Experimenten 70 MHz (4-meter band)

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 374
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#16 Bericht door PA0AA »

@ Marcel, Leuk, dat er over de grens ook aktiviteit is. :-)
Ik zit in Brunssum-Noord, naast het winkelcentrum, op 12 hoog.
Ik zal een BamiPrater meenemen, als ik er het weekeinde weer naar toe ga.
Is 70.150 MHz min of meer een voorkeursfrequentie in DL ?
73,s, René, Ruben.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#17 Bericht door DK1NL »

Hallo René,

ik heb nog helemaal niets gehoord op die band en ben pas sinds een paar dagen qrv dus of er normaal activiteit is weet ik niet.

Er is hier slechts 50kHz beschikbaar in de 4m band, dit zal hopelijk in de toekomst wel naar de Nederlandse standaard gaan.

Brunssum - Tudderen is nog geen 10km dus dat lukt altijd wel!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#18 Bericht door PA0ETE »

Tüddern dat ligt bij Sittard. Ik ken de streek daar goed.

Jullie hebben hetzelfde bandje als Spanje af en toe heeft. Ik geloof dat ik dat hierboven al een keer schreef, maar in de jaren dat Spanje op de band mag uitkomen hoor je vrij geregeld Spanjaarden in FM op 70,175 MHz.

De activiteit verschilt een beetje per streek in Nederland die activiteit. In Duitsland weet ik van de streek rond Emmerich waar een paar mensen actief zijn. Meerdere hebben een zendontvanger in de auto, met name voor als ze in Nederland rondrijden. In Engeland is de band zeer populair. En dat ondanks dat er geen repeaters zijn. Voor zover ik weet is België het enige land dat een vorm van repeaters toestaat op 70 MHz, dat zijn papegaairepeaters. Ik weet bijna zeker dat er bij jullie daar in de buurt in België een paar jaar geleden zo eentje stond. Volgens mij is die er inmiddels niet meer. Je komt een stuk verder zo laag in freq. dan op 2m, en juist in heuvelachtig gebied merk je dat verschil goed.

Er zijn enkele mensen die voor hun beroep veel onderweg zijn, die geregeld her en der aanroepen doen. Die zitten echter meestal tussen 70,400 en helemaal boven.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#19 Bericht door PA1WBU »

PA0ETE schreef:
PA3DAT schreef:Persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in cw/ssb op 70Mhz.

Tot nu toe heb ik nog maar één verbinding gemaakt op 4m, met mijn IC-7300. Dat was in juni, vanaf
de velddagcamping in Ommen. Een hengel, circa 7 meter lang, met dipooltje erop. Een simpel draadje
met kroonsteen en wat coax eraan, rechtstreeks aan de 7300. Ik heb daar al eens over bericht.

Ik werkte toen het clubstation S01WS in de Westelijke Sahara, in cw. Die hebben ook een website.

Afbeelding

Daarna bleef het stil: ik heb thuis nog geen antenne voor 70MHz. Binnenkort wil ik een 5-elements yagi
gaan maken, 5 over 5 elementen voor 4m én 6m. Een deel van de spullen heb ik al in huis.

Maar daar hoor ik bijna niemand over, verbindingen op 4m in cw of ssb. FM vind ik niet zo interessant,
dat doen we al op 2m en 70cm. Die zijn daar ook handiger voor, kleinere antennes.
Westelijke Sahara is heel bijzonder, met name op deze band. Tot 2,5 of drie jaar geleden zat er een televisiezender met 10 kW output in de hoofdstad van dat de facto land, waar het grootste deel van de bevolking woont. Dat was de enige NTSC-zender in dit deel van de wereld.

NTSC-kanaal 4 loopt van 66 - 72 MHz, beelddraaggolf op 67,250 MHz, geluid op 71,750 MHz, Chroma op 70,829 MHz. De band gaat vaak het eerste open voor dat soort afstanden (het ligt ter hoogte van de Canarische Eilanden), en dus hoorde ik de eerste jaren dat ik op 70 MHz QRV was vooral de kleurenratel van het signaal op 70,829. Ik dacht in eerste instantie dat het het analoge kabelnet was waar video uit lekte toen ik het voor het eerst hoorde, maar de tweede of de derde avond dat ik het waarnam hoorde ik van die typische sporadische E QSB, en toen ben ik gaan speuren waar dat ding zat.

Inmiddels zit de zender op de satelliet, en uiteindelijk hebben ze de zender uitgeschakeld. D.w.z. ik hoorde hem de afgelopen twee jaar niet meer. Een amaeur in de hoofdstad daar had in de tijd dat de zender nog werkte niet veel kunnen doen. IK denk echter dat hij vast ook wal niet op 70 MHz had mogen zenden in die tijd.

Je kunt in FM wel DX werken. Spanje had bijv. afwisselen het ene jaar wel en het andere niet het stukje 70,150 - 70,200 MHz om op te werken. In de tijd dat dat zo is hoor je vrij geregeld Spaanse amateurs CQ roepen in FM op 70,175 (tsja, nood breekt wet :-) )
Ik heb S01WS zowel op 6m als op 4m in SSB mogen werken. Was met Es trouwens. Wel heel leuk, best DX op 4m voor mij

Wilko

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#20 Bericht door PA3DAT »

Met een bandje van 70.150 - 70.200 kun je uiteraard niet gaan uitzenden op 70.150
want dan zit de helft van je signaal buiten de toegestane band!
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#21 Bericht door PA0ETE »

PA3DAT schreef:Met een bandje van 