BEDANKT ONBEKEND STATION

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

BEDANKT ONBEKEND STATION

#1 Bericht door pd4kk »

Aan het onbekende station .zaterdag 11 :55 op 14.082 rtty .
na goed geluistert te hebben op de freq . gooide ik er een algemene oproep uit en toen kreeg ik het bericht klojo je zit over een qso heen.
voor mijn was de freq vrij en zag ook niks op mijn waterval .dus bedank andre klojo dat je niet eens het fatsoen heb om je call mee te zenden .....
maar toch nog een heel fijn 2011 en een goede dx toegewenst .
kees pd4kk

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#2 Bericht door Steef »

Niet druk om maken joh!
Laat lullen!
Gewoon lekker verder gaan met de hobby.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#3 Bericht door PD2R »

Shit happens. Maar het kan overigens geen kwaad om te eerst te vragen of de freq in gebruik is voordat je er een CQ uit gooit.
Ben niet zo thuis in het hele RTTY gebeuren en ik weet niet of en hoe dat daar gedaan wordt maar in CW wordt er vaak een "?" of "QRZ" gezonden en in SSB kun je natuurlijk gewoon vragen "This is PD2R, is this frequency in use?"
Ook dan gaat het nog wel eens mis maar dan heb je er in ieder geval echt alles aan gedaan.

De beste wensen voor 2011!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#4 Bericht door PE9PE »

pd4kk schreef:Aan het onbekende station .zaterdag 11 :55 op 14.082 rtty .
na goed geluistert te hebben op de freq . gooide ik er een algemene oproep uit en toen kreeg ik het bericht klojo je zit over een qso heen.
voor mijn was de freq vrij en zag ook niks op mijn waterval .dus bedank andre klojo dat je niet eens het fatsoen heb om je call mee te zenden .....
maar toch nog een heel fijn 2011 en een goede dx toegewenst .
kees pd4kk

Beste Kees,

Na jouw opmerking heb ik je info opgezocht op qrz.com.
Ik zie daar dat jij werkt met een Outback of een G5RV.
Waarschijnlijk heeft het station wat jou op deze (helaas onbeschofte wijze) een grote beam of quad
waardoor jij met je G5RV niets hoorde en hij prima een QSO kon maken.
Je zal vaker tegenkomen dat jij stations niet hoort en anderen wel.
Overigens ben jij blijven luisteren/kijken op de frequentie dan heb je mogelijk toch de call van dit station
op kunnen nemen?
Ondanks alles veel plezier met onze mooie Radiohobby.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#5 Bericht door dxhunter »

QRL?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#6 Bericht door PD2R »

PA4M schreef:QRL?
Die zocht ik.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#7 Bericht door pa1bjs »

Er zijn wat omgangsvormen voor een goede QSO.

Zie onderstaande site
http://www.g3vre.org.uk/cwnotes.asp

Deze gelden ook voor SSB.

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#8 Bericht door pd4kk »

PE9PE schreef:
pd4kk schreef:Aan het onbekende station .zaterdag 11 :55 op 14.082 rtty .
na goed geluistert te hebben op de freq . gooide ik er een algemene oproep uit en toen kreeg ik het bericht klojo je zit over een qso heen.
voor mijn was de freq vrij en zag ook niks op mijn waterval .dus bedank andre klojo dat je niet eens het fatsoen heb om je call mee te zenden .....
maar toch nog een heel fijn 2011 en een goede dx toegewenst .
kees pd4kk

Beste Kees,

Na jouw opmerking heb ik je info opgezocht op qrz.com.
Ik zie daar dat jij werkt met een Outback of een G5RV.
Waarschijnlijk heeft het station wat jou op deze (helaas onbeschofte wijze) een grote beam of quad
waardoor jij met je G5RV niets hoorde en hij prima een QSO kon maken.
Je zal vaker tegenkomen dat jij stations niet hoort en anderen wel.
Overigens ben jij blijven luisteren/kijken op de frequentie dan heb je mogelijk toch de call van dit station
op kunnen nemen?
Ondanks alles veel plezier met onze mooie Radiohobby.

73
Rob
PE9PE
Ja oke maak me er de rest ook niet druk om hoor . maar de persoon gooide er ook nog een paar keer een algemene oproep via mijn call de lucht in .
weet voor de rest ook niet waar dat op slaat .maar shit Happens.
Laatst gewijzigd door pd4kk op 02 jan 2011, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#9 Bericht door Steef »

Als ik dat zo lees, heb ik als een aardig idee wie dat is geweest.
Hou je daar maar verre van!

Gewoon lekker genieten van de hobby, en vooral negeren!

(het is natuurlijk wel een goed gebruik om te vragen of er gewerkt wordt, maar in bvb een CQWW, zal je dan ALTIJD antwoord krijgen)
Wie praat luistert niet

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#10 Bericht door PD0MV »

naja PD4KK

inderdaad raar van die gene, en dan ook nog een algemene oproep via jouw call.

na ja laat kletsen, hij moest zich ergens op afreageren denk, want hij kon zijn geliefte DX station niet werken waarschijnlijk.

maar ja omdat dan weer af te reageren op een ander, is wel wat zinloos, maar goed gewoon verder met de hobby gaan, we hebben wel wat beters te doen


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#11 Bericht door pe1hzg »

pd4kk schreef:na goed geluistert te hebben op de freq . gooide ik er een algemene oproep uit en toen kreeg ik het bericht klojo je zit over een qso heen. voor mijn was de freq vrij en zag ook niks op mijn waterval.
Hoe vervelend ook, de klager heeft wel gelijk. Dat zit zo:
Op 20 meter is er grondgolf propagatie (bereik; een paar kilometer), en propagatie via de ionosfeer (bereik: groot). Dat laatste werkt, vanwege de brekingsindex, pas vanaf afstanden van een paar honderd kilometer, en *niet* op kortere afstand.
Er is dus een gebied om je heen waar jij stations niet hoort. Wel verder weg, maar niet als ze dichterbij zitten.

Bij een QSO tussen een Nederlander en een Zweed bijvoorbeeld is de Zweed hard maar de Nederlander hoor je niet.

Als jij de frequentie monitored (met of zonder waterval) dan zie je dus geen signaal als de Nederlander aan het zenden is. Ga je zenden, dan stoor je het QSO en heeft de Zweed gelijk als 'ie klaagt.

Wat je verzuimd hebt is om, nadat je zelf geluisterd hebt, je zelf vraagt "is this frequency occupied". *KORT*. Als er een station actief is wat je niet hoort, krijg je van het tegenstation (wat je nu stoort) een korte opmerking terug, die zal kort zijn maar beleefd. Het is daarom ook belangrijk om op zo'n oproep ("QRL?") te reageren anders ben je de frequentie kwijt.

Begin je op een frequentie zomaar CQ te roepen, ook al was 'ie vrij, dan zul je, zeker als die CQ langer duurt, op je nummer gezet worden, en hoe vervelend ook, dat is wel juist.

Hetzelfde effect treedt in nog sterkere mate op, op 15m enzovoort

Neem dit mee in je operating practice en alles komt goed. Boos worden heeft geen zin.
(dit heb ik ook moeten leren, 30 jaar geleden!).

73,

Geert Jan

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#12 Bericht door PD0MV »

als het druk is en er is een DX station die aan alle kanten opgeroepen wordt, zal hij pas de gene nemen die als laatste na een stil moment geroepen heeft, en als je niet aan de buurt ben en je blijft consequent roepen, ja dan kom je onderop de lijst en dan ddurt het weer even voordat je aan de buurt komt.


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#13 Bericht door ON3RMB »

PD0MV schreef:als het druk is en er is een DX station die aan alle kanten opgeroepen wordt, zal hij pas de gene nemen die als laatste na een stil moment geroepen heeft, en als je niet aan de buurt ben en je blijft consequent roepen, ja dan kom je onderop de lijst en dan ddurt het weer even voordat je aan de buurt komt.


73 PD0MV
Dat is toch helemaal niet het punt in dit topic, of vergis ik mij?
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: BEDANKT ONBEKEND STATION

#14 Bericht door PE7EB »

Sorry Mark, maar hier mis ik toch echt de relevantie tussen het topic en jouw reactie.

@ Geert Jan, geen speld tussen te krijgen, enige minpunt van het door Kees gememoreerde station, is de manier waarop gereageerd werd en dan ook nog zonder roepletters.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie