Middelmatig activiteit 6m band !!

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#16 Bericht door PD0MV »

als je de G5RV tuned met de AT897 met FT897d dan moetje bij de automatische tuner even indrukken en los laten, dan zal hij eerst even hoge swr geven en dan terug zakken naar een waarde van SWR 1 op 3 a 1 op 4

dat zijn de waardes van mijn G5RV van 7m75 op 6m band getuned, om dus te kunnen luisteren, mocht dat niet goed lukken, kun je over gaan op met de hand, dan kun je hem nog iets beter reduceren, naar een een acceptabeler swr, maar 1 op 3 - 1op 4 is leuk genoeg om te kunnen luisteren.

voor zenden is het acceptabel bij 1op3 en lager :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#17 Bericht door PD0MV »

als je bijvoorbeeld een oude GPA voor 10/11m hebt, en je kort hem in tot 3m lang en je past het spoeltje in de antenne aan, heb je naar mij inzien een goede halve golf voor 6m band. :wink: :D
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#18 Bericht door pa3met »

je bedoelt dus eigenlijk dat je zendt op een band waar je dat niet mag. (en dat is waar de discussie op doelde)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#19 Bericht door PE9DX »

Zucht..
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#20 Bericht door PD0MV »

pa3met schreef:je bedoelt dus eigenlijk dat je zendt op een band waar je dat niet mag. (en dat is waar de discussie op doelde)
je leest het verkeerd, ik luister naar de banden waar ik niet mag komen.


ik geef een tip voor de F gelicenseerde om een GPA in te korten en dan beschikbaar maak voor 6m band, en ja ik luister de banden waar ik niet mag zenden, luister ik wel is uit.

ik hou me aan de voorwaarden van de machtiging, dus ik zend niet waar het niet mag.
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#21 Bericht door pa3met »

PD0MV schreef:als je de G5RV tuned met de AT897 met FT897d dan moetje bij de automatische tuner even indrukken en los laten, dan zal hij eerst even hoge swr geven en dan terug zakken naar een waarde van SWR 1 op 3 a 1 op 4

dat zijn de waardes van mijn G5RV van 7m75 op 6m band getuned, om dus te kunnen luisteren, mocht dat niet goed lukken, kun je over gaan op met de hand, dan kun je hem nog iets beter reduceren, naar een een acceptabeler swr, maar 1 op 3 - 1op 4 is leuk genoeg om te kunnen luisteren.

voor zenden is het acceptabel bij 1op3 en lager :wink:
je zendt niet maar je drukt even op de ATU.... ?
Weke zendamateur heb je in huis gehaald om voor jou dat knopje in te drukken dan? Hoe weet je die waarden?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#22 Bericht door PD0MV »

pa3met schreef:
PD0MV schreef:als je de G5RV tuned met de AT897 met FT897d dan moetje bij de automatische tuner even indrukken en los laten, dan zal hij eerst even hoge swr geven en dan terug zakken naar een waarde van SWR 1 op 3 a 1 op 4

dat zijn de waardes van mijn G5RV van 7m75 op 6m band getuned, om dus te kunnen luisteren, mocht dat niet goed lukken, kun je over gaan op met de hand, dan kun je hem nog iets beter reduceren, naar een een acceptabeler swr, maar 1 op 3 - 1op 4 is leuk genoeg om te kunnen luisteren.

voor zenden is het acceptabel bij 1op3 en lager :wink:
je zendt niet maar je drukt even op de ATU.... ?
Weke zendamateur heb je in huis gehaald om voor jou dat knopje in te drukken dan? Hoe weet je die waarden?
**ZUCHT** :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#23 Bericht door pa3met »

hoezo zucht? Kijk:
Licht off-topic en zeker niet belerend bedoeld maar een antenne tunen kan, naar mijn mening, voor de meeste alleen maar door middel van een meter en zend signaal. Hoe wordt een N amateur geacht zijn antenne, voor ontvangst, op 6m te tunen eigenlijk?
was pa5cal's vraag en ik stel die ook nog een (paar) keer. Hoe tune jij? Knopje drukken van de ATU is meestal wel power de ether in slingeren...

Vier mogelijkheden:

1) je doet het zelf (eigen verantwoording) (AT doet er toch wsch niks mee)
2) je laat het een zendamateur doen die op 6m mag uitkomen
3) je gebruikt een andere manier van tunen, maar dat heb je nog niet toegelicht.
4) iets anders en dat kan/ga je me uitleggen, want ik ben geinteresseerd

't is gewoon een vraag....
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

dc2dc

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#24 Bericht door dc2dc »

@PA3MET

Dr OM Roel,

Ik ben bang dat het nu een poosje stil blijft, (er wordt nu keihard nagedacht in het 0MV-kamp,hi).

