Inhoud en vorm van QSOs.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Inhoud en vorm van QSOs.

#1 Bericht door PA0LPS »

Ben voor het eerst sinds lange tijd heel af en toe weer actief, nu vrijwel alleen in SSB op 14 MHz omdat mijn antennesituatie niet veel anders toelaat.
Wat mij opvalt is dat een QSO geen inhoud meer lijkt te mogen hebben, vaak wordt amper nog naam en QTH uitgewisseld maar enige inhoud lijkt er niet meer bij te horen
(alsof het een contestverbinding betreft).
Uitweiden over, bijvoorbeeld, antennes wordt nauwelijks nog gedaan of geaccepteerd.

Is dat nou een algemene tendens of is dat specifiek voor 20m?

73,
Bert
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Theo

Re: Inhoud en vorm van QSOs.

#2 Bericht door Theo »

PA0LPS schreef:
Is dat nou een algemene tendens of is dat specifiek voor 20m?

73,
Bert
Ik heb altijd gedacht, dat het zo gaat bij de korte golf.
Je kunt natuurlijk wat doen op 80 meter bij het net.
Maar daar gaat alles prima bij de doorgang :D

Ik denk dat je selectief moet gaan worden, en zelf cq gaan roepen.
Dat geeft jou de regie, en dan komen de gesprekken ook op gang.
Ik merk dat altijd weer, en dat heeft alles te maken met het menselijk gedrag.
En gelukkig is dat niet alleen voorbehouden aan de korte golf.

Ik zelf heb al erg leuke gesprekken gehad op de korte golf, en soms ook met de man die mijn antenne bedacht heeft.
Dat zijn dan QSO wat ik graag wil, praten over je hobby.
En dan kun je een op een je vragen even los laten op de man :D
Waarom heb je dit zo en waarom zo, en omgekeerd vraagt hij ook deze dingen.
Dat zijn voor mij de waarde volle gesprekken.
Oeps, ik ben helemaal geen korte golf man, en "doe" daar bijna nooit iets....
Maar ik neem wel altijd zelf het initiatief voor gesprekken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Inhoud en vorm van QSOs.

#3 Bericht door PA3DAT »

Het is volgens mij minder druk geworden dan pakweg 20 of 30 jaar geleden. Door de week
is er heel weinig activiteit, in het weekend is het wel druk maar dan met contesten.
De belangstelling voor contesten is toegenomen, blijkt uit ARRL-grafieken.

Door de week hoor je dan nog wel eens "bijzondere" stations, die het zoveeljarig-bestaan van
iets promoten, of een eiland of een vuurtoren. Die jongens willen net als contesters zo veel
mogelijk verbindingen maken.

Maar persoonlijk vind ik nu contesten wel leuk, in tegenstelling tot vroeger. Loggen met de
computer, simpel, en na de contest even de uitslag mailen naar de wedstrijdleiding. Een
makkie, vergeleken met de jaren '80!
En doe ik dan heel fanatiek mee? Meestal niet, ik maak toch geen kans met mijn bescheiden
antenneparkje. Nee, ik vis de krenten uit de pap. Ik maak verbinding met allerlei dx-stations
waarbij ik normaal niet eens door de pile-up kom! Bijvoorbeeld "Worked All Europe", de
DX-stations staan voor je in de rij! :D

Ja, er is nogal wat veranderd in het "radio-landschap", maar waar niet? :wink:
Aanpassen en meedoen, het is nog steeds leuk!!
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 20 mar 2011, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inhoud en vorm van QSOs.

#4 Bericht door PA0ETE »

Ik ben tussen ongeveer 1990 en 2005 zo goed als geheel gestopt met de hobby.

Wat me vooral de afgelopen paar jaar opvalt is dat ik meer en meer, ook door sommige officials van verenigingen ben aangesproken op het feit dat ik teveel zou experimenteren met techniek. De eerste keer dat dat gebeurde was ik echt met stomheid geslagen. Was dat niet het eigenlijke doel van onze hobby?

Klaarblijkelijk zijn we zover afgedwaald van onze roots dat in ieder geval een aantal mensen niet meer begrijpen waar we eigenlijk vandaan komen. Toen ik halverwege de jaren 70 met deze hobby begon had je overigens het tegenovergestelde verschijnsel: toen werd ik door een aantal mensen met de nek aangekeken omdat tussen alle zelfbouwapparaten bij mij ook wel eens een gekochte transceiver stond. Het kan verkeren.

Voor wat betreft de kortegolf is mijn ervaring dat op de top van elfjaarlijkse zonnevlekkencyclus vanwege de betere kwaliteit van de verbindingen ook de mogelijkheden om wat meer te 'rag-chewen' groter zijn, en dat mensen dat dus ook makkelijker accepteren. We zitten nu net aan het begin van de opgaande lijn wat dat betreft dus dat zou (mede) ook een verklaring kunnen zijn.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Inhoud en vorm van QSOs.

#5 Bericht door pa5cal »

Haha!

John, ik hoor graag meer daarover :) Jouw anecdote's zijn altijd goed voor een brede glimlach :)

Eender hoe, heb ik een "tik" overgehouden van de 11m... rag-chewen. Geef mij maar een goed gesprek ipv FIJFNIJN-houdoe. Daar ben ik nu totaal niet in geinteresseerd. Ik ga er vanuit dat wanneer ik iemand hoor, de kans groot is dat diegene mij ook kan horen. Maarja, zo zie je maar weer, veel uitzonderingen nog binnen zo'n hobby he?

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Inhoud en vorm van QSOs.

#6 Bericht door Steef »

Voor 'rag-chewen' kan je het beste "boven" in de band terecht.

