Rockall wat een chaos...

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Rockall wat een chaos...

#1 Bericht door pa1bvm »

Na een kwartiertje luisteren naar de mannen die Rockall beklommen hebben was ik wel weer helemaal klaar met
de stations die werkelijk op alle mogelijke manieren probeerden om dat speciale station te werken.
Geen reclame voor DX verkeer op de 40 meter band .. scheldpartijen in allerlei talen .. werkelijk een schande ..
Dwars over elkaar heen met vele kilowatts ERP ...
nee... dan ben je in korte tijd weer helemaal klaar met de HF banden wat een chaos..kan dat stukkie draad ook uit de tuin weg , deed er toch al weinig mee...

73 Rick . PA1BVM

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Rockall wat een chaos...

#2 Bericht door pa5cal »

Afspiegeling van de maatschappij vrees ik... Wellicht kunnen wij verhuizen naar rockall? ;)

Lekker rustig.

-P

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Rockall wat een chaos...

#3 Bericht door dxhunter »

Dx jagen is niet leuk meer zo, te grote puinhoop en anderen blazen gewoon over je heen. Ik mijd pile ups tegenwoordig.
Dxcc arrl honor roll certificaten stonden trouwens onlangs nog in de nieuwsgroepen dus die kan je zo downloaden. Even je call erop zetten en uitprinten. Kan je ook je hele muur volhangen in de shack :)

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Rockall wat een chaos...

#4 Bericht door PA2REH »

DX jagen is hartstikke leuk, alleen niet met fone (SSB).
73 Eric - pa2reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Rockall wat een chaos...

#5 Bericht door pa3kc »

Daarom vind ik de WARC banden zo fijn. Lekker rustig en contesten niet toegestaan :D

Theo

Re: Rockall wat een chaos...

#6 Bericht door Theo »

ha ha welkom op de centimeter banden mensen :wink:
Kun je rustig met een kilowatt werken, en niemand tot last zijn.
Pile ups worden zeer beschaaft afgewerkt, soms wordt je netjes gebeld en krijg je zo begeleiding om de verbinding te maken.
Schelden en vloeken door zendamateurs op de centimeter banden, heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Rockall wat een chaos...

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Theo schreef:Pile ups worden zeer beschaaft afgewerkt, soms wordt je netjes gebeld en krijg je zo begeleiding om de verbinding te maken.
Dit zou mij ook geen voldoening geven.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Rockall wat een chaos...

#8 Bericht door PD0MV »

Ach als je slim bent, moet je jezelf niet irriteren aan anderen, die er op de HF banden een rotzooi van maken, er zijn zat DX stations die juist de QRP figuren eruit pikken, en je moet je door andere vervuilers van de HF banden niet weg laten jagen, al die scheld karonades, daar ga ik me energie niet eens voor verspillen.Gewoon de VFO knop verdraaien en zoek gewoon een rustig plekje op :wink:

ik werk de afgelopen dagen zat DX met 5 watt QRP met de FT817, gewoon op een 10m band vertical GPA

en op 20m en 40m band dan wel met 25 watt met de FT897D, maar goed, ik laat me hobby niet verstieren door die gasten die op elkaar lopen te schelden in all denkbare europes talen. Die figuren hebben kennelijk nooit gehoord van HAM Spirit.

ik ben ook geen voorstander van QRO met enkele Kilo watts, je hoort negen van de 10 keer alleen maar die italianen, en de echte DX wordt gewoon weg gedrukt.

Kijk als je wel van QRO houd en ook de gene met weinig vermogen de kans bied om met het DX station te werken, dan is het probleem opgelost maar kennelijk, hebben sommige in het buitenland nooit gehoord van operating practic :wink:


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Rockall wat een chaos...

#9 Bericht door PD0MV »

en wat betreft pile ups, ach zorgen dat je als eerste aan de buurt bent, dan kun je ook weer snel weg van de frequentie. en ja het vergt enige inspanning en juiste timing, maar goed.

ik weet ook dat het soms niet lukt, naja dan de volgende keer beter
Ik ben ook maar een mens :wink:

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Rockall wat een chaos...

#10 Bericht door pa1bvm »

zo de dipolen ..voor 40 en 80 zijn al weg .
dan nog dat spul voor 20 meter uit de mast
eens kijken wat een FL-2100-b nog voor waarde heeft

ach er vallen over een paar weken weer meteoren .. en ik zie dat de maan ook al 10 graden boven de horizon staat
heerlijk geen scheldende amateurs , geen bandpolitie die alles beter weet
ik kom jullie misschien wel weer eens tegen op vhf en hoger ..
En nou maar hopen dat er niemand een paar opnames op youtube zet ..want dat is dan een mooi stukje negatieve reclame voor onze amateur wereld ...

tot werkens op VHF of hoger .. 73 Rick

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: Rockall wat een chaos...

#11 Bericht door pa0qrb »

Ik had dit ook al gesignaleerd, vandaar mijn draadje over de "DX Code of Misconduct" (waarvan de laatste berichten overigens offtopic zijn, maar dat terzijde). Ik las ook nog een verhaal op dit forum over "DXpedities vs. Zoo". Allemaal in dezelfde lijn: schreewen en niet luisteren. Het bewust zieken had ik zelf nog niet genoemd maar dat schijnt er ook bij te horen (gisteren hoorde ik de Radetsky-mars in CW over een DXpeditie heen, ik meen dat het die van 3D2R was).

Ik heb zelf de laatste tijd de neiging om DX-pedities te mijden, en soms vind je dan (door de aanzuigende werking van diezelfde expedities) juweeltjes die je ook nog graag in je logboek wilde hebben. Zo heb ik inmiddels de Japanse Antarctica-basis (8J1RL) op drie banden. Misschien ook wel dankzij het feit dat sommige ham-software hem gewoon ziet als Japan... :-).

Every cloud has a silver lining, en ik ga gewoon door met DX'en (maar dan met "reguliere" DX-stations).

73, best DX
Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Rockall wat een chaos...

#12 Bericht door coolepascal »

@PA0QRB, je avatar spreekt boekdelen, PA0QRB++ :!:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: Rockall wat een chaos...

#13 Bericht door Theo »

coolepascal schreef:@PA0QRB, je avatar spreekt boekdelen, PA0QRB++ :!:
Ik denk dat hij daarmee duidelijk wil maken dat hij Amateur Televisie maakt :D

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Rockall wat een chaos...

#14 Bericht door pa3met »

pa1bvm schreef:Na een kwartiertje luisteren naar de mannen die Rockall beklommen hebben was ik wel weer helemaal klaar met
de stations die werkelijk op alle mogelijke manieren probeerden om dat speciale station te werken.
Geen reclame voor DX verkeer op de 40 meter band .. scheldpartijen in allerlei talen .. werkelijk een schande ..
Dwars over elkaar heen met vele kilowatts ERP ...
73 Rick . PA1BVM
Het lijkt inderdaad een afspiegeling te zijn van de maatschappij, ikke ikke ikke, de rest kan stikken.
De dx code of misconduct sprak ook boekdelen wat dat aangaat. Voorkruipers, je hebt ze overal.

Laatst een enorme pile-up op 20; de man zegt "alleen even stations uit asia, europa komt zo weer" en
wat gebeurt er, jawel, spanjaarden, italianen die gewoon doorboeren.

Zo ook laatst iemand die een testje uitvoerde met het vermogen; bleek de man op 100mW ofzoiets in die
richting nog s9 bij de tegenpartij (en mijzelf ook) te zijn. Waarom dan outside operating rules en nog erger,
outside operatig limits werken? Onsportief gedrag inderdaad en ja wellicht een afspiegeling, helaas.

Maar wat doe je er aan? Zou het goed zijn als AT hier repressief optreedt? De hele shack leegtrekken als
blijkt dat iemand met grote regelmaat de regels aan zijn of haar laars lapt? Of laten we het allemaal maar
zo gaan, want ja ach, niet mijn probleem (ikke ikke... de rest).

Leuk discussievoer. Het geeft in ieder geval aan dat de hamspirit ondertussen wel de maatschappij is:
vol met hufeters die allemaal denken dat ze dingen kunnen doen en maken, zelfs als ze weten dat een ander
er erg veel last van heeft. Je zou je moeten schamen....
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Rockall wat een chaos...

#15 Bericht door Steef »

Ik begrijp niet zo goed waarom contesters het nu weer hebben gedaan.

Wat heeft dat nou met DX jagen te doen?

Gelukkig heb ik niet naar deze kakofonie geluisterd of geprobeerd verbinding te maken.
Maar wat natuurlijk ook wel helpt is de operating practice van diegene die op zo'n rots klimt.

Gewoon de call noemen van wie zit te knuppelen, en zeggen dat met zijn gedrag zo helemaal niet in het log komt.
En dat hij het over een uur nog een keer op normale manier mag proberen.

Als hij dan een uur stil is hem roepen en zijn gedrag belonen, net als met een hondje.

Leren ze het vanzelf.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie