Eerste 100 landen...

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Eerste 100 landen...

#16 Bericht door PA0MJM »

Ik ben het volledig eens met Henk, VK2GWK. Sterk verhaal, waar gebeurd: van m'n allereerste 2 QSO's in 2005 op 80 met 2 PA-stations kwam de QSL terug met 'no member'. In het register van AT nagezocht en dan blijken de calls geheel niet uit gegeven!!
Dus graag die verificatie! Er zijn lieden die dat nodig maken. :twisted:

En voor Steef: tja 't is een keus. Ik wil de DXCC aan de wand hebben. Koste wat 't kost. En de WAS. Netjes naast de al verworven WAE. 't Stimuleert de lol verschrikkelijk om toch een uur door te gaan om dat DX station in een vreselijk pile up te werken. En een buitengewone voldoening als dat wéér lukt met 100W in een draadjes doublet aan een kippenladder 8)
Of het cluster de cluster te laten en lekker draaien over de band en als eerste een DX op te pakken. Zo heb ik toch maar Iran gewerkt. :P Staat echt toch in de Top100 'most wanted'.
En de 2e maal lol als de QSL binnenkomt.

Een aardige over LotW: ik heb 2x HV0A gewerkt. Kaarten gestuurd, niks terug. Gisteren LotW 'geupload', krijg ik 2 bevestiging van HV0A binnen!! YESS! En LotW kost niks. Mooi voor ons Hollanders.. :mrgreen:

Moooooie hobby toch.... :wink:


73,
Martin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Theo

Re: Eerste 100 landen...

#17 Bericht door Theo »

PA0MJM schreef:
Moooooie hobby toch.... :wink:


73,
Martin, PA0MJM
Vooropgesteld, ik heb weinig op met kortegolf en landen werken.
Maar deze uitspraak, daar ga ik volledig achter staan.
Besef hoe zo een geweldige hobby (voor mij een passie) wij hebben.
Zo een keus, waar vind je dat elders?

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Eerste 100 landen...

#18 Bericht door PA0MJM »

ff doorgaan op LotW: heb nu m'n kaarten en LotW naast elkaar gelegd en dan blijkt ik er nog 9 bevestigde DXCC entities bij kan tellen! De score is daarmee: 94 bevestigd van de 114. Dat is toch een lekker percentage.. 8)

LotW heeft dus wel degelijk zin naast de papieren bevestiging.


Alvast maar eens uitzoeken hoe de de controles gaan en wie checkpoint is hier in Nederland.

73,
Martin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Eerste 100 landen...

#19 Bericht door PA0MJM »

Eeh, tegenslag:

Theo Koning, PA1CW, de Nederlandse DXCC cardchecker meldde mij 't volgende:
De 1e 100 moeten óf via LotW óf moeten papieren QSL zijn. Een mix is bij de 1e 100 niet mogelijk.
En ik heb nog maar 87 papieren en 74 via LotW. :cry:

Ter info: hij is op de Dag vd Amateur aanwezig voor cardchecking. Hij is te bereiken via theo@pa1cw.com

73,
Martin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Eerste 100 landen...

#20 Bericht door pa3met »

gelderjg schreef:Of LoTW gebruiken.
Hoef je geen QSL kaarten te overleggen.

Nadeel: niet iedere amateur gebruikt het.......

Best 73, de Jos PA3ANF :)
nadeel: niet iedere amateur kan het gebruiken bedoel je vast.....
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Eerste 100 landen...

#21 Bericht door vk2gwk »

pa3met schreef: nadeel: niet iedere amateur kan het gebruiken bedoel je vast.....
Met deze uitspraak ben ik het niet eens. Iedere amateur die LotW wil gebruiken kan dat. Het is voor sommige amateurs misschien niet zo makkelijk als voor anderen maar niks is onmogelijk.
* voor amateurs die geen beschikking hebben over internet. of
* voor amateurs die echt helemaal niks met computers kunnen
blijft er altijd nog de mogelijkheid om - net als voor papieren kaarten - een "manager" te zoeken die het log voor hen naar LotW upload en namens hen de account beheert.

In het geval van "managen" voor iemand die - om wat voor reden dan ook - geen computer heeft is het wel wat werk... Je moet dan een papieren log gaan inkloppen... Maar veel meer werk dan papieren QSL managen is het niet. Ik heb jaren voor iemand in Kenya als QSL manager gewerkt en die gaf mij elke week per radio een lijst van gemaakt verbindingen door... :) Toen waren er nog geen computers en moest ik alle kaarten nog met de hand uitschrijven....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eerste 100 landen...

#22 Bericht door PA3EYC »

Ik heb zowel een account bij eQSL als bij LotW.
De afgelopen 2 jaar heb ik ca. 600 QSO's gemaakt en daarmee ca. 140 landen gewerkt.
Van die 140 landen zijn er 30 bij eQSL en 37 bij LotW bevestigd.
Met papieren kaarten zijn slechte enkele landen bevestigd. Ik gok dat de meeste papieren kaarten nog onderweg zijn. Vanuit sommige (exotische) oorden kan het inderdaad wel 2 jaar of langer duren voordat de kaart binnen is.

Daarnaast zijn er een groot aantal (vooral uit AF) amateurs die geen QSL manager hebben en alleen direct of elektronisch doen. Kijk vooral even op QRZ om te zien of zo'n amateur via het buro te bereiken is.

Gelukkig gebruiken de meeste DXpedities LotW zodat die QSO's vaak snel bevestigd zijn.

LotW is zeker een aanrader. Ik heb het niet als negatief ervaren om een kopie van mijn machtiging op te sturen. Ik doe maandelijks een upload en dat duurt slechts 1 a 2 minuten.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Eerste 100 landen...

#23 Bericht door vk2gwk »

Over het algemeen levert LotW een hogere "bevestigingsgraad" op dan eQSL. Bij scheelt dat ongeveer 20%. Ik heb in de afgelopen 10 jaar - sinds ik als VK2GWK in de lucht ben - bijna 300 landen gewerkt waarvan er inmiddels 225 op LotW zijn bevestigd.
Bij eQSL zit ik nog ruim onder de 200 bevestigde landen, vooral omdat er nog steeds een hoop amateurs niet "authenticated" zijn en dus niet meetellen voor een score. Daarbij komt dat eQSL toch eigenlijk alleen maar "namaak" certificaten levert.... :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Eerste 100 landen...

#24 Bericht door PA3EYC »

vk2gwk schreef:........... Daarbij komt dat eQSL toch eigenlijk alleen maar "namaak" certificaten levert.... :)
Wat is een namaak certificaat. Ik zeg maar zo: 100 bevestigde landen zijn 100 bevestigde landen. Of dat nou op een eQSL- of ARRL certificaat staat.
Ja, als je het DCXX certificaat van de ARRL als enige originele beschouwd dan is de rest inderdaad namaak.
Overigens zijn ze bij eQSL wel in overleg met verschillende verenigingen om die bevestigingen mee te laten tellen voor de diverse certificaten. Zo hebben ze al een overeenkomst met de DARC. Ook hebben ze al iets met "CQ". Dus misschien komt de ARRL er ook ooit ook nog eens bij.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Eerste 100 landen...

#25 Bericht door PA0MJM »

Ik ben het eens met Maarten, PA3EYC. Bevestigd is bevestigd. En dat eQSL alleen kijkt naar authenticated calls is precies wat LotW ook doet, nl. garanderen dat je tegenstation ook een licentie heeft. Ik heb gemerkt dat dat niet altijd zo is :evil: , zoals eerder in dit topic gemeld.

Echter de normen voor het LotW zij zwaarder dan eQSL. De wederzijdse logging van een verbinding moet minder dan 30 minuten van elkaar af liggen.

Zo mis ik in LotW een bevestiging van KP4. Ik had wat tijd nodig om door de pile-up te komen met al die tijd e.e.a. voorbereid staan in mijn logboek. En na de verbinding de tijd niet aangepast en dat opgestuurd naar LotW.... :oops: In eQSL kreeg ik deze bevestiging moeiteloos. De persoon zèlf bevestigd het. In LotW doet de machine dat.

En een zwaardere norm doet nu eenmaal het gewicht van de eenmaal gehaalde prestatie toenemen. Daar zit het verschil in naar mijn mening. Maar ik zie straks graag zowel de DXCC als de eDX100 aan de wand hangen.

Zou bij cardchecking ook zo nauwkeurig gekeken worden?

73,
Marin, PA0MJM
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Eerste 100 landen...

#26 Bericht door ON3RMB »

PA0MJM schreef:Echter de normen voor het LotW zij zwaarder dan eQSL. De wederzijdse logging van een verbinding moet minder dan 30 minuten van elkaar af liggen.
Even een vraag stellen hieromtrent ...


Welke tijdszone wordt er toegepast in het logboek? Is dat UTC?
Wanneer ik gebruik maak van Logger32 merk ik dat de tijd die het programma gebruikt steeds 2u vroeger is dan de tijd hier in Brussel.
Wat is de correcte tijdzone die je moet gebruiken?
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 341
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Eerste 100 landen...

#27 Bericht door gelderjg »

In het log word altijd UTC tijd aangehouden.
Dus QSO's altijd met UTC tijd loggen.
Een logprg. genereert automatisch de UTC tijd als het goed is.

Best 73 de Jos PA3ANF :D
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Eerste 100 landen...

#28 Bericht door ON3RMB »

Bedankt Jos, PA3ANF!
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

dc2dc

Re: Eerste 100 landen...

#29 Bericht door dc2dc »

Heb recentelijk getracht mij op te even voor e-QSL.
Dit lukte niet , omdat mijn callsign al reeds in gebruik is (was)????
Hoezo controle op identiteit ?
Response mijnerzijds dat de Duitse Bundesnetzagentur (AT) slechts 1x elke callsign uitgeeft deed e-QSL onmiddelijk het file aan mij toekennen, uiteraard ook weer zonder controle van mijn identiteit ! Ik heb nu dus controle over m'n call aldaar.
e-QSL iets voor mij ? Thanks, but no thanks ! Deze organisatie rammelt aan alle kanten.
LotW ga ik me waarschijnlijk binnenkort wel (weer) voor opgeven.
"Vroeger" LotW gebruikt voor m'n NL call en werkt perfect !
Just my 2 cents......

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Eerste 100 landen...

#30 Bericht door Steef »

Bij E-QSL kan je met elkaar communiceren over een QSO.
Krijg je bvb een mailtje: Je hebt de tijd niet goed, wil je dat aub aanpassen.

Ook krijg je te zien wie jou een QSL stuurt, welke je dan zondermeer kan accepteren.

Bij LoTW kan dat niet.
Je ziet verder niks.

Je hebt alleen een QSL als alles van beide kanten klopt.
Daarmee is het mijn inziens minder fraude gevoellig.

Ik weet zeker dat ik op E-QSL QSL's krijg van verbindingen die ik niet gemaakt heb.
Maar men heeft dan bvb PA nog in RTTY nodig op 12 of zo.

Verder jaag ik niet echt op DX maar doe meer aan contesten.
Ik heb zo'n 4500 QSO in in beide staan, en slechts 49 staten en 92 landen bevestigd.
Maar bij LoTW heb ik landen bevestigd die bij E-QSL niet bevestigd zijn en andersom.

Totaal dus in ieder geval meer dan 100 landen bevestigd.
En zolang ik dat zelf maar weet, hou ik de knaken van een stukje papier zelf maar in mijn zak.

Tegen de tijd dat ik 300 landen bevestigd heb, zal ik daar misschien anders over gaan denken.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie