Wanneer zouden wij 60m krijgen?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#1 Bericht door maarten_c »

Ik zit op het moment dat ik dit typ te luisteren op 5.371 MHz.
En ben een beetje jaloers op onze Engelse collega's.
Zij mogen uitkomen op deze band. Er is op dit moment een net aan de gang en alle signalen uit G-land zijn hier goed hard.
Frequentie is erg stil. Weinig qrm.
Ook hoor ik wel eens Denen,Finnen en Ieren.

Ik draai vaak over de 60m amateurband.
Is een mooie band om Europa te werken.
Lijkt een beetje op 80 en een beetje op 40.
Alleen zijn antennes wat korter dan op 80.
Zou een mooie aanvulling kunnen zijn.

Wanneer zouden wij die band toegewezen krijgen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#2 Bericht door PA5COR »

Zover ik weet is daar voorlopig geeen zicht op.
Er is ook in dezelfde regio nogal wat verschillen per band, b.v. 160 meter die de Engelse vrienden kunnen gebruiken tot 2000 kHz.... wij slechts tot 1880.
Ik heb nog niks gelezen over een harmonisatie of een voorstel over die band, en zelfs al zou die er zijn kan het nog jaren duren voor er iets komt.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#3 Bericht door PD0MV »

ik ben voor een Harmonisatie, maar goed zolang er nog niks bekend over is, doe ik er geen uitspraak over.

er zijn vele banden die ook best leuk zijn, zoals europa en nederland, kregen de 4m band 70MHz er bij, maar tot dus ver, heb ik nog geen bericht gehoord dat erop mag worden uitgezonden.

zoals de amerkianen en engelse op 60m band mogen komen hebben zij ook de 1,5m band 220MHz dat zou ook een leuke band zijn om erbij te hebben, maar ik ben bang dat we voorlopig met de riemen moeten roeien die we nu hebben, de rest is toekomstmuziek :P:P

als het vrij komt voor amateur radio, dan ben ik er een voorstander van

zoals 1,5m band 220MHz zou vooral voor Novice leuk zijn, verder doe ik er geen uitspraak over

want om nog een voorbeeld te noemen VHF 40 tot 48 MHz illegale telefoon band, zouden ze voor amateur radio ook gemakkelijk kunnen legaliseren. bijwijzen van.

er zijn zat frequenties die nog best wat gebruiker toevoeging kunnen hebben. maar goed er is zoveel wat we willen hebben, zoals geld is ook een vereiste :lol: :lol: maar of dat mogelijk wordt met deze regering ben ik bang dat ik op een houtje moet gaan kauwen :mrgreen: :mrgreen:

Beetje hout en een spoel erin en je hebt een lucht condensator, dus het kan ook weer nuttig zijn om Ideeen te realiseren :mrgreen: :mrgreen:

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Theo

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#4 Bericht door Theo »

Ik denk dat we tevreden moeten zijn, met datgene wat we al mogen gebruiken.
Leuke banden hebben we nu al zat, maar vele gebruiken het niet eens.
( Of weten het niet eens )
En dan wil je nog meer banden gebruiken?
Er komen alleen nog meer banden bij, ongebruikt.
De spoeling is al dun, en dan wil je dit ook nog meer verspreiden over de banden?

Mijn voorstel zou zijn, wat ruilen we in?
Je wilt de 60 meter band? Prima ruil je de 80 meter band in.
Of de 220 MHz? Is ook zo leuk, ruilen tegen twee meter?

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#5 Bericht door Laurens PD9X »

Belangrijk is jezelf afvragen wat je wilt bereiken. Ik ben Novice amateur, maar er is voor mij genoeg te beleven.

Ik mag graag landen scoren, voor mij een uitdaging. Daar ik ook een contester ben, vang je tijdens een contest 2 vliegen in 1 klap. Scoren voor je DXCC en scoren voor de contest zelf. Daar ben je op 40 20 en 10 wel even zoet mee.

Alle 340 gewerkt per band? Gaan we verder in CW... RTTY... PSK31...

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#6 Bericht door PD0MV »

ik ben ook tevreden met wat me mogen, en wat we hebben, en inderdaad veel banden worden door sommige niet een gebruikt, nou ik kan elke amateur verklappen ik gebruik alle 5 banden

10-20-40-2-70

:wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#7 Bericht door PA2JG »

Hoi ik gebruik de 2 meter lokaal in fm en met beam op ssb,daarnaast op 70 cm in fm lokaal en in ssb ook met beam ,voor 14 dagen terug zwitserland op 70 gewerkt eerste zwitser daar,hardstikke leuk,daarnaast beam voor 10 15 en 20 en een high end fed draadje voor 40 meter dan een 6 meter vertikal
voor lokaal en ssb , that s it , ook staat er een kleine vertikal klaar voor de 4 meter band en een klein fm doosje zelf geprogrammeerd zo n anytone ding maar nog nooit wat gehoord daar ! Opzich ben ik wel tevreden met wat we hebben 80 meter kan ik hier niet kwijt en is ook onbruikbaar staat hier bijna meterhoek qrm daar dus dan maar niet,160 helemaal geen ruimte voor ach ik ben niet super aktief maar kan me goed redden met deze banden hi ben wel tevreden !
M vr gr Jelle pa2jg 73 s !

