Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 14 nov 2018, 03:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 23 feb 2014, 21:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2005, 21:24
Berichten: 1057
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Net terug uit Ierland en daar heb ik uiteraard weer wat SOTA "gedaan". In totaal drie keer de berg op en wat verbindingen gemaakt. Op de Knockfeerina staat een GSM mast en die gaf enorm veel storing op 30 meter. Daardoor ben ik uitgeweken naar 14060. Gelukkig kreeg ik de 30 mrt HyEndFed getuned met de ingebouwde ATU van de KX-3. Dat hij het goed doet bleek wel toen ik N1EU werkte .........
We hebben twee maal geprobeerd de Temple Hill ( 785 meter hoog en 10 punten waard ) te beklimmen. Bij de eerste poging konden we de top niet bereiken i.v.m. tijd gebrek. Bij de tweede poging werden we net voor de top verrast door een laaghangende wolk en een enorme storm. Toen hebben we maar besloten om terug te keren. Er was geen normaal pad, maar recht de berg op. Erg stijl en zwaar.

Het was wel erg koud op deze hoogtes en met veel wind. Het seinen ging niet altijd even netjes.

Hieronder de film. Met geluid deze keer.

http://youtu.be/4fH3N2fj5Xg


Bijlagen:
IMG_1661.JPG
IMG_1661.JPG [ 101.33 KiB | 3051 keer bekeken ]

_________________
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC 1594.
K3/100 | P3 | HyEndFed 80-10m lengte ca. 41 mtr. | Begali Pearl Gold.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 23 feb 2014, 22:48 
Offline

Geregistreerd: 31 dec 2005, 15:18
Berichten: 317
Woonplaats: Breda
Heel gaaf Tonnie. Heb je daarvan nog meer beeldmateriaal? Lijkt me erg leuk om eens op een afdelingsbijeenkomst over door te praten.

_________________
Carel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 00:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2005, 21:24
Berichten: 1057
Woonplaats: Oosterhout (NB)
PA0CMU schreef:
Heel gaaf Tonnie. Heb je daarvan nog meer beeldmateriaal? Lijkt me erg leuk om eens op een afdelingsbijeenkomst over door te praten.

Geen probleem, hoor. Aanstaande clubavond ben ik er weer.
Op mijn Youtube kanaal (PA9CW) staat nog meer.

Misschien leuk om met meerdere amateurs een SOTA te organiseren dicht bij huis. Limburg of België dat is op één dag goed te doen.

_________________
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC 1594.
K3/100 | P3 | HyEndFed 80-10m lengte ca. 41 mtr. | Begali Pearl Gold.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 10:23 
Offline

Geregistreerd: 26 mei 2008, 08:46
Berichten: 1520
Woonplaats: Nijkerk
Leuk initiatief. Ik hou me aanbevolen.
Wanneer er mensen zijn die wel eens wat in Sauerland willen proberen kan ik misschien wel goedkoop overnachting regelen. Kom nogal vaak in Bruchhausen. Ben sowieso van plan daar in het voorjaar wat te gaan doen.


Bijlagen:
SOTA Sauerland.JPG
SOTA Sauerland.JPG [ 115.97 KiB | 3003 keer bekeken ]

_________________
'73, Maarten -PA3EYC-
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 18:38 
Offline

Geregistreerd: 31 dec 2005, 15:18
Berichten: 317
Woonplaats: Breda
Jouw website heb ik al helemaal bekeken Tonnie. Stuk voor stuk leuke filmpjes en mooi samengesteld om interesse te wekken en een impressie weer te geven. Voor mij mogen sommige shots langer zijn om meer details te zien, maar dat is het doel van die compilatie niet natuurlijk.

Aanstaande verenigingsavond ben ik er ook. Even opzoeken want ik meen dat het vanwege de Carnaval niet op de 1e, maar op de 2e dinsdag in maart is.

Carel

_________________
Carel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 21:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2005, 19:06
Berichten: 5052
Woonplaats: Aalst - Waalre
Misschien even een domme vraag maarre, waarom valt bijvoorbeeld de Cauwberg buiten de SOTA regels?
Om het laatste stuk te bereiken, het hoogste punt zeg maar, zul je te voet moeten gaan. Dat is toch waarop een SOTA registratie is berust?

_________________
'73 PE2AAB www.pe2aab.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 24 feb 2014, 22:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2005, 21:24
Berichten: 1057
Woonplaats: Oosterhout (NB)
@ Maarten : ik vind Duitsland een zeer SOTA "vriendelijk" land. De bergen staan netjes aangegeven met borden ( in de Eifel ) en alles is goed begaanbaar. Dus ik zou graag een keertje met je mee willen naar DL. Heb je nog in OE iets met de KX3 gedaan ?
@ Carel : klopt, in maart is het de 2de dinsdag bijeenkomst. Dan zie ik je.
@ PE2AAB : dat bepaalt het MT. In Nederland is contactpersoon PA0HRM. P.S. de Mount Ventoux is ook geldig voor SOTA als je hem maar op eigen kracht opgaat.

