Grondgolf 10m band

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Grondgolf 10m band

#1 Bericht door PD0MV »

PD0MV met PG9W

Boskoop naar Warmond heen en weer. 10m Band, was lastig maar wel gelukt.

op 28.495.00MHz .

PG9W werkte met een Soort Yagi naam weet ik even niet meer, met 500 watt ERP uit antenne.
PD0MV ik zelf werkte met 5 Watt vertical GPA 11/10m BAND.

Boskoop en Warmond , pak hem beet 18 a 20 Kilo Meter -+ van elkaar af.


73 de PD0MV
Laatst gewijzigd door PD0MV op 10 apr 2011, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Extreme short Skip 10m band

#2 Bericht door PA3DAT »

Extreme short skip? :shock:
En wanneer noem je het dan gewoon de grondgolf? Bij een verbinding met een straat verderop?

Krijgen Jacobse en van Es toch nog gelijk, over 11 meter: "als ik op tweehoog uit mijn raam schreeuw
kom ik nog verder!!" :wink:
Of was het Cor van der Laak: http://www.youtube.com/watch?v=Nq4-fNAsXSY
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Extreme short Skip 10m band

#3 Bericht door PD0MV »

PA3DAT schreef:Extreme short skip? :shock:
En wanneer noem je het dan gewoon de grondgolf? Bij een verbinding met een straat verderop?

Krijgen Jacobse en van Es toch nog gelijk, over 11 meter: "als ik op tweehoog uit mijn raam schreeuw
kom ik nog verder!!" :wink:
Of was het Cor van der Laak: http://www.youtube.com/watch?v=Nq4-fNAsXSY

ja ach, grondgolf ach, short skip klinkt misschien wat interessanter, schijnbaar zo interssant ,dat er glijk reactie op komt :mrgreen: , Hi
Ik ben ook maar een mens :wink:

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Extreme short Skip 10m band

#4 Bericht door andre »

PA3DAT schreef:Extreme short skip? :shock:
En wanneer noem je het dan gewoon de grondgolf? Bij een verbinding met een straat verderop?

Krijgen Jacobse en van Es toch nog gelijk, over 11 meter: "als ik op tweehoog uit mijn raam schreeuw
kom ik nog verder!!" :wink:
Of was het Cor van der Laak: http://www.youtube.com/watch?v=Nq4-fNAsXSY

hm..twee hoog en een raam, ging dat ook al niet over een volwassen vent en een brommuh? :oops:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Grondgolf 10m band

#5 Bericht door PA3DAT »

Ja, en dat je goed moet eten, en kauwen. Zodat alles goed in je bloed
komt. En de Panorama op je nachtkastje...

Laat ik maar ophouden... :wink: :P
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Grondgolf 10m band

#6 Bericht door PA2RU »

Als beide stations op 10 de zelfde polarisatie gebruiken , zul je verstelt staan hoe ver de grondgolf nog komt .
Hoogte van je antenne speelt dan ook een belangrijke rol..
73 René PA2RU

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Grondgolf 10m band

#7 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo

Re: Grondgolf 10m band

#8 Bericht door Theo »

De praktijk wijst uit dat je met een hoge antenne, rondstraler mag, wel zo een 60 km grond golf maakt.
Dat bevestigen de 27 MHz mensen elke dag wel weer. :D
Dus 18 km mag zeker geen probleem zijn om te overbruggen.
Bedenk wel dat je de polariteit wel het zelfde moet hebben.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Grondgolf 10m band

#9 Bericht door PD0MV »

Theo schreef:De praktijk wijst uit dat je met een hoge antenne, rondstraler mag, wel zo een 60 km grond golf maakt.
Dat bevestigen de 27 MHz mensen elke dag wel weer. :D
Dus 18 km mag zeker geen probleem zijn om te overbruggen.
Bedenk wel dat je de polariteit wel het zelfde moet hebben.
hij zat met een yagi en ik met verticale GPA
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Grondgolf 10m band

#10 Bericht door PA9X »

Heb in mijn jonge jaren ooit eens op een ochtend met extreme tropo condities vanuit mijn oude QTH in 's-Hertogenbosch een voorstad van Parijs gewerkt op 11m, QRB ±350km. En nee, het was zeker geen shortskip of backscatter maar echte tropo!

Overigens hoor ik op mijn vertical met grote regelmaat stations op 10m en 20m die horizontaal zitten op afstanden van 50km en meer. De vertical staat 10m hoog.

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Grondgolf 10m band

#11 Bericht door PG7M »

Vorig jaar op 10 mtr een QSO gemaakt met Karel, PD2BNH. Ik viel zowat van mijn stoel, want zo'n sterk signaal was ik niet gewend van hem en al zeker niet op 10 mtr. Signaal 5/9+ en ik vroeg hem wat hij aan het doen was en waar hij precies zat.

Hij zat niet thuis, maar in Leiwen, in de buurt van Trier op een draadje en ik thuis met mijn vertikaaltje.

