Herfst begint, stijgende lijn QSO's ook ?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

Herfst begint, stijgende lijn QSO's ook ?

#1 Bericht door angelo »

Eerst dacht ik dat het kwam doordat ik al een week ziek thuis in bed lag maar de afgelopen dagen merk ik dat nu de herfst eraan zit te komen dat op ALLE banden het aantal QSO's wat ik hoor sterk groeit.

Was het de afgelopen zomer (dankzij het goede weer ongetwijfeld) bijna uitgestorven op bijna alle frequenties, behalve die dan profiteren van dat goede weer voor propagatie, nu merk ik dat de repeaters weer vollopen, de lokale frequenties ook weer druk bezet worden en zelfs de uitgestorven 11m heb ik weer talloze qso's gehoord (ja, met 40ch/4w en mobiele spriet hoef je daar nog steeds niet mee te doen)...

Kouder weer, goed QSO weer ?
No good deed goes unpunished.

P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

#2 Bericht door P E 7 A O T »

Ik hoop het Angelo, zou mooi zijn als er tijdens de Jota weer wat openingen zijn! Vorig jaar ging het al beter, dus ik hoop dat die stijgende lijn aan gaat houden.
Ik geloof dat er ook meer wolken meteorieten gruis in de ruimte zit (of is dat alweer voorbij???) dus dat kan ook meehelpen op bepaalde banden.

Han.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Propegatie

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Han,

Bedoel je de Persieden? Deze zijn al begin September meen ik geweest. Lijkt me ook niet echt een propegatie voor tijdens een JOTA.

40 en 20 zijn wel aardig dus een qso buiten Europa moet volgens mij wel lukken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

#4 Bericht door P E 7 A O T »

Hm, ja, kan dat ik dat in m'n hoofd heb. Ik heb iets gehoord een tijdje terug met een half oor, op tv geloof ik. En dat herinnerde ik me nu. Dus kan best dat het niet veel voorstelt.

Han

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Herfst begint, stijgende lijn QSO's ook ?

#5 Bericht door pe2kp »

angelo schreef: Kouder weer, goed QSO weer ?
Lange verbindingen maak ik nooit. Het gaat mij puur om de DX. En in de wintermaanden wordt de tijd dat je een DX kan maken wel minder. Omdat de banden sneller sluiten. Dus voor mij gaat het niet op.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Propegatie

#6 Bericht door pe2kp »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Han,

Bedoel je de Persieden? Deze zijn al begin September meen ik geweest. Lijkt me ook niet echt een propegatie voor tijdens een JOTA.

40 en 20 zijn wel aardig dus een qso buiten Europa moet volgens mij wel lukken.
Persieden, die zijn in de nacht van 11 op 12 augustus. De top althans. Als je dan actief was in september... was je mooi een maand te laat. ;)
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Ach, in de winter gaat het weer beter op 80 meter denk ik dan maar weer :D

Ben niet zo'n DX man, de hobby voor mij is een warme soldeerbout, of een antenne uitproberen, of met de Jota bezig zijn, les geven, en mocht er wat leuks zijn te weken, oke.

Maar liever een goed gesprek over de hobby, hopende dat ik weer wat opsteek, vandaar dat ik ook veel luister.

Na 30 jaar gelicenseerd te zijn is de drang er wel een beetje uit hier ;)

Ik hoef me niet te bewijzen, hobby is een ontspanning, niet een heilig moetten.

Maar, dat is uiteraard persoonlijk, vindt je dxen leuk, dan moet je het zeker doen.

In ieder geval succes ;)

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#8 Bericht door angelo »

ik kan toch behoorlijk gefrustreerd raken als een antenne niet werkt...
(zeker als achteraf blijkt dat een onderdeeltje uit de 'professionele' productie de oorzaak was.
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie