3 to 5 up

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

3 to 5 up

#1 Bericht door PD4M »

Gisterenavond hoorde ik Bonaire. Druk natuurlijk, maar als Novice best een poging waard. Ik werd wel gehoord maar kreeg de ïnstructie "PD4M 3 to 5 up". En toen wist ik niet meer wat ze nu bedoelden. Is dit een instructie op 3 tot 5 kHz naar boven te schuiven omdat het tegenstation hoger in de band wil gaan werken. Of is het de mededeling dat we split frequency gaan werken of is het het frequentiebereik waarbin het tegenstation gaat uitluisteren om jou of anderen uit de 'voorraad buffer' te halen? Dus ga je roepen 3 tot 5 khz hoger maar blijf je luistern op de initiele frequentie. Effectief dus split frequency.

En Hoe doe ik dat het beste met een ft-897d? Ik heb het over HF 20 meter in dit geval

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: 3 to 5 up

#2 Bericht door Steef »

Hoi Maarten,

Dan zit het station idd split!

En ja, dan zijn ze niet blij als je op zijn frequentie gaat roepen. HI :D

Geen idee hoe spilt werkt op jouw radio.
Maar de truk is wel om goed te luisteren waar de stations zitten die hij werkt.
Daardoor kan je soms gokken waar hij daarna gaat luisteren.
Wie praat luistert niet

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: 3 to 5 up

#3 Bericht door pa1bjs »

Hallo maarten, als het goed is zit er in je snel menu (f kort indrukken) een functie om split te werken.
A/B geloof ik.
Je kunt dat op VFO a ontvangen en op B zenden.
je schakeld dat automatisch over van a naar b
Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: 3 to 5 up

#4 Bericht door vk2gwk »

Wat de voorgaande posters er niet bij vertelden is wat "split" is......

Stations die erg in trek zijn (zeldzame landen, speciale prefixen enz.) werken vaak "split" wat wil zeggen dat ze zenden op een frequentie, maar luisteren op een andere frequentie: soms 3 tot 5 kc hoger, maar vaker (vooral in SSB) 5 tot 15 kc hoger (en soms ook lager). Voordeel van deze methode is dat de frequentie van het DX station vrij blijft en je hem goed kunt horen. Als er niet split wordt gewerkt loop je de kans dat de DX verdrinkt in de QRM en mensen zelfs roepen als hij aan het zenden is. Op de DX clusters wordt dit vaak aangegeven met QSX.... waarbij dan de achter QSX vermelde frequentie de freq. is waar het rapporterende station gezonden heeft om de DX te werken. De zend freq., van het DX station is dan de "normale" frequentie zoals die op het cluster voor de DX station is aangegeven

Als de split niet te groot is kun je het met de RIT control af (je zend frequentie stel je dan 3 - 5 kc hoger in dan de ontvangst frequentie). Maar bij een grotere split moet je een radio hebben met twee VFO's en liefst een gescheiden tweede ontvanger. Dan kun je nl. ook op en rond je zend frequentie luisteren. In de linker schelp van je koptelefoon hoor je dan wat er op de ene frequentie gebeurt en in de andere schelp wie het DX station beantwoordt. Als je dan bijv. de DX een station hoort beantwoorden en je hoort op je tweede VFO/ontvanger ook dat andere station dan weet je gelijk op welke frequentie de DX op dat moment luistert. Vaak gaat zo'n DX station de "split band van 5 - 10 kc breed) op en neer en schuift iedere keer een eindje op. Kunst is dan om te voorspellen waar hij voor het volgende station luistert.... een beetje hoger of juist een beetje lager. En dan op het juiste moment je aanroep doen..... Oefening baart kunst.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: 3 to 5 up

#5 Bericht door PD4M »

Met dank voor de heldere uitleg. Het is vooral de verwarring van het moment. Iedereen werkte op één frequentie. Daarna begon iemand 3 to 5 up te brullen. Maar het bleef even chaotisch op de 'basisfrequentie'. Toen dacht ik even dat de hele bubs 3 tot 5 khz omhoog schoof om wat voor een reden dan ook en dara was het ook chaotisch. Toen begreep ik niet meer wat men nu precies wilde bereiken.

Ik ben meteen in de split mogelijkheden van de ft-897 gedoken. Snap het principe en de instellingen, maar weet niet of ik inderdaad ook uitzend op die andere frequentie wanneer ik zend. Hoe kun je zoiets uitproberen?
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: 3 to 5 up

#6 Bericht door Steef »

Zodra je begint met zenden, zal de radio de frequentie weergeven in het display waar je zend.
(denk ik, normaal gesproken)
Wie praat luistert niet

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: 3 to 5 up

#7 Bericht door PA7RG »

pa1bjs schreef:Hallo maarten, als het goed is zit er in je snel menu (f kort indrukken) een functie om split te werken.
A/B geloof ik.
Je kunt dat op VFO a ontvangen en op B zenden.
je schakeld dat automatisch over van a naar b
Groet
Bas
Mits je het rechter knopje SPL hebt ingedrukt.
De set staat standaard al in het A/B, A=B, SPL menu.
Kijk ook maar naar de frequentie als je de knop op je mic inknijpt: de frequentie wijzigt.

