Geen 80M voor PD2RW?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

Geen 80M voor PD2RW?

#1 Bericht door pd2rw »

Hallo allemaal!
Graag wou ik eens vragen,
Zou het erg gevonden worden door de mensen met een F?
Ik heb nu een leuk SETje aangeschaft ik kan in principe overal naartoe!
Alleen er is een regeltje die dit tegen houd, Ik mag daar niet kommen want ik heb er geen.
Niet alles, maar een klein stukje band misschien?

Ik kan mij nu voorstellen dat een F man gaat tikken ja maar hoow eens even…..
Ja geen ongelijk, je hebt er niet voor niks voor geleerd en de moeite voor gedaan klopt!

Maar vind ik het toch zonde, zou het niet leuk zijn als wij ook even mee kunnen kijken?
Mijn SET kan die band ook bereiken, kan luisteren maar mag jou geen rapportje geven!
Erg jammer vind ik dat.

Het smoesje:
Daarbij komt dat het amateur gebeuren heel erg vergrijst!
(sorry maar daar wil ik hier natuurlijk niemand mee beledigen!)
Het is natuurlijk inderdaad een goed smoesje,
maar naar mijn idee is het wel een beetje zo (nogmaals, sorry!)
En dan heb ik het natuurlijk niet alleen over het F gebied!

Ook de hobby elektronica sterft uit!
Winkels stoppen er mee, hier rond om mij heen zijn ze bijna allemaal weg.
Onderdeeltjes halen doen we niet meer ff om de hoek
ik moet wel degelijk daar voor mijn auto in of moet geduld hebben en de desbetreffende
onderdeeltjes bestellen via het Inet.(ik vind het maar eng)

Maar goed terug naar die 80.
Ik hoop dat de mensen er ook eens over mee willen denken?
Vrienden die ik heb en wel het papiertje zeggen ook dat het hun wel leuk lijkt,
Een beetje leven op…….
Misschien licht er al een verandering op de plank, wie weet?

Afijn, ik dacht zo maar eens hardop!

Iedereen de vriendelijke groetjes van hier! :wink:
Rob.
Knutselen das de hobby!

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#2 Bericht door Steef »

Zolang jij graag op 80 wilt en niet mag, heb jij nog een motivatie om F te gaan halen.

Ik zeg, houden zo.

En gewoon F halen.

Verder is F een licentie waarvoor de examen eisen zijn opgelegd door de IRAU. Dit was eerst niet zo, waardoor er nu aanvullende eisen zijn ten opzichte van het eerdere C examen. Ik denk niet dat iemand dat zo maar kan veranderen.
Wie praat luistert niet

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#3 Bericht door pe1br »

Mag ik dan vragen wat je tegen houd om ook je F te gaan halen ?
Je leert er zo veel meer mee en die theorie kan je bij het knutselen goed gebruiken.
Het ging mij zeker niet alleen om het papiertje maar ook om de kennis die je op doet.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#4 Bericht door PE7EB »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers, om op alle banden, zonder restricties uit te mogen komen moet je daarvoor zelf wel willen investeren in studie en examen voor een F licentie.

Dat regeltje wat jou tegenhoud, is een internationaal, en in overleg met de radiozendamateurs ingestelde regel.

Er is de afgelopen jaren al heel veel veranderd, met als hoogtepunt in mijn ogen de afschaffing van de telegrafie eis in vele landen, volgens mij volkomen terecht trouwens.
Deze eis had zijn wortels in de tijd dat officiële diensten nog volop in telegrafie werkten, en het noodzakelijk was dat zij de amateur met secundaire status, voornamelijk in de 80 meter band konden verzoeken zijn uitzendingen te staken in geval van storing.
Nu de officiële telegrafie vrijwel is uitgestorven is het vervallen van de morse eis niet meer dan logisch, het wettelijke draagvlak is er niet meer.

Dit zo typend bedenk ik me ineens hoe vreemd de modulatie keus USB/LSB eigenlijk is. Amateurs onder de 10MHz in USB en de officiële diensten in USB, zodat ze maar niet met elkaar kunnen communiceren, tewijl morse verplicht was om dat wel te kunnen, vreemd eigenlijk :-)

De vergrijzing van de amateurwereld is zeker niet toe te wijzen aan de zwaarte van de huidige licenties, maar hiervoor zijn veel meer de media, computerspelletje, computers en internet debet aan.

