operating pratice

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

operating pratice

#1 Bericht door PA0MJM »

Ik heb nu, door omstandigheden, langer de mogelijkheden om aan de radio 'te hangen' :D

Dus kom ik ook nog eens een pile-up tegen. Pile-ups zijn leerzaam t.a.v. menselijk gedrag. Ondanks dat er al veel verwezen is naar http://www.on4ww.be/OperatingPracticeDutch.html en dat er veelvuldig ongenoegen geuit wordt t.a.v. Italianen etc. hoor ik in elke pile-up ook PA/PB/PC/.... etc. stations die echt constant hun call door elke QSO van het dx station heen brullen. Ook als dat station zendt en dus NIET luistert.

Neem nou C50C (Gambia dx expedition http://www.om0c.com/?Gambia_2010_-_C5A). De operators zijn voorbeeldige DX-ops: een vast ritme, QRZ of call na elke QSO, etc. etc. De expeditie duurt tot 30-11-2010 en zitten op alle banden en modes. Gelegenheid genoeg dus en een goede pile-up handling. Aanroepende stations weten dus wanneer ze mogen roepen.

En dan toch dit soort onzalig gedrag. :evil: Vergissen kan en mag, gebeurt mij ook. Soms ben je na een forse periode roepen compleet verrast door het horen van je call en wordt het stotteren en hakkelen. Het zijn dus niet alleen Italianen, nee absoluut niet!

Mensen heb geduld! Aan het eind van een Dxpeditie wordt er nogal eens CQ CQ geroepen en heeft iedereen nog een goede kans.

Dit stukje helpt ook vast ook niet, maar ik wil het toch eens gezegd hebben en onder de aandacht brengen.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: operating pratice

#2 Bericht door PA0ETE »

Wat mij toen ik na 15 jr in 2005 terugkwam in de hobby opviel is hoezeer het optreden van amateurs ook rondom pile-ups in morse is veranderd. Het gebeurt daar regelmatig dat iemand, vermoedelijk gefrustreerd doordat hij (of zij) er niet doorkomt of wordt tussengelaten, dan maar de bug op punten zet met de zender aan, en misschien wel koffie gaat drinken in de tussentijd.

Toen ik ermee ophield was er op SSB in mijn herinnering wel sprake van wangedrag, bij telegrafie ging het er allemaal nog zeer vriendschappelijk aan toe.

Wat er wel aan bijdraagt is dat volgens mij veel minder mensen goed op de hoogte zijn. Niet alleen van goede operating practice-technieken, maar sowieso over cultuur en achtergrond van onze hobby en de reden waarom we ooit zo'n ruimhartig deel van het etherspectrum in bruikleen hebben gekregen.

Ik wil ook weer niet zeggen dat het vroeger zoveel beter was hoor. Een groot voordeel van die geringere kennis onder mede-amateurs is toch ook wel dat het voor degenen die de operating-practice wel goed beheersen nu veel makkelijker is om de rest de loef af te steken :-)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: operating pratice

#3 Bericht door PA5COR »

^ Een van de redenen dat ik maar niet meer aan contesten, exotische stations werken e.d. meer doe.
Ik heb deze hobby om lol aan te beleven en mijzelf verder in de materie te verdiepen, niet om me er aan te ergeren.

Geen probleem om 1000 watt te maken, en behoorlijk goede antennes hier, maar ik doe er niet aan mee.

:wink:

Succes in de hobby, liefst met veel plezier gewenst.

73,
Cor
Laatst gewijzigd door PA5COR op 24 nov 2010, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: operating pratice

#4 Bericht door ON5GM »

PA0MJM schreef:Mensen heb geduld! Aan het eind van een Dxpeditie wordt er nogal eens CQ CQ geroepen en heeft iedereen nog een goede kans.
Dit is het moment waar ik altijd op wacht, nog nooit iets gemist met die mentaliteit :wink:
heb hier ook power in overvloed en ant is ook goed, maar ......
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: operating pratice

#5 Bericht door PA3EYC »

Op dit moment is C50C CQ aan het roepen op 18.125. Heb hem net gewerkt. Het is super rustig. Dat is het voordeel van de WARC banden.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: operating pratice

#6 Bericht door PA0ETE »

PA5COR schreef:^ Een van de redenen dat ik maar niet meer aan contesten, exotische stations werken e.d. meer doe.
Ik heb deze hobby om lol aan te beleven en mijzelf verder in de materie te verdiepen, niet om me er aan te ergeren.

Geen probleem om 1000 watt te maken, en behoorlijk goede antennes hier, maar ik doe er niet aan mee.

:wink:

Succes in de hobby, liefst met veel plezier gewenst.

73,
Cor
Ik stel mijn eigen grenzen door met laag vermogen en beperkte antennes te werken. Wat voor iemand anders een exotische DX is kan voor mij gewoon in Europa zitten. Geen pile-ups, gewoon heel prettige gesprekken, en ik geniet van de eenvoudige techniek die bovendien helemaal niet veel geld gekost heeft (mijn antenne kost vrij letterlijk 45 cent, en voor 30 cent had ik zo'n zelfde voor de hogere HF-banden).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: operating pratice

#7 Bericht door PA0ETE »

PA3EYC schreef:Op dit moment is C50C CQ aan het roepen op 18.125. Heb hem net gewerkt. Het is super rustig. Dat is het voordeel van de WARC banden.
Dat is ook zo'n vondst inderdaad de WARC-banden, hoewel je eigenlijk wel verkeerd bezig bent "buurman" Maarten door daar zo'n reclame voor te maken ;-)

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: operating pratice

#8 Bericht door PA0MJM »

Grote vermogens zijn heus niet nodig, denk ik. Als (àls, dus) iedereen een beetje nette operating practice toepast, dan kan een QSO ook met minder vermogen gemaakt worden.
Verder is geduld een schone zaak, zoals ik al eerder opmerkte. En een beetje bekijken, hoe pile-ups zich gedragen, ook in de loop van de Dxpeditie. Allemaal tips die werken en die ik allemaal kreeg van oud-gedienden.

Maar wat is nu de lol? Als je vist is het toch ook niet leuk om bij elke worp direct de dikste vis binnen te halen? Nu is voor mij elk geslaagd QSO door een pile-up een 'vette' kick!
Als ik een interessante expeditie hoor is het eerste waar ik naar kijk tot welke datum het station in de lucht is. Verder is in de vroege ochtend Europa rustig en daarmee het DX-station ook makkelijker te bereiken, onder het regime van 'goede' condities, natuurlijk.

Overigens werk ik met max. 100W en 2 haaks op elkaar opgehangen doublets van ieder zo'n 2x 9m. Antenne draaien is bij mij identiek aan antennes omschakelen. :)

Punt blijft: Je schreeuwend door een pile-up heen slaan is echt niet nodig.
Overigens heb ik van mijn ouders geleerd, dat je niet zomaar in andermans gesprek mag inbreken. Dat noemen ze met een ouderwets woord: Beleefdheid.
Staat dat woord nog wel in de van Dale?

Een ander aspect is dat met dit soort gebèr het lopende QSO verstoort en dus nog een aantal malen om call, rapport of wat dan ook gevraagd moet worden. Dat resulteert in minder QSO's per uur en dus een kleiner aantal tevreden collega amateurs. Maar dat zal de boosdoener niet boeien ben ik bang.

Had ik het al gehad over langdurig tunen vand kW-amplifier op de QRG van de DX? :evil:
Als je 5kHz verderop tuned, doen de eindtrap en het antennesysteem z'n werk op de QRG toch ook nog uitstekend?

*zucht*
Overgaan zal het wel niet. En mijn plezier bederft het niet genoeg 8)
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: operating pratice

#9 Bericht door PA3EYC »

PA0ETE schreef:
PA3EYC schreef:Op dit moment is C50C CQ aan het roepen op 18.125. Heb hem net gewerkt. Het is super rustig. Dat is het voordeel van de WARC banden.
Dat is ook zo'n vondst inderdaad de WARC-banden, hoewel je eigenlijk wel verkeerd bezig bent "buurman" Maarten door daar zo'n reclame voor te maken ;-)
Sorry John,
Gauw reclame maken voor de 20m band.
Gisteravond heb ik C50C ook rond 21.00 uur op 20m gewerkt.
Het was zo rustig dat hij na tientallen malen cq er zelf de brui aangaf.
Dus meestal is het wat geduld hebben tot de "kanonnen" een station in het log hebben en dan wordt het inderdaad veeeeeel rustiger.

En rustig afwachten. Komend weekeinde zijn alle DX-pedities en DX-stations in CW te werken.
Vooral zondagmiddag en -avond willen ze nog wel graag wat puntjes van een PA,B,C,D... station.
'73, Maarten -PA3EYC-

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: operating pratice

#10 Bericht door pe5t »

Het is inderdaad wel eens een zoodje met al die lieden die maar blijven roepen ook al komt geen letter van hun call overeen met hetgeen het DX-station roept of seint.
Wachten tot de drukte wat over is. Aan het eind van de expeditie gaat het vaak eenvoudiger.
Op 160m valt het nogal mee moet ik zeggen. Er is daar ook minder drukte.
Hoewel er ook lieden zijn die maar wat aan roepen zonder dat ze ogenschijnlijk het DX-station horen: de timing klopt dan niet, daarmee vallen ze door de mand. Met maar genoeg vermogen denken ze wel in het log te raken.
De laatste jaren investeer ik alleen nog maar in ontvangantennes. De zendantenne voor 160m is al 20 jaar dezelfde.

Kees

Plaats reactie