QSL kaarten printen

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

QSL kaarten printen

#1 Bericht door PA0LMD »

Ik zoek een geschikte printer om de info op de achterzijde van de QSL kaart te printen.
Heeft iemand daar ervaring mee ?
Het mag geen printer zijn die de kaart bijna dubbel vouwt zoals dat bij de meeste printers gebruikelijk is.
Meten is (z)weten

rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Re: QSL kaarten printen

#2 Bericht door rik56 »

Ga dit topic met belangstelling volgen, heb er ook al een poging aan gewaagd, de hier gebruikte officejet4500 is niet geschikt voor de job :mrgreen:
Ooit geprobeerd een hp a320 photosmart fotoprinter te gebruiken, proeven op blanco papier waren erg bevredigend, tot......
ik een van mijn eigen kaarten probeerde welke onmiddellijk terug uitgespuwd werden, na lang zoeken gevonden dat het printertje detecteert of het papier niet eerder gebruikt was.

Rik

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: QSL kaarten printen

#3 Bericht door PH2LB »

Ik weet niet of ze nog veel verkocht worden, maar er zijn / waren inkjet printers die je kon ombouwen voor het printen van CD's. Daarbij werd de CD in een soort van lade door de printer heen bewogen.

Edit : bedacht me net dat veel laser printers vaak een rechte doorvoer hebben voor dikker papier. De Brother laser (HL2070N zwart / wit) die ik heb kan dat ook en heb ik zelfs tot 200 grams/m2 papier door heen gehaald zonder vlekken.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: QSL kaarten printen

#4 Bericht door PA0LMD »

lexb schreef:Ik weet niet of ze nog veel verkocht worden, maar er zijn / waren inkjet printers die je kon ombouwen voor het printen van CD's. Daarbij werd de CD in een soort van lade door de printer heen bewogen.

Edit : bedacht me net dat veel laser printers vaak een rechte doorvoer hebben voor dikker papier. De Brother laser (HL2070N zwart / wit) die ik heb kan dat ook en heb ik zelfs tot 200 grams/m2 papier door heen gehaald zonder vlekken.
dank voor de tip , maar voor zover ik kan vinden is deze printer niet meer leverbaar.
Meten is (z)weten

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: QSL kaarten printen

#5 Bericht door xxxx »

hoe groot mag de printer zijn?
En wat voor budget heb je in gedachten?

De dikte van het papier is meestal niet het probleem maar de stugheid van het soort papier wat vaak gebruikt wordt en de coating die over de voorkant gaat zorgt vaak voor doorslippen in het papier pad.

Ik zit dagelijks in de professionele printers maar heb voor het automatiseren van qsl kaarten gekozen om de informatie op labels te printen en die er op te plakken. Dat werkt uitstekend.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: QSL kaarten printen

#6 Bericht door PE2AAB »

Wij hebben toevallig dit weekend de trouwkaarten de deur uit gedaan en had een soortgelijke uitdaging voor de adressen op de enveloppen.
Net als hierboven heb ik uiteindelijk voor etiketten gekozen maar wel voor doorzichtige. Je blijft ze zien natuurlijk, maar de originele kleur van de enveloppe blijft zichtbaar. Misschien is dat een compromis?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: QSL kaarten printen

#7 Bericht door PE1PQX »

Zo'n dymo labelprintertje zou natuurlijk ideaal zijn... Iemand daar al eens mee gestoeid?!?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: QSL kaarten printen

#8 Bericht door elsinga »

Ik doe dat anders, ik heb een account aangemaakt bi GlobalQSL en laat de kaarten daar printen en door hen via het bureau versturen. Alleen een ADIF bestandje uploaden en de rest heb je geen omkijken meer naar. Ze combineren zelfs meerdere verbindingen met dezelfde amateur op 1 kaart. Kost iets van 110 dollar voor 1000 kaarten, kun je geen inkt voor kopen.

(geen aandelen, alleen tevreden gebruiker)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: QSL kaarten printen

#9 Bericht door PA0LMD »

PD4DX schreef:hoe groot mag de printer zijn?
En wat voor budget heb je in gedachten?

De dikte van het papier is meestal niet het probleem maar de stugheid van het soort papier wat vaak gebruikt wordt en de coating die over de voorkant gaat zorgt vaak voor doorslippen in het papier pad.

Ik zit dagelijks in de professionele printers maar heb voor het automatiseren van qsl kaarten gekozen om de informatie op labels te printen en die er op te plakken. Dat werkt uitstekend.

Gr Jelle
tsja......... ik heb al ge-googled op "card printer" en dan zie ik al gauw bedragen van rond de E 1000,-.......... en dat heb ik er niet voor over.
Etiketten werkt op zich prima maar als je dan eens 5000 etiketten moet plakken zoals na onze Titanic QSO's dan ga je daar toch anders over denken.
Meten is (z)weten

SWL-Ricardo
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mar 2013, 18:00

Re: QSL kaarten printen

#10 Bericht door SWL-Ricardo »

PE2AAB schreef:Wij hebben toevallig dit weekend de trouwkaarten de deur uit gedaan en had een soortgelijke uitdaging voor de adressen op de enveloppen.
Net als hierboven heb ik uiteindelijk voor etiketten gekozen maar wel voor doorzichtige. Je blijft ze zien natuurlijk, maar de originele kleur van de enveloppe blijft zichtbaar. Misschien is dat een compromis?



Ik wens je een goede vlucht op je levenspad..........
Wordt het een luchtdoop of blijf je samen beneden?


:) :) :) :) ..
Luisteren betekent voor velen;
wachten totdat de ander is uitgesproken......

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: QSL kaarten printen

#11 Bericht door PD5DJ »

Ik heb sinds kort een Dymo Labelwriter 450,
Ook ik was het schrijven van kaarten een beetje beu.
Ik ben met diverse programmas aan het stoeien geweest om het printen icm de labelwriter mogelijk te maken,
De meeste programmas kunnen prima printen op een label vel, maar via de labelwriter wordt het toch een heeeel ander verhaal, dat mislukte keer op keer.
Totdat iemand mij het programma UCXLOG voorstelde.

Hier kon ik eindelijk goed mijn labels voor elkaar krijgen icm de labelwriter.

Ik gebruik zelf Hamradio deluxe om te loggen, het enige wat ik zo nu en dan doe is het gedeelte uit mijn log waar ik nog geen QSL van verzonden heb selecteren en exporteren naar ADIF.

Deze in UCXLOG importeren en dan printen, het is een beetje een omslachtige manier, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt is het een eitje.
Bijlagen
DSC_3762.jpg
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: QSL kaarten printen

#12 Bericht door PA3FAT »

PE2AAB schreef:Wij hebben toevallig dit weekend de trouwkaarten de deur uit gedaan en had een soortgelijke uitdaging voor de adressen op de enveloppen.
Net als hierboven heb ik uiteindelijk voor etiketten gekozen maar wel voor doorzichtige. Je blijft ze zien natuurlijk, maar de originele kleur van de enveloppe blijft zichtbaar. Misschien is dat een compromis?

Gefeliciteerd !
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: QSL kaarten printen

#13 Bericht door TomNL »

lexb schreef: Edit : bedacht me net dat veel laser printers vaak een rechte doorvoer hebben voor dikker papier. De Brother laser (HL2070N zwart / wit) die ik heb kan dat ook en heb ik zelfs tot 200 grams/m2 papier door heen gehaald zonder vlekken.
Hou er rekening mee dat je kaarten dan wel offset gedrukt moeten zijn, en niet als 'digitaal drukwerk' gemaakt zijn.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: QSL kaarten printen

#14 Bericht door PH2LB »

Goed punt Tom. Bij digitale druk is het druk oppervlak vaak gladder en dat zou problemen geven bij het hechten van de toner.

Eerst een paar proefjes maken is dus een goed advies.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: QSL kaarten printen

#15 Bericht door TomNL »

Dat niet alleen want digitaal drukwerk is vaak gedrukt met toner, die zul je met je eigen printertje dus weer smelten met alle gevolgen van dien.

Plaats reactie