Dilemma

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Dilemma

#1 Bericht door Steef »

Ik heb een dilemma,

Vandaag ontvang ik een alleraardigste QSL kaart van iemand uit California via de post.
Met een heel verhaal er op over foto van mijn kinderen op QRZ en zo.

Hij vraagt ook om de QSO via LoTW te bevestigen, ipv een kaartje terug te sturen.

Maar de beste man staat niet in mijn log!

Ik heb wel op dat moment op die band in die mode contest QSO's zitten maken met NA.
Maar ik ben ook rond die tijd 2x gespot door stations uit NA.
Dus gegevens staan pan klaar om op een QSL kaart te krabbelen.
Maar aan de andere kant ga ik er van uit dat iemand niet zomaar helemaal een kaart op gaat sturen.

Wat vinden jullie dat ik moet doen?
De QSO bevestigen, of moet ik die man teleur stellen?

Het log van die contest heb ik overigens niet ingestuurd.
Wie praat luistert niet

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Dilemma

#2 Bericht door dxhunter »

Leg het de desbetreffende amateur voor. Wellicht komt hij dan zelf al tot de conclusie dat hij een fout heeft gemaakt in bijvoorbeeld jouw callsign.
Met een korte call is dat kans je call fout wordt genomen best groot weet ik uit ervaring.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Dilemma

#3 Bericht door PE4BAS »

Tja, dit is echt een dillema...des te meer omdat de amateur de moeite heeft genomen om een toch persoonlijk kaartje te sturen. Helaas is het mij ook wel eens overkomen, en op eQSL diverse keren. Op LOTW zul je dit niet tegenkomen, sta je niet in het log dan is er geen match en kom je het ook nooit te weten. Omdat de beste man een LOTW bevestiging vraagt lijkt het mij sterk dat het om een SWL kaart gaat. In dit geval is het gewoon erg moeilijk, zou gewoon contact opnemen via e-mail.
Bij mij gaan de eQSL's die ik niet in het log heb staan onverbiddelijk en na reject in het archief. QSL via bureau niet in het log gaat retour met daarop "not in log". En QSL rechtstreeks beantwoord ik als SWL kaart.

Overigens is het mijzelf ook wel eens overkomen dat ik een kaart retour kreeg of een reject via eQSL, helaas maar dan delete ik het QSO ook uit het log. Iedereen maakt wel eens fouten... :oops:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Dilemma

#4 Bericht door coolepascal »

Steef, de oorspronkelijke doelstelling van SQLkaarten is al meer dan dertig jaar achterhaald.
Iedereen gelooft je wel als je beweerd dat je op op band X met Sjakie uit land Y hebt zitten zeveren, daar heb je geen SQL kaart meer voor nodig.
QSL-kaarten zijn voor veel mensen een belangrijk aspect van de hobbie, vergelijkbaar met het verzamelen van postzegels, sigarenbandjes of ansichtkaarten met vogels erop.

In deze kun je de man gerust een plezier doen door hem een response te sturen, het kost je weinig moeite en bied een groot plezier.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dilemma

#5 Bericht door PA3DAT »

Steef schreef:Maar de beste man staat niet in mijn log!
Heb je ook datum/tijd gecontroleerd Steef? Het zou wellicht héél, héél misschien,
ja je weet het niet, kunnen voorkomen (denk het niet eerlijk gezegd, maar je weet
maar nooit...) dat je de call verkeerd hebt genomen...? :shock:

Ach nee, natuurlijk niet! :mrgreen:

Dat soort dingen overkomt alleen ondergetekende! :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Dilemma

#6 Bericht door Steef »

PA3DAT schreef:
Steef schreef:Maar de beste man staat niet in mijn log!
Heb je ook datum/tijd gecontroleerd Steef? Het zou wellicht héél, héél misschien,
ja je weet het niet, kunnen voorkomen (denk het niet eerlijk gezegd, maar je weet
maar nooit...) dat je de call verkeerd hebt genomen...? :shock:

Ach nee, natuurlijk niet! :mrgreen:

Dat soort dingen overkomt alleen ondergetekende! :wink:

:shock: :?: :?: :?:

Yes!!! I AM SUPERMAN :roll:


Als ik type dat ik die datum 2 x gespot ben en op dat moment QSO's met NA heb zitten maken, zou ik er dan naar gekeken hebben?

Maar als antwoord op je vraag: geen call's die er op lijken, de hele dag niet...
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dilemma

#7 Bericht door PA3DAT »

Oeps, had ik nog niet goed gelezen ook... In de hoek! .................................................................................... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Dilemma

#8 Bericht door pe5t »

Steef,

Niet in het log, geen QSL.
Dat is mijn uitgangspunt.
Maar, dan krijg je een kaart van een Japanner waarvan een of twee letters niet deugen. En dan?

Kees

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Dilemma

#9 Bericht door PD0MV »

ja kees dat is een goeie, wat doe je als dit dilemma voort duurt en het zelfde ondervind als je een qsl kaart uit japan krijgt terwijl je niet gewerkt heb en dat er 2 letters niet deugen, dan zou ik hem toch bevestigen met wat info om een QSO afspraak te maken om dan als nog contact te maken :?:


niet geschoten altijd mis :mrgreen:

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Dilemma

#10 Bericht door pe5t »

PD0MV,

Kritisch ben ik voor de QSO's op de "lastige" banden die ik die in mijn log heb staan.
Ik zit b.v. niet op JA-qsl's te wachten op 80 en 160m. Op 160 meter heb ik meer dan 300 qsl's van Japanners gekregen. Ik gooi ze nu zelfs al weg na beantwoording. Ik moet de call dus wel kunnen herkennen in mijn log; een verkeerde letter OK, maar meerdere geeft een probleem voor de aanvrager. Die levert zich over aan mijn oordeel. En dan is er nog de relatie met de tijd(UTC) die meetelt of iemand van mij wel/geen QSL krijgt. En dat valt niet altijd goed uit.

Groeten,

Kees

Plaats reactie