Ook het uitsterven van de elektronica hobby heeft wel wat meer oorzaken, zelf bouw loont bijvoorbeeld vaak niet eens meer, omdat we overspoeld worden met al dan niet goedwerkende gadgets vanuit het verre oosten. Daarnaast zijn ook de redenen die ik bij de vergrijzing noemde 100% van kracht op dit onderwerp.

Als we dit willen veranderen zullen we daar met z'n allen N, F, en A amateurs, jong en oud, wat aan moeten doen, door middel van presentaties op scholen op diverse niveaus, en bijvoorbeeld de JOTA.
Alleen op die manier krijgen we de jeugd wellicht weer achter de set, maar mijns inziens alleen als we ze dan duidelijk laten zien wat de rol kan zijn van de PC in onze hobby, die hebben ze toch al, dus laat ze er een set naast zetten.

Ik dwaal af ;-).

Rob..als jij ook op 80 wilt zal je toch net als ik en vele anderen even aan de bak moeten, en je F gaan halen.

Suc6 en tot volgend jaar op 80 :-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik heb een veel beter idee beste Rob: huur in een vakantiepark in Duitsland
een huisje. Daar mag je als Nederlandse N-amateur gewoon op tachtig
uitkomen. En met 100 watt. Niks examen doen. Niks illegale toestanden.
Dichterbij in België mag het ook, maar dan mag je weer niet meer dan 10
of 20 watt maken...

(Het is wél leuker natuurlijk om zelf je F te halen :wink: )

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Het meeste is al geschreven.

We begonnen ald D (N) licentie met 6 D kanalen in FM met 10 watt op de 2 meter band indertijd.
Vergeleken daarmee mag je al een hele bak meer nu.

Vorige week mijn oude D examen nog eens bekeken en de stof is er niet moeilijker op geworden, eerder wat makkelijker.

Toen ook nog geeen internet, geen online oefentesten etc, je moest inderdaad de stof kennen om te slagen.

Dan ook nog de 2 deling op het examen 10 vergunnings vragen waarvan er maar 2 fout mochten zijn, en 30 techniek vragen.

Haal de F, mag je met 400 watt los en op alle amateurbanden.

Succes met de studie,

Cor

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

#7 Bericht door pd2rw »

Hallo beste mensen weer.

Voor dat ik het eerste stukje hier boven getikt had wist ik eigenlijk al lang
wat het antwoord zou gaan worden!
Zouden jullie nu als antwoord gaan tikken waarom vraag je dit dan toch?
(Ik was toch nieuwsgierig hoe jullie reactie zou zijn!)
En die reactie is niet onterecht hoor want velen van jullie hebben er
Denk ik veel moeite voor moeten doen.
En los van dit alles al zouden jullie iets anders tikken zou ik toch nooit op de 80 mTr
er uit mogen kommen want die regel is er nu eenmaal, en die blijft denk nog wel even.
Maar al goed, het halen van die F dat komt wel goed!
Sterker nog ik heb er destijds al eens een cursus van een jaar voor gedaan
1 dag in de week heel erg leuk!(het was ook een officiële, en goeie leraar!)
Alleen heb ik toen niet het examen gedaan
Achteraf niet slim natuurlijk maar was toen ook met veel andere dingen bezig.

Het stukje waar PE7EB over de vergrijzing spreekt, ja het heeft meerdere kanten he.
Internet is dacht ik niet iets wat tegen werkt, ik vond juist dat internet ons juist helpt!
Maar inderdaad E-mail en mobiele telefoons daar je kunt de hele wereld mee aanspreken.

Daarentegen kun je ook meer aandacht op internetsites voor deze hobby tentoon stellen.
En dit geld natuurlijk ook voor elektronica!

Waar ik het heel erg mee eens ben met PE7EB
Heel belangrijk inderdaad vond ik van PE7EB het stukje dat WIJ!!!
Naar scholen, clubs en inderdaad die Jota zouden moeten gaan,
HEEL erg met je eens!!! (moeten is een groot word maar je begrijpt het wel)
Zowel voor elektronica als voor het stukje HF.

