefix B would identify itself as B/A0AA/MM when transmitting.
Dat staat haaks op jouw uitleg. In jouw uitleg zijn "Prefix/Call/MM" callsigns zelfs helemaal onmogelijk, omdat je buiten territoriale wateren nooit een prefix nodig hebt.

Ook de UK regels luiden zo: een zendamateur uit de UK moet dus verplicht /MM voeren op zee, ook BINNEN territoriale wateren, en begaat dus een overtreding als hij doet wat jij zegt!

Kortom: heb je ook bronnen in actuele Nederlandse regelgeving voor jouw versie? Anders neig ik toch naar die van Wikipedia en de UK regelgeving.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kazachstan & /MM

#10 Bericht door PE1PQX »

En dan komt er nog eens bij: Als een schip in een zee-haven ligt, wordt dat ook wel 'binnen gaats' genoemd, is deze niet in een haven => 'buiten gaats'....

Ik denk dat het handiger en eenvoudiger zou zijn om dit als vuistregel te gebruiken van wanneer /MM en wanneer /M?
Daarnaast is de definitie van een zee-haven volgens mij de directe toegang tot open zee/oceaan.

http://www.woorden-boek.nl/woord/zeehaven
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Kazachstan & /MM

#11 Bericht door PA3EYC »

Het is allemaal heel simpel en net zoals Aloys zegt.
Wanneer je /mm achter je call hebt bevindt je je niet binnen de territoriale wateren. Anders ben ik op mijn luchtbed dobberend bij de pier van Scheveningen ineens /mm.
De UK site kan zeggen wat ze wil maar als jij een /mm call werkt wordt die door de ARRL niet erkent als DXCC. Wat voor mooie luxe call er ook voor staat.
En dat heeft niets met binnen- of buitengaats of zout- of zoet water te maken.
Dus iemand vanuit een (zee)haven /mm werken is eigenlijk niet mogelijk.
Officieus is alles mogelijk. Zo heb ik als F/PA3EYC gewerkt met PD0xxx/mm die afgemeerd lag met zijn zeilboot in één of andere jachthaven.
'73, Maarten -PA3EYC-

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kazachstan & /MM

#12 Bericht door pc1mb »

De laatste keer dat ik keek, was de ARRL weliswaar behoorlijk machtig in dit wereldje, maar maakten ze nog altijd niet de wet.
Dan kan de ARRL op z'n kop gaan staan en tellen wat ze willen tellen voor hun awards, maar de wet staat daar nog steeds los van.

En het is niet zomaar een UK "site" waar ik naar verwijs, het is de UK wet. Als ik naar de UK vaar, ben ik verplicht om ook binnen de territoriale wateren /MM te voeren, zolang ik niet op binnenwater vaar. Ongeacht wat de ARRL daarvan vindt, ongeacht of ik daar awards mee verdien of niet. Er zijn ook amateurs die niet alleen maar voor awards gaan tenslotte ;)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Kazachstan & /MM

#13 Bericht door PA3EYC »

Marcel,
Daarin heb je natuurlijk 100% gelijk. De ARRL bepaald de wet niet. De vraag is natuurlijk of hier sprake is van een wet of meer van een afspraak. Wanneer het wet is dan zou elk schip dat op zee vaart zich moeten identificeren met /mm achter de registratie. Tenminste zo zou het vroeger moeten zijn toen er nog veel HF verkeer van en naar schepen was.

Als ik het puur logisch bekijk dan heeft het achtervoegsel /mm geen enkele zin als ik die moet gebruiken wanneer ik in de rubberboot enkele tientallen meters uit de kust ben.

Ik zie het zo en ben van mening dat het ook zo is:
/m: Ik bevindt mij op een bewegend object en aan de call is af te leiden in welk land (of DCXX) ik ben.
/mm: Ik bevindt mij op een bewegend object en aan de call is niet af te leiden in welk land ik ben. Aan de call is wel af te leiden onder welke vlag het schip vaart.

De ARRL bepaalt inderdaad niet de wet maar ik ben wel van mening dat ze daar weten hoe het werkt. En op zendamateurgebied bepaalt de ARRL toch best wel veel. En ik ga er van uit dat we het hier hebben over zendamateurs die /m of /mm gebruiken.
'73, Maarten -PA3EYC-

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kazachstan & /MM

#14 Bericht door pc1mb »

Wat je zegt over de ARRL is natuurlijk waar, maar wettelijke licentievoorschriften gaan altijd voor. Dat heb je ook met bandplannen enzo.

Aan de andere kant, 12 mijl heb je ook in een uurtje met een (gemotoriseerd) rubberbootje vanaf het strand wel overbrugd, dus... of het nu echt zo belangrijk is om die mijlen erbij te hebben als 'drempel'? Het enige belangwekkende daaraan is dat je dan aan het callsign kan zien dat-ie niet meer meetelt voor awards en contests enzo. Maar de wetgever vindt awards en contests helemaal niet zo belangrijk, gok ik.

Hier nog een link hierover, die ik eerder zocht maar niet zo snel terugvond.

Komt erop neer: waar is die suffix nu eigenlijk voor bedoeld?
Was dat niet als informatie over het soort station? Je kunt van een /M niet verwachten dat hij even met pen en papier vanalles logt en notuleert, bijvoorbeeld. Signaal zal wisselend zijn (bruggen/viaducten) en als het verkeer even aandacht eist is de /M operator even 'niet thuis'. Handig om te weten, daar moet je als tegenstation iets meer geduld bij hebben. Was de suffix niet bedoeld om dat aan te geven? Dus als informatie over het station zelf, niet zozeer over de lokatie ervan?

Ik weet 't niet, ik heb niet zo'n lange historie paraat.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Kazachstan & /MM

#15 Bericht door PE7EB »

PA3EYC schreef:Wanneer het wet is dan zou elk schip dat op zee vaart zich moeten identificeren met /mm achter de registratie. Tenminste zo zou het vroeger moeten zijn toen er nog veel HF verkeer van en naar schepen was.
Nu denk je toch even te ver Maarten :), vaartuigen gebruiken sinds jaar en dag roepletter/-nummer reeksen die specifiek zijn uitgegeven voor vaartuigen, en dus daaraan direct herkenbaar als zodanig. Zelfde geldt onverkort voor luchtvaartuigen.

Een amateurstation wordt geacht zich op het adres van de registratiehouder te bevinden.
Wordt daar vanaf geweken, dient dat door extensie als /P, /J, /M, /MM te worden aangegeven.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie