Weer in de lucht.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Weer in de lucht.

#1 Bericht door maarten_c »

Na jaren van onderbreking ben ik dan nu eindelijk weer in de lucht. Met de roepletters PA5MC.

Het is een bescheiden station. Mijn radio is een flexradio 1500 met 5W uit. Dat gaat in een 2X13 meter dipool. Als antenne-tuner heb ik een LDG Z-100 plus.
Vandaag was zelfs 10 meter aardig open en heb in SSB wat verbindingen kunnen maken richting Zuid-Europa, met Ascension Eiland als uitschieter.
Rapporten varieerden van 55 tot 59. Viel me niet tegen met maar 5W uit.

Later ook CW geprobeerd en daar valt zo'n flexradio me in het begin wel een beetje tegen. Het nadeel is namelijk latency.
Een pc laten DSP-en levert vertraging op en dat merk je als je een paddle aansluit. Ik weet dat ik lang niet geseind heb. Maar dit ging me erg slecht af.
Later een straigth-key gepakt en toen ontdekte ik wat er aan de hand was. De side-tone zat vertraging in. Nu kan ik gelukkig ook wel seinen zonder side-tone. Dus die heb ik uitgezet.
Daarna heb ik op 40 en op 30 meter nog wat verbindingen kunnen maken. En wonder boven wonder snapte ze wat ik seinde.
Jezelf terug horen op een losse ontvanger gaat namelijk ook gepaard met vertraging.
Wat me nu dus rest is om een keyer te gaan bouwen voor m'n flexradio zodat cw-en wel gaat.

Wat betreft ontvangst is het een heel fijn apparaat. Het feit dat het geen VFO knop heeft stoort me eigenlijk niet.
Op het spectrum display, samen met de waterfall. Kan ik nl de hele cw band zien. Ik hoef eigenlijk alleen maar te klikken.
Ook de filters bevallen me prima. Ben voor z'n geld heel erg tevreden.

Alleen op 80 meter wil mijn tuner niet zoveel doen. Misschien dan toch een handtuner bouwen.

Als logboek heb ik een heel leuk programma gevonden. nl. Microlog.
Het laat mooi een wereldkaartje zien met allemaal rode puntjes van wat je gewerkt hebt.


Kortom na een jaar of 10 niks aan de hobby gedaan te hebben, zijn we nu met qrp vermogen terug.

Maarten.

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Weer in de lucht.

#2 Bericht door gelderjg »

Maarten,

Welkom back....leuk dat je nog zo goed met CW overweg kan na 10 jaar hi..... :D

Succes, best 73 de Jos PA3ANF :)
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

Theo

Re: Weer in de lucht.

#3 Bericht door Theo »

Ik ben dan altijd zo nieuwsgierig, wat heb je gedaan in de afgelopen tijd?
Nooit geen kriebels gehad?

En wat is dan nu tot rust gekomen, dat je de boel weer op gaat pakken?

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Weer in de lucht.

#4 Bericht door maarten_c »

Wat heb ik gedaan in die tijd.

Een paar keer verhuisd. Minder ruimte gehad.
Een relatie begonnen. Kortom, toch wel geleefd.

Maar nu het leven in een rustiger vaarwater is gekomen, begon de oude hobby toch weer te kriebelen.
Natuurlijk zijdelings altijd de boel een beetje in de gaten gehouden.

Maar sinds ik een paar jaar geleden een appartement heb gekocht en zag dat er eigenlijk toch wel ruimte is om een antenne te spannen.
Ben ik langzaam maar zeker meer kriebels gaan voelen.
Maar ik moest het een en ander langs de VEV krijgen. Dat is me dit jaar dan toch makkelijk gelukt.

Maar wat me toch richting de hobby heeft getrokken is vooral de leuke projectjes die ik zag rond software defined radio.
Dus heb ik zo'n ding gekocht en ik zit er aan te denken om ook iets op dat gebied te gaan bouwen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Weer in de lucht.

#5 Bericht door coolepascal »

Maarten, latency bij cw is een bekend probleem daar valt niet echt heel veel aan te doen.
Simpelste oplossing (op dit moment) is gewoon een losse zender icm een sdr ontvanger gebruiken.
Ben ook nog met wat ideeen bezig (alsof ik daar nog tijd voor heb)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Weer in de lucht.

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

maarten_c schreef:Maar ik moest het een en ander langs de VEV krijgen. Dat is me dit jaar dan toch makkelijk gelukt.
Van harte welkom Maarten.