Afstand 294 km. Was een klein kwartiertje en daarna niet meer gehoord.

PD1JP schreef:Heb in mijn jonge jaren ooit eens op een ochtend met extreme tropo condities vanuit mijn oude QTH in 's-Hertogenbosch een voorstad van Parijs gewerkt op 11m, QRB ±350km. En nee, het was zeker geen shortskip of backscatter maar echte tropo!

Overigens hoor ik op mijn vertical met grote regelmaat stations op 10m en 20m die horizontaal zitten op afstanden van 50km en meer. De vertical staat 10m hoog.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grondgolf 10m band

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik hoop niet dat ik nu roet in het eten gooi :-) De meeste mensen spreken bij dit soort verbindingen wel over grondgolf, dus het is wel een ingeburgerd begrip, maar strikt genomen is op 10m geen sprake van een grondgolf. Je spreekt van een grondgolf ruwweg onder 2 MHz. De grondgolf staat loodrecht op aardoppervlak, en werkt dus ook alleen met verticale polarisatie. Boven 2 MHz bewegen de golven bij dit soort afstanden vlak boven het aardoppervlak, en kunnen ook andere dan alleen verticale polarisatie aannemen. Ik geloof dat de juiste term ook bij dit soort verbindingen 'ruimtegolf' is (skywave in het Engels), hoewel zo dicht bij de grond natuurlijk nog lang geen sprake is van ruimte.

Alle langegolf omroepstations maken voornamelijk gebruik van de grondgolf, vandaar het grote benodigde zendvermogen. Middengolfstations hoor je overdag ook via de grondgolf. 's Avonds werkt het ook via de ionosfeer, het sterkst bovenin de MG omroepband.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Grondgolf 10m band

#13 Bericht door PD0MV »

PA0ETE schreef:Ik hoop niet dat ik nu roet in het eten gooi :-) De meeste mensen spreken bij dit soort verbindingen wel over grondgolf, dus het is wel een ingeburgerd begrip, maar strikt genomen is op 10m geen sprake van een grondgolf. Je spreekt van een grondgolf ruwweg onder 2 MHz. De grondgolf staat loodrecht op aardoppervlak, en werkt dus ook alleen met verticale polarisatie. Boven 2 MHz bewegen de golven bij dit soort afstanden vlak boven het aardoppervlak, en kunnen ook andere dan alleen verticale polarisatie aannemen. Ik geloof dat de juiste term ook bij dit soort verbindingen 'ruimtegolf' is (skywave in het Engels), hoewel zo dicht bij de grond natuurlijk nog lang geen sprake is van ruimte.

Alle langegolf omroepstations maken voornamelijk gebruik van de grondgolf, vandaar het grote benodigde zendvermogen. Middengolfstations hoor je overdag ook via de grondgolf. 's Avonds werkt het ook via de ionosfeer, het sterkst bovenin de MG omroepband.
dan zat ik er dus niet naast als : Extreme short Skip . als het via de lucht gegaan is is het een recht om hoog, recht omlaag verbinding.

dus een scherpe hoek reflectie
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Grondgolf 10m band

#14 Bericht door PA3DAT »

Nee, het heet officieel geen grondgolf want "grondgolf is een benaming voor
de propagatie van radiogolven welke zich langs het aardoppervlak uitbreiden.
Deze vorm van propagatie komt voor tot frequenties van ruwweg 6 MHz.
Bij grondgolf propagatie volgen de golven enigszins de kromming van de aarde."

Bron: www.telecomabc.nl/g/grondgolf.html

In jouw geval planten de golven zicht voort in een rechte lijn van antenne naar
antenne, en niet via een skip in de ruimte...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Grondgolf 10m band

#15 Bericht door PA9X »

PA0ETE schreef:Ik hoop niet dat ik nu roet in het eten gooi :-) De meeste mensen spreken bij dit soort verbindingen wel over grondgolf, dus het is wel een ingeburgerd begrip, maar strikt genomen is op 10m geen sprake van een grondgolf. Je spreekt van een grondgolf ruwweg onder 2 MHz. De grondgolf staat loodrecht op aardoppervlak, en werkt dus ook alleen met verticale polarisatie. Boven 2 MHz bewegen de golven bij dit soort afstanden vlak boven het aardoppervlak, en kunnen ook andere dan alleen verticale polarisatie aannemen. Ik geloof dat de juiste term ook bij dit soort verbindingen 'ruimtegolf' is (skywave in het Engels), hoewel zo dicht bij de grond natuurlijk nog lang geen sprake is van ruimte.

Alle langegolf omroepstations maken voornamelijk gebruik van de grondgolf, vandaar het grote benodigde zendvermogen. Middengolfstations hoor je overdag ook via de grondgolf. 's Avonds werkt het ook via de ionosfeer, het sterkst bovenin de MG omroepband.
Helemaal gelijk. Ben wel benieuwd op welke afstand je op 10m nog van een grondgolf kan spreken, oftewel tot welke afstand volgt een 10m signaal nog de kromming van de aardkluit.

Plaats reactie