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#8 Bericht door pa3agz »

PD0MV schreef:ik ben voor een Harmonisatie, maar goed zolang er nog niks bekend over is, doe ik er geen uitspraak over.

er zijn vele banden die ook best leuk zijn, zoals europa en nederland, kregen de 4m band 70MHz er bij, maar tot dus ver, heb ik nog geen bericht gehoord dat erop mag worden uitgezonden.
In Funk-Amateur van deze maand (11/11 - blz 1153) , staat een overzicht van de mogelijkheden van de 4 meterband per land opgenoemd.

Het is gewoon een ZOOITJE... En dan spreek je over harmonisatie in Region-1 !!!
(Vermogens verschillen aanmerkelijk. Sommige landen hebben van 70,0 t/m 70,1 een bakenband, waar anderen gewoon all-mode kunnen werken etc....)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#9 Bericht door coolepascal »

Wim,

Het bandplan is een afspraak tussen radioamateurs onderling.
Het bandplan is aldus niet door de overheid opgelegd, en dat is maar goed ook.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#10 Bericht door PA2OLD »

Theo schreef:Ik denk dat we tevreden moeten zijn, met datgene wat we al mogen gebruiken.
Leuke banden hebben we nu al zat, maar vele gebruiken het niet eens.
En dan wil je nog meer banden gebruiken?
<KNIP>
Hoewel me de 4 meterband wel interessant lijkt, ben ik het met Theo eens.
Wat is de winst van de 4 of 60 meterband, alleen dat het nieuw is?
Nadat de C en D amateurs de HF banden erbij kregen (terecht overigens vind ik) is de 2 meterband aardig leeg gelopen.
Waar vroeger veel SSB te horen was en druk in het FM gedeelte, is het nu vrij stil, met uitzondering van het repeater gedeelte.
Over de 70 cm band zullen we het maar helemaal niet hebben.
Natuurlijk zijn er nog wel een paar die dat nog wel doen... werken in SSB op 2, maar luister zelf eens een paar dagen rond de 144.300 MHz, als je daar wat hoort is het bijna een wonder of er is een contest of extreme conditie.
Ik herinner mij de vele SSB contacten, zelfs vanuit het mobiel, met een FT290R en 4 watt, daar waar ik nu praktisch niets meer hoor.
Laten we toch vooral zorgen dat we deze banden behouden, voor we verlangen naar nieuwe banden!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#11 Bericht door PD0MV »

ja dat geouwehoer over 2m ssb, als iedereen het gewoonblijft gebruiken, is het gewoon opgelost , maar als er zijn die fm gedeelte veroordelen vanwege slapgelul dan maak daarmee geen promotie voor ssb, omdat fm gedeelte al een zooi, is denken ze dat ook van het ssb gedeelte . als iedereen gewoon van alle banden gebruik maakt die zijn toegekend aan ons als radio amateur , dan is er op elke band iets te doen . ieder moet eraan bijdragen dan maakje het voor omliggende landen ook leuker je moet er war voor over hebben !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#12 Bericht door PA2OLD »

PD0MV schreef:<KNIP>maar als er zijn die fm gedeelte veroordelen vanwege slapgelul dan maak daarmee geen promotie voor ssb, omdat fm gedeelte al een zooi, is denken ze dat ook van het ssb gedeelte<KNIP>
Tja, waar jij over 'praat' is volgens mij typisch iets van de westkant van Nederland. Ik merk daar niet zoveel van, hier word nog netjes gewerkt zoals het moet!
Maar dat 'slap_gedinges_' waar jij het over hebt geld ook voor de 70 cm band, luister maar eens op Flevoland, wat een bende is het daar soms.
Drukkers, scheldpartijen, muziekdraaiers, geen call's enz.

Maar we gaan off topic en dat is niet de bedoeling, dus ik ga er verder niet meer op in.
Laatst gewijzigd door PA2OLD op 27 okt 2011, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wanneer zouden wij 60m krijgen?

#13 Bericht door pa5cal »

Dat kan wel minder eh mark?

Gewoon maar de banden gebruiken zit er duidelijk niet in. Ik probeer het wel hoor, met een bekende eens een hele sloot digitale modussen uitproberen op bepaalde banden bijv. Nieuwe software, hoplakee, alles weer een paar uur lang warm stoken en testen :) Altijd leuk. Maar om nu te zeggen dat ik dadelijk verplicht elke dag een paar uur die radio aan moet slingeren om de banden vol te houden, dat weet ik ook niet...

Had ik het een paar posts terug al eens over de afvlakking ed?

-P

Plaats reactie