Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#1 Bericht door PA0AA »

Op dit moment overweeg ik de aanschaf van een goedkoop, maar goed setje om smalband FM op tien meter te gaan doen, in het bijzonder t.b.v. duplex met 2 meter, of 70 cm.
Nu ben ik een setje tegen gekomen van de bekende 27 MHz bakken producent, nl. President.
Van dit merk is er al een tijdje een "echte" Ham Radio uit, te weten de President Ronald, deze is geschikt voor AM / FM op de tien en twaalf meter band, heeft een VFO mogelijkheid, en
een ( regelbaar ) vermogen van 50 Watt. De prijs is slechts € 139,95 :-)
Zie ook https://www.cbshop.com/President_Ronald_Export
( NB. De bovengenoemde leverancier is slechts een voorbeeld, ik heb er geen commercieel belang bij :-) )
Mijn vraag: Zijn er ook mensen op regelmatige basis QRV in FM op de 24,9 MHz band ? Wat zou de beste QRG zijn, om zo min mogelijk overlast te geven aan de
overige gebruikers ? ( SSB, Data, CW )
Uiteraard moet er bij deze experimenten wel rekening gehouden worden met de condities, ik wil met mijn FM signaal niet het DX plezier vergallen van de overige amateurs..... ;-)
Persoonlijk dacht ik aan een frequentie rond 24.980 MHz.
Eventueel zou er AM gebruikt kunnen worden, dat is ook in SSB te decoderen, en heeft minder bandbreedte dan FM. Met behulp van een evt. in de shack aanwezige meetzender is dan
zo nodig het SSB signaal van het tegenstation te decoderen.
Ik hoor het wel, :-)
Greetz en 73, René Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#2 Bericht door elsinga »

Als ik naar het IARU bandplan kijk, dan is op 10m het deel voor FM (of andere modes van max 6kHz breed) vanaf 29.000 MHz, met simplex verbindingen tussen 29.100-29.200.

Op 12m is er geen deel te vinden met een bandbreedte van meer dan 2.7 kHz en die band is ook maar 100kHz breed. Ik zou daar zelf geen FM gaan doen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#3 Bericht door PA0AA »

elsinga schreef:Op 12m is er geen deel te vinden met een bandbreedte van meer dan 2.7 kHz.........
Je hebt gelijk, die 2,7 kHz had ik even over het hoofd gezien. :-(

Het enige, wat je er dan volgens de geldende regels in kwijt kunt, als je gebruikmaakt van deze President set in ongemodificeerde vorm is A2A, met een toontje van max. 1350 Hertz.
Zo zou je bijv. een morsecursus kunnen uitzenden voor de lokale amateur-afdeling.

Dit nu wetende, vraag ik me wel af, wat de beweegreden geweest is van de firma President, om deze set met dergelijke specificaties op de markt te brengen. :?
Het gebruik als Ham Radio is voor wat betreft de 12 meter band op deze manier wel heel erg beperkt........... :roll:
73, PA0AA.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#4 Bericht door pe1rxq »

Waarom? Waarschijnlijk omdat ze er een markt voor verwachten. (En omdat de basis voor deze set waarschijnlijk al FM aan boord had... dan hoef je niks nieuws te ontwikkelen)

Het IARU bandplan is overigens geen wet. Zover ik kan zien heeft het AT dergelijke beperkingen niet opgenomen in het frequentieplan....
Het is dus niet netjes, maar wel toegestaan.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#5 Bericht door PA3DJS »

Zulke apparatuur wordt verkocht als zijnde "10m radios" (en nu dus ook als "10..12 m radio"), gewoon om (USA) regelgeving te omzeilen. Ze worden voornamelijk gekocht door CB gebruikers (Ja maar er zit geen CB op).

Door wat knoppen ingedruk te houden tijdens aanzetten, of door een kleine ingreep met de soldeerbout, doen ze bijv 26...30 MHz en zijn het prima radios om mee te "freebanden".

Ze verwachten een markt voor dit soort apparatuur (net zo als voor de "10m radio's"). Die markt is alleen niet die van de geregistreerd radiozendamateur.

Over FM op HF
Als de band dood is voor ruimtegolfpropagatie, zie ik geen probleem bij het gebruik van FM in een SSB segment. Alleen zie ik even niet waarom je dan geen 10m pakt. Ik zit zelf ook weleens op 10m FM in het SSB stuk. Natuurlijk niet als er Es propagatie is. Ik heb daar gewoon een stuk minder storing dan op CB. Ik doe dit overigens wel alleen met CB'ers die ook een registratie hebben.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#6 Bericht door PA0AA »

PA3DJS schreef:...... Alleen zie ik even niet waarom je dan geen 10m pakt......
Dat is nu juist de lol van het experiment !
In de grijze oudheid had ik ooit eens met een stel vrienden een vijfvoudig duplex-QSO, waarbij er één op 80 meter zat, één op 40 meter, één op 10 meter, één op 2 meter,
en de laatste op 70 centimeter, en dan was het de kunst om het gehele QSO met alle vijf gaande te houden, zonder dat het ergens begon rond te zingen... :lol:
Dus... een extra band voor dergelijke 'experimenten' is natuurlijk nooit weg. :wink:
Zoals helemaal in het begin van deze threat al aangegeven, doen we dat soort grappen alleen als de band "dood" is voor normaal DX verkeer. Ook zal ik nooit in een CW-only deel
van de band gaan zitten. Eveneens is het niet mijn bedoeling, dat de 12 meter band hier avonden lang achtereen voor ge(mis)bruikt gaat worden....

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#7 Bericht door PA3DJS »

QSL v.w.b. een (duplex)^4 of iets dergelijks QSO.

Wel grappig dat het bedrijf waar jouw link naar toe gaat alleen de "export" versie verkoopt. Hoofdoel is dus de 27 MHz markt, en dan dat deel van de markt dat lekker buiten de band wil gaan zitten.

Ik snap overigens wel waarom er meer CB'ers buiten de band gaan zitten (bijvoorbeeld vlak onder de 10 m band). Ik kan met stations op 10m prima verbindingen maken, maar waarom lukt dat niet op CB met hetzelfde vermogen, zelfde antenne (met goede SWR)?

Heel simpel: PLC!
De notch van PLC begint net onder de 10 m band.

Dat je stations die je eerst wel kunt werken op CB, niet meer kunt werken als de PLC aan gaat, moeten we volgens AT zien als "hinder". Ik vermoed dat een gelijke situatie in bijvoorbeeld het C2000 netwerk, of ontvangst van een omroepzender echt als storing wordt gezien, dit even terzijde.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#8 Bericht door ON7RA »

73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#9 Bericht door Rene - pg3r »


Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#10 Bericht door PA3DJS »

Helder, maar er zijn slechts eenvoudige handelingen nodig om hem breedbandig te maken. Waarom zouden ze dat nou zo eenvoudig gemaakt hebben?

Die bakkies zijn overigens niet slecht. Ik heb zelf een CRT SS 9900, en dat ding doet het prima, zowel op FM als SSB. Je neemt zo'n "10m radio" een stuk makkelijker mee dan een TS590SG.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#11 Bericht door PA1Bj »

Ts doelt op de export versie. Daarvan is het bereik van 24,9 t/m 31,1 Mhz.

-Verwijderd account

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#12 Bericht door -Verwijderd account »

Ik heb een Anytone AT-6666 en op de doos staat dat het een 10m radio is :)

Maar hoeveel HF-only transceivers hebben ook FM-mode mogelijkheid? Ik denk dat er maar heel weinig zullen zijn die dat aan boord hebben, om de simpele reden dat je op HF normaal gezien niet in FM-mode werkt. Alleen in de 10m-band bestaat een segment voor die modulatiemode.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#13 Bericht door PA0AA »

PA3DJS schreef:
Helder, maar er zijn slechts eenvoudige handelingen nodig om hem breedbandig te maken. Waarom zouden ze dat nou zo eenvoudig gemaakt hebben?

Die bakkies zijn overigens niet slecht. Ik heb zelf een CRT SS 9900, en dat ding doet het prima, zowel op FM als SSB. Je neemt zo'n "10m radio" een stuk makkelijker mee dan een TS590SG.
Kennelijk levert President de "Ronald" in twee versies, :? ik heb meerdere links gevonden, waarin sets staan die af-fabriek ( dus zonder modificatie achteraf ) wel geschikt zijn voor 10 en 12 meter, dit blijkt ook uit het opschrift op de verpakking zie onder;

https://www.bellscb.com/products/tenmet ... nald_2.jpg
https://www.bellscb.com/products/tenmet ... nald_3.jpg
https://www.bellscb.com/products/tenmet ... nald_5.jpg

Voor zover ik het begrijp, loopt de originele versie van 24.890 - 24.990 en van 28.000 - 29.700, de gemodificeerde ( "export-versie" ) van 24.9 tot 30.1 doorlopend, zie ook
de links hieronder,
https://www.belarie.nl/cb_radios/presid ... T___NIEUW_
https://www.marktplaats.nl/a/telecommun ... nieuw.html
In de marktplaats-link staat ook: "........verkoopt de President Ronald alleen maar in export versie. Anders mist deze radio de gewone 27 Mc kanalen."

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#14 Bericht door PA3DJS »

@PA0AA:
Ja dat klopt ze hebben een 10m variant en een 10/12 m variant van de Ronald. Beiden doen geen CB af fabriek. De "Barry" is de CB variant van de "Ronald". De Barry kan af fabriek dus alleen CB.

Die SS9900 die ik heb wordt nu ook geleverd in een 10/12 m variant, maar dan ook zonder CB af fabriek.

Ze zijn zo gemaakt dat ze makkelijk "om te bouwen" zijn naar CB (dus voor de Ronald doorlopend van 12 m tot en met 10 m), en zo worden ze hier ook verkocht (de "export" versies). Er zijn maar weinig mensen die hem zonder CB willen. Er zit niet voor niets een voor radiozendamateurs overbodige kanalenuitlezing op.

Klein beetje OT:
Als je echte een dikke 10/12m radio wilt hebben (met ook een dikke prijs), kun je deze nemen:
https://www.gijoesradioelectronics.com/ ... oduct=1371

-Verwijderd account

Re: Experimenteren in smalband FM op 12 meter ?

#15 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DJS schreef:Wel grappig dat het bedrijf waar jouw link naar toe gaat alleen de "export" versie verkoopt. Hoofdoel is dus de 27 MHz markt, en dan dat deel van de markt dat lekker buiten de band wil gaan zitten.
En dat bedrijf heeft ook een 10 meter mobiel antenne in het assortiment :)

En "speciale" :roll: 27mc voedingen verkopen ze daar ook. Ik vraag me dan af wat daar zo anders aan is dan de voedingen die wij radiozendamateurs gebruiken.

Plaats reactie