Wat lager in de 20M band.....(voor de nieuwkomers)

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Wat lager in de 20M band.....(voor de nieuwkomers)

#1 Bericht door vk2gwk »

Vanuit Nederland kreeg ik bericht dat de D amateurs tegenwoordig ook op 20M mogen komen - echter tot max 14.250. Het "kaaskoppen" net met VK en ZL loopt vrijwel dagelijks, echter 14.345 en dat wordt dan dus moeilijk!.

Het komende weekend zal ik tijdens de openingen naar Europa (in deze tijd van het jaar rond 08:30 UTC) actief zijn rond 14.145 (uiteraard afhankelijk van QRM) en over het lange pad uitkijken naar nieuwe Nederlandse stations. Roep daar eens CQ - VK en als ik je hoor kom ik terug. Als ik een goede vrije freq. kan vinden zal ik zelf ook CQ roepen.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Inmiddels is er een "draad" op dit forum Met de titel "Stil op HF vanavond" waarik uitgebreid heb aangegeven dat ik voorlopig "split" ga werken vanaf 14.345 ne luisteren op een frequentie rond de 14.140.
Welke frequentie geef ik regelmatig aan..
Dus: luisteren op 14.345 en zenden op de daar genoemde frequentie onder in de band.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

Ik vind het een machtig mooi initiatief ! hartstikke mooi dat je dit doet ;)
Jammer genoeg heb ik op het moment niks voor HF beschikbaar anders had ik zeker even mee geluistert en het zelf ook even geprobeerd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Herhaalde oproep!

#4 Bericht door vk2gwk »

Mijn eerste post is al weer een maandje oud. In de tussentijd heb ik nog maar een keer een PD station gewerkt - gewoon ergens rond de 14.210.

Maar ik denk dat er toch wel meer N machtiginghouders het zullen willen proberen..... Dus in de komende week zal ik weer eens extra goed luisteren: Probeer "ons" (diverse nederlands sprekende VK en ZL stations) te vinden op of vlak bij 14.345. Als je mij hoort, luister dan goed naar de alternatieve frequentie die ik noem waar ik luister (en ik zal ook anderen vragen daar te luisteren). Meestal zal dat rond de 14.140 zijn. Geef dan een oproep op die frequentie. Als ik iemand hoor kom ik naar die freq. toe na een bevestiging op 14.345

De reden dat we op 14.345 blijven en niet afzakkken in de band is, dat dit nou eenmaal traditioneel zo gegroeid is en heel veel mensen - ook minder regelmatige bezoekers - ons daar weten te vinden.......

Trouwens, "traditioneel".... Ik kan me nog herinneren uit de jaren "70" dat we op 14.100 zaten! En Arie (VK2AVA, nu helaas al weer jaren Silent Key) wilde daar aanvankelijk ook helemaal niet vandaan..... :) Maar ja, toen is het band plan veranderd - opkomst van packet op HF - en moest zelfs Arie mee verhuizen.

Flip Verweij PD1TC
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2005, 10:44
Locatie: Den Helder JO22JW

#5 Bericht door Flip Verweij PD1TC »

Ik zal het eens in de gaten houden, heb sinds ik op 20mtr mag werken al diverse verbindingen met VK mogen maken.

Mvg Flip PD1TC
Flip Verweij PD1TC

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: Herhaalde oproep!

#6 Bericht door wbeekman »

vk2gwk schreef:Trouwens, "traditioneel".... Ik kan me nog herinneren uit de jaren "70" dat we op 14.100 zaten! En Arie (VK2AVA. nu helaas al weer jaren Silent Key) wilde daar aanvankelijk ook helemaal niet vandaan..... :)
Tjonge tjonge das zeker heel lang geleden. Werkte vroeger vanuit Leusden met Arie - VK2AVA.
Nu ben ik helaas niet meer actief zendend.
Brengt toch weer leuke herinneringen boven.
's Morgens eerst VK2AVA en dan later overschakelen naar 80 mtr voor de verbinden met PI1LC/MM - ms. Cumulus van het KNMI met Jan Fernhout achter de sleutel.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#7 Bericht door pa1bjs »

Ik zal je eens proberen te roepen!
Groet
PD1BJS / bas
(mischien even tijd afspreken ofzo?)
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#8 Bericht door vk2gwk »

Gistermiddag (voor jullie maandag morgen) heb ik nederlanders gewerkt tussen 08:45 en 09:15 UTC. Dat is momenteel de beste tijd.
Aangezien de verbinding echter duidelijk mee loopt met de "grey zone" moet je er rekening mee houden dat in de komende maanden de opening steeds vroeger komt te liggen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#9 Bericht door pe5jw »

Ik ga daar altijd de mist mee in :)

UTC = tot gmt ? dus bij ons nu utc+1 en dus 9:45 / 10:15 ?

Binnenkort maar even weer een batterijtje in mijn utc klok stoppen :roll:
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#10 Bericht door pe2kp »

pe5jw schreef:Ik ga daar altijd de mist mee in :)

UTC = tot gmt ? dus bij ons nu utc+1 en dus 9:45 / 10:15 ?

Binnenkort maar even weer een batterijtje in mijn utc klok stoppen :roll:
Altijd handig. Die van mij wil nog wel eens verlopen in tijd. Maar ja, die ene minuut. Trouwens mijn eerste VK werkte ik in een contest.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#11 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Mijn eerste 50 VK stations werkte ik als 43e divisie.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#12 Bericht door Theo Postma »

pa7wwo schreef:Hoi Allen

Mijn eerste 50 VK stations werkte ik als 43e divisie.
Vertel es, wat is dat voor mode? :)
Ik even niet begrijpen......

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#13 Bericht door pa7wwo »

Hoi Theo

43-ste divisie is de VK australie "prefix" op 11 mtr.

Mode daar gebruikt zijn is usb, lsb, FM, AM en packetradio (packetradio nu niet meer).
Er worden daar verbindingen gemaakt over heel de wereld, vanaf een bootje met een portofoon in Key West Florida tot road train chauffeurs in Australie, kinderen met een half watt fm doosje in Groot Britannie, Truckers in de USA taxichauffeurs in Rusland, VN soldaten in Bosnie Libanon of Irak, expedities op Antarctica, noem het maar op.

Daar hebben ze geen prefixen maar heeft iedere land(vrijwel gelijk aan de Dxcc lijst) een nummer het zo genaamd divisie nummer, hier lees je ook wel eens de call 19DT*** en dat is dan een lid van de DT DX group hier in Nederland. totaal zij er zo een ongeveer 340 divisies ontstaan in de loop der tijd, en is de grote meerderheid van de clubs en 11 mtr DX-ers die divisie nummers gaan gebruiken.
Ook daar heben ze clubs bijeenkomsten, internet dx-clusters, rondes, awards, QSL en DX-expedities naar de meest rare eilanden en uithoeken ter wereld etc.

Alleen doet op 11mtr. iedereen wat hij maar wil, met of zonder enige kennis van zaken en of iets mag of niet mag geld daar niet. Hoeveel vermogen maak je zelf maar uit en wat voor een set of antenne of modulatiesoort ga je gang.
Ze werken er soms met zelfbouwsetjes, potofoons, met oude amerikaanse AM of AM/SSB CB trancievers uit de '70 er jaren met een draadje, oude Collins sets, FT101 tot en met de dikste FT1000 of IC756 pro3 of Harris set met soms wel een 2 kW buizen eindtrap en 10 elements full size Yagi,s of Quads

En een "call" die verzin je zelf maar of je wordt lid van een club internationaal of nationaal , die allemaal zo hun eigen clubcall met volg nummer hebben zodat in de clubdirectories (clubcallboeken) te vinden is waar bijv QSL naar toe moet ,bijvoorbeeld 29SD201 is een lid van de Sugar Delta club dat lid woont dan in Ierland met het volgnummer 201.
In de uitgegeven "clubdirectorie" van die club kun je dan ook de info van dat lid vinden zoals locatie en voornaam en QSL adres.
het is in internationaal verkeer op en buiten de toegestane CB kanalen in SSB wel de laatste 20 jaar de gewoonte geworden om voor je roepnaam of "call" het divisie nummer wat bij jouw land hoort te gebruiken. Zodat alle anderen die luisteren meteen weten in welk land of divisie je zit.

