Zondag Avond Roep Ronde

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Zondag Avond Roep Ronde

#1 Bericht door PA3JD »

Beste mensen,
Op de site van onze afdeling http://a26.veron-hoogeveen.nl/ staat op het open gedeelte een interessant onderwerp: de Zondag Avond Roep Ronde. (Ik heb op dit Forumoverzicht gezocht of dit al gepubliceerd was, maar dat was m.i. niet het geval. Maar, beter 1x te veel dan 1x te weinig).
Het verhaal (ingezonden door Chris, PA5RWE) betreft een zeer leuk initiatief van Paul, PE1LXX, dat voor vele VHF-amateurs misschien een welkome aanvulling is op de hobby.
Ook op de website van PA2OLD http://www.pa2old.nl/forums.php?m=posts ... ast#bottom kun je hier info over vinden.
Doe er je voordeel mee. 73 de Joop.(secr. afd. Hoogeveen)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Zondag Avond Roep Ronde

#2 Bericht door pa5cal »

Ja is leuk verzonnen. Door verschillende 2 meter opstap punten te maken die via "breed" doorgekoppeld worden kun je ook met de net control werken ook al hoort die jou niet rechtstreeks, maar jij hem wel. Een handige bijkomstigheid. Brengt ook leuke effecten in kaart overigens!

-P

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Zondag Avond Roep Ronde

#3 Bericht door PD0MV »

Dit zijn leuke initiatieven, door het IMAGO van 2m wat op te vijzelen :wink:


73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Zondag Avond Roep Ronde

#4 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zondag Avond Roep Ronde

#5 Bericht door PA2OLD »

PB1SAM schreef:Blijf het alleen vreemd vinden waarom dat zo'n ronde op een aanroepfrequentie moet plaatsvinden. :oops:
Het antwoord is heel simpel, wij roepen CQ !
Dit is geen ronde zoals we die kennen, met gebruikelijk onderling QSO, het woord 'ronde' is eigenlijk ook niet het goede woord.
Het is meer een technische ronde, uitwisseling van gegevens, kijken of je een ver station kan horen en eventueel kort werken. Daarna roepen we weer CQ. Op deze manier kan je bijvoorbeeld je antennes voor de 2 meterband testen.

Het is een echt VHF gebeuren en dat dit aanslaat blijkt uit het aantal inmelders die we en vooral Paul in een uur te verwerken krijgen.
Gelukkig hebben we wat hulpmiddelen ter beschikking, retour lijntjes via TeamSpeak en Skype en een Breedband verbinding op 70 cm. Zo kan ik stations, die ik niet in Arnhem hoor, toch horen en zo het Log schrijven.
Het is niet puur een log-file maar er zit een verhaaltje omheen zodat er wat te lezen is.
Het is niets bijzonders, ik ben geen schrijver, maar ik doe mijn best.

Dit is geen initiatief van een van de verenigingen, we kunnen de 'ronde' alleen doen met de medewerking van de vast ploeg (daar zitten ook luister-amateurs bij) en alle inmelders. Toen Paul de PE1LXX in het voorjaar op een zondagavond begon te roepen op 145.500 MHz en ik dat bij toeval hoorde, vonden PA5RWE een stadsgenoot van Paul en ik dat een goed idee! Op de een of andere manier is de 2 meterband een soort van Moeder-band voor ons amateurs en vonden wij het jammer dat er maar zo weinig activiteit te horen is. Vandaar dat we besloten dat CQ roepen op de zondagavond door te zetten en daar is uiteindelijk deze 'ronde' door ontstaan. Een toevallige samenkomst van 3 amateurs op een frequentie in de 2 meterband.

Na de 'ronde' op 145.500 MHz, dus na 22.00 uur en soms later, gaan we nog kort naar 144.310 MHz in SSB en praten Paul en ik en eventuele inmelders nog even na over de 'ronde'. Het aantal inmelders is daar beperkt, wie kan er nog SSB maken op de 2 meterband.

Dus zondagavond vanaf 21.00 uur, de frequentie is 145.500 MHz we werken verticaal gepolariseerd.
Na 22.00 uur of later op 144.310 MHz in SSB ook verticaal gepolariseerd.

Waarom verticaal gepolariseerd? Zodat ook stations met uitsluitend een verticaal antenne, bijvoorbeeld een Diamond x300, mee kunnen doen met deze 'ronde'.
Het Log is te lezen via mijn website, http://www.pa2old.nl zie onderaan de pagina.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Zondag Avond Roep Ronde

#6 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

dc2dc

Re: Zondag Avond Roep Ronde

#7 Bericht door dc2dc »

Leuk initiatief, zal zondag a.s. eens luisteren, lijkt me leuk.
Hoe dan ook, veel succes !
ps: ik kan uitkomen op 2 en 70 met een "stok" (sirio dualbander @10 meter hoogte)
FM-max 50W op 2, max 40w op 70
SSB-max 5 W op beide banden,(hi hi, voor dat iemand hier serieus op in gaat)
Greetz, Daniel.

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zondag Avond Roep Ronde

#8 Bericht door PD7H »

Is al een oud topic, maar vanavond ook even ingemeld. Was mijn eeste ervaring op 2m en ik moet zeggen een hele leuke. Heb op deze manier 2 verschillende sets kunnen testen met verschillende amateurs en dus mijn eerste QSO's kunnen maken, waarvan zelfs eentje met Duitsland.
73, Hans
PD7H

Plaats reactie