ft 817 60m band modificatie

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

ft 817 60m band modificatie

#1 Bericht door PD0MV »

gevonden op een site , voor de usa 5 MHz 60m Band

schijnt een modificatie voor te zijn


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ft 817 60m band modificatie

#2 Bericht door on4ma »

Mag ik 1 opmerking maken van jouw website..

http://pd0mv.webs.com/apps/blog/entries ... lpen-ervan


Veelal weten buren niet hoe het komt dat ze storing hebben. Ze zien een antenne en dat zal wel de oorzaak zijn.
Ferrieten zullen ze ook niet kennen. En dan maar direkt het AT bellen of BIPT in Belgie is misschien goed voor hun, maar
niet voor de radioamateur. Beter is als er problemen zijn contact op te nemen met de radioamateur zelf.
Misschien het vermelden waard.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: ft 817 60m band modificatie

#3 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: ft 817 60m band modificatie

#4 Bericht door PE9PE »

PD0MV schreef:gevonden op een site , voor de usa 5 MHz 60m Band

schijnt een modificatie voor te zijn


73 PD0MV

Beste Mark,

Deze modificatie heb je niets aan.
Je kunt nu ook al gewoon daar luisteren, dus modificatie is totaal onnodig.
Zenden is een heel ander verhaal aangezien de grote verschillen per land.
Er zijn nu zo'n 100 landen waar het is toegestaan, maar niet alle landen mogen op dezelfde "kanalen",
ja ze noemen ze daar kanalen werken.
Dus vaak wordt er split gewerkt omdat de zendamateurs gewoon niet op elkaars frequentie uit kunnen/mogen komen.
Zie deze twee sites maar eens.
1) http://www.netronic.co.uk/mm1rah/freqs.htm
2) http://www.60meters.net/

Ik hoop dat jij hier wat aan hebt.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: ft 817 60m band modificatie

#5 Bericht door PA2LAD »

PB1SAM schreef:Ze stellen de klager uiteraard eerst allerlei vragen (heeft u uw eigen installatie in orde,heeft u al met uw buurman contact gehad, ed.)
Maar als ze komen controlleren, en bij de radio-amateur is alles in orde,
wat is het probleem dan??
In Nederland geeft AT de klager ook nog mee, dat bij een onterechte klacht de klager een factuur krijgt. Niet alleen de veroorzaker wordt gecontroleerd, maar ook de klager. Stel dat die nu net een mooie TV heeft die teveel vuil de ether inslingert en een brakke coax eraan: heeft die toch een serieus probleem :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: ft 817 60m band modificatie

#6 Bericht door PD0MV »

PA2LAD bedankt voor deze leuke reactie.

en PE9PE bedankt voor reactie, ik weet dat het voor mij geen nut heeft, maar was gewoon benieuwd, en dat er dan split gewerkt wordt, heeft dat er dan mee te maken dat er met een soort transverter gewerkt wordt om zo op elkaars frequentie elkaar te kunnen werken, vanwege het niet of juist gebruik maken van de 60m band kwa zenden. dat ze het probleem van het niet op elkaar frequentie kunnen of mogen komen dat ze dat met behulp van transvereter wel mogelijk kunnen maken :?: :?: , Ik weet niet of ik het juist heb, maar ik probeer een voorstelling te maken hoe ze dat zouden kunnen oplossen.


73 PD0MV ben novice, geen full licence, maar wel een leergierige Gelicenseerde zendamateur :oops: :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: ft 817 60m band modificatie

#7 Bericht door PE9PE »

PD0MV schreef:PA2LAD bedankt voor deze leuke reactie.

en PE9PE bedankt voor reactie, ik weet dat het voor mij geen nut heeft, maar was gewoon benieuwd, en dat er dan split gewerkt wordt, heeft dat er dan mee te maken dat er met een soort transverter gewerkt wordt om zo op elkaars frequentie elkaar te kunnen werken, vanwege het niet of juist gebruik maken van de 60m band kwa zenden. dat ze het probleem van het niet op elkaar frequentie kunnen of mogen komen dat ze dat met behulp van transvereter wel mogelijk kunnen maken :?: :?: , Ik weet niet of ik het juist heb, maar ik probeer een voorstelling te maken hoe ze dat zouden kunnen oplossen.


73 PD0MV ben novice, geen full licence, maar wel een leergierige Gelicenseerde zendamateur :oops: :wink:

Hallo Mark,

Daar is geen transverter voor nodig.
Je zet VFO op de frequentie waar je mag zenden en op VFO B luister je naar het tegenstation.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: ft 817 60m band modificatie

#8 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: ft 817 60m band modificatie

#9 Bericht door PA2RU »

PA2LAD schreef: In Nederland geeft AT de klager ook nog mee, dat bij een onterechte klacht de klager een factuur krijgt.
Daar heb ik mijn achterbuurman nog nooit over gehoord..
Misschien is dat de reden wel dat hij al 8 jaar niks meer tegen me zegt als we elkaar tegenkomen op straat ;)
73 René PA2RU

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: ft 817 60m band modificatie

#10 Bericht door PA2LAD »

PA2RU schreef:
PA2LAD schreef: In Nederland geeft AT de klager ook nog mee, dat bij een onterechte klacht de klager een factuur krijgt.
Daar heb ik mijn achterbuurman nog nooit over gehoord..
Misschien is dat de reden wel dat hij al 8 jaar niks meer tegen me zegt als we elkaar tegenkomen op straat ;)
Dat zou zomaar kunnen. Als ik beroepshalve ondersteuning geeft aan een klant en er moet een melding over storing gedeponeerd worden in Groningen, is dat iets wat je gewoon verteld wordt. Terecht, want er zijn ook idioten die voor elk kraakje of streepje op hun beeldscherm bellen. Die haken (gelukkig) meestal af bij het horen dat het mogelijk geld gaat kosten. Komt je melding in Amersfoort op tafel, dan kan het snel gaan. Ik heb zelfs meegemaakt dat de storing binnen 1 1/2 uur gevonden was en ondanks een hoop gemopper op AT, mag dit ook wel eens gezegd worden.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: ft 817 60m band modificatie

#11 Bericht door coolepascal »

Mischien moeten we gewoon eens een wettelijke regeling treffen dat alle BozeBuurmannen in een andere wijk moeten wonen, en er naast radioamateurs alleen maar aardige buren mogen wonen.

@Marc ik weet niet zo heel veel van de FT817, maar de meeste tranceivers kun je vrij gemakkelijk zowel TX als RX general coverage maken, meestal is dat bepaald door een diode of een draadbrugje.
Ik zie echter voorlopig nog niet gebeuren dat wij die band krijgen, deze is immers nog in gebruik voor commerciele stations. beside..... volgens mij hebben wij meer banden dan actieve amateurs !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: ft 817 60m band modificatie

#12 Bericht door PD0MV »

ach ja joh, we kunnen van tevoren niet weten welke banden, wie weet naar de D gemachtigde komen,
dat zal nog wel lang duren als het zo mag zijn.

want ook de 4mtr band 70MHz mag geloof ik ook nog niet gebruikt worden tenminste denk ik.

want de 4mtr band is van 70 tot 74 MHz geloof, dat zou opgesplits kunnen worden, en dan iets meer voor de full licence en minder voor de Novice. zou kunnen, zo niet maakt het niet uit natuurlijk. 6m band vind ik vrijwel apart, want heeft dat ermee te maken dat het zowel HF als VHF is en dus gesplitst is dat erop het midden punt het gedrag van condities, ineens opkomen zetten en ook vrijwel snel weer weg kunnen trekken. hoe de 6m band 50MHz band precies gedraagd weet ik niet, ben wel benieuwd eigenlijk.

want er zal heus wel een moment komen, dat er bepaalde banden naar de novice komen, het kan dan zeker wel een lange tijd over heen gaan, maar als ze het probleem willen oplossen dat het meer gebruikt wordt vanwege het toenemende vergrijzing, dat het beter is om dus banden door te schuiven naar de NOVICE, om er voor te zorgen dat de banden dus wel gebruikt worden, en dus op die manier niet voor commercieel gebruik worden toegewezen dat zou zonden zijn.


ik ben dan nog bijna 2 jaar amateur, dus ik ben dan nog wel een beginnende, ik heb nu al vrij veel waar we mogen komen voor de NOVICE.

Maar mocht het zover uiteindelijk komen ben ik er wel een voorstander van dat het zover mag zouden mogen komen.

maar goed dat zullen meerder amateur wel zijn, die er voorstander van zijn.

ik zeg dit niet, omdat ik ontevreden ben, want het is al heel wat wat we mogen gebruiken kwa amateurbanden, maar om het gebruik hoog te houden is het misschien toch te overwegen. vanwege de vegrijzing, want de oude garden zou het aan 1 kant alleen maar mooi vinden dat de radiohobby niet uitsterft. :oops:

ik zeg dit vanuit mijn mening en gedachten. want ook ik ben voorstander dat de hobby blijft en niet uitsterft, daar is de hobby

TE MOOI VOOR !!!!!!!!!!!!!!!!!!



73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ft 817 60m band modificatie

#13 Bericht door PA3DAT »

PD0MV schreef:6m band vind ik vrijwel apart, want heeft dat ermee te maken dat het zowel HF als VHF is en dus gesplitst is ...
De 6 meterband is een VHF-band, geen HF.
Van 0,3 tot 3 MHz is MF, 3 tot 30MHz is HF, 30 tot 300MHz is VHF en 300 tot 3000MHz is UHF. Enzovoorts.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: ft 817 60m band modificatie

#14 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: ft 817 60m band modificatie

#15 Bericht door coolepascal »

Mark ik vind je redenatie een beetje merkwaardig,
Je gaat er van uit dat de banden minder zullen worden gaan gebruikt vanwege de vergrijzing.
Geen idee hoe oud jij bent (niet zo heel oud verwacht ik) maar het is iig niet zo dat je een ouwe lul moet zijn om een F-licentie te behalen. iedereen die een beetje moeite wil doen kan dat.
Om vergrijzing als argument te gebruiken alle banden dan maar vrij te geven is het zelfde als iedereen die een bromfiets certificaat heeft ook maar gelijk een vrachtauto rijbewijs te geven.
De eisen die aan de radioamateur worden gesteld hebben een reden. het heeft niets met pesterij of status te maken (je moet wel heel diep gezonken zijn als je een PA3 call als statussymbool ziet)

Als je de hobby werkelijk zo mooi vind, koop dan het boek voor de F-licente en ga aan de slag.
Ik heb het ook gehaald dus echt moeilijk kan het niet zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie