Eerste 100 landen...

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eerste 100 landen...

#31 Bericht door PA3EYC »

DC2DC schreef:Heb recentelijk getracht mij op te even voor e-QSL.
Dit lukte niet , omdat mijn callsign al reeds in gebruik is (was)????
Hoezo controle op identiteit ?
Response mijnerzijds dat de Duitse Bundesnetzagentur (AT) slechts 1x elke callsign uitgeeft deed e-QSL onmiddelijk het file aan mij toekennen, uiteraard ook weer zonder controle van mijn identiteit ! Ik heb nu dus controle over m'n call aldaar.
e-QSL iets voor mij ? Thanks, but no thanks ! Deze organisatie rammelt aan alle kanten.
LotW ga ik me waarschijnlijk binnenkort wel (weer) voor opgeven.
"Vroeger" LotW gebruikt voor m'n NL call en werkt perfect !
Just my 2 cents......
Bij eQSL is geen controle. Dus iedere "piraat" kan zich aanmelden met elke willekeurige call.
Voor een certificaat tellen alleen de QSL's van een "AG", oftewel Authentic Guaranteed, mee.
Als je eenmaal bij LotW bent ben je binnen enkele minuten "AG". Het is dan zeker dat de callsign ook hoort bij diegene die zich met die call heeft aangemeld. Ben je niet aangemeld bij LotW dan kan je met een ander procedure "AG' worden. Dat staat op de site van eQSL.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Eerste 100 landen...

#32 Bericht door vk2gwk »

Steef schreef: Ik weet zeker dat ik op E-QSL QSL's krijg van verbindingen die ik niet gemaakt heb.
Maar men heeft dan bvb PA nog in RTTY nodig op 12 of zo.
<snip>
En zolang ik dat zelf maar weet, hou ik de knaken van een stukje papier zelf maar in mijn zak.
Het gebeurt mij ook regelmatig dat ik van die "probeerseltjes" krijg voor mensen die VK op een bepaalde band nodig hebben. Die hopen dan dat je zonder te controleren maar op het groene vinkje drukt..... Aangezien ik mijn volledige log dagelijk oplaad trap ik daar dus niet in....

En ik hoef inderdaad ook geen papiertjes aan de muur die geld kosten. Ik heb ooit mijn eerste DXCC en WAS (als PA0ADC) persoonlijk in Newington CT opgehaald, maar daarna was het genoeg.... :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: Eerste 100 landen...

#33 Bericht door pa0qrb »

PA0MJM schreef:Eeh, tegenslag:

Theo Koning, PA1CW, de Nederlandse DXCC cardchecker meldde mij 't volgende:
De 1e 100 moeten óf via LotW óf moeten papieren QSL zijn. Een mix is bij de 1e 100 niet mogelijk.
En ik heb nog maar 87 papieren en 74 via LotW. :cry:
Beste Martin,

Een dergelijke regel heb ik in het DXCC reglement nergens kunnen vinden, een "hybrid application" is altijd mogelijk. Merkwaardig verder dat Theo PA1CW dit zegt. Ik heb een "hybrid application" voor mijn eerste 102 landen ingestuurd en die is door Theo gewoon verwerkt.

Ik vind hierover het volgende op de ARRL DXCC website (FAQ pagina):

"
Q:
I want to submit an application for DXCC that involves both LoTW credits and paper QSL's. Can I do this, and, if so, how?

A:
Yes, this can be done and when both LoTW credits and paper QSL's apply it is referred to as a hybrid application. To do this you must, first, be registered on the LoTW page. Once registered you must link to your DXCC account. See the trailing link for complete DXCC application guidelines.

In preparing a paper and LoTW application (hybrid) it is extremely important that you follow all instructions. You must make sure that on the LoTW application you note that there will be a paper application and on the paper application that you note that there is an application pending via LoTW. If you do not do this each application will be handled separately and this may involve additional (subsequent submission) costs to you. Also, hybrid applications should be prepared and submitted within a day or two of each other. This will avoid the problem described above.

Comments:
If you have not linked to a DXCC record via LoTW the system has no way to evaluate the current credits in LoTW against what you already have in DXCC. When you go to LoTW and link to DXCC, the link is usually done overnight and will be ready the next work day. Occasionally, a link will be rejected. Mainly, this is because no DXCC record exists for the callsign submitted. (If a computerized record does not exist in DXCC, it will not be possible to complete a link to LoTW). In most cases this is because the applicant's last submission was prior to 1991 when DXCC computerized. In these cases you should send a note to 'dxcc@arrl.org' to have your record computerized."

Ik kom hierin geen beperkende bepalingen tegen over tenminste 100 papier of tenminste 100 LoTW.
Misschien is de bepaling dat je deze twee aanvragen *met maximaal twee dagen tussenruimte* moet indienen de oorzaak van Theo's uitlating. Hij kan namelijk niet garanderen dat de brief met de aanvraag binnen een bepaalde tijd op de DXCC desk ligt... En dan word je dus op extra kosten gejaagd. Best mogelijk dus dat ik meer ga betalen dan strikt genomen noodzakelijk.

73, best DX
Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Eerste 100 landen...

#34 Bericht door PA0MJM »

Harold,

Tnx voor je antwoord en het doorgeven van je ervaring. Ik had ook de FAQ erop nageslagen en idd niets gevonden in die zin.
Ik ga Theo maar eens telefonisch benaderen.

De mijlpaal bereikt hebben en toch eigenlijk weer niet, is frustrerend. :evil:
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eerste 100 landen...

#35 Bericht door PA3EYC »

Dan wil dat ook graag weten.
Heb nu 97 landen in LotW en met de kaarten erbij kom ik ook boven de 100.
Kan natuurlijk ook even wachten tot die volgende drie. Kan niet zolang duren.

Ervaring:
Eergisteren op 20m CW XT2RJA (Burkina Fasso) gewerkt. Was voor mij een nieuw land. Na raadplegen van QRZ.com bleek dat deze amateur geen LotW doet. Jammer voor mij dus.
Vandaag LotW bekeken. Verbaast constateerde ik dat deze verbinding in LotW reeds bevestigd is. :D :D
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: Eerste 100 landen...

#36 Bericht door pa0qrb »

Forumleden,

Ik ben op het web even op zoek gegaan naar documenten over de vraag van pa0mjm.
Ik heb één document kunnen vinden dat *suggereert* dat je tenminste 100 kaarten of tenminste 100 LoTW QSL's moet hebben voor je eerste aanvraag. Zie:
http://tony33694.com/w4fdx/DXCC_Field_C ... cklist.pdf
Zoals je kunt zien, is dit geen document van de ARRL DXCC web site. Ik denk dus dat dit niet beschouwd kan worden als een officieel geautoriseerd ARRL-document.
Er staat in:
"If this is your first application you must have a minimum of 100 entities either cards in hand and/or LOTW."
Ik lees dat als: "Voor een eerste aanvraag moet je minimaal 100 entiteiten hebben in kaarten en/of LoTW". Dat "en/of" is in dit verband voor mij belangrijk: voor mij betekent dat dat je die 100 kunt halen kaarten, LoTW of een mix daarvan. Andere interpretaties zijn echter uiteraard mogelijk.

Misschien staat er nog iets over deze materie in de DXCC Card Checker Training Guide, maar dat is een document dat ik op het web niet tevoorschijn kan toveren.

Ik ben benieuwd naar de wederwaardigheden van Martin!

73, GL
Harold pa0qrb.

Update 29-1-2011: Ik sta in de lijst bij arrl.org/dxcc bij de "applications received". Nu wordt het dus spannend...
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: Eerste 100 landen...

#37 Bericht door pa0qrb »

Tip: Als je DXCC aanvraagt, check dan of je nog tenminste zes maanden geldigheidsduur op je credit card hebt. De DXCC FAQ zegt 8 weken, maar dat was in mijn geval op geen stukken na toereikend. En waar je dan in terecht komt dat wil je niet weten. Pffffffffff..... :evil:
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Eerste 100 landen...

#38 Bericht door PA0MJM »

Update: ik heb onderhand een antwoord van de DXCC-desk gekregen:

Hi Martin:

As long as you are absolutely sure that the combination will give you 100 countries or more, you can di a hybrid as a first submission. If your card checker has any questions please have him contact me?

Regards
Bill Moore NC1L
Awards Branch Manager
ARRL - The national association for Amateur Radio™


Dus de vraag is formeel beantwoord. De Nederlandse cardchecker Theo, PA1CW kent dit antwoord ook.
Echter sinds 25-04 heb ik de 100 vol via LotW! Ik heb al een DXCC-'pin' voor op de revers van een jasje binnen, maar nog geen award. Voor het award staat nu een vraag uit. Geen credit-card problemen gehad zoals Harold, PA0QRB, gelukkig. Harold, bedankt voor de tip!

DXCC vol krijgen gaat via LotW gaat dus echt sneller dan met kaarten i.v.m. de doorlooptijd van de kanalen 'Direct' of 'Bureau'. Dus mijn advies: een account aanvragen op LotW.

Tip: Succesnummers zijn contesten. Niet voor de wedstrijd, maar meedoen voor de DXCC. In contesten zoals CQWW, WPX etc. zitten er allerlei stations op leuke DX-plaatsen en veel daarvan QSL-en via LotW. Wel het log inzenden voor de ware contesters, natuurlijk. :D

Ik heb nu 1385 QSO's in LotW waarvan 303 bevestigd. Dat is 22%.
Via kaarten heb ik 270 bevestigingen:19,5%.
Kaarten + LotW: 389 bevestigingen: 28%. In dit laatste geval wel 125 landen. Dus ik ga echt wel kaarten laten checken bij Theo. :D
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eerste 100 landen...

#39 Bericht door PA3EYC »

Bovenstaande kan ik 100% bevestigen. LotW is een zeer goed werkend medium.

Op 23 feb 2011 had ik mijn DXCC Award aangevraagd via LotW. Na ca. 3 weken was die behandeld en goedgekeurd.
Echter, eind april 2011 had ik nog niets ontvangen. na wat mailwisselingen met de ARRL bleek dat die wel was verstuurd.
De ARRL deed niet moeilijk en heeft op 5 mei een nieuwe Award verstuurd die ik enkele dagen laten ontving. Na mijn bevestigingsmail dat ik het Award ontvangen heb kreeg ik als antwoord dat er nog een onderweg was. En inderdaad, afgelopen weekeinde kreeg ik weer een koker aangereikt met een DXCC Award. Die hadden ze 10 mei verstuurd.
Dus nu heb ik twee, identieke, DXCC Awards. helaas zat de pin waarschijnlijk bij de eerste zending die, volgens mij, nog steeds onderweg is.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: Eerste 100 landen...

#40 Bericht door pa0qrb »

De laatste twee respondenten: gefeliciteerd met het resultaat!

Als ik jullie (PA0MJM en PA3EYC) zo hoor dan dan zit ik in een uitzonderlijke situatie.
Mijn aanvraag was op 2 januari geregistreerd en ik moest eerst wachten tot de backlog van 2010 was weggewerkt. Dat heeft ongeveer twee maanden geduurd (mijn card was daardoor inmiddels verlopen). Een maand of wat geleden kreeg ik een mail van Bill NC1L dat mijn aanvraag was verwerkt, maar dat mijn card verlopen was. Ik heb meteen de nieuwe gegevens opgestuurd (en nog tweemaal daarna, eenmaal per fax en op aangeven van Theo nogmaals via de mail), maar ik krijg geen antwoord. Nog een week en ik zit dus al een half jaar te wachten (de tijd niet meegerekend die nodig was voordat mijn aanvraag binnen was bij de ARRL).
Het vervelende is dat ik zolang mij aanvraag "pending" is geen nieuwe aanvraag kan insturen: ik zit dus ook nog eens in een patstelling. Afgaande op jullie ervaringen zou het met een 100% LoTW aanvraag binnen drie weken gepiept moeten zijn (bij mij is de LoTW-teller inmiddels ook door de 100 gegaan), maar dat kan ik dus shaken.

Straks heb ik 100% eQSL CQ WPX eerder binnen dan DXCC...

73, Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Eerste 100 landen...

#41 Bericht door PA0MJM »

Harold,

Ik kan me voorstellen dat je in de hoogste vorm van amusement terecht bent gekomen vwb de ARRL DXCC desk :evil: . Een beetje deel ik dat wel, wat de antwoorden zijn niet altijd even vlot.

Suc6 met je worsteling....
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eerste 100 landen...

#42 Bericht door PA3EYC »

Jammer dat het af en toe ook niet goed gaat.
V.w.b. de bereikbaarheid van de ARRL DXCC desk: Op elke mail had ik de volgende dag antwoord. Wat dat betreft zeg ik: alle lof voor de bereikbaarheid en reactiesnelheid van de ARRL DXCC desk.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Eerste 100 landen...

#43 Bericht door PA0MJM »

Maarten, welk email adres gebruik jij dan?

DXCC@arrl.org is wat ik gebruik.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Eerste 100 landen...

#44 Bericht door PA0MJM »

Maarten,

Het antwoord is al binnen! Mijn certificaat gaat nu binnen 2 dagen op de post.

Dank voor de perfecte tip!
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Eerste 100 landen...

#45 Bericht door pe5t »

Gefeliciteerd met je DXCC.

Mijn eerste CW-dxcc is van 1976. Sindsdien heb ik er nog 12 bij gewerkt. In totaal staan er nu meer dan 4000 QSO's op mijn 13 DXCC diploma's. Na vele tientallen aanvragen en vele contacten met de DXCC-desk moet ik zeggen: de ARRL is ik niet altijd even klantvriendelijk. Het is dat ze het alleenrecht hebben, anders had ik al lang overwogen naar een andere leverancier te gaan. Contacten verlopen vaak moeizaam, op e-mails wordt lang niet altijd gereageerd -laat staan binnen een of twee dagen-, de doorlooptijden zijn lang (zo wordt er niet strikt gewerkt met FIFO -first in first out-) en ze zijn niet altijd zo nauwkeurig in het beoordelen van de QSL's. Lotw lijkt handig, maar als je ook nog papieren qsl's bij je aanvraag indient levert het weinig op. Je krijgt geen voorrang of zo. Het spaart wat kosten, dat is het.
160m qsl's mogen niet door de fieldchecker beoordeeld worden (er zijn te veel amateurs geweest die met een punt tussen de 1 en de 8 van een 18 MHz QSO een 1.8 MHz QSO maakten denk ik). Zo houden de standaard hoog en dat is aan de andere kant ook te waarderen.

Groeten,

Kees

Plaats reactie