LOL modus aan?
Ja PA0ETE ik ga denk ik maar in Duitsland wonen!
Die rotjongetjes gunnen mij ZELFS geen klein stukje 80
Als jullie zo door gaan ga ik weer op CB he!!! Pas op!
Ga ik gewoon weer weg hier! :wink:

:arrow: Iedereen de vriendelijke groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.
Knutselen das de hobby!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#8 Bericht door PE7EB »

pd2rw schreef: Internet is dacht ik niet iets wat tegen werkt, ik vond juist dat internet ons juist helpt!
Dat gaat pas op als "besmetting" met het radio virus reeds heeft plaatsgevonden.
Zolang dat niet zo is hebben Hyven, MSN'n en online gamen vrij spel, vooral door de onbekendheid van het radioamaturisme bij die doelgroep.
Als ze het al kennen heeft het helaas vaak een zeer stoffig en oubollig imago.
En daar zullen WE dus SAMEN wat aan moeten doen, niet door het examen nog makkelijker te maken, maar door duidelijk te maken wat er allemaal kan als radioamateur, en hoeveel facetten onze mooie hobby heeft.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#9 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Ik ben het met onze N-amateur eens.
Van mij mag hij gerust op 80 mtr.
Jammer van de staat NL nog niet.
Ik zeg dat niet vanwege luiheid of zo maar omdat ik erg vaak hele goede en gemotiveerde amateurs tegen kom die ontzettend enorm veel problemen hebben om zelfs maar de N-vergunning te halen .
Laat staan het F-examen.

Het examen is voor een ieder gelijk.
Alleen het vertrekpunt om het te leren is bij iedereen anders.
Voor velen van hen is de af te leggen weg naar F gewoon veel te lang en met teveel bochten drempels en hindernissen.

Ik vind het jammer dat deze jongens en meisjes tot N veroordeeld worden omdat zij niet zoveel leervermogen hebben gekregen in het knapzakje van de ooievaar.

Ik weet nog heel goed hoe hard ik in 1998 en 1999 voor het C-examen heb moeten leren, en hoe volstrekt waardeloos dat ik het vond veroordeeld te zijn tot VHF en hoger.

Erg blij was ik een jaar daarna het morse examen te hebben gehaald, wat me overigens ook veel tijd en moeite heeft gekost.
Gelukkig kon ik me dat wel voor het grootste gedeelte thuis zelf leren zonder een cursus te hoeven volgen.

Misschien komt er in de toekomst een leuk alternatief, je weet maar nooit.

Ik weet dat dit een gevoelig punt is voor velen, toch heb ik als A-amateur voor afschaffing van de morse eis gestemd.
Omdat ik me ervoor in het zweet heb geleerd hoeft dat niet iedereen op dezelfde manier te doen.

Er zijn zovele manieren om een amateur goed op te leiden, practische zaken als ervaring, operating practice en zelfbouw etc. kan ook een mooie weg tot het F-amateurschap leiden voor wat mij betreft.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#10 Bericht door KI6APR »

Ik heb het bovenstaande gelezen en het is een bekende discussie: "Waarom moeten we een examen doen?" of "Waarom kunnen we niet gewoon een zendmachtiging op het postkantoor krijgen?" Ja ik weet het wel, de vraag was voor 80 meter voor de mogelijkheid voor meer "lokale" contacten.

Ik had ook een gewone C-machtiging en heb nooit het morse examen gedaan, dus nooit een A-machtiging gehad. Ik had er geen moeite mee om niet op HF te mogen zenden. Je kunt nu al zoveel meer doen met een N-machtiging en je mag al blij zijn dat dit opstapje naar full license bestaat. Hoeveel of hoe weinig moeite iemand anders er voor heeft moeten doen heeft er niets mee te maken. Je moet nu eenmaal een (minimale) basiskennis hebben van radiotechniek en de regels kennen, etc. om in aanmerking te kunnen komen voor een zendmachtiging.

Ik heb er zelf ook mee te maken in de VS. Zodra ik "te veel" DX ga horen op 20 meter tussen 14,150 en 14,225 MHz waar ik niet mag zenden met mijn general license weet ik wat mij te doen staat. Gewoon nog even het examen doen voor de extra class license. Je hoort mij daar ook niet over klagen.

Eigenlijk is het wel grappig dat ik hier in Region 2 ook niet op 80 meter mag zenden (maar wel op 75 meter van 3,8 tot 4.0 MHz) met mijn FCC general class license.

Ik zie dat voor mij als een aanmoediging om de extra class license te halen en niet dat de regels maar voor mij maar zouden moeten worden aangepast omdat ik geen tijd zou hebben om te studeren. Ik heb de Nederlandse examenopgaven gezien en ze zijn al eenvoudig genoeg.