_________________
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC 1594.
K3/100 | P3 | HyEndFed 80-10m lengte ca. 41 mtr. | Begali Pearl Gold.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 08:29 
Offline

Geregistreerd: 26 mei 2008, 08:46
Berichten: 1520
Woonplaats: Nijkerk
Tonnie,
het is nu al het tweede jaar dat ik de KX3 meeneem naar de Weissensee en die komt de koffer niet uit.
Dat betekent dat er voldoende vertier was en mijn vrouw en ik ons niet verveeld hebben. Dag is gewoon te kort.
Ontbijten, schaatsen, lunchen, skiën, apres skiën, diner, naborrelen en/of feesttent. Zo ging elke dag wel zo ongeveer. Tijdens de toertocht dagen stond ik de hele dag op het ijs. Schaatsend of aanmoedigend. En de laatste vrijdag was ik druk met de auto onder ruim een meter sneeuw vandaan te krijgen.

Een weekendje Sauerland is geen probleem. Ik heb daar een caravan staan met een enorme blokhut daarvoor.

Heb jij de 10m GFK mast MINI van DX-wire? Ik ben van plan die deze week te bestellen. Is handzamer dan de mast die ik nu heb.
Zijn dat NiMH cellen die jij gebruikt? Ik heb hier drie stuks 11,1V 5Ah LiPo cellen. Hebben een veel beter energie/gewicht verhouding dan NiMH. In PJ7 had ik er twee parallel en kon de hele dag met 10W werken.
Ik wil zelfs de batterijhouders uit mijn KX3 halen en in plaats daarvan 3x LIPO cell (11,1V 3650mAh) terugplaatsen. Ik heb op eBay exemplaren gevonden die er in moeten passen. Minder gewicht en meer energie dan mijn huidige ENELOOP XX NiMH cellen van (totaal) 9,6V 2550 mAh.

_________________
'73, Maarten -PA3EYC-


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 25 feb 2014, 15:09 
Offline

Geregistreerd: 13 okt 2005, 09:15
Berichten: 88
Woonplaats: Ingen
PE2AAB schreef:
Misschien even een domme vraag maarre, waarom valt bijvoorbeeld de Cauwberg buiten de SOTA regels?
Om het laatste stuk te bereiken, het hoogste punt zeg maar, zul je te voet moeten gaan. Dat is toch waarop een SOTA registratie is berust?

De SOTA regels geven aan dat een top minimaal 150 meter boven de omgeving moet uitsteken. Voor lage landen zoals Nederland is er een ontheffing, waarbij de top 100 meter boven de omgeving moet uitsteken. Het referentiepunt voor Limburg ligt bij Maastricht, waar de Maas zich splitst. De Cauberg ligt met zijn 134 meter te laag t.o.v. dit punt. Verder zijn er hogere punten die de Cauberg overschaduwen (ook hier geldt weer die P150/P100 regel).

_________________
73, Hans PB2T


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 26 feb 2014, 20:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2005, 21:24
Berichten: 1057
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Maarten,

Ja, dat klopt. Ik heb de 10m GFK mast MINI van DX-wire? Ingeschoven 67 cm en uitgeschoven 10 meter. De mast gaat wel een beetje buigen bij harde wind, zoals te zien is op diverse foto's en filmpjes. Deze kleine mast neem ik mee in het vliegtuig vanwege de korte lengte. Als ik met de auto naar Duitsland ga of Texel, dan neem ik de grote mast mee van 14 meter. Die is dan makkelijker mee te nemen. Zelfde slappe materiaal, maar ik ben er tevreden over.
Wat de accu's betreft: Ik was daar ook naar aan het kijken. Want mijn NiMh van 4200 mAh weegt zo'n 700 gram. Ik zou makkelijk af kunnen met accu's van 1500 mAh. Dat is voor een Sota van een half uur meer als voldoende. En kwa gewicht : Elke gram in de ochtend is een kilo in de avond. :D
Alleen moet ik dan weer een nieuwe lader kopen. Want ik had uit vroegere modelbouwtijd deze snelle Nicad en NiMh lader. Die laadt het pakket in een uurtje. Maar het is het overwegen waard om een Lipo accupakket in de KX3 te bouwen en dan extern op te kunnen laden. Dan bespaar je gewicht en zit je accu netjes en veilig in de set.
Moet eens kijken wat dat allemaal kost bij elkaar.
Wat zou je kwijt zijn voor die set Lipo's die in de KX3 zouden passen en dan nog een snellader met balancer ?

PS volgend jaar zijn wij weer van de partij op de Weissensee. en de KX3 gaat dan mee voor een SOTA.