Ook is er de gewoonte in gebleven om zo veel mogelijk op het 5 kHz raster te blijven werken, zodat je elkaar in SSB niet snel in de weg zit, en de oproepfrequenties 27.555 USB en 26.285 USB, vrij van QSO's te houden, je roept daar aan en gaat QSY naar een andere frequentie voor de QSO's.
De band loopt tegenwoordig van ongeveer 25.600 tot aan 27.995 en het centrum van activiteit is 27.555 USB en bij goede condities en drukte op de band ook 26.285 USB, bij de serieuze 11 mtr. Dx-ers en leden van de zeer vele grote en kleine clubs, absoluut not done om in de 10 mtr. band te werken of overlast te veroorzaken in de buurt op aperatuur in huizen etc..

En natuurlijk hebben ze net als de zendamateurs last van vergrijzing. Doordat er tegenwoordig internet en mobiele telefoons zijn, en ze heben natuurlijk enorm veel last van de zonnevlekkencyclus die hun enige band in gebruik nu behoorlijk treft op het zonnevlekken minimum van nu.
Daardoor zijn er enorm veel van de nieuwe N-amateurs die er nu bij komen en bijvoorbeeld ON3 of M3 stations, echte ex 11 mtr DX-ers die als N-amateur nu ook op 10, 20, 40 mtr mogen, vandaar dat sommigen van hen ook zo zijn uitgerust met prachtige masten antennes en sets, en zeer goede DX-oren, want dat hadden ze allemaal al lang ervaren en geleerd op 11 mtr.

Ik hoef er natuurlijk niet verder op te wijzen dat het gebruik van meer vermogen als 4 Watt en andere apparaten als de goedgekeurde CEPT 11 mtr. setjes op frequenties buiten die CEPT CB kanalen, hier in Nederland als in de meeste landen ter wereld absoluut veboden is.


Een lijst van de 11 mtr. divisies kun je vinden op bijvoorbeeld http://27mc.josdebest.nl/division.html

Er zijn wat nummers niet meer in gebruik, ik dacht dat bijvoorbeeld de 46ste divisie het vroegere oost-Duitsland was, en dat is opgehouden te bestaan.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

43 div etc.

#14 Bericht door PE4BAS »

pa7wwo schreef:Hoi Allen

Mijn eerste 50 VK stations werkte ik als 43e divisie.
En niet alleen 43 maar ook 41 div. (ZL). Heb destijds alle terretories van Australie gewerkt en bevestigd gekregen. En ook zeker een respectabel aantal new zealand stations gewerkt. Sinds ik gelicenseerd amateur ben viel dat me dan ook erg tegen wat ik kon werken qua DX. Heb tot nu toe 1x ZL1BD gehoord diep in de ruis. Australie heb ik nog niet kunnen ontvangen op geen enkele band. Nu weet ik dat we in een minimum zitten qua propagatie. Maar toch....ik mis het wel af en toe. Ik hoop dat de DX mogelijkheden snel weer wat aantrekken.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#15 Bericht door pa7wwo »

Hoi Bas

Ik moest in het begin van mijn amateurschap in 1999 nog veel meer wennen.
2 meter en 70 cm wat had je daar nu aan als 11 mtr HF DX-er.
Gelukkig kon ik in 2000 mijn A-vergunning halen, en was het zonnevlekken maximum kon ik mijn 4 elements voor 11 ombouwen naar 5 elements voor 10m. en de oude President Lincoln met daarachter 2 keer EL519 uit de Zetagi BV135 werkten fantastisch ook op 10 mtr.

Toen ik eenmaal een HF set had rap de beam voor 10 omgebouwd naar 3 elementen voor 10m. en 3 elementen voor 15 mtr .
De oude halve golf voor 11 mtr omgebouwd naar een 1/4 golf GP op 20 mtr en er was op 10, 15 en 20 mtr uitstekend te werken.

Ik heb de beam voor 10m en 15m er afgehaald vanwege het zonnevlekkenminimum en de enorme omvang van dat 2 maal monoband ding (ik woon ook maar in een rijtjeshuis) en lig nu nog wat te klungelen met het kwartgolf GP-tje op 18 en 20 mtr en een kwargolf vertikaaltje op 80 en dat ding ook als halve golf kappa sprietje op 40 mtr. en als 1/8 golf op 160 mtr.

In vergelijking met de Lincoln en 5 elementen monoband beam op 10 mtr is het nu maar een beetje behelpen op 18, 20, 40, 80 en 160 mtr.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie