Geen 80M voor PD2RW?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#76 Bericht door Lezer »

coolepascal schreef: Laatst merkte iemand al op dat in Belgie de N-Amateur met slechts 10W op de 28m band mag uitkomen (wat m.i. voldoende moet zijn)
28m band? Dat is opmerkelijk.
Daar mogen zelfs de F-amateurs niet uitkomen.. :lol:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#77 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PB1SAM schreef:
coolepascal schreef: Laatst merkte iemand al op dat in Belgie de N-Amateur met slechts 10W op de 28m band mag uitkomen (wat m.i. voldoende moet zijn)
28m band? Dat is opmerkelijk.
Daar mogen zelfs de F-amateurs niet uitkomen.. :lol:
Coolepascal heeft "eigen" banden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#78 Bericht door pd1ahm »

Ho wacht even, ik ben het helemaal met de regeling eens hoor.
Ik denk dat ik dat in mijn verhaal misschien niet geheel duidelijk gemaakt heb.
Wil iemand meer moet die er voor gaan en de F halen, simpel zat.
Als N amateur mag ik in mijn handjes knijpen wat ik nu allemaal mag t.o.v wat ik in den beginne had.

Maar dat geld net zo hard voor de C en ook een beetje de B amateur die we ooit hadden.
Nu de CW eis weg is mag je hetzelfde als een A amateur in Nederland.
Dus de roep van de N amateur is te verklaren, al zeg ik niet dat het dan ook zo moet.

Maar de punten waar ik op wijs is dat er ook wat te verbeteren valt in de opleidingen.
Niet iedereen kan net zo goed leren als de ander.
Met grote ogen kijk ik soms naar jonge gasten die een F licentie halen of ze inkopen doen bij een supermarkt.
Het ergste is dat ik vaak zie dat er daarna niets mee gedaan word.
Dat in tegenstelling tot anderen die echt moeten knokken om de N te behalen.
Het wil echter niet zeggen dat het dan mindere amateurs zijn, maar zijn vaak wel beter gemotiveerd.
Die mensen hoor ik liever dan de huidige amateurs op 14.195....

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#79 Bericht door Oscar »

rowen heeze zong er al eens over "tis een kwestie van geduld"
Het aantal rouwadvertenties in electron en VRZA blad overschrijd het aantal nieuwe amateurs.

die 80 meter en de rest komt echt wel.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#80 Bericht door pa3met »

PD0MV schreef: dat vind ik ook, waar een wil is is een weg.
de gene die hun motivatie niet hebben of de inspanning niet willen doen, die zullen het gewoon moeten doen met de regeling van de Novice
Toch is dat raar. Niet iedereen heeft de gave om verder te kunnen leren dan Novice. Of De oude C (als in: morse niet zelfstandig, zonder hulp etc). Ergo: beetje generaliserend. Zelfs operating practice kan je niet iedereen aanleren.

Dat gezegd hebbende... er is idd een wet die stelt wat je limieten zijn en het lijkt me een goed idee als iedereen zich daar aan houdt. Of in de toekomst de boel sowieso wordt weggegeven en 'N' bij wijze van spreken komt te vervallen... geen idee. We zullen het zien.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#81 Bericht door pd1ahm »

Ik denk dat de N nooit gelijk zal worden als de F omdat men dan internationaal op verzet stuit.
Andere landen zouden daardoor de A/F/N geheel weren omdat het te ver van hun eisen afstaat.
Dat hoeft ook niet, als men op Europees vlak maar eens op een lijn komt wat de Novice aangaat, dan hang ik de vlag uit.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#82 Bericht door PF1JM »

pd1ahm schreef:Dat hoeft ook niet, als men op Europees vlak maar eens op een lijn komt wat de Novice aangaat, dan hang ik de vlag uit.
Doe je dat ook als Europese harmonisatie betekent dat je een deel van je privileges moet inleveren?
(Ik wil je absoluut niet aanvallen met deze vraag en geen flame war starten. Ik ben slechts geïnteresseerd in jouw visie.)
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#83 Bericht door pd1ahm »

Als dat zo is wel ja, maar gezien de mogelijkheden van de N in het buitenland ben ik daar niet bang voor.
Waar ik wel bang voor ben is dat men nu snel ongewild de fout in kan gaan als men de grens over gaat.
Door een wildgroei van regels binnen Europa is er bijna geen overzicht meer waar je wel en waar je niet mag komen.
Ook zijn de sites van ero.dk niet de duidelijkste en zeker niet op de laatste stand!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#84 Bericht door PA3DAT »

pd1ahm schreef:Als dat zo is wel ja, maar gezien de mogelijkheden van de N in het buitenland ben ik daar niet bang voor.
In Nederland heeft "N" 20 en 40 meter, in Duitsland 15 en 80 meter. Hoe moet je dat nou
harmoniseren? Alle N'nen 15 en 40, of 20 en 80, of 40 en 80, of 15 en 20? :shock:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#85 Bericht door pd1ahm »

@PA3DAT
ik denk dat we mekaar niet goed begrijpen.
Het gaat er mij over dat je nu een grotere bende hebt.
Het kan nu op je vakantie aardig mislopen en kom je met een kater thuis omdat je zo een ratjetoe aan regels hebt die niet overzichtelijk zijn.
Als iemand durft te schrijven dat ero.dk DE site is waar je je info moet vandaan halen komt die van een koude kermis thuis.
Veel dingen zijn sterk veroudert!

Mocht het zo zijn dat we alle banden erbij krijgen zal de topic starter heel blij zijn. :D
In mijn eerste reactie op dit verhaal schrijf ik al dat we als N in de handjes mogen wrijven.
Ik denk dat je die gemist hebt :wink:

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#86 Bericht door pe1pal »

PA3DAT schreef:
pd1ahm schreef:Als dat zo is wel ja, maar gezien de mogelijkheden van de N in het buitenland ben ik daar niet bang voor.
In Nederland heeft "N" 20 en 40 meter, in Duitsland 15 en 80 meter. Hoe moet je dat nou
harmoniseren? Alle N'nen 15 en 40, of 20 en 80, of 40 en 80, of 15 en 20? :shock:
Wat mij betreft alles dus, maar dan alleen de primaire amateurfrekw met vermogenbeperking!
73'
Paul -PE1PAL

dc2dc

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#87 Bericht door dc2dc »

Goh, ik ben nu al een paar keer bijna van m'n stoel gepl...d, zoveel meningen en zover uiteenlopend.......

Als TS nou perse niet verder wil of kan leren, moet hij (en de zijnen) denk ik maar een petitie opstellen,
en de verantwoordelijken voor deze regeling ervan zien te overtuigen dat de 80 meter
in het "N"-pakket dient te worden opgenomen.
Lijkt me raadzaam een en ander zeer goed te onderbouwen en te motiveren (zodanig dat men het niet kan weigeren,hi).

Misschien niet eens zo'n gek idee, om er na verloop van tijd er 1 machtiging van te maken, en daarna volledig machtigingvrij ?? :mrgreen:

[ Ja, ik weet het, het zou zeer zuur zijn voor diegenen die alle moeite hebben gedaan voor F.
Zelf had ik niet veel moeite met C , binnen 3 maanden in de pocket, maar A, het morse, ik vervloek het nu nog; hoe vaak ik m'n Junker al in een vaste baan om de aarde heb willen parkeren......
Maar nadat ik A had en op HF uitkwam, besefte ik onmiddelijk dat m'n voorgaande studie slechts een opstapje was geweest; nu begon pas het echte leren, en dat doe ik nog iedere dag!!! ]

En iedereen mag op de hf en met onbeperkt vermogen................
What say OM?? Een puinhoop? Dat is het nu al !
Wat dat betreft zijn we al decenia op een hellend vlak (en niet alleen in amateurradio)
Uitholling van alles en nog wat, dat is het motto !! :mrgreen:

Is dit iets echt Hollands, de grenzen van het toelaatbare opzoeken, en dan maar proberen er nog meer uit te sleuren.
En als dat niet lukt, gaan zitten mokken als een stelletje kleuters ?
Neem me niet kwalijk, dit is geen aanval, maar een fenomeen wat ik in de hele maatschappij waarneem

Ik woon nu al een tijdje in DL en deze "problemen" ben ik hier nog niet tegengekomen, trouwens tijdens m'n verblijf in VK en ZL ook niet !

Persoonlijk vind ik het wel een beetje kinderachtig, verdorie, wees blij met wat je nu al hebt, het kan ook veel slechter !

De eigen verklaring zoals die in DL geldt, valt in de praktijk wel mee, hoor. Daar hebben we een leuk pc-progje voor. Ik lees net in de CQ-DL van
08-2011 dat de Belgische amateurs een soortgelijke verklaring mogen/moeten indienen en er ook nog voor
moeten betalen !! (75,= E) In DL is deze gratis.

