wat is dit

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
19dig2227
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2011, 11:53

wat is dit

#1 Bericht door 19dig2227 »

mensen,

vandaag zat ik met de mvt-7100 over de 80m te draaien en toen bleef mijn ontvanger hierop hangen...wat is het?

ik hoor het al vanaf vanmiddag, en zelfs nu om de zoveel tijd hoor ik het.
Bijlagen

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: wat is dit

#2 Bericht door PD4M »

Maarten
PD4M

19dig2227
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2011, 11:53

Re: wat is dit

#3 Bericht door 19dig2227 »

ok maar even kort samengevat...wat houdt het precies in en waarom is het op 80m te horen

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: wat is dit

#4 Bericht door pa1bjs »

Kort samengevat :
Dit is een Spionage station, een zogenaamd number station.
Het doel van deze stations is niet geheel duidelijk maar men gaat er van uit dat dit bedoelt is om berichten naar spionnen "in het veld" te zenden.
Het grote voordeel van deze techniek is dat je met onopvallende middelen de berichten kan ontvangen.
Een klein korte golf radiotje is genoeg.
Na de intro komen er grote hoeveelheid getallen die doormiddel van een One time pad systeem te decoderen zijn en dit zijn vaak instructies voor de mensen "in het veld" oftewel de spionnen.
http://www.spynumbers.com/profiles/index.html?ENIGMA=E3
http://en.wikipedia.org/wiki/Numbers_station
http://www.spynumbers.com/profiles/enigma.html

Het station is waarschijnlijk brits en de zender staat in cyprus, de zenders bestaan officieel niet en houden zich daarom ook niet aan bandplannen maar vaak zitten ze vlak onder omroep stations.
Bijvoorbeeld in AM hoor je BCC world service en in ssb op de draaggolf zit het number station.

Ik probeer deze stations al geruime tijd te volgen en uit te luisteren.
Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: wat is dit

#5 Bericht door pe5ed »

Dan denk ik dat er aardig wat volk rondbanjert in Libie, als ze dit weer aktief hebben gemaakt.
Afbeeldinghttp://iarl.org
Van en voor amateurs. Helpt u een handje mee?

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: wat is dit

#6 Bericht door pa1bjs »

Het was al jaren actief, vaak sturen ze lege berichten (fake, leeg, misleidend).
Het station is constant op vaste intervallen aanwezig.
Het eerste getallenpaar is het bericht header, dit is vaak niet direct gecodeerd dus kan dit vaker voorkomen en zodoende kan je wel wat zeggen over de activiteit van het station.

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: wat is dit

#7 Bericht door PD0MV »

het zou kunnen dat er in libie en dergelijke gebieden geheime zenders actief zijn van spionage zenders, dat zal ik niet kunnen ontkennen :P

het bestond al vele jaren, maar soms zullen ze meer actief zijn dan andere momenten.

als we er echt meer van willen weten moeten we ons erin verdiepen, er zullen vast amateurs zijn die er al mee bezig zijn.

het is een soort wikileaks idee :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: wat is dit

#8 Bericht door PA2EFR »

Ze hebben toch gewoon telefoon in Libië.
Ook daarmee kun je berichten in code ontvangen. En dan luistert de hele wereld niet mee.
;)

Ik gebruik de stations op 7039 en zo wel om de propagaties te beluisteren. Die seinen letters.
Staan in Rusland. Als het donker wordt hoor je ze opkomen.

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: wat is dit

#9 Bericht door pa1bjs »

Het probleem met een telefoon is dat iedereen weet wie die telefoon gebruikt en waar deze uithangt.
Numberstations zijn volkomen anoniem.

Het is heel moeilijk om na te gaan waar of wanneer iemand waarnaar luistert.
Met de telefoon is het gewoon een kwestie van observeren en afluisteren.
Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: wat is dit

#10 Bericht door PD4M »

Het feit dat de SAS aan haar Squadron gelieerde onderdelen heeft die special forces comms regelen zegt genoeg. Sterker nog zij staan ten allen tijde direct in verbinding met Hereford. Hun thuisbasis. Iets wat overigens als een nadeel wordt ervaren door de troepen zelf. Wat ze gebruiken weet ik niet maar het zal wel satelliet zijn.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: wat is dit

#11 Bericht door PE7EB »

pa1bjs schreef:Het probleem met een telefoon is dat iedereen weet wie die telefoon gebruikt en waar deze uithangt.
Volledig mee eens, zeker bij GSM en ook bij SatPhone is dat eenvoudig te traceren, maar ook als je belt via een analoge telefoonlijn via oude stappenkiezers valt dit te traceren/loggen/achterhalen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: wat is dit

#12 Bericht door PE2AAB »

Ook een interessante link is deze: http://kspzel.livejournal.com/55478.html

De beste man heeft als hobby fotografie en heeft een Russisch 'number station' t.w. UVB-76 gefotografeerd. Men zegt dat deze nog actief is maar als ik zo naar de plaatjes kijk...

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: wat is dit

#13 Bericht door andre »

PE2AAB schreef:Ook een interessante link is deze: http://kspzel.livejournal.com/55478.html

De beste man heeft als hobby fotografie en heeft een Russisch 'number station' t.w. UVB-76 gefotografeerd. Men zegt dat deze nog actief is maar als ik zo naar de plaatjes kijk...

Rick
Kunnen onze Polen al dat koperdraad daar niet gaan jatten :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: wat is dit

#14 Bericht door PD7P »

PD4M schreef:Het feit dat de SAS aan haar Squadron gelieerde onderdelen heeft die special forces comms regelen zegt genoeg. Sterker nog zij staan ten allen tijde direct in verbinding met Hereford. Hun thuisbasis. Iets wat overigens als een nadeel wordt ervaren door de troepen zelf. Wat ze gebruiken weet ik niet maar het zal wel satelliet zijn.

Maarten
PD4M
klopt Maarten,die jongens staan direct in verbinding met Hereford.tijdens de Falkland gingnen de berichten eerst naar Hereford en daarna werden die doorgelinkt naar lokale commandanten op die eilanden.
satlink is dan de enige optie als het zo gaat.

Plaats reactie