DXCC Challenge

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

DXCC Challenge

#1 Bericht door pe5t »

Voor een ieder die aan DX-en doet,

Het DXCC Challenge programma van de ARRL is bedoeld voor dx-ers die op zo veel mogelijk banden (van 160m tot 6 meter) DXCC-landen willen werken. Toen de ARRL zo'n 10 jaar geleden dit programma lanceerde had ik al het 5-banden dxcc (nr. 773 in 1979). Het Challenge programma voegt daaraan nog 4 banden toe. Ik had mij nooit erg druk gemaakt om die WARC-banden en ook niet om 6 meter (hoewel ik al in 1979 split qso's -28/50 MHz- maakte met de USA en later direct met ZS, LU); ik vond het zoiets als 2 meter (daarop heb ik ook nog zo'n 30 landen, in vele prop-modes)
Met mijn laatste ''application'' voor DXCC heb ik inmiddels de 20-ste plaats in de pikorde van het Challenge diploma bereikt. Een paar jaar geleden zat ik ook in die buurt, maar toen vielen de PJ's weg en moest ik ze alle 4 weer opnieuw werken. Dat lukte, ik werkte vorig jaar alle nieuwe PJ's van 160 to 10 meter en ook allemaal in ssb, cw en rtty. Van al deze verbindingen kreeg ik direct of via LotW een bevestiging. Nu dus 294 dxcc op 160 meter en 317 op 80 meter enz. En ook nog eens 140 op 6 meter.
Dat is dus gelukt. En het gaat almaar door. EN DAARBIJ MET EEN BETREKKELIJK SIMPEL STATION; ALS JE DAT MET DE ANDERE DEELNEMERS VERGELIJKT.
Maar leuk is het! Ik zou alle enthousiaste dx-ers aanraden om doelen te kiezen in de lijn van het DXCC en het Challenge programma. Dat geeft doel en legitimatie (voor de achterban) aan je drukte.

Groeten,

Kees, PE5T

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: DXCC Challenge

#2 Bericht door PA3EYC »

Kees,
gefeliciteerd met je behaalde resultaten.
Ik wilde in 2010 het DXCC Mixed Award behalen. Dat is niet helemaal gelukt maar in feb. 2011 is die aangevraagd en intussen binnen.
Volgende doel is om in 2011 het DXCC CW Award behalen.

Ik merk de volgende (negatieve??) eigenschap bij mij:
De schaarse tijd die ik achter de set zit moet natuurlijk zeer efficiënt gebruikt worden. Dus ben ik via clusters aan het zoeken welk interessant station QRV is en probeer zo een QSO te maken. QSO beperkt zich dan tot 599 en TU.
Wat ik ermee wil zeggen is dat ik alleen maar de clusters en banden naspeur voor dat (DX)station en zelf eigenlijk nooit meer CQ geef.

Als iedereen dat gaat doen wordt het zeer rustig op de banden op die paar DX-stations na.
'73, Maarten -PA3EYC-

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: DXCC Challenge

#3 Bericht door pe5t »

Even een korte voortgangsrapportage.
Het gaat inderdaad maar door. Inmiddels 304/309 op 160m en 326/336 op 80m, dus nog 36 resp. 14 te gaan.....(iedere nieuwe is nu een uitdaging die zelfs noopt tot bijzondere antenne opstellingen, zoals een 2 elements vertical voor 80m en extra ontvangantennes, gelukkig heb ik hier wat ruimte. Vorige week T2GC op 80m, een nieuwe.
En ook op 6 meter weer wat nieuwe puntjes dit jaar. Dat brengt mijn DXCC challenge score op 3145. Toch wel leuk voor mijn beperkte locatie. Je kunt nooit op tegen stations die zuidelijker zitten. Die hebben vaak betere propagatie, m.n. op 6 meter, maar ook op 160 en 80m zitten ze wat comfortabeler verder van de noordpool met zijn blokkerende aurora effecten.
Hopelijk deze winter V63 en VP8(2x) op 160m en KH5 en een VP8 op 80m. En dan nog de expeditie naar Palmyra (KH5), wie weet op 80 en 12/10 meter. Bovendien mis ik er nog heel wat in RTTY. Dus werk zat hier.
Ik kan nog even vooruit, maar denk al aan EME op 6 meter.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DXCC Challenge

#4 Bericht door on4ma »

Heb je onlangs nog gehoord op 160m dat je Japan aan het werken was, af en toe kon ik iets horen van hun op mijn INV L.

73

marc ON4MA

Plaats reactie