Ik denk dat je VVE bedoeld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Weer in de lucht.

#7 Bericht door maarten_c »

Ja dat bedoel ik dus. VVE.

Wat betreft de latency voor cw.
Ik ga er ook niet te veel tijd aan besteden. Ik gebruik nu gewoon de straigth-key.
In de toekomst hang ik er gewoon een externe keyer aan en dan denk ik dat ik er best wel mee kan werken.
Wat ook nog kan is de interne cw toetsenbord gebruiken, maar dat vindt ik niet zo spannend.

Verder bevalt me het apparaat prima. Met SDR is op een heel simpele manier een geweldige ontvanger te maken.
Heb zelfs mijn eerste 6 meter qso's kunnen maken met deze antenne.
Het wordt weer echt leuk zo met 5 watjes.

Theo

Re: Weer in de lucht.

#8 Bericht door Theo »

maarten_c schreef: Een paar keer verhuisd. Minder ruimte gehad.
Een relatie begonnen. Kortom, toch wel geleefd.
Dank je wel, dat je dit wil delen.
Ik zie wel dat ik, erg vreemd ben.
Alles in mijn leven is gebaseerd op zenders en antennes.
Dus ook de keuzes daarin :mrgreen:
Sta er mee op, en ga er mee naar bed.
En ja, mijn vrouw is nog steeds dezelfde, al 30 jaar.
De zenders niet hoor :mrgreen:

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Weer in de lucht.

#9 Bericht door maarten_c »

Nou Theo. Zo vreemd ben je niet.
Alleen is mijn leven de laatste 10 jaar wat verandert.
Mijn leven draait niet alleen om zenders en antennes.

Het is een hobby.

Het voordeel is wel dat met een nieuwe lokatie en nieuwe roepletters.
Het wat mij betreft weer gewoon terug bij af is.
Zekers met maar 5 watt is het weer een uitdaging.

PA5MC

Er is in de jaren toch wel wat verandert.
Ik vraag me af hoe werkt eQSL en wat is LotW?

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Weer in de lucht.

#10 Bericht door gelderjg »

Maarten,

Eqsl en LoTW zijn een soort online logboeken.
Kun je verbindingen loggen. Je tegenstation kan het dan bevestigen als hij er ook mee werkt.
Hoef je geen papieren QSL kaarten meer te sturen.
Bij Eqsl kun je eigen QSL samenstellen.

LoTW is van de ARRL. Hiermee kun je ook je verbindingen loggen, die ook door het tegenstation bevestigd kan worden.
Je kunt hier ook voor de DXCC Awards gaan van de ARRL.
Houd landen bij die je werkt.
Je moet dit wel schriftelijk aanvragen met copie van je machtiging. Krijg je inlogcodes.

Eqsl daarintegen kun je online registreren.
Hebben ook een soort certificaten.
Worden niet erkend door de ARRL.

Overigens staat in de laatste electron van de VERON een uitleg over LoTW.
Je kunt ook info vinden op de site van VK2GWK Henk Tobbe in Australië.

Je moet maar eens kijken op de betreffende sites.
Je moet wel met het engels overweg kunnen hi....

http://www.eqsl.cc en http://www.arrl.org/logbook-of-the-world

Maarten succes...

Best 73 de Jos PA3ANF :D
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1799
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Weer in de lucht.

#11 Bericht door PA9CW »

coolepascal schreef:Maarten, latency bij cw is een bekend probleem daar valt niet echt heel veel aan te doen.
Simpelste oplossing (op dit moment) is gewoon een losse zender icm een sdr ontvanger gebruiken.
Ben ook nog met wat ideeen bezig (alsof ik daar nog tijd voor heb)
Ik heb een aantal maanden een Flex-5000 gehad, maar heb hem gauw verkocht. Kon er in eerste instantie niet mee seinen. En dat is wat ik het liefst doe. Ik heb vanalles geprobeerd, maar het seinen met een keyer is/was een ramp. Als je even op Google zoekt zie je dat CW and Flex of SDR doesn't match..... :-(
Bovendien was er sprake van instraling op kabels e.d. Instellingen die "opeens" verdwenen, vastlopen programma. Veel tijd verloren door deze problemen te moeten oplossen. Kortom: teveel ellende als je CW wil gebruiken met dit dure toestel.
Ik zet nu mijn FT2000 aan en kan binnen enkele seconde een ( CW ) verbinding maken.

PS Bedankt voor de RTTY verbinding vandaag.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Weer in de lucht.

#12 Bericht door maarten_c »

Hoi Tonnie.

Ik vond het heel leuk om je te werken.
Mijn station is eigenlijk maar heel simpel.
Ik heb de flexradio 1500 met 5W uitgangsvermogen en mijn antenne is een 2x13meter dipool met in het midden een 1:4 balun.
Dat gaat over in coaxkabel die nog eventjes 6 verdiepingen naar beneden moet. Toch heb ik met de flex1500 en deze antenne alle continenten gewerkt in 4 maanden tijd, alleen niet op 30m.
Mijn DXCC stand staat nu op 64 gewerkt en bevestigd 28 (eqsl.cc). Ik weet dat eqsl niet geldt voor DXCC. LotW moet ik nog aanmelden. Maar wacht eerst rustig de 100 gewerkte landen af.
Heb er niet zo'n haast mee.

Wat betreft het CW. Ik moet zeggen dat het tegenwoordig heel goed gaat om met de flexradio 1500 en de interne keyer.
Maar als je een echte CW liefhebber bent dan kan ik snappen dat je spijt had van een flexradio.
CW-en gaat voor af en toe. Maar het is beslist geen CW doosje.
Nu zal mijn snelheid wel niet zo hoog zijn als dat jij dat doet. Maar tot een 25WPM kan ik aardig met de interne keyer seinen.
Met de straigthkey gaat het ook goed, alleen moet ik dan wel seinen zonder site-tone.
Boven de 25WPM heeft voor mij weinig zin omdat ik niet veel sneller kan nemen.
Het enigste wat ik echt mis is QSK (full break-in). Heb een hekel om tegen QRM aan te seinen.

Vastlopers heb ik weinig problemen mee. Wat ik wel heb gehad was dat ik ineens al mijn instellingen kwijt was. Een of andere file was schijnbaar niet goed afgesloten.
Spontaan wist de flex niks meer over alle banden. Nu heb ik geen zin om dat uit te zoeken. Opnieuw software installeren bood geen oplossing. Oudere versie deed het wel.
Nu ben ik in het gelukkige bezit van windows 2003 home-server en deze maakt elke dag een back-up van mijn systeem. Het restoren van een back-up was de oplossing.
Maar waar het probleem nu vandaan kwam weet ik nog steeds niet. Je moet wel een beetje computer-nerd zijn als je een flex gebruikt. Want ik heb er aardig aan moeten rommelen om er een beetje cw uit te krijgen. Toch ben ik niet ontevreden over de aanschaf. Maar ik zou beslist geen 3000 of 5000 kopen. De hardware- software combinatie is dat niet waard, en dan is het vooral de software die de boel verpest. Als ik heel eerlijk moet bekennen is windows helemaal niet geschikt voor sdr. Zelf zou ik liever een uitgeklede linux variant zien.
Windows doet best veel op de achtergrond.

Waar ik wel over heb lopen te denken is een persues-ontvanger knopen aan een losse zender. Bijvoorbeeld een icom IC7200.
Deze twee synchroon laten lopen via hamradio de luxe. Dan dit ( http://www.woodboxradio.com/uk/dsw150.html ) gebruiken om ze allebei aan dezelfde antenne te hangen.
Maar dan wordt het toch wel een ingewikkeld iets. De charme van de flexradio 1500 vindt ik toch wel z'n eenvoud. 1 doosje aan de pc knopen en klaar.
Alleen heb ik wel het gevoel dat ik aan het Beta-testen ben.

De nieuwe software voor de flexradio is wel heel mooi. Er zit nu niet alleen een automatische notch filter in, maar ook een die je met de hand kunt zetten.
Je kunt tegenwoordig gewoon met de hand 1 of meerdere notches zetten en ook kun je diepte ervan instellen.
Tevens kun je in FM kiezen voor twee bandbreedtes. Een voor op HF en een voor VHF/UHF. Ook kan er tegenwoordig CTCSS mee gestuurd worden.
Da is wel fijn. Ik wil in de toekomst nl een transvertor van elecraft aan de flex knopen. Dan is CTCSS wel makkelijk voor 2 meter-relais.

Kortom een heel verhaal wat een beetje dubbel is. Van de ene kant vindt ik de flexradio een geweldig apparaat.
Van de andere kant heeft het ook zwaar zijn beperkingen en die komen vooral van de kant van windows (latency is en blijft een probleem).

Maarten.

Plaats reactie