QSL post

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD3AT
Berichten: 293
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:16
Roepletters: test
Locatie: Oostendorp

QSL post

#1 Bericht door PD3AT »

Hallo,
Ik heb een vraag over het versturen van een Qsl kaart.
Je komt wel eens tegen dat ze vragen om een Dollar toe te voegen.
Nu betaal je bij de bank gelijk de hooft prijs qua trans Aktie kosten.
Is er een manier om ook aan dollars te komen en dit te omzeilen.

Het gaat om qsl’s die niet via een bureau lopen
Yaesu ft 817
Kpo dx5000
Hb9CV voor twee en zeventig
Dipool twee keer 10
End Fed Twintig meter

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: QSL post

#2 Bericht door PA9CW »

Bij het GWK kost inwisselen € 3,25 tot maximaal €7,50. Dus als je slim bent bestel je meteen een leuke voorraad dollars. Ik heb er zelf ooit 25 gekocht, bij de ABN. Altijd makkelijk.
Hier staat hoe het GWK werkt:
http://www.gwktravelex.nl/personal/mone ... n&lang=NLD
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: QSL post

#3 Bericht door pc1mb »

Dus dan kun je ook losse dollars bestellen? Handig.

En bestaat er nog zoiets als een IRC? Bij het postkantoor hier kijken ze me glazig aan als ik om zoiets vraag ; "bestaat niet" zeggen ze dan.

Toch vragen er heel wat amateurs om, alsof het een wereldwijde standaard is...

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QSL post

#4 Bericht door Randy »

In Nederland kun je geen IRC's meer kopen. Inruilen voor een postzegel weer wel. Wil je IRC's, zul je naar Duitsland moeten gaan. Of wanneer je connecties hebt in Polen ze daar laten halen omdat ze goedkoper zijn. Let er wel op dat nieuwe IRC's beperkt houdbaar zijn. De oude generatie wordt niet meer geaccepteerd.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: QSL post

#5 Bericht door PE1NBD »

Ik zou alleen dollars spenderen aan QSL die je speciaal vindt(DX-pedities e.d.) of als je geld teveel hebt HI. Komt namelijk nogal eens voor dat ondanks je een dollar bij je QSL bijgesloten hebt je niets retour krijgt. Soms wordt daar op het cluster wel voor gewaarschuwd.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: QSL post

#6 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.

PD3AT
Berichten: 293
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:16
Roepletters: test
Locatie: Oostendorp

Re: QSL post

#7 Bericht door PD3AT »

Nee het is niet de bedoeling om het met bakken uit te geven.
En wat is een speciale qsl kaart om te hebben dat je het doet.
Ik heb van de week OD5PY voor de 2e keer gesproken.
En nu heb ik al zijn gegevens, wat de vorige keer niet goed verliep.
En nu loop de qsl via KU9C en daar begreep ik van dat je een dollar moest in sluiten.
Wat ik hoorde moet Libanon ook een leuk land zijn waar niet veel amateurs zitten.
En inderdaad ben ook al bij het post kantoor geweest en kreeg een nee.
Voor die postcoupons, dus dat wordt het ook niet echt.
Yaesu ft 817
Kpo dx5000
Hb9CV voor twee en zeventig
Dipool twee keer 10
End Fed Twintig meter

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QSL post

#8 Bericht door Randy »

Een aanmelding op LoTW niet handiger, als het alleen om de DXCC score gaat?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: QSL post

#9 Bericht door pc1mb »

Hee, da's handig om te weten... OD5PY heb ik ook in het log staan ;) SSB, 53 rapporten beide kanten op alweer een paar weken geleden. Wel bevestigd via eQSL.

Maargoed, eerst maares zelf QSL kaart gaan ontwerpen :oops:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: QSL post

#10 Bericht door PA9RD »

pc1mb schreef:Hee, da's handig om te weten... OD5PY heb ik ook in het log staan ;) SSB, 53 rapporten beide kanten op alweer een paar weken geleden. Wel bevestigd via eQSL.

Maargoed, eerst maares zelf QSL kaart gaan ontwerpen :oops:


Ja natuurlijk altijd leuk QSL kaarten ontwerpen en laten drukken. Doe het alleen NIET bij HAPPY-QSL.COM, da's een, is mij nu gebleken knap onbetrouwbare Printshop die plannen heeft om de grootste te worden van de wereld......laat me niet lachen!!! In februari kaarten ontwerpen voor ons clubstation, laten nakijken en veranderen en akkoord gegeven om te drukken. De kaarten zijn al betaald via Paypal. Ze waren ook niet zo heel erg duur en omdat we eerst eens wilde kijken hoe het zou lopen met de qsl kaarten hebben we bij deze snuiter maar eens 800 kaarten besteld voor 20 Euro en dan 15 euro verzendkosten erbij. Een kant bedrukt naar eigen smaak en de achterkant blanco voor misschien een eventuele stempel met gegevens/logo etc. Ik kreeg een mailtje retour dat ik de kaarten met 4 tot 6 weken kon verwachten.........ondertussen ben ik dapper 10 weken verder en heb nog niets gezien. Hij reageert ook niet meer op e-mailtjes en laat helemaal niets meer van zich horen. Dat geld kan wel terugkomen via Paypal maar dat hij, Beda OK1FXX niks meer laat horen en onbetrouwbaar is, is mij nu wel gebleken.

Wie heeft hier ook slechte ervaringen mee??
Ruud PA9RD
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA3ECZ

Re: QSL post

#11 Bericht door PA3ECZ »

pc1mb schreef:Dus dan kun je ook losse dollars bestellen? Handig.

En bestaat er nog zoiets als een IRC? Bij het postkantoor hier kijken ze me glazig aan als ik om zoiets vraag ; "bestaat niet" zeggen ze dan.

Toch vragen er heel wat amateurs om, alsof het een wereldwijde standaard is...

Postkantoren bestaan jammergenoeg niet meer, die nu werkende neppostkantoren, daar weten ze niet eens van de hoed of de rand.
Vroeger was je bij het postkantoor op het hoogste adres.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: QSL post

#12 Bericht door elsinga »

Ik snap het even niet... nou ja, QSL kaarten op zich snap ik prima, maar dat verzenden is me niet helemaal duidelijk.

QSL kaarten kun je versturen via het landelijke bureau en dan kost dat niks (buiten je lidmaatschap van Veron of VRZA en het ophalen.wegbrengen naar de regionale QSL manager). Da's vrij duidelijk.

Maar; kennelijk is er ook zoiets als "direct', dus per post naar het huisadres (of het QSL bureau, wat me vrij overbodig lijkt trouwens). Maar als beide stations direct sturen, dan zou het bijvoegen van een IRC of dollarbiljetten toch helemaal niet nodig zijn? Ze maken beide kosten tenslotte.

Komt de toevoeging van IRC/dollars alleen voor bij eenzijdige QSL toezending? En waarom zou dat zijn? DXpeditie is het enige dat ik me kan voorstellen...

Maar goed, ik moet nog examen doen, dus QSL kaarten heb ik nog helemaal niet. Maar ben graag goed voorbereid. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3ECZ

Re: QSL post

#13 Bericht door PA3ECZ »

elsinga schreef:Ik snap het even niet... nou ja, QSL kaarten op zich snap ik prima, maar dat verzenden is me niet helemaal duidelijk.

QSL kaarten kun je versturen via het landelijke bureau en dan kost dat niks (buiten je lidmaatschap van Veron of VRZA en het ophalen.wegbrengen naar de regionale QSL manager). Da's vrij duidelijk.

Maar; kennelijk is er ook zoiets als "direct', dus per post naar het huisadres (of het QSL bureau, wat me vrij overbodig lijkt trouwens). Maar als beide stations direct sturen, dan zou het bijvoegen van een IRC of dollarbiljetten toch helemaal niet nodig zijn? Ze maken beide kosten tenslotte.

Komt de toevoeging van IRC/dollars alleen voor bij eenzijdige QSL toezending? En waarom zou dat zijn? DXpeditie is het enige dat ik me kan voorstellen...

Maar goed, ik moet nog examen doen, dus QSL kaarten heb ik nog helemaal niet. Maar ben graag goed voorbereid. ;)
Ja, maar je kunt ook een QSO maken met stations, waarvan geen QSL bureau's zijn, en dan moet je wel eens direct een QSL kaart
sturen, en ja meestal wil de tegenstation graag een Dollar om de kosten te dekken.

Let op, er zijn ook landen waar wel een QSL Bureau is, en dan vraagt men ook om dollars, nu er komen ook steeds meer Dollar
collectors bij, meestal maak ik daar ook geen QSO's mee, ik ben gekke Gerrit niet...☺

Voor zo ver ik weet het volgende:

Landen zonder QSL-Bureau
A3 - Tonga
A5 - Bhutan
A6 - United Arab Emirates
C2 - Nauru
C5 - Gambia
D2 - Angola
D4 - Cape Verde
D6 - Comoros
E3 - Eritrea
HZ - Saudi Arabia
J5 - Guinea- Bissau
J6 - St. Lucia
J8 - St. Vincent
P5 - North Korea
S7 - Seychelles
S9 - Sao Tome & Principe
S0 - Western Sahara
ST - Sudan
SU - Egypte
T2 - Tuvalu
T3 - Kiribati
T5 - Somalia
V3 - Belize
V4 - St. Kitts & Nevis
V6 - Micronesia
VP2E - Anguilia
VP6 - Pitcairn Island
XU - Kampuchea
XW - Laos
XY-XZ - Myanmar
Z - Zimbabwe
3B - Mauritius
3C - Equatorial Guinea
3W - Vietnam
3X - Guinea
5A - Libya
7O - Yemen
7P - Lesotho
7Q - Malawi
8Q - Maldives
9N - Nepal
9U - Burundi
9X - Rwanda

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QSL post

#14 Bericht door PD2R »

elsinga schreef:Maar als beide stations direct sturen, dan zou het bijvoegen van een IRC of dollarbiljetten toch helemaal niet nodig zijn? Ze maken beide kosten tenslotte.
Dat is iets te kort door de bocht. Kijk, jij zit in Nederland waar heel veel amateurs actief zijn. Natuurlijk zullen er mensen zijn die graag een kaartje van je willen ontvangen maar dat is over het algemeen nog heel goed te behappen. Daarnaast leven we hier in een welvarend land en zijn de koste voor de post nog enigsinds acceptable.

Maar nu zit je in Buthan en ben je één weinig actieve amateurs en wil iedereen graag een kaartje van je. De post is ook vrij duur, een QSL bureau is er niet, je inkomen houd ook niet over, dan gaat het toch heel snel in de papieren lopen.

Om je een indicatie te geven. Bij PI4DX ontvangen we per maand een schoenendoos vol aan QSL kaarten. Deze worden ook allemaal beantwoord en gelukkig gaat het meeste via het bureau anders was het voor ons ook niet leuk meer. En dan zijn wij nog maar gewoon een Nederlands en niet eens een exotisch DX station



Verder on-topic: Tegenwoordig bestaat er ook nog zoiets al OQRS. On-line vul je de QSO gegevens in en maak je met behulp van Paypal geld over. Vervolgens stuurt de begunstigde je een kaartje via het bureau of direct, afhankelijk van wat jij wilt en waar je voor betaald hebt.
Deze methode is vooral voor DXpedities heel erg belangrijk. Er worden gigantische kosten gemaakt om de speciale DX te activeren. Om enigszins de kosten te dekken zijn de DXpedities voor een deel afhankelijk van QSL inkomsten.
Het blijkt trouwens dat wij Europeanen ongelofelijke vrekken zijn. We willen wel graag het kaartje maar het mag niets kosten.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: QSL post

#15 Bericht door PE4BAS »

Er worden gigantische kosten gemaakt om de speciale DX te activeren. Om enigszins de kosten te dekken zijn de DXpedities voor een deel afhankelijk van QSL inkomsten.
Mijn mening is dat als QSL niet betaald kan worden moet je niet aan een DXpeditie beginnen. Een goede DXpeditie organisatie geeft ook de mogelijkheid tot QSL via bureau. En gelukkig doet men dat ook, al duurt vaak wel iets langer (paar jaar!) voordat je de DXCC bevestigd krijgt. Daarnaast doen veel grote DXpedities gelukkig aan LOTW en zo kost de bevestiging je geen cent.

Overigens zie ik nog steeds buitensporige dingen zoals het vragen van 3 USD !!! Voor een kaartje.
Ook een aantal Nederlandse amateurs denkt hun kaarten zo te kunnen verkopen. Jammer want het bederft de hobby voor velen.

Plaats reactie