ZL3SV

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

ZL3SV

#1 Bericht door PA9X »

Gisterenochtend rond 11.00 lokale tijd hoorde ik op 20m ZL3SV Gary behoorlijk hard doorkomen, tot S9 op de vertical. Tijdens een QSO met een M0 station, hoorde ik het Britse station ook meerdere malen doorkomen S1-S2, met backscatter, dat herken je direct. Maar later een typisch signaal wat je bij F2 prop hoort tot S5 (zeker geen Es of FAI). Ik had zo het idee dat het signaal van de Brit een keer de aardbol was rondgegaan, maar omdat ik geen beam heb kan ik dit niet bevestigen.

Even later bevestigde een UA station dat hij Gary zowel over LP als SP ontving. Op de bakenmonitor van PA5MW zag ik ook dat ZL via LP en SP doorkwam.

Heeft iemand deze QSO ook gehoord, en wellicht de Brit ook horen doorkomen?
Laatst gewijzigd door PA9X op 03 jan 2011, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: ZL3SV

#2 Bericht door pe5t »

PD1JP,

Jawel, mogelijk kwam die Brit de hele wereld rond.....
En, heb je nog geroepen naar het ZL-station?
Als hij zo hard is kun je het proberen. En als hij terugkomt en het je eerste ZL is, dan heb je de dag van je leven.....

groeten,

Kees, PE5T (ZL inmiddels van 160m-10m, RTTY, CW en SSB gewerkt; op 160m zelfs met ssb)

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: ZL3SV

#3 Bericht door PD0MV »

hey pd1jp heel leuk om te weten, welke frequentie op 20 meter, en welke mode. als het je lukt de volgende keer dan horen we dat graag. veel succes ermee. 73 pd0mv vanaf portable playstation.
Ik ben ook maar een mens :wink:

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: ZL3SV

#4 Bericht door PE9PE »

PD0MV schreef:hey pd1jp heel leuk om te weten, welke frequentie op 20 meter, en welke mode. als het je lukt de volgende keer dan horen we dat graag. veel succes ermee. 73 pd0mv vanaf portable playstation.

Hallo Mark,

De frequentie op 20mtr is totaal niet van belang omdat het 2 minuten weer een andere frequentie zal zijn.
De mode lijkt mij logischerwijze SSB.
CW is een mogelijkheid maar ik heb André daar nog nooit wat over zien schrijven.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: ZL3SV

#5 Bericht door PD0MV »

PE9PE

Ja oke, dat snap ik dat de frequentie veranderd. maar SSB dat dacht ik ook wel dat dat het was.

maar omdat ik het een keer heb meegemaakt heb dat het in plaats van ZL = LZ bleek te zijn dus vandaar.

Dat willen ze soms per ongeluk wel is omdraaien.

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: ZL3SV

#6 Bericht door PA9X »

Ik heb continu geroepen, maar het was zo'n gekkenhuis. Als je dan op qrz.com nakijkt wie Gary allemaal werkt, zijn het allemaal "grote" stations, kW en een beam. Daar kan ik met mijn vertical niet tegenop... Maar ja, ik blijf altijd roepen, want je zal maar net in een rustig moment doorkomen.

Het was overigens SSB op 14.207.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: ZL3SV

#7 Bericht door PD0MV »

PD1JP schreef:Ik heb continu geroepen, maar het was zo'n gekkenhuis. Als je dan op qrz.com nakijkt wie Gary allemaal werkt, zijn het allemaal "grote" stations, kW en een beam. Daar kan ik met mijn vertical niet tegenop... Maar ja, ik blijf altijd roepen, want je zal maar net in een rustig moment doorkomen.

Het was overigens SSB op 14.207.

zo rond 200 en 220 en 240 en 250, zijn wel bekende plekken waar volgens mij best veel DX stations Telkens op werken, maar dan wel eerst op 14.190 Monitoren om te kijken of er wat te doen is en dan QSY wat hoger in de Band.

Tenminste Ik hoor wel steeds vaker dat daar vrijwel steeds leuke stations zitten, maar het zal niet altijd zijn, maar rond deze tijd vaak wel.

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie