radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
wat mij wel lache lijkt om op 2m of 70cm heel nederland te kunnen werken om ooit in een helicopter of dergelijk.
te zitten, met brevet uiteraard, heb je met gescheiden bevoegheden amateurband en los ervan airband, toch op een leuke manier frequentie uitbereiding, dan wel de hobby op amateurband en op de airband alleen gebruiken voor toestemming opstijgen en andere belangerijke dingen, maar als het rustig is op de amateurbanden xD
Het lijkt me wel leuk, maar of ik het geld bij elkaar kan sprokkelen weet ik nog niet, maar het zal wel grappig zijn, en dan vragen of je initialen letters je eigen call mag gebruiken, dan heb je de verwarring niet als je elke keer moet omschakelen van je eigen call of vliegtuig roepletters
73 PD0MV
te zitten, met brevet uiteraard, heb je met gescheiden bevoegheden amateurband en los ervan airband, toch op een leuke manier frequentie uitbereiding, dan wel de hobby op amateurband en op de airband alleen gebruiken voor toestemming opstijgen en andere belangerijke dingen, maar als het rustig is op de amateurbanden xD
Het lijkt me wel leuk, maar of ik het geld bij elkaar kan sprokkelen weet ik nog niet, maar het zal wel grappig zijn, en dan vragen of je initialen letters je eigen call mag gebruiken, dan heb je de verwarring niet als je elke keer moet omschakelen van je eigen call of vliegtuig roepletters
73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
ik wwet niet of daar al een topic voor is aangemaakt, maar ben gewoon benieuwd wie er zendamateur is en in aanraking is met beroep kwa vliegtuigen
73 PD0MV
73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
We hebben meerdere 'vliegende hollanders' op de amateurbanden zitten. Bijvoorbeeld Jerry PH9HB, maar ook Bram SM0FLY zit nog wel eens in de lucht. Beide meestal op HF.
Misschien goedkoper alternatief (waarmee ook amateurs bezig zijn) is om met vliegers te experimenteren. Kijk maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=tcDWt079hZU of zoek in google op "kite antenna amateur radio"
73 de PA2LO
Misschien goedkoper alternatief (waarmee ook amateurs bezig zijn) is om met vliegers te experimenteren. Kijk maar eens: http://www.youtube.com/watch?v=tcDWt079hZU of zoek in google op "kite antenna amateur radio"
73 de PA2LO
- PE2AAB
- Moderator
- Berichten: 7117
- Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
- Roepletters: PE2AAB
- Locatie: Aalst - Waalre
- Contacteer:
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
Ik weet dat Mario, PE5MN, zijn vliegbrevet heeft en dit regelmatig met amateurzaken gebruikt.
Ze hebben o.a. een ATV verbinding vanuit een Cessna gedaan als PI6ATV (1998)
Dit hebben ze herhaald in 2000 onder de call PE6AIR
Zie het filmpjes op http://www.ch73.net (op dit moment nog offline)
Text uit RTTY bulletin van de VRZA: (http://www.vrza.org/pi4vrza/rtty/2000/rtty0513.txt)
Ze hebben o.a. een ATV verbinding vanuit een Cessna gedaan als PI6ATV (1998)
Dit hebben ze herhaald in 2000 onder de call PE6AIR
Zie het filmpjes op http://www.ch73.net (op dit moment nog offline)
Text uit RTTY bulletin van de VRZA: (http://www.vrza.org/pi4vrza/rtty/2000/rtty0513.txt)
pe6air: atv en aprs experimenten vanuit de lucht.
-------------------------------------------------
op zaterdag 10 juni as. vindt boven nederland een bijzonder
experiment plaats. op deze datum maken zendamateurs het
nederlandse luchtruim onveilig middels een tweetal vliegtuigen
van waaruit amateur televisie wordt uitgezonden onder de
callsign pe6air. het zijn timo pe1fod, mario pe5mn, peter
pa3cnx, jim pa1jh, bert paodal en mischa, pe1okz die de
initiatiefnemers van dit project zijn. dankzij een speciaal
verkregen toestemming worden vanuit 2 cessna toestellen
atv-uitzendingen gedaan met beelden live vanuit de lucht. om
dit aantrekkelijk te maken wordt uitgezonden op 1275 mhz (24cm)
vanuit het eerste toestel terwijl het tweede toestel beelden
zal brengen op 2335 mhz (13cm). hierdoor is men in staat om
elkaars beelden onderling te kunnen ontvangen terwijl alle
geintere sseerde kijkers op de grond hiervan mee kunnen
genieten. diegenen die slechts over een eenvoudige
atv-ontvangstmogelijkheid beschikken kunnen toch volop
meegenieten dankzij de diverse atv repeaters waarop de beelden
steeds te zien zijn. daarnaast is tevens communicatie mogelijk
met beide vliegtuigen via het (bijna) landdekkende 70cm relais
pi2nos te hilversum (430.125 mhz, shift +1.6 mhz). ook
aprs-liefhebbers kunnen van het gebeuren meegenieten op
431.0375 mhz zendt een van de vliegtuigen regelmatig informatie
uit waardoor lokatie, hoogte, snelheid en richting van beide
vliegtuigen te zien is via het aprs netwerk wat in nederland
(en daar buiten) beschikbaar is. het is niet de eerste keer dat
deze groep zendamateurs een dergelijk experiment uitvoert. in
de zomer van 1998 gebeurde dit ook vanuit een cessna (type 172)
toestel. beelden van het toenmalige pa6atv werden in heel
nederland (en daarbuiten) ontvangen en dankzij het mooie weer
van die dag konden vele zendamateurs op de grond genieten van
de luchtshots van diverse mooie plekjes die nederland rijk is.
een prachtige reportage die hiervan gemaakt is kan nog
regelmatig via diverse atv-stations bekeken worden. natuurlijk
kunnen de weersomstandigheden flink roet in het eten gooien.
indien dit het geval blijkt op 10 juni zal uitgeweken worden
naar 17 juni als alternatief. in beide gevallen zal gestart
worden vanaf vliegveld lelystad om ca. 11.00 uur. het is de be-
doeling om vanuit lelystad richting de noordwestkust van
nederland te vliegen, vanwaar in een lus naar noordoost
nederland en vervolgens weer naar lelystad gevlogen wordt. hier
wordt een landing gemaakt om brandstof te tanken en te lunchen,
waarna vervolg ens een tweede vlucht gemaakt kan worden
richting west/zuidwest nederland. via noord brabant zal pe6air
uiteindelijk weer terugkeren naar het startpunt in lelystad,
goed voor een ruime middag atv-plezier pe6air brengt zonder
twijfel een aantal spectaculaire beelden in uw atv-shack. mis
10 of 17 juni dus niet
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
- PE2AAB
- Moderator
- Berichten: 7117
- Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
- Roepletters: PE2AAB
- Locatie: Aalst - Waalre
- Contacteer:
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
PE5YES, Christ heeft ook een vliegbrevet.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
-
Laatst gewijzigd door PA3JD op 24 nov 2011, 06:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Laurens PD9X
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
- Roepletters: PD9X
- Locatie: Langezwaag
- Contacteer:
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
Zo heb ik in Juni een verbinding gemaakt met Jerry die opweg was naar een vakantieoord met z'n Boeing. Freq was 28Mhz, en zijn signaal was loeihard
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
Ik de luchtvaart gezeten.. ook wel eens portootje mee genomen, maar nee... niet mijn intresse gebied.
Vlieg overigens niet meer.
Vlieg overigens niet meer.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
hartstikke leuk man, al die reactie, ik heb zitten kijken hoe duur het is maar de JAAA-EPL dat is te duur voor mij, en heeft mij interesse niet, en de cpl ook niet, maar ppl misschien omdat je dan in een sport vliegtuigje mag besturen het lijkt mij best wel wat hebben. maar goed, dan zal ik eerst goed moeten sparen, want ja het zijn wel duren speeltjes
73 PD0MV
73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
Marc vanwaar je loffelijke maar wat minder voor de hand liggende Avatar ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: radiozendamateur rond hangen in een helicopter etc
Ahhh ik zie het al staat gewoon in je onderschrift.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.