Wat betreft het "zeuren", waarover gesproken werd; ik kan me de frustratie wel enigszins voorstellen,
(hoewel ik ze niet terecht vind),
maar ik ben er zeker van dat "de zeurders" absoluut bij de verkeerden "zeuren";
immers de verenigingen / de amateurs / dit forum en anderen kunnen dit "probleem" niet oplossen,
alleen de WETGEVER kan dit. Ik denk dat je daar moet zijn om iets gedaan te krijgen.

Ik wens in ieder geval Rob en kompanen wijsheid en succes.

Just my 2 cents.

Nogmaals, dit cappittel is op geen enkele wijze als een aanval op wie dan ook bedoeld !!

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#88 Bericht door PC1A »

Wijze woorden, Daniel ! Helemaal mee eens! :!:
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#89 Bericht door PD4M »

Het feit dat de zendgemeenschap gestaag in aantal afneemt kan twee dingen betekenen. De drempel om het te mogen worden is te hoog voor velen in een tijd waarin de belangstelling voor techniek en Beta vakken gestaag afnemen of de belangstelling voor deze hobby neemt af door concurrentie met vele andere hobbies zoals Internet, games.

Was de zendamateur vroeger in de wijk gekend en wilde iedereen wel eens vol belangstelling een verbinding meemaken met de andere kant van de wereld. Nu is de zendamateur eigenlijk een vreemde vogel met een maffe en ook nog gevaarlijke hobby, want straling! En dan die ontsierende huiswaarde verminderende antennes. Niet meer van deze tijd.

De vermeende verwarring over wat je wel en niet mag in het buitenland is een klein probleem. Hoe vaak ben jij nu in het buitenland ieder jaar? Behoudens vrachtwagenchauffeurs en VUT-ers met een tweede huisje. De drang om eens een andere band te werken of met meer vermogen te werken kan vanuit Nederland redelijk eenvoudig en snel worden opgelost. Duitsland en Denemarken. Als je zo intensief met je hobby bezig bent en die drang voelt dan kun je met regelmaat een DXpedition opzetten naar een van beide landen. Binnen twee uur zit ik op de 80 meter. Nee niet de Posbank ;-)

Het opwerpen van een drempel om te mogen zenden vind ik prima. Wie hard wil varen, een marifoon wil bedienen of wil golfen zal zich in ieder geval iets dieper in de materie moeten storten om de beoefening van de hobby te reguleren en veilig te maken.

Ik vind die variatie over Europa overigens wel leuk. Als ik een berg op wil fietsen moet ik toch ook op zijn minst naar Zuid-Limburg en liever nog de Mont Ventoux. En parapenten aan de lier in Aarlanderveen haalt het niet bij het zweven boven het meer van Annecy.
Wat ik minder geslaagd vindt is het feit dat niet ieder EU land een voorziening heeft voor de Novice licentie. Dat zou niet moeten mogen. Hierdoor lijkt het wel of landen onderling elkaar niet vertrouwen wat de licensering betreft. Of dat er grote verschillen zouden bestaan tussen N-licenties. Frankrijk en Engeland mogen nu toch echt wel eens wat gaan regelen. En dat België er bekaaid van af komt. So be it! Ze hebben tenminste een mogelijkheid gecreert en weet iedereen wat er wel en niet mag.

EN oh heb ik al gezegd dat ik ook vind dat de voertaal voor zendamateurs ook gereguleerd zou moeten worden? Alles in het Engels. Net als in de luchtvaart :mrgreen: Zelfs Nino spreekt goed Engels!

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Geen 80M voor PD2RW?

#90 Bericht door PE2AAB »

PD4M schreef:Het opwerpen van een drempel om te mogen zenden vind ik prima. Wie hard wil varen, een marifoon wil bedienen of wil golfen zal zich in ieder geval iets dieper in de materie moeten storten om de beoefening van de hobby te reguleren en veilig te maken.
...
Maarten
PD4M
Precies.

Die drie dingen wilde ik bedrijven dus haalde ik mijn GVB (GolfVaardigheidsBewijs) mijn Vaarbewijs I+II en mijn basiscertificaat marifonie.

Simpel. Als je iets wil doen waar je een diploma/certificaat voor nodig hebt, dien je die te behalen.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gesloten