Als je het maar echt wilt vind je wel een weg om de F-machtiging te halen.

Veel plezier met de radio hobby.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

#11 Bericht door pd2rw »

@PE7EB
We zijn het wat betreft internet niet helemaal eens,
Maar och wat maakt het ook…

En het examen hoeft voor mij ook niet makelijker inderdaad.

ik vind het wel jammer dat we ook niet een KLEIN stukje 80 mochten hebben,
en ook inderdaad raar trouwens dat je in Duitsland en België…..
dus ga je de grens over dan in eens mag het wel (toch krom vind ik)
:wink:
Vr Gr Rob.
Knutselen das de hobby!

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#12 Bericht door pa1bjs »

Hallo heren!
Om ook maar even in te haken, wat ik me afvraag wat het verschil is tussen Het technonet op 80m of de repeater van rotterdam en den haag op 2m?

Toch moet ik zeggen dat ik het met beide standpunten eens,
Aan de ene kant, wees blij met wat je hebt! je kan lekker kloten zonder je helemaal scheel te leren.(ik vond alleen 2/70 al leuk)
Toch doorgeleerd omdat ik graag net iets meer wou weten en de andere banden ook boeiend vind
(aha! werkt het toch als stimulans!)
De uitbreiding is eigenlijk een beetje een tegemoetkoming voor de N-ers
Beetje een extratje (dus je geeft een vinger, ze willen de hand)

Aan de andere kant, waarom wel op 40,20,15,10 en niet de 80 (en de warc?)
Wat maakt de 80m zo bijzonder?
Je hebt er geen super-hf kennis voor nodig,of een bijzondere TRX.
Lekker slap lullen met onze britse, italiaanse, of russische vrienden moet toch gewoon kunnen?

Gewoon door gaan voor de F, als de N lukt en je maakt een paar oefenvragen, je leest het boek gewoon door, dan moet dat echt lukken!

Groet
Bas/ pa1bjs
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PD 2 IW
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 dec 2007, 09:15
Locatie: Hoogezand-Sappemeer

Geen 80m

#13 Bericht door PD 2 IW »

Wat mij betreft heb ik aan 2m,70cm en 10m genoeg.Als het aan mij gelegen had,waren dat ook de enige 3 frequenties voor de N-amateur geworden. Ik vind dat van de 10m te weinig gebruik gemaakt wordt vandaar dat ik zeg die had van mij nog bij de N-amateurs gevoegd mogen worden,wat ook gebeurd is. Toch is er een ding waar ik mij aan stoor,dat is het totale gebrek aan uniformiteit in ons vereend Europa. Gelukkig heb ik een caravan in Duitsland,dus wie weet tot horens op de 80m.
Hall;,mijn naam is Ingo en ik ben 14 nov.2007 geslaagd voor de N-licentie.

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

#14 Bericht door pd2rw »

Wees blij met wat je hebt.
Ja het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.(niet ondankbaar bedoelt!)
Maar
Ik vond destijds alleen 2/70 de moeite van het leren niet waard!
(is dit misschien de tijd van de vergrijzing geweest?)

Nu zit een deel van de HF er ook bij en dat is natuurlijk wel heel erg leuk!
Maar blijf terug komen op de rest waar je niet mag kommen.
En nee ik wil niet zeuren maar het is vind ik wel zonde van die nog bijna nieuwe
Kenwood TS480SAT die ik nu heb. (vinden jullie dat nu niet zielig voor die SAT? :wink: )
Ik ga ook maar in de caravan naast Ingo staan! :wink:

Vr Gr Rob.
Knutselen das de hobby!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#15 Bericht door PE2AAB »

Ach ik zie het een beetje als het rijbewijs. Ik wilde een boottrailer trekken met de auto maar dat mocht ik niet (Ik heb helaas niet de luxe dat je E achter B er gewoon bij kreeg)
Om dat wel te mogen heb ik mijn E rijbewijs gehaald (lees: betaald want het is gewoon geld betalen, bochtje achteruit en geslaagd)

Zelfde geld voor je N vergunning. Gewoon je F effe halen en je kunt compleet meezwemmen in de grote HF vijver (zonder zwembandjes welteverstaan) :P

Groet,
PE2AAB
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gesloten