Gisteren heb je dan ook gehoord dat ze van 173 tot 175 luisterden -> 14.173 tot 14.175.
Any one on 175-> hij hoorde dus niets op 175, dus grijp dan je kans op 175.

Het was trouwens een mooi staaltje van contesten/DXpeditie van de mannen van http://www.pi4cc.nl/pj4/

Kijk ook nog eens op: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=7&t=2906 Ik had destijds een soortgelijke vraag.

Robert
Laatst gewijzigd door PA7RG op 15 nov 2009, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

Re: 3 to 5 up

#8 Bericht door pd2rw »

Goedendag beste mensen!
:idea: Hier had ik ook nooit achter gekomen.
Ik begreep wel wat je er mee kon maar waarom en hoe te gebruiken precies…
Het zit op mijn TS480SAT ook heel duidelijk is dat ding wat dat betreft!
Eigenlijk moest je/ik dat wel weten maar ja… bedankt voor de duidelijke uitleg!
(dankjewel!)

Vr Gr Rob.
Knutselen das de hobby!

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 3 to 5 up

#9 Bericht door PD2R »

Dit is dus 1 van die voorbeelden waar maar weer eens duidelijk wordt dat onze amateur opleidingen echt te kort schieten.

Ik vind het onbegrijpelijk dat een amateur in spe de kleur codes van een weerstand uit zijn hoofd moet kennen, maar een beetje operating practice zit er niet bij. :?

En maar klagen dat de new bee amateur zoveel QRM veroorzaakt omdat ze niet weten dat er split gewerkt wordt.

mvdamme en PD2RW, lees het onderstaande maar eens. Ik heb er ook veel aan gehad:
http://www.on4ww.be/OperatingPracticeDutch.html

Trouwens, voor veel andere amateurs, Novice of Full, kan het ook geen kwaad om nog eens door te nemen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: 3 to 5 up

#10 Bericht door vk2gwk »

Dit soort praktische dingen kun je moeilijk meenemen in de basis theorie voor het examen. Ook toen ik examen deed - 48 jaar geleden - werd daar niet over gesproken. Dat moet je door veel luisteren en vallen en opstaan zelf ontdekken. Als je een "Elmer" (zend peetvader) hebt wordt het wat makkelijker. En daar is dit forum ook een beetje voor.... Dat soort informatie (en communicatie) was er 40 jaar gelden niet.....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: 3 to 5 up

#11 Bericht door PA7RG »

Als je lid van een van de afdelingen van de Veron of VRZA wordt, dan kun je het gewoon aan de medeamateurs op de afdelingsavond vragen. Werkt altijd! O ja, voor Maarten nog een reden (buiten het QSL-bureau) om lid te worden.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: 3 to 5 up

#12 Bericht door PD4M »

PD2R, Sterker nog dit document van onze Belgische DX koning heb ik al gelezen voordat ik examen deed. Het is alleraardigst maar ook sterk moralistisch tot op het zeurderige af. Zo zou het moeten. Dus iedereen noemt ook altijd netjes zijn prefix in de pile up... Toch?
En ja ook daar wordt van alles uitgelegd over split werken en de regeltjes en de politiemannetjes waar iedereen erge hekel aan schijnt te hebben.

Maar dan zit je op een avond netjes te wachten tot je kunt werken met een station die tot op dat moment niet in split mode werkte. Maar het werd kennelijk te druk. En dan gaan ze vanalles tegen je roepen en ben je dus de draad kwijt en moet je dus je handleiding van je radio op gaan duikelen omdat je niet (meer) precies weet hoe alles werkt. En dus begreep ik dat 3 to 5 up niet omdat ik dacht dat er twee verschillende frequenties waren in split mode een voor zenden en een voor ontvangen. Niet dat je dan dan een gebied hebt waarbinnen je moet roepen.

Maarten
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 3 to 5 up

#13 Bericht door PD2R »

Deze Maarten (waarschijnlijk bedoel jij de andere Maarten) is al geruime tijd lid van de Veron en ben aangesloten bij A51 Bergen op Zoom. Afgezien van de QSL kaarten heb ik daar nog niet veel aan gehad.
Ik heb wel het geluk gehad verschillende Elmers zoals PA0ABM en de mannen van PI4COM te zijn tegengekomen in mij begin jaren (waar ik overigens nog steeds in zit, hi). Van hen heb ik heel veel geleerd en het was ook een prettige manier om het te leren.
Helaas heeft niet iedereen die luxe.

Henk, ik ben het niet met je eens, dit soort zaken kun je mijn inziens prima in een theorie examen verwerken.

Voorbeeld:
Het DX station roept "listening up". Wat wordt hiermee bedoeld?
a. Hij luistert uperside band.
b. Hij luistert 5 tot 10 KHz boven de zend frequentie.
c. Hij wil dat het tegen station een hoger gelegen frequentie gaat luisteren.

Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld maar er is zeker meer mee te doen dan nu het geval is.

Dat het 48 jaar geleden niet in de lesstof zat is natuurlijk al helemaal geen reden om het nu ook niet in de lesstof te stoppen.
Lang luisteren voordat je zelf eindelijk kunt gaan zenden is tegenwoordig eigenlijk geen optie meer. De jeugd wil "instant gratification". M.a.w, ze willen gelijk verbindingen maken. Nu kunnen wij wel roepen dat het binnen onze hobby niet zo werkt maar dan lopen ze gewoon weg en trekken wij uiteindelijk toch aan het kortste eind.
Bovendien, als ze het moeten leren door te luisteren dan kleven daar nog mee nadelen aan. Naar wie moeten ze luisteren om het te leren? Het Spaanse station welke stug "Echo Alpha, Echo Alpha, Echo Alpha" blijft roepen terwijl het DX station al 5 keer geroepen dat hij alleen het Whiskey four station wil horen? Of het Italiaanse station die met zijn Sadelta Echo master tafel microfoon overal over heen tettert en pertinent weigert het fonetisch te gebruiken?
Het bovenstaande is natuurlijk een beetje gechargeerd maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. We kunnen dan toch veel beter zelf zorgen dan onze jonge aanwas het gelijk goed leert.

Ik blijf erbij dat iedereen er bij gebaat is wanneer de beginnende zendamateur al wat operating practice heeft opgedaan, ook al is dat uit een theorie boek.

Maarten, ik ben het helemaal met je eens dat het stukje van ON4WW wel wat belerend geschreven is, maar er staat desondanks wel goede informatie in.
Dat niet iedereen zijn of haar volledig call sign geeft wanneer zij het DX station aanroept is een feit, maar dat maakt het nog niet OK.
Als ik bij PI4DX aan het contesten ben dan heb ik liever dat mensen volledige call signs geven omdat ik dan veel efficiënter kan werken. Dat geld natuurlijk ook voor het DX station.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je in het heetst van de strijd even niet meer weet wat er nu precies bedoelt wordt, dat is het gebrek aan ervaring. Ervaring haal je uiteraard niet uit een boek maar krijg je alleen door het te doen. Maar dankzij het artikel van ON4WW was het fenomeen split je in ieder geval niet vreemd :wink: .
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: 3 to 5 up

#14 Bericht door PA3 »

PD2R schreef:
Voorbeeld:
Het DX station roept "listening up". Wat wordt hiermee bedoeld?
a. Hij luistert uperside band.
b. Hij luistert 5 tot 10 KHz boven de zend frequentie.
c. Hij wil dat het tegen station een hoger gelegen frequentie gaat luisteren.
Afgezien van de bewuste spelingsfout ;-) lijkt het me een beetje onzinnig om dit in een examen te verwerken. Het examen is ervoor om te zorgen dat je voldoende kennis hebt om een zendinstallatie veilig en legaal te bedienen. Veiligheid heeft veelal te maken met technische zaken en legaal met de wettelijke eisen waaraan je moet voldoen tijdens het communiceren (frequentiegebruik, identificatie, etc). Waar dit draadje over gaat is iets dat amateurs zelf hebben verzonnen, binnen de frequentiegebieden waar ze recht hebben om te werken. Legaal dus, en waarom zou de regelgever (AT) er dan iets mee te maken hebben? Als je dat dan wilt, dan ook graag andere zaken in het examen halen zoals de bandplannen, maar dat kan ook al niet aangezien het een aanbeveling is, geen regel.

Mijn 2 centen,

Hans

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: 3 to 5 up

#15 Bericht door PA7RG »

[quote="PD2R"]Deze Maarten (waarschijnlijk bedoel jij de andere Maarten) is al geruime tijd lid van de Veron en ben aangesloten bij A51 Bergen op Zoom. Afgezien van de QSL kaarten heb ik daar nog niet veel aan gehad.[quote]
Ja ik bedoelde de original poster: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... qsl#p29591
Ik wist niet dat je ook Maarten heet.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Plaats reactie