3 to 5 up

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: 3 to 5 up

#16 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 3 to 5 up

#17 Bericht door PD2R »

In theorie werken die club avonden best aardig. In de praktijk heb ik echter andere ervaringen.
Ik ben 30 jaren jong en ben verreweg de jongste aanwezige op een club avond.
Heel enthousiast heb ik eens een veld dag georganiseerd voor deze afdeling. Er waren zeker 15 mensen die toe hadden gezegd dat ze zouden komen. We (ik organiseerde het met Sven PA1SVM) hadden er veel tijd en energie in gestoken en op de veld dag zelf kwam er nauwelijks iemand opdagen. Op voorhand had ik duidelijk gemaakt dat ik het met alle liefde en plezier wilde organiseren maar dat ik het niet zou doen als er te weinig animo zou zijn. Ook maakte ik duidelijk dat wanneer mensen aangaven te zullen komen, ik daar ook op zou rekenen.
Uiteindelijk was er zelfs niemand die het fatsoen had om af te bellen. Later heb ik een brief naar het bestuur gestuurd waarin ik aangaf het te betreuren zoals de zaken gelopen waren. Hier heb ik nooit een reactie op gehad.
Ik heb echt heel erg weinig affiniteit met zulke mensen, laat staan dat ik wat van ze kan leren.

Ben ook een blauwe maandag lid geweest van de DARES groep Zeeland. Er zaten echt hele leuke mensen bij maar ook daar voelde ik mij niet echt thuis. Zij namen zichzelf veel te serieus, voor velen is en blijft het ten slotte maar een hobby. Ik begrijp best dat er serieus geoefend dient te worden, anders heeft het hele DARES verhaal geen zin. Maar dat er ruzies ontstaan omdat er meningsverschillen zijn vind ik voor en hobby toch iets te ver gaan.

Al met al is bij veel verenigingen de vergrijzing toegeslagen. Daarnaast lopen de interesses van de nieuwe en de oude generaties vaak behoorlijk uiteen. Zo zijn er ook veel club waar men hoofdzakelijk van techniek houdt. Prima natuurlijk, maar daar leert de beginnende zendamateur dus nauwelijks iets over operating practice.

Nu realiseer ik mij best dat er ook afdelingen zijn waar het er heel anders aan toe gaat. Toch hoor en lees ik maar al te vaak dat de jonge zendamateur zich niet thuis voelt bij veel van deze clubs vanwege de hierboven genoemde redenen.


HansFong, Ik ga een heel eind met je mee. Aangezien operating pracitice en de bandplannen slechts aanbevelingen zijn, is het lastig om ze te verwerken (staats)examen.

Misschien is het daarom wel iets voor de beide verenigingen om zelf iets te maken. Bijvoorbeeld een handleiding over operating practice. Zoiets zou ook interactief kunnen via het internet. Een soort houvast voor de beginnende zendamateur.

Het blijft in mijn ogen vreemd dat de beginnende zendamateur gewapend met enkele en alleen technische kennis en wat regels, los gelaten wordt op de amateur banden. Met een beetje meer aandacht kan de beginner veel meer plezier beleven van zijn vers behaalde machtiging.

Goed, morgen ga ik op dienstreis naar onze oosterburen, ben dus helaas niet in staat deze interessante discussie voort te zetten. Ik lees het aankomende zaterdag wel weer.

73, Maarten
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

Re: 3 to 5 up

#18 Bericht door pd2rw »

Hallo mensen!

Maak je niet te druk zou ik zeggen.
Met mij komt het wel goed hoor! :wink:

groetjes Rob.
Knutselen das de hobby!

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: 3 to 5 up

#19 Bericht door PD7F »

Ik heb radiotelefonie (luchtvaart) en Marcom-B (pleziervaart GMDSS) eerder al beide met succes gevolgd en was dan ook erg verbaasd over de lesstof en het examen van het novice papier. Inderdaad kan ik nu een spoel begrijpen maar een beetje operating practice zit er geheel niet in, op de Q-codes na dan. Ik kende alleen QNH, QFE en QFF maar die zeggen de meeste van jullie weer weinig denk ik ;)
Als ik een QSO maak (wat ik te weinig doe) moet ik er ook nog steeds vanaf om mijn doorgangen zo kort en zakelijk mogelijk te houden (maar dat zit er zooo ingeramd)... :(

Ik denk dat het voor beginners als ik beter zou zijn als er meer aandacht aan besteed werd, al was het een optioneel onderdeel van het examen/opleiding/lesstof.

Maar van dit topic weer iets geleerd, dank aan alle posters en dit forum!
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: 3 to 5 up

#20 Bericht door PD4M »

Ik heb mij vorige week aangemeld als lid van de Veron (zie ook mijn topic over QSL kaarten en geen lid zijn van Veron of VRZA). Niets ten nadele van de behulpzame en vriendelijke dame van het bureau... maar alles ging redelijk stuntelig. Waarop ik vroeg of er zich wel eens mensen melden die lid wilden worden? Dat kwam eigenlijk niet zo vaak voor. Ahum tekenend...

In Zoetermeer gaan de jaren van de meeste leden ook aardig tellen, maar ik vermaak me altijd prima op de tweemaandelijkse clubavonden. Er is daar ook een gezonde mix van VRZA, Veron leden en de vrije jongens en luisteramateurs te vinden.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: 3 to 5 up

#21 Bericht door PA7RG »

PD2R schreef:Dit is dus 1 van die voorbeelden waar maar weer eens duidelijk wordt dat onze amateur opleidingen echt te kort schieten.

Ik vind het onbegrijpelijk dat een amateur in spe de kleur codes van een weerstand uit zijn hoofd moet kennen, maar een beetje operating practice zit er niet bij. :?

En maar klagen dat de new bee amateur zoveel QRM veroorzaakt omdat ze niet weten dat er split gewerkt wordt.
Er stond mij nog iets bij, maar nu ik even op zolder zit, heb ik de aanvulling van het F-boek er even bijgepakt. Ja, ja, operationele vaardigheden is opgenomen en zelfs split werken staat erin op blz. 136. Natuurlijk niet wat 3-5 up is, maar zulke details mag je niet verwachten. Tja, aanvulling F, dus nog niet voor de N.

Robert
Laatst gewijzigd door PA7RG op 15 nov 2009, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: 3 to 5 up

#22 Bericht door Marco »

Hee leuk

Zo zie je nog eens dat mensen naar je roepen als je op bonaire zit.
Je staat hellaas niet in het log bij mij

Welke call was het.. PJ4NX PJ4/PG4M of PJ4/PE2MC

PA3ECK
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:19

Re: 3 to 5 up

#23 Bericht door PA3ECK »

Maarten PD4M
Je ziet er zijn genoeg mede amateurs die je op de juiste lijn zetten. Nog een optie is:
Google en intikken (splitfrequentie)

groeten Bert

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: 3 to 5 up

#24 Bericht door PD4M »

Klopt Bert, de reacties waren zeer behulpzaam. Je suggestie om eerst Google te raadplegen is een beetje tekenend voor deze tijd. Als lid van een onderwerpsgericht forum (zendamateurisme) is dit de meest geeigende plek om vragen te stellen aan mede zendamateurs. Je kunt alles proberen te zoeken via google en wikipedia. Dan hoef je nooit meer direct met een mens te communiceren. Voor sommigen is dat fijn. En verder zijn niet alle antwoorden via Google en Wikipedia even betrouwbaar. Ik probeer een gezonde mix van zelf uitzoeken en uitzetten van vragen te bewerkstelligen. Een derde mogelijkheid die ik gebruik zijn de clubavonden in Zoetermeer.

Groeten

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Plaats reactie