14.300-14.350 ongeveer.
Dat gebeurt daar dagelijks en soms uren lang.

Er zijn ook netten die elkaar ruim de ruimte laten om te chatten over antennes en weet niet wat meer.

Suc6
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Inhoud en vorm van QSOs.

#7 Bericht door PA5COR »

Kom naar 1850 KHz ( 160 meter)
Daar zitten wij vaak te neuzelen over de hobby met een groepje nederlanders/angelsen/duitsers over antennes en hobby in het algemeen.

Ik heb toch wel hele leuke gesprekken gehad op de korte golf, vaker op de WARC banden als de standaard banden, dat is waar, maar ook daar kom je echt nog wel eens een goede ragchew gehad.

Succes met het vinden van de juiste stations die meer willen als alleen een rapport...
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: Inhoud en vorm van QSOs.

#8 Bericht door PA0LPS »

Heren, bedankt voor jullie reactie!

@theo: Ja, misschien is dat wel een idee om zelf eens CQ te gaan roepen, dat doe ik eigenlijk nooit. Ik wacht meestal tot een ander dat doet... Maar ik zal je suggestie eens uitproberen.

@aloys: Minder druk? Ja daar lijkt het wel op.
Maar als je op 20 m luistert via de WebSDRontvangers in de USA dan is de band daar aardig vol en wordt daar toch nog heel wat afgeleuterd over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Dat ze daar allemaal dezelfde taal spreken zal het wel gemakkelijker maken.
Contesten vind ik niet leuk, maak daar ook geen schijn van kans.
Heb dat vroeger bij het clubstation wel eens gedaan, toen was het, met de vrienden uit de club, wel leuk (dat was PA0THT in Enschede, nu PI4THT, daar heb ik indertijd met een C-licentie wel zitten CW-en op 23cm. Ook al kan je niet zo goed morse seinen, er waren zo weinig tegenstations dat ze toch tijd zat hadden. In NL mocht je CW-en ook als je geen CW-examen had gedaan, in D was dat wel een verplichting, ook voor 2 m en daarboven).
Hoogstens zou ik het in groepsverband wel weer eens willen doen en dan vooral 's nachts.

@John: Leuk je hier weer te treffen, indertijd was ik de eerste van buiten Amersfoort die (vanuit Soest, nog geen 10 km verder) je 10 m FM-relais kon gebruiken!
Misschien is het wel zo dat juist doordat vrijwel iedereen alleen maar koopapparatuur gebruikt er weinig inhoudelijks meer te vertellen valt.
Zelf vind ik het leuk om wat met antennes te experimenteren.
Soms gaat het echt goed mis, een verkorte 80m-dipool werkte zo slecht dat ik er, bij wijze van spreken, de achtertuin nog niet mee uitkwam.
Een ander experiment resulteerde kortgeleden in het opblazen van mijn SWR-meetbrug...

@Steef: Boven in de band heb ik zowel veel Spanjaarden met elkaar in gesprek gehoord, ze identificeren zich vaak met verkorte roepnamen zoals wij dat ook in de jaren 70 deden ("WAV van LPS", in plaats van, correct, "PA0WAV van PA0LPS").
Ook hoor ik daar wel eens Zweden met elkaar in QSO.
In beide gevallen uitgebreidere QSOs, inderdaad.
Maar verbindingen heb ik met beide groepen niet kunnen maken, wel geprobeerd hoor maar zowel mijn signaalsterkte daar alsook mijn kennis van die beide talen is wat aan de bescheiden kant.

@PA5COR: Naar 160 m gaan zie ik op mijn huidige QTH niet zo zitten i.v.m. wat beperkte antennemogelijkheden, helaas.
Wellicht ga ik 80m weer eens proberen.


73, Bert
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Inhoud en vorm van QSOs.

#9 Bericht door coolepascal »

Tja Bert, what else is new :(
Ik maak nauwelijks nog verbindingen terwijl ik toch echt niet op mijn mondje gevallen ben.

Tja John,
Verenigingen lijken vooral bezorgt te zijn over de terugloop van het leden aantal.
Terechte zorgen, maar zo ongeveer alles want nog niet volkomen uitgekauwd is gaat voorbij aan het bevattings vermogen van de hedendaagse amateur.
We lullen wel over nieuwe technologie maar dar houdt het ook mee op.
twintig jaar geleden zei iedereen over die mooie japanse doosjes, 'daar kun je zelf niets meer aan doen'
Ik praat over de tijd van de TS430, IC260, FT290 dat soort meuk waar je vandaag de dag gewoon nog lachend in knutseld. die zooi van nu krijg je niet eens meer open. (in mijn bami porto zit alles onder een plak twee-componenten-smurrie)

Wil je wat leuks horen, in het holst van de nacht kom je po 80 vaak Engelse knutselaars tegen.
Dat is ook de tijd om QQRP-CW te doen. ik heb al jaren een ontvanger naast mijn nest staan.
Of het vreselijke geleuter (oops sorry) de interesante gespreken op 3780 nog bestaan weet ik niet, ik kom nooit boven de 3600 (mijn TenTec draait daar daadwerkelijk stroever, maar das dan ook een CW only setje)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Inhoud en vorm van QSOs.

#10 Bericht door Steef »

Het valt allemaal echt wel mee hoor.
Je moet alleen weten waar en wanneer.

En daar hebben we tegenwoordig Google voor :mrgreen:

Even gezocht op HF net, en dit was de eerste van 2.3 mil resultaten: http://www.n1yz.com/HFNET_LIST.HTM

Succes met de babbel :wink:
Wie praat luistert niet

Plaats reactie