Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD7ABW
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 sep 2008, 15:05

Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#1 Bericht door PD7ABW »

Gisteravond (1-6-'11) omstreeks 23.45 draaide ik nog even over de 40 mtr.Ik hoorde een qso met een PE station en volgde dat. Tussendoor hoorde ik heel zwak 2X mayday roepen. De PE om.hoorde dat ook en trachtte verbinding te maken,hetgeen niet lukte.Nog een paar keer zwak mayday gehoord en wat (arabisch?) gebrabbel er achter aan. Ik hoorde dat het PE station gigantisch z'n best deed om contact te maken. Stel dat dat gelukt was,welke instantie waarschuw je dan? Was het misschien een rot geintje? Volgens mij kwam het uit de richting van de Middellandse Zee. Tot 01.00 uur geluisterd maar niets meer gehoord.Jammer genoeg,heb ik alleen maar PE. Wie heeft het ook gehoord?
73. Ad

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#2 Bericht door PA2LAD »

Wie waarschuwen? Dat blijft moeilijk. Als je zeker weet dat het een schip is, moet je met de kustwacht bellen. Via 1-1-2 moet je dat zeker lukken. Ik denk ze ook mee kunnen luisteren via eigen antenne`s of met materiaal van de marine. Vooral jachten willen nog wel eens een SSB set meenemen, wat een gewone amateurset is, maar wel met alle frequenties vrij te gebruiken. Ik hoop dat je er ooit achter komt, hoe het afgelopen is. Ik zou er zelf ook van blijven piekeren.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#3 Bericht door PA3FAT »

wat bedoel je met alleen PE? Bedoel je F machtiging?

Persoonlijk zou ik me in noodsituatie niet veel zorgen maken over of er een N/F machtiging in het bezit is !
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PD7ABW
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 sep 2008, 15:05

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#4 Bericht door PD7ABW »

Zijn call begon met PE en was bij mij (Zutphen) 5.9+10. Wel vreemd dat het op een amateurband gebeurde. Het station wat mayday riep kwam in de ruis binnen en later zwakte dat af tot 0.
Groet. Ad

Theo

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#5 Bericht door Theo »

Zal wel een misplaatst grapje zijn geweest, gezien het tijdstip :wink:

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#6 Bericht door PA2LAD »

Theo schreef:Zal wel een misplaatst grapje zijn geweest, gezien het tijdstip :wink:
Ik hoop van niet Theo, want dan ben je als mens wel diep gezonken als je een valse noodoproep doet.

Theo

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#7 Bericht door Theo »

Geheel mee eens, maar als je bv ziet hoe vaak 112 gebeld wordt......
En dat gebruik je ook alleen bij nood, dan zijn er veel mensen die diep gezonken zijn.
Of anders gezegd, een roep om hulp doen.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#8 Bericht door PD0MV »

PD7ABW schreef:Gisteravond (1-6-'11) omstreeks 23.45 draaide ik nog even over de 40 mtr.Ik hoorde een qso met een PE station en volgde dat. Tussendoor hoorde ik heel zwak 2X mayday roepen. De PE om.hoorde dat ook en trachtte verbinding te maken,hetgeen niet lukte.Nog een paar keer zwak mayday gehoord en wat (arabisch?) gebrabbel er achter aan. Ik hoorde dat het PE station gigantisch z'n best deed om contact te maken. Stel dat dat gelukt was,welke instantie waarschuw je dan? Was het misschien een rot geintje? Volgens mij kwam het uit de richting van de Middellandse Zee. Tot 01.00 uur geluisterd maar niets meer gehoord.Jammer genoeg,heb ik alleen maar PE. Wie heeft het ook gehoord?
73. Ad

ja maar mocht het serieus zijn, zou het kunnen dat het uit LIBIE komt of richting SYRIE of JEMEN
welke richting van de middelandse zee was het.

mocht ik het horen, dan zou ik ook, natuurlijk proberen of ik er mee in contact kan komen.
en mocht het om een schip gaan, dan bel ik des noods 112 of what ever, maar ik zal me best doen , hoe dan ook.

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#9 Bericht door Steef »

Als iemand een noodoproep doet, en het lijkt alleen al serieus dan zou ik ook 112 bellen.
Het is dan aan hun om er wel of niet wat mee te doen, toch?
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#10 Bericht door PA3DAT »

PD0MV schreef:mocht ik het horen, dan zou ik ook, natuurlijk proberen of ik er mee in contact kan komen.
Mark, ik zie je al zitten, in je shack! http://www.youtube.com/watch?v=gh5xu35bAxA :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

ssassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2011, 15:40

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#11 Bericht door ssassen »

http://nos.nl/artikel/245386-tunesie-25 ... rmist.html

Zou zomaar kunnen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#12 Bericht door PD0MV »

PA3DAT schreef:
PD0MV schreef:mocht ik het horen, dan zou ik ook, natuurlijk proberen of ik er mee in contact kan komen.
Mark, ik zie je al zitten, in je shack! http://www.youtube.com/watch?v=gh5xu35bAxA :mrgreen:

hahaha ja wie het laatst lacht lacht het beste, ik spreek wel iets beter engels hoor.

wou jij zegge dat jij het beter kan :mrgreen:

beetje improviseren joh, beetje coordinaten verzamelen dan moet je al een eind komen :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#13 Bericht door PD0MV »

PA3DAT schreef:
PD0MV schreef:mocht ik het horen, dan zou ik ook, natuurlijk proberen of ik er mee in contact kan komen.
Mark, ik zie je al zitten, in je shack! http://www.youtube.com/watch?v=gh5xu35bAxA :mrgreen:


en ach, niet geschoten altijd mis, kunnen ze niet zeggen dat ik het niet geprobeert heb :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#14 Bericht door PE2AAB »

PA3DAT schreef:
PD0MV schreef:mocht ik het horen, dan zou ik ook, natuurlijk proberen of ik er mee in contact kan komen.
Mark, ik zie je al zitten, in je shack! http://www.youtube.com/watch?v=gh5xu35bAxA :mrgreen:
Ghehe; of zo:
http://www.youtube.com/watch?v=p0KPGdMIMDU
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Jullie ook die MAYDAY-call gehoord op 7.062?

#15 Bericht door pa3agz »

Gewoon het kustwachtstation in Den Helder bellen.
Frequentie noemen en wat je hebt gehoord.

Zie http://www.kustwacht.nl/nl/contact_nl.html

P.S.
Zij hebben betere antennes en kunnen desnoods de marine of andere instanties inschakelen.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie