Leuke PSK31 DX op 10m

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0T
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2011, 11:07
Locatie: Helmond

Leuke PSK31 DX op 10m

#1 Bericht door PD0T »

Hoi allemaal!

Gisteren heb ik de dremel gepakt en mijn Wilson 1000 sprietje voor de 10m band ingekort en op balkon gezet, mijn nieuwe (tweede hands) Yaesu FT-897d opgestelt en op 28.120 MHz getuned. De oude laptop van mijn vriendin gepakt met die 897d verbonden en MultiPSK gestart!

Naar even iets luisteren was ik dapper genoeg om op de TX knopje te kliken en zo juist heb ik heel erg blij mijn erste QSOs met EA1IDY en EA3UV! Dat zijn meer dan 1000 km met 10 Watt en een oude CB mobiel antenne op de balkon!

Ik ben HEEL ERG blij 8) :D

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#2 Bericht door PD0MV »

dat is netjes, 10 watt erop bij een oude cb mobiele spriet , is niet slecht, als hij dan op het balkon heeft gestaan. :wink:

Succes met DX'en en 73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#3 Bericht door PA3DAT »

PD0T schreef:Ik ben HEEL ERG blij 8) :D
Gefeliciteerd, dat is ook heel leuk!

Zelf kocht ik een 27mc-sprietje voor 5 euro in Rosmalen, met een bijzonder manier van
afstemmen: een verdraaibare metalen huls aan de voet van de antenne. Daarmee bleek
je 'm te kunnen verstemmen van 26 tot 30MHz. Sprietje op de kampeerauto gezet,
de eerste verbinding vanaf de Veluwe (100W usb) was gelijk met Zuid-Afrika! Kick'n! :D

Gisteravond OZ9KY in JO54KX gewerkt. Op 70cm, met een klein klaverblad-antennetje
op ca. 9 meter hoogte. Een horizontale rondstraler, zo 'groot' als een pizzabord. Leuk,
dat maakt zo'n hele avond weer goed!!
Die man woont trouwens ook niet onaardig, klik en heeft grote antennes!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0T
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2011, 11:07
Locatie: Helmond

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#4 Bericht door PD0T »

hehe bedankt!

Ja ik heb de wilson 1000 (met de magneet voet) op metalen hoekjes die ik op de balkon railing gemonteerd heb :) (maar mijn balkon is zo 25m boven de grond ;) )

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#5 Bericht door PA2OLD »

Geinig zulke verbindingen, vooral met de combinatie van zo'n sprietje.
Jammer dat ik hier af en toe een soort antipathie bespeur tegen alles waar maar het woord CB of 11 meter in voorkomt.
Terwijl je met antennes uit die band leuke dingen kan doen, getuned, geknipt of verbouwd.
Er is zelfs een aardig setje, geheel computer-instelbaar, voor de 10 (11) meterband met SSB voor net onder de 200 euro.
Waarschijnlijk komt het merendeel van de OM's die in de jaren tachtig examen deden van de CB band.
Het zal wel als 'roken' zijn, als je daar eenmaal mee gestopt bent, ben je absoluut tegen.
Sukses met het PSK gebeuren!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PD0T
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2011, 11:07
Locatie: Helmond

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#6 Bericht door PD0T »

Ik heb die wilson 1000 al sinds jaaren in de berging staan en laatste week heb ik op eham gezien dat die ook super ok 10m werkt...

Ja ik ben zelf ook met CB gestaart (radiovirus etc...) en had een 1/2 golf GPA in de tuin van mijne ouders :D Die zijn helemaal niet blij geweest...

Heb ook veel packet radio op 11m gedaan, het was een onbeschrijvelik gevoel als ik de eerste mal over nagedacht heb om dat mijn computer nu met de buitenwereld praten kan 8)

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#7 Bericht door PA3LS »

PA2OLD schreef:Geinig zulke verbindingen, vooral met de combinatie van zo'n sprietje.
Jammer dat ik hier af en toe een soort antipathie bespeur tegen alles waar maar het woord CB of 11 meter in voorkomt.
Dat heeft z'n redenen. Alhier zitten op CB:
- Mensen die CB als gratis telefoon gebruiken. Niets op aan te merken.
- Een groepje CB'ers die gewoon een rondpraat hebben. Doen ze netjes, luisteren keurig naar breakers etc.
Maar ook (+- 25%):
- truckers, al of niet vloekend op de medeweggebruikers Meestal hoor ik ze vloeken en tieren, dat staat 'n beetje onbeschoft.
- Een groep kraanmachinisten die denkt dat ze een kanaal bezitten en 'n kanaal bezet houden omdat ze niet willen dat anderen daar zitten.
- Een of andere gozer die seksgeluiden zit te produceren.
- iemand die af en toe muziek uitzendt. Ik ben er nog steeds niet achter of zijn modulatie nou AM of FM is, het klinkt allebei even vervormd.
- Iemand die CQ SSTV plaatjes uitzendt met e-mailadres in de afbeelding, maar vervolgens niet reageert op aanroepen of e-mailtjes.

Met de tweede groep wil niet iedereen geassocieerd worden...

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#8 Bericht door dxman »

:lol: zegt genoeg over je zelf als je zo iets typt....

Afbeelding Afbeelding

zitten bij zendamateurs met licentie ook geen rotte appels tussen? beetje fake / zelf spots plaatsen op clusters enz.
en heb ik het nog niet eens over jaloezie gehad wat de meesten hebben als iemand met een grote beam zit te werken.
dus die laatste zin van jou zie je daarom ook erg veel bij cb'rs..
amen.
SWL Amateur ;-)

PD0T
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2011, 11:07
Locatie: Helmond

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#9 Bericht door PD0T »

hehe, PD3LV da heb je helemaal gelijk!

Maar ik was heel erg verbaast om 3 weeken geleden op 146.200 MHz een ronde met 4 oudere mannen te horen! :shock: Dit vond ik echt raar...

Ik noem dese mensen "ether trolls" ze zijn de voorgangers von die gemeene "forum trolls" :lol:

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#10 Bericht door PD5EE »

PD3LV schreef:
PA2OLD schreef:Geinig zulke verbindingen, vooral met de combinatie van zo'n sprietje.
Jammer dat ik hier af en toe een soort antipathie bespeur tegen alles waar maar het woord CB of 11 meter in voorkomt.
Dat heeft z'n redenen. Alhier zitten op CB:
- Mensen die CB als gratis telefoon gebruiken. Niets op aan te merken.
- Een groepje CB'ers die gewoon een rondpraat hebben. Doen ze netjes, luisteren keurig naar breakers etc.
Maar ook (+- 25%):
- truckers, al of niet vloekend op de medeweggebruikers Meestal hoor ik ze vloeken en tieren, dat staat 'n beetje onbeschoft.
- Een groep kraanmachinisten die denkt dat ze een kanaal bezitten en 'n kanaal bezet houden omdat ze niet willen dat anderen daar zitten.
- Een of andere gozer die seksgeluiden zit te produceren.
- iemand die af en toe muziek uitzendt. Ik ben er nog steeds niet achter of zijn modulatie nou AM of FM is, het klinkt allebei even vervormd.
- Iemand die CQ SSTV plaatjes uitzendt met e-mailadres in de afbeelding, maar vervolgens niet reageert op aanroepen of e-mailtjes.

Met de tweede groep wil niet iedereen geassocieerd worden...
De meeste zaken die je noemt hoor ik ook regelmatig op menig repeater........

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: Leuke PSK31 DX op 10m

#11 Bericht door PD5EE »

PD0T schreef:Naar even iets luisteren was ik dapper genoeg om op de TX knopje te kliken en zo juist heb ik heel erg blij mijn erste QSOs met EA1IDY en EA3UV! Dat zijn meer dan 1000 km met 10 Watt en een oude CB mobiel antenne op de balkon!
Ik ben HEEL ERG blij 8) :D
Thuis ben ik nog steeds niet actief op HF wegens gebrek aan antennes. Ondertussen heb ik wel van alles bij elkaar gescharreld en de laatste vakantie ging mijn Alinco transceiver mee, een zelfgemaakte G5RV en een modempje om wat met PSK31 te spelen. Ik heb ook een paar hele leuke verbindingen in PSK31 gemaakt, op 10 meter en op 40 meter, met slechts 5 watt terwijl de condities bar slecht waren.

En dat is toch wel de magie van deze hobby. Ons vakantiehuis stond op een plek waar nog steeds geen GSM dekking is en (uiteraard) geen wifi/internet. En dan kan je toch met vrij eenvoudige middelen goede verbindingen maken met collega amateurs die honderden of duizenden kilometers verderop zitten. Dat blijft magisch, zelfs na al die jaren :D

Plaats reactie