10 meter openingen

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: 10 meter openingen

#91 Bericht door dxman »

zondag was Hawaï ook te horen via de lange kant op de 28,450 mhz in spraak.
en nu snap ik waarom de meesten klagen over de 10m band, wat wil je ook met een gespannen draadje enz :?

signaal 5/9 van buiten EU op horizontale beam, is met een 5/8 vertical niet eens te horen. vergis je niet...
SWL Amateur ;-)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 10 meter openingen

#92 Bericht door PA9X »

pa3kc schreef:Gebruiken jullie een draad dipool of een vertical voor 10m?

Waar gaat het beter mee voor dx buiten Europa op 10m?
Met deze Moxon (eigen knutselwerk) en 200W heb ik de hele wereld gewerkt en minstens al een keer de aardbol rondgegaan:

Afbeelding

Voor DX buiten Europa kan een vertical al voldoende zijn, zeker met 100W. Met een dipool of richtantenne op meer dan een golflengte hoogte gaat het beter.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 10 meter openingen

#93 Bericht door PE7EB »

Als 10m echt open is, kom je zelfs op de dummyload de plas over met 100W ;)

Met 5W en een breinaald achter in de 817 lukt het dan ook wel :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 10 meter openingen

#94 Bericht door pc1mb »

12m is ook een fijn bandje. Veel meer openingen dan 10m, en verder bijna dezelfde eigenschappen...

Ik ben zo'n draadjes-amateur, en de grote plas over in SSB is met het juiste draadje echt geen uitzondering. In efficientere modes staan ook Chili en Indonesie in het log.

Draadje hangt amper 10m boven straatnivo.

Maar heb de laatste weken de set niet zoveel aan gehad, dus weet niet hoe het nu is.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 10 meter openingen

#95 Bericht door pc1mb »

dxman schreef:signaal 5/9 van buiten EU op horizontale beam, is met een 5/8 vertical niet eens te horen. vergis je niet...
Da's een wel heel erg fors verschil, als je bedenkt dat 1 s-punt al 6dB is, en de gemiddelde HF-beam dus wel heel goed z'n best moet doen om meer dan 2 s-punten boven een 5/8 uit te komen...

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10 meter openingen

#96 Bericht door Randy »

pa3kc schreef:Gebruiken jullie een draad dipool of een vertical voor 10m?
V-dipool op 30cm hoogte, een ~10 Watt output max.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 10 meter openingen

#97 Bericht door PE7EB »

Mooie watertoren op de achtergrond Randy ;)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 10 meter openingen

#98 Bericht door PA9X »

pc1mb schreef:12m is ook een fijn bandje. Veel meer openingen dan 10m, en verder bijna dezelfde eigenschappen...
Dat kan ik beamen. Als je hier met een vertical geen DX kunt doen, dan lukt het nergens.

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: 10 meter openingen

#99 Bericht door dxman »

pc1mb schreef:
dxman schreef:signaal 5/9 van buiten EU op horizontale beam, is met een 5/8 vertical niet eens te horen. vergis je niet...
Da's een wel heel erg fors verschil, als je bedenkt dat 1 s-punt al 6dB is, en de gemiddelde HF-beam dus wel heel goed z'n best moet doen om meer dan 2 s-punten boven een 5/8 uit te komen...
2 S punten ?? hoe kom je daar bij vraag ik me af, wel eens gehoord van opstralingshoek yagi t.o.v. 5/8 vertical ?
de moxon is echt een super antenne voor de gene met weinig ruimte, maar toch lekker mee wil doen met de "grotere"
SWL Amateur ;-)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 10 meter openingen

#100 Bericht door PA9X »

On topic:
Flux is weer omhoog gekropen naar 123.0 (stand van zaken om 2000 UTC) en de zonneactiviteit neemt wat toe.

Even off topic:

Theorie:
Een 6 elements Delta Loop (boomlengte 14m) op 25m hoogte geeft bij een opstralingshoek van 3° (relevant voor 10m) een versterking van 18dBi. Een 5/8 GP op 1m hoogte geeft bij dezelfde opstralingshoek een versterking van -5dBi, eigenlijk een verzwakking van dBi
Verschil is 23dB, bijna vier S-punten dus. Maar dat is dan met een DX kanon!

Praktijk:
Tja, ook ik maak wel eens mee dat een DX station hier op de Moxon (12m hoogte) ruim drie tot vier S-punten harder is dan op de 1/4 GP (7m hoogte), terwijl ze via dezelfde lengte en soort coax gevoed worden. In theorie zou het verschil maximaal 9dB zijn, dus anderhalve S-punt.

Conclusie:
???

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 10 meter openingen

#101 Bericht door PE7EB »

Het gaat niet alleen om antennegain, polarisatie draaiing, reflecties, faseverschillen, fading, het speelt allemaal een rol.
Oh, en dan vergeet ik de factor geluk nog ;)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 10 meter openingen

#102 Bericht door pc1mb »

dxman schreef:2 S punten ?? hoe kom je daar bij vraag ik me af, wel eens gehoord van opstralingshoek yagi t.o.v. 5/8 vertical ?
de moxon is echt een super antenne voor de gene met weinig ruimte, maar toch lekker mee wil doen met de "grotere"
Eh, ja. Wel eens van gehoord ja.
Afbeelding
Toch niet ZO verkeerd?
Juist een reden waarom nog wel eens voor een vertical gekozen wordt, door amateurs die geen enorme mast ter beschikking hebben.

Maar la ma... je zal de yagi wel heel erg hoog hebben hangen, dan is de opstralingshoek inderdaad nóg beter.

Maar helemaal geen signaal op de 5/8 vond ik dus verrassend. Of je hebt er S7+ QRM op, dan hoor je natuurlijk ook niets.
En zoals de posters boven mij aangeven, theorie en praktijk lopen nog wel eens flink uit elkaar :wink:

Theo

Re: 10 meter openingen

#103 Bericht door Theo »

Na het is dus een "wonder" dat mijn simpel kwart golfje het zo goed doet? :mrgreen:
Heerlijke antenne om te gebruiken, kan niet fout gaan.

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: 10 meter openingen

#104 Bericht door dxman »

ja super tekening !, en elke opening is inderdaad anders kwa opstralingshoek. liet eens een mede amateur mee luisteren via een stream die ik had lopen, PJ2 was 5/9 en soms 10db, bij die mede amateur hier vlakbij was hij amper tot niet te volgen op 5/8 vertical. de beste man geloofde echt zijn oren niet en viel bijna van zijn stoel.
SWL Amateur ;-)

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: 10 meter openingen

#105 Bericht door xxxx »

Beste DXMAN,

Nu zijn we natuurlijk allemaal zeer benieuwt naar dat DX Kanon van jou......Vertel er eens wat meer over.

Groeten Jelle

Plaats reactie