eQSL en DXCC

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

eQSL en DXCC

#1 Bericht door pa0qrb »

Forumleden,

Ik kwam op de webstek van K7SAM ( http://www.k7sam.net/page7.html ) een verhaal tegen over eventuele acceptatie van eQSL-kaarten voor DXCC, mits deze door eQSL.cc zelf zijn geprint. Zie het kader met e-mail bericht van N1CL (de ARRL award manager en hotemetoot van DXCC), onderaan de webpagina.

Kort gezegd komt het er op neer dat als je de kaarten *door eQSL.cc* laat printen en opsturen naar je huisadres, eQSL.cc dezelfde positie zou innemen als een reguliere QSL-manager. Immers, een QSL-manager krijgt veelal de logs van het DX station ook elektronisch toegestuurd.

Toen ik dit zag besloot ik om maar eens rechtstreeks aan Bill N1CL te vragen of dit nog steeds klopt. Het bericht dateert namelijk van 2002.

Kort en goed: dit verhaal klopt slechts ten dele. Het gaat om de volgende alinea:
"In cases like this it would be REAL nice if they used a stamp or placed their initials or signature on it, but this is not required by the rules. However, this issue has been discussed and has been given some consideration."
Het gaat om de laatste zin: dat er discussie is geweest over de eis dat er een stempel of handtekening aanwezig moet zijn. Welnu, volgens de huidige regels is dat *inderdaad* nodig. Het antwoord van N1CL:
"If you send the EQSL to the DX station and they sign it, then these can be used."
Klare taal. Met andere woorden, je kan net zo goed je eigen QSL sturen en hopen dat je antwoord krijgt, zoals vroeger.

Bottom line: eQSL heeft geen waarde voor DXCC, hoe je het ook wendt of keert.
Gelukkig wel voor een boel andere leuke certificaten, zoals die van de DARC en van CQ.

73, best DX
Harold pa0qrb.
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: eQSL en DXCC

#2 Bericht door pa3met »

pa0qrb schreef: Bottom line: eQSL heeft geen waarde voor DXCC, hoe je het ook wendt of keert.
vergeet niet dat de waarde afhankelijk is van wat de houder het vindt.

ik kan me voorstellen dat als iemand 100 DXCC heeft dat dat voor hem of haar voldoende is.
Per slot van rekening zijn kinderen ook blij met een veterstrikdiploma. Heeft geen waarde
in het dagelijkse leven maar wel geweldig voor de kinderen. En dat is dus met eQSL.cc ook.

(ps, ik heb geen kaarten met prikkers er op, of dozen voor met QSL kaarten, laat staan een of
ander award. Voor mij is de waarde nil... Ja leuk om te werken en eQSL.cc houdt het voor me bij)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: eQSL en DXCC

#3 Bericht door Marco »

En dat is nu het leuke aan de hobby
Een ieder beleefd het op zijn eigen manier.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 377
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: eQSL en DXCC

#4 Bericht door pc9t »

Hoe met je nu eigenlijk tellen bij het aantal gewerkte DXCC.

Ik ben begonnen als PD0AT, ben nu PA7LZ, heb nog activaties gedaan als PD07SANTA en onlangs als PA11HNY.

Mag je die DXCC's bij elkaar tellen of mag je ze alleen per call tellen dus bijv. de DXCC's die ik als PA7LZ tellen en die van PD0AT tellen weer appart.

In mijn log tellen ze alles bij elkaar maar bij het aanvragen van bijv. een DXCC award hoe telt het dan.


Just wanna to know.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: eQSL en DXCC

#5 Bericht door pe5t »

OM,

Ook al verander 20 maal van roepletters.
Het gaat om de persoon en de locatie en niet om de roepletters.
Ik heb onder tenminste 5 verschillende Nederlandse calls kaarten ingediend.

Succes,

Kees

Plaats reactie