_________________
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC 1594.
K3/100 | P3 | HyEndFed 80-10m lengte ca. 41 mtr. | Begali Pearl Gold.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 26 feb 2014, 21:08 
Offline

Geregistreerd: 26 mei 2008, 08:46
Berichten: 1520
Woonplaats: Nijkerk
Tonnie,
Ik heb 3 stuks van deze LiPo's (5Ah voor slechts 418 gram) en deze lader. Bevallen beide uitstekend. Met die lader kunnen NiCad, NiMH, Loodaccu, LiPo, LIon en LiFePo geladen worden. Die 3 laatst genoemden kunnen gebalanceerd geladen worden.
In de KX3 heb ik 8 stuks eneloop XX. Die zijn wel makkelijk om snel wat testjes te doen zonder een voeding aan te sluiten.
Ik denk eraan om de Accupacks uit de KX3 te halen. Daarvoor in de plaats passen 6 van deze LiPo cellen. In totaal 11,1V 3200mAh. Meer spanning, meer capaciteit en minder gewicht dan de 8 NiMH accus.
Na een kleine modificatie moeten er zelfs 3 van deze in passen. 11,1V 3650mAh. Daarvoor zit C167 (SWR meet schakeling) iets in de weg. Ik wil elecraft contacten of ik die kan vervangen door een ander exemplaar. Dus het is nog niet zeker of die laatste het gaat worden.

De 10m GFK mast mini heb ik ook besteld. Vandaag de bevestiging gekregen en morgen wordt die verstuurd. Past inderdaad mooi in de koffer. En handig mee te nemen in de rugzak voor SOTA want daar gaat dit onderwerp tenslotte over.

_________________
'73, Maarten -PA3EYC-


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 27 feb 2014, 09:56 
Offline

Geregistreerd: 21 mei 2012, 18:22
Berichten: 51
PA3EYC schreef:
Ik denk eraan om de Accupacks uit de KX3 te halen. Daarvoor in de plaats passen 6 van deze LiPo cellen.


Ik heb, sinds kort, ook een KX3. Ik heb er geen batterijen inzitten. Te lastig met openmaken en bijladen. Ik heb de lader optie niet. Ik ga externe LiPo accu's gebruiken. Het lijkt me overigens niet zo verstandig om LiPo's in de KX3 te bouwen gezien het brandgevaar van deze accu's. Misschien kun je dan beter Li-Ion accu's in je KX3 inbouwen.

_________________
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 27 feb 2014, 15:05 
Offline

Geregistreerd: 26 mei 2008, 08:46
Berichten: 1520
Woonplaats: Nijkerk
PA7N schreef:
Het lijkt me overigens niet zo verstandig om LiPo's in de KX3 te bouwen gezien het brandgevaar van deze accu's. Misschien kun je dan beter Li-Ion accu's in je KX3 inbouwen.
Kan je dit onderbouwen?
Ik heb wel gehoord van in brand vliegen of exploderen van LiIon accus in mobiele telefoons of laptops. Van LiPo's heb ik dat nog nooit gehoord.
Wanneer LiPo's geladen worden met een balance lader kan er eigenlijk niets gebeuren.
Overigens hebben de LiPo's die ik wil gebruiken een "Built-in protection circuit PCM for prevent over charging or over discharging"

_________________
'73, Maarten -PA3EYC-


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 27 feb 2014, 19:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2005, 21:24
Berichten: 1057
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Maarten,

heb jij de lader optie KXBC3 NiMH Battery Charger ? Als dat zo is, wil ik hem wel overnemen. Misschien zelfs met de 8 AA's.
En kan ik mijn NiMh's en snellader verkopen.....

_________________
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC 1594.
K3/100 | P3 | HyEndFed 80-10m lengte ca. 41 mtr. | Begali Pearl Gold.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SOTA
BerichtGeplaatst: 27 feb 2014, 20:46 
Offline

Geregistreerd: 26 mei 2008, 08:46
Berichten: 1520
Woonplaats: Nijkerk
Tonnie,
Ik heb inderdaad ook de KXBC3 maar voorlopig zitten de NiMH er nog in. Wanneer ik de LiPo's er in maak dan haal ik de KCBC3 er uit en plaats de battery retainer terug.
Ik heb er nog niet over nagedacht de KXBC3 te verkopen. Wanneer het zover is dat die eruit is dan kunnen we het er nog wel eens over hebben.

Om beschadigingen bij portable (SOTA) gebruik tegen te gaan heb ik de KX endplates en cover er op zitten. In die endplates kan ik een gat maken voor de LiPo lader. Bij eventuele verkoop kan ik de originele endplates weer terug plaatsen.

Afgelopen november heb ik boven op een berg gestaan op Sint Maarten. Die was direct achter het huis. 30 min lopen/klimmen naar de top. Omdat daar een compleet telecomstation op stond heb ik het niet gewaagd de KX3 van daar vanaf te proberen. Was overigens geen SOTA. Op Sint Maarten zijn geen bergen die een SOTA registratie hebben hoewel er wel zijn die ervoor in aanmerking komen.

_________________
'73, Maarten -PA3EYC-


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling