ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#1 Bericht door pe5t »

DX-ers,

Niet direct naast de deur, de Kermadec eilanden (ZL8). Ze liggen ca. 1000 Km ten noorden van New Zeeland. Er is een grote Duitse expeditie neergestreken met veel DX-expertise. Op voorhand had ik een verbinding op 160 meter met dit DXCC-land voor onmogelijk gehouden. Een pad bijna recht over de noordpool met al zijn aurora drukte.....ZL is al lastig genoeg (hoewel ik ca. 20 jaar geleden op 160m ook al een paar ssb-qso's met ZL's had -ik koester de qsl's-) Echter, je weet maar nooit met ZL. Ik heb een speciale Rx antenne voor dit doel opgehangen. Afwachten dus.
Veel geduld was niet nodig.
Buitengewoon goede condities naar deze dx-peditie afgelopen zaterdagavond, hun eerste 160 en 80m activiteit. Binnen een half uur had ik ze zowel op 80 als op 160 meter in het log. Zie hun log. Vandaag, dinsdagmorgen waren ze heel goed te nemen op 1826.5 kHz omstreeks 07:00 UTC via het lange pad (zuid-west) PA3FQA was de tweede in het 160 m log.
Voor wie ervoor wil gaan: Er zijn kansen, grijp ze! Wel een beetje geduld en wat antennes meebrengen. Vooral ontvangst-antennes zijn een pre: wat je niet kunt horen kun je ook niet werken. Ik ben gezegend met wat mogelijkheden op dit gebied, maar ook K9AY-loops (bij PA3FQA) helpen. En daarvoor hoef je echt geen grootgrondbezitter te zijn.

gd dx, Kees, PE5T

Kees, PE5T

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#2 Bericht door Marco »

Kees ik heb ze 3 x gewerkt nu.. 1x 20mtr en 2x 30mtr. Dus ben een gelukkig mens. Nu de 40mtr band en de rest nog.
Komt hopelijk goed ik ben donderdag tot zondag lekker vrij dus kan wel wat tijd er aan wagen.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#3 Bericht door on4ma »

Kees,
ondertussen zijn er ook wat belgen in de log op 160m . Ik heb het deze morgen gemist (qrl) blijkbaar toch scewed pad over zuidamerika.
Longpath zou niet kloppen volgens John. Je kan dit zien met dx atlas.
Overmorgen en volgende week wat verlof nemen.
Donderdag is de tx3a antenne klaar. Heeft wat langer geduurd. geen beverages :evil: dit jaar. Maar we kunnen het vergelijk maken met de
K9ay en de TX3A

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#4 Bericht door vk2gwk »

Kermadec mag dan wel bij New Zealand horen, maar het ligt er nog behoorlijk ver vandaan. ...Halverwege Fiji en Tonga., gerekend vanaf de top van het noord eiland van ZL. Inderdaad een moeilijke hoek vanuit Nederland, maar ik heb ze vandaag toch op 12M ook met DL, F en SP horen werken.

Voor mij een fluitje van een cent, hoewel ze op sommige banden een beetje erg dichtbij zitten en binnen de skip vallen.... (: Ik heb ZL8X en in het verleden ZL8R (een paar jaar geleden) op bijna alle banden gewerkt en bevestigd. Maar ja, ik heb nog flink wat gaten als het gaat om JW en OX, bijv...... En centraal Africa is hiervandaan ook erg lastig....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#5 Bericht door PE1NBD »

Zit hier in JO22SA al tijdje deze expeditie te volgen maar is hier niet tot zwak waar te nemen en helaas nog niet kunnen werken. Op het cluster zie ik ook weinig PA stations voorbij komen die hem gewerkt hebben maar ze zijn er wel. Maar blijf nog even volhouden hier in afwachting op een opening.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#6 Bericht door PA3EYC »

Enkele minuten geleden gewerkt op 30m 10,103.5 MHz. Met de SteppIr uiteraard.
En het is zo rustig dat hij constant CQ geeft. Luistert 3kHz up.
'73, Maarten -PA3EYC-

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#7 Bericht door Marco »

En heb vanavond ook 40mtr in log.

Nu ff log afwachten of het ook daadwerkelijk klopt.

Morgen ochtend 17mtr proberen.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#8 Bericht door on4ma »

deze morgen gewerkt op 160m ....17600km ...efkes een vreugdedanske doen en een waterpijp smoren :lol: :roll:

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#9 Bericht door pe5t »

Marc, gefeliciteerd!

Tot een aantal jaren geleden had ik dit soort qso's niet voor mogelijk gehouden. Het midden van de pacific op de middengolf....
Achteraf had ik ze ook liever via het lange pad gewerkt. Maar ik had ze al via het korte pad en wilde niet nog een keer roepen ofschoon ze hier harder waren via het lange pad. Ik moet nu bijna concluderen dat het korte pad mogelijker nog uitzonderlijker is dan het lange pad.
En dan zit ik uiteraard goed.

Kees, PE5T

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#10 Bericht door PA3EYC »

Kees,
hoe weet je of een verbinding op 160m via het lange- of korte pad loopt?
Dat betekent dat je je zend richting moet kunnen schakelen. Klopt dit?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ZL8X-Kermadec islands, ZL8X

#11 Bericht door on4ma »

pe5t schreef:Marc, gefeliciteerd!

Tot een aantal jaren geleden had ik dit soort qso's niet voor mogelijk gehouden. Het midden van de pacific op de middengolf....
Achteraf had ik ze ook liever via het lange pad gewerkt. Maar ik had ze al via het korte pad en wilde niet nog een keer roepen ofschoon ze hier harder waren via het lange pad. Ik moet nu bijna concluderen dat het korte pad mogelijker nog uitzonderlijker is dan het lange pad.
En dan zit ik uiteraard goed.

Kees, PE5T

Kees , tnx... ik hoorde van John dat je tx3a tussen mast en huis hangt , Kan je daar eens een foto van posten.

Marc

Plaats reactie