Naar mijn idee zijn er slechts 2 manieren om te tunen:

1e: de al-oude manier om op de aanwezige ruis een maximum (of juist een minimum) te vinden; (hierbij wordt dus geen signaal uitgezonden), en is dus daarmee overal en door iedereen te gebruiken.

2e: de meest recente manier d.m.v. de "tovertuner", waarbij de betrokkene slechts op een toetsje hoeft te drukken (EN DAARBIJ EEN HOOGFREQUENT SIGNAAL UITZENDT, hoe klein dan ook), waarbij de tuner tuned tot een zo'n laag mogelijke swr.

Dat een zo klein hf signaaltje onhoorbaar zou zijn is een volslagen misvatting; ga maar na: indien je met 100 mW een ssb-telefonie verbinding met zuid-amerika tot stand brengt, dan kun je wel nagaan waar zo'n klein signaaltje allemaal wel niet te horen is.

Beide methoden zijn de revue reeds gepasseerd in vorengaande postings.

Die gewenste lage swr geeft trouwens geen enkele garantie op een goed functioneren van je antenne.

Zelf mag ik graag met mijn home-made tuner voor symmetrische systemen mijn antennes afstemmen.
Door met qrp vermogen NAAST de gewenste frequentie te tunen (dan stoor je de station(s) op de gewenste frequentie niet, gevolgd door dezelfde actie met qro (indien van toepassing).
Meestal moet ik dan de tuner nog iets "bijtrekken". Dan de frequentie bijstellen, en keuvelen maar,hi :lol:

Formeel mag je denk ik dus NIET met zo'n "tovertuner" op een frequentie tunen waar je zo-wie-zo niet mag komen; maar wat iemand wel of niet denkt te moeten doen, moet hij/zij zelf weten, is haar/zijn eigen verantwoording, toch?

Ik ben ook benieuwd wat voor andere methode er door Mark is bedacht om te tunen.
Ben erg nieuwsgierig, per slot loop ik pas een jaartje of 40 in deze rotzooi mee en ik weet ook niet alles (gelukkig maar) :mrgreen:

Edit: Ik zit nog eens zo over bovenstaande na te denken, en al snel bekruipt mij het gevoel, dat wanneer je niet met een "tovertuner" mag tunen, zou je dan ook geen meetzender of griddipper etc. mogen gebruiken ?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#25 Bericht door 19DT2120 »

DC2DC schreef:@PA3MET


Edit: Ik zit nog eens zo over bovenstaande na te denken, en al snel bekruipt mij het gevoel, dat wanneer je niet met een "tovertuner" mag tunen, zou je dan ook geen meetzender of griddipper etc. mogen gebruiken ?
Dan heb je ook nog menig antenne-analysers die een HF signaaltje de ligt in slingert en tot een paar Km hoorbaar zijn .
Soms weet ik het ook niet meer.........

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#26 Bericht door PD0MV »

:lol: :mrgreen: :lol: :lol:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#27 Bericht door PD0MV »

ik doe het op de oude manier, dus :mrgreen:
ruis minimaal :mrgreen: 8)
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#28 Bericht door PE2AAB »

PD0MV schreef:ik doe het op de oude manier, dus :mrgreen:
ruis minimaal :mrgreen: 8)
Dat kan. Is een goede manier. Zo tune ik de grofafstelling van de antenne. Meeste ruis is vaak de goede inductance..

Maar al snel komt bij mij de vraag op hoe je de onderstaande waardes daarmee weet te bepalen.
PD0MV schreef:als je de G5RV tuned met de AT897 met FT897d dan moetje bij de automatische tuner even indrukken en los laten, dan zal hij eerst even hoge swr geven en dan terug zakken naar een waarde van SWR 1 op 3 a 1 op 4

dat zijn de waardes van mijn G5RV van 7m75 op 6m band getuned, om dus te kunnen luisteren, mocht dat niet goed lukken, kun je over gaan op met de hand, dan kun je hem nog iets beter reduceren, naar een een acceptabeler swr, maar 1 op 3 - 1op 4 is leuk genoeg om te kunnen luisteren.

voor zenden is het acceptabel bij 1op3 en lager :wink:
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#29 Bericht door PA3DAT »

Ik tune ook wel met de miniVNA, die sweept van 0-180 MHz, daar hoef je volgens mij geen
machtiging voor te hebben!! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Middelmatig activiteit 6m band !!

#30 Bericht door pa5cal »

Ach, mijn vraag was maar aan een nieuwsgierigheids vraagje, over het algemeen.

Genoeg alweer erover denk ik ;)

-P

Plaats reactie