Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 15 aug 2018, 06:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kazachstan & /MM
BerichtGeplaatst: 21 apr 2012, 10:42 
Offline

Geregistreerd: 26 mei 2008, 08:46
Berichten: 1520
Woonplaats: Nijkerk
pc1mb schreef:
Wat je zegt over de ARRL is natuurlijk waar, maar wettelijke licentievoorschriften gaan altijd voor. Dat heb je ook met bandplannen enzo.
Ik vraag me ten zeerste af of we hier te maken hebben met wettelijke (licentie)voorschriften.
pc1mb schreef:
Hier nog een link hierover, die ik eerder zocht maar niet zo snel terugvond.
Mooie link maar daar staat "you may use" en niet "you must use" De schrijver van dat stuk vond het ook niet allemaal even makkelijk daarom heeft hij een samenvatting gemaakt.

Dat de ARRL, maar ook andere instanties, een /mm station niet laten meetellen voor een award heeft niets met de awards o.i.d. te doen. Maar meer dat niet te traceren is waar iemand is en er daarom geen DXCC aan verbonden kan worden.

Nogmaals volgens mij is het zo:
Ik ben op een schip dat onder de Duitse vlag vaart en ben aan het laden in Rotterdam. Ik bevind mij in Nederland dus ik ben PA3EYC. Al dan niet met /a of /p.
Het schip vaart de haven uit en is nog binnen de territoriale wateren van NLD. Ik ben PA3EYC/m. Ik ben nog steeds in NLD en hier geldt nog steeds de Nederlandse wetgeving en licentievoorwaarden.
Het schip komt buiten de territoriale wateren. Op dat moment ben ik in een stuk niemandsland en geldt de wet en licentievoorwaarden van het land welke vlag het schip voert. Het is plotseling een stukje Duitsland geworden ergens op deze aardkloot. Formeel zal ik dan DL/PA3EYC/mm zijn.

Dat het wijzigen van de roepnaam zo gaat is volgens mij waar. Dat de diverse wetgevingen in die situaties gelden daarvan ben ik overtuigt.

Als novice zou ik in de eerste twee situaties op 40 mogen uitkomen en niet op 80. In de laatste situatie zou ik op 80 mogen uitkomen en niet meer op 40.
Kom ik binnen de territoriale wateren van een land waar geen Cept regeling mee is dan moet ik, hoewel ik op een Duits schip zit, de zender uitlaten.

Ik merk het wel als ik er naast zit. :D

_________________
'73, Maarten -PA3EYC-


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kazachstan & /MM
BerichtGeplaatst: 21 apr 2012, 13:35 
Offline

Geregistreerd: 05 sep 2011, 16:30
Berichten: 1191
Woonplaats: Flevoland
Je hebt gelijk: er staat "recommended" en "may" in de voorschriften.

Ik ben dus niet verplicht om /M te voeren op Britse binnenwateren, maar ik mag er ook geen /MM van maken. Want er staat "If the Licensee operates the Radio Equipment from a Maritime Mobile location, the Licensee may use the suffix “/MM” with the Callsign." en inland waters voldoen niet aan de definitie van "Maritime Mobile". Terecht misschien, maar andersom mag ik dus ook geen /M voeren binnen de territoriale wateren op zee. Dan maar geen suffix?

Ook het gebruik van het NATO alfabet is trouwens niet meer dan "recommended" in de UK voorschriften. Vrijheid blijheid, of moet ik het woord "recommended" als understatement lezen?

De definities (bron, lid 17) die ze daar hanteren zijn vrij helder:
Citaat:
(e) "At Sea" means in the Tidal Waters or territorial sea of the United Kingdom or in
international waters;
(v) “Maritime Mobile” means the Radio Equipment is located on any Vessel at Sea;
(x) “Mobile” means the Radio Equipment is located in the United Kingdom:
I. in or on any vehicle or conveyance;
II. on the person of the Licensee where the Licensee is a pedestrian; or
III. on any Vessel on Inland Waters;
(rr) "Vessel" means any floating structure which is capable of being manned;
(ss) “Vessel at Sea” means a Vessel operating on the seaward side of the low-water
line along the coastline as marked on large scale charts officially recognised by the
relevant coastal state;
(tt) “Vessel on Inland Waters” means a Vessel operating on the landward side of the
low-water line along the coastline as marked on large scale charts officially
recognised by the relevant coastal state;


Maargoed, nog even los van de /MM kwestie, is wat je verder noemt nog wel een interessante: moet je altijd prefixen met de vlag waaronder het schip vaart? Eigenlijk dacht ik dat je buiten territoriale wateren prefixloos was, dus gewoon PA3EYC/MM. Maar het is voor heel wat dingen wel waar dat een Duits schip een stukje Duitsland is inderdaad...

Pfff, misschien moet de wetgever of de IARU ofzo hier maar eens iets over roepen, wat linksom of rechtsom een eind maakt aan deze verwarring.

_________________
Ook onbekend als Marcel, of op veel fora onder de naam 'web'.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kazachstan & /MM
BerichtGeplaatst: 21 apr 2012, 13:40 
Offline

Geregistreerd: 05 sep 2011, 16:30
Berichten: 1191
Woonplaats: Flevoland
In Nederland is de enige suffix die uberhaupt genoemd wordt in de voorschriften, /J :wink:

_________________
Ook onbekend als Marcel, of op veel fora onder de naam 'web'.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling