430.025 kHz Coversity netwerk

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: 430.025 kHz Coversity netwerk

#16 Bericht door PA2EFR »

Ik dacht van niet. Dan zou je langdurige uitdovingen kunnen krijgen in de overgangsgebieden.
Ik meen dat de frequenties expres ca. 8 Hz verschillen.
Die frequentie is makkelijk weg te filteren.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 430.025 kHz Coversity netwerk

#17 Bericht door coolepascal »

Ahhh ok dat is mischien ook wel een mogelijkheid.
Maar als het idd zo is dat je de verschil freq kan wegfilteren (niet zo heel lastig)
heeft dat dan toch geen nadelig effect op de modulatie ? en hoe worden de latency verschillen hierin dan te lijf gegaan ?
Als ik het zo bedenk best interesant, aleen tja.. zoiets voor een analoge mode oplossen is niet echt heel erg evident.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: 430.025 kHz Coversity netwerk

#18 Bericht door Theo »

Even een klein nootje, zenders op dezelfde frequentie, dat stoort mekaar.
Dit systeem is bedoelt voor mobiel verkeer, waarbij je maar een zender hoort.
In mijn geval, is het een brommerij en pruttel boel, daar ik wel vier vijf zenders van het systeem hoor.
Als ik ga zenden, heb je er geen hinder van, daar het station met de beste RX, doorgegeven wordt op de keten.
Maar Bert had al gezien, dat ik op alle RX plekken doorkwam :D

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 430.025 kHz Coversity netwerk

#19 Bericht door PE7EB »

Even voor de goede orde, voordat ze de stekkers eruit trokken hebben Frank, PA1FP en Yugo PE1DHI geëxperimenteerd met 2 repeaters (in Hoorn en Enkhuizen) op dezelfde frequentie met beiden een middels GPS, frequentie- en fase gelockte oscillator.
Hiermee was prima te werken met nauwelijks last van onderlinge interferentie, ook niet in het overlappingsgebied.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 430.025 kHz Coversity netwerk

#20 Bericht door coolepascal »

Precies dat is wqt ik wilde weten.
Dat zijn de zenders dus fase gesynchroniseerd.
Middels GPS niet echt heel lastig en idd dan heb je in het overlapgebied geen last van elkaar
want de fase is wel verschillend (jaja toch wel immers de looptijd van de signalen is niet gelijk) maar het fase verschil is constant dus is de verschilfreq toch weer 0
Eigenlijk best een leuk idee, zo zou ik dus in Theo van Groningen tot Limburg kunnen brommobielen terwijl ik al die tijd gezellig kan tokkelen. jammer dat de meneer van de PTT nu weer moeilijk moet doen, tegenwoordig EZ die snappen er natuurlijk weer geen biet van.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie