DX code of misconduct

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Theo

Re: DX code of misconduct

#31 Bericht door Theo »

Gewoon iets doen op de lange of middengolf, (147KHz en 1.6MHz )
Sluit je al zeer veel gerommel mee uit :wink:

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#32 Bericht door pa3met »

Theo schreef:Gewoon iets doen op de lange of middengolf, (147KHz en 1.6MHz )
Sluit je al zeer veel gerommel mee uit :wink:
geen kritiek hoor, maar dat is hetzelfde als de andere kant op kijken.

Laten we vooral bij onszelf beginnen....?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Theo

Re: DX code of misconduct

#33 Bericht door Theo »

Maar daar zit juist de cruxs, ik doe niet meer mee, wil me niet schamen :(
Vind dat vriendelijkheid geen geld kost, en dat beleefdheid op de banden een vanzelfsprekend iets zou moeten zijn.
Maar helaas is het dat niet, en dat is ook iets wat gewoon een maatschappelijk probleem is.
In Funkamateur staat deze maand, een artikel over gedrag op de banden.
Daar wordt wel duidelijk verteld dat het een Europees probleem is, en dan ook nog meestal door de zuidelijke landen.
Om maar weer een stereo types te bezigen, maar dat komt wel overeen met mijn ervaringen op de populaire korte golf banden.
Een station uit Italie, welke voor de hele provincie een station werkt, iedere keer een andere call.

Naja, ik vul aan wat anderen ook al getikt hebben hier.
Dus ga je op zoek waar nog wel normaal met elkaar omgegaan wordt.
Dan kom je uit op de banden, welke niet zo gemakkijk zijn te aktiveren.
Je mag het ook omschrijven als, de andere kant op kijken :D

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: DX code of misconduct

#34 Bericht door PA0MJM »

Wat voor mij nogal eens werkt: de DX werken in een contest. En vervolgens de log netjes als chk-log of zo insturen uiteraard.
Aan het eind van een contest zijn veel stations 'lonely. cq-ing'. Zo kom ik elke CQWW-contest (minus CW :( ) weer een paar USA-staten verder, en heb echte leuke dingen buiten de USA gewerkt.

Ook dan zijn er overigens best wel pile-ups. Maar het heeft ook z'n kick om met een draadje en 100W 'bare foot' toch door een pile-up heen te komen. 8)

Eens aan de andere kant van de pile-up zitten lijkt me ook best wel een ervaring. En als daarbij sprake is van een aanzienlijke sponsoring, dan ligt de wederdienst voor de hand dunkt me zo. Als er meer als 20.000 QSO's gedraaid worden, dan zijn die paar QSO's in de bult niet terug te vinden, ook al is het elke band, elke mode. Zoveel mensen zijn er niet te vinden die privé een fors bedrag voor de avonturen van anderen willen neerleggen. In die financiële situatie zou ik zelf gaan! :wink: :lol:
Hoewel Scarborough Reef, BS7H of Rockall, MM0RAI/p is me een paar strepen te ver. :mrgreen:
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#35 Bericht door pa3met »

Theo schreef:Maar daar zit juist de cruxs, ik doe niet meer mee, wil me niet schamen :(
Vind dat vriendelijkheid geen geld kost, en dat beleefdheid op de banden een vanzelfsprekend iets zou moeten zijn.
Maar helaas is het dat niet, en dat is ook iets wat gewoon een maatschappelijk probleem is.
In Funkamateur staat deze maand, een artikel over gedrag op de banden.
Daar wordt wel duidelijk verteld dat het een Europees probleem is, en dan ook nog meestal door de zuidelijke landen.
Om maar weer een stereo types te bezigen, maar dat komt wel overeen met mijn ervaringen op de populaire korte golf banden.
Een station uit Italie, welke voor de hele provincie een station werkt, iedere keer een andere call.

Naja, ik vul aan wat anderen ook al getikt hebben hier.
Dus ga je op zoek waar nog wel normaal met elkaar omgegaan wordt.
Dan kom je uit op de banden, welke niet zo gemakkijk zijn te aktiveren.
Je mag het ook omschrijven als, de andere kant op kijken :D
ok, point take. Zo kan je het ook zien, Begrijpelijk enzo ;-) sorry als ik het verkeerd ingeschat had ..
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#36 Bericht door pa3met »

[quote="PA0MJM"]
Aan het eind van een contest zijn veel stations 'lonely. cq-ing'. Zo kom ik elke CQWW-contest (minus CW :( ) weer een paar USA-staten verder, en heb echte leuke dingen buiten de USA gewerkt.

Ook dan zijn er overigens best wel pile-ups. Maar het heeft ook z'n kick om met een draadje en 100W 'bare foot' toch door een pile-up heen te komen. 8)

/quote]

Voor mijj is dat ook de reden om aan contesten mee te doen, Leuke stations er uit pikken. Soms probeer ik een pile-up en dan is het inderdaad kicken als je door timing en fatsoenlijk operationeel gefdrag sneller een verbinding weet te maken dan menig anderen.

Wat me wel opvalt is dat er ook contest stations lijken te zijn (!) die wellicht een vreemde RX/TX verhouding hebben (of gewoon ontiegelijk veel QRM?) -- Je hoort iemand S9+20 en ondanks 30x roepen in the clear, geen antwoord. QRM, slechte ontvangers of een scheef TX beeld. Wie zal het zeggen. Dat is dan wel soms slightly frustrating ja ;-)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: DX code of misconduct

#37 Bericht door PA0MJM »

Je hoort iemand S9+20 en ondanks 30x roepen in the clear, geen antwoord.
wooden ears. :twisted:

Hoewel 't bleek ook eens, dat ik na 30x roepen nog steeds op 'split' stond en dit stn was simplex. :oops: :oops: :oops:
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#38 Bericht door pa3met »

PA0MJM schreef:
Je hoort iemand S9+20 en ondanks 30x roepen in the clear, geen antwoord.
wooden ears. :twisted:

Hoewel 't bleek ook eens, dat ik na 30x roepen nog steeds op 'split' stond en dit stn was simplex. :oops: :oops: :oops:
Ik had laatst ook zoiets. Was split en ik had split aan staan alleen TX en RX omgedraaid. En dat hoor je niet bij dual VFO. Vond het al zo raar dat een gast terecht riep dat hij split werkte...... oeps.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

Re: DX code of misconduct

#39 Bericht door Dominic »

Steef schreef:De beste manier om de dx op alle banden te werken is een grote donatie doen aan de dx peditie.
Daarmee de zekerheid hebbende dat ze je op een afgesproken tijdstip en frequentie werken.

Kost een paar centen, maar voorkomt ergernissen. :wink:
.........................................................

dat heet in normaal Nederlands OMKOPING (hihi)
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: DX code of misconduct

#40 Bericht door pa3agz »

PA0MJM schreef: Eens aan de andere kant van de pile-up zitten lijkt me ook best wel een ervaring.
Dat was voor mij ook een van de redenen om een bibliotheek te starten met DVD's van DX-expedities.
Op de dag van de amateur kan je, als ik me goed herinner, ook een dvd bekijken van zo'n DX-expeditie en een beetje ervaren wat het is om aan de andere kant te zitten en een pile-up voor je kiezen te krijgen.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#41 Bericht door PE1PQX »

Ik heb gisteren op 10 meter eens zitten luisteren naar 2 verschillende pile-ups (T32C en nog één)... konijne wat een wantoestanden :!:
De één schreeuwt nog harder dan de ander, en heel vaak is het 'ikke ikke ikke, en de rest kan stikke'. En dan nog te zwijgen over de signaalbreedte van 10 kHz of veel meer (SSB!).

Als er dan bijvoorbeeld eens 'only callsigns with number one please' gegeven wordt, blèren alle OM's met andere nummer in hun call lekker door alsof het niet voor hun geldt.

Tijdens de 'zeldzame' momenten van een daadwerkelijke (heel korte) QSO wordt er doodleuk door geschreeuwd door andere OM's zodat het QSO alsnog voor geen meter lukt...

Ik ben maar hoofdschuddend wat anders gaan doen... ("Hier hoor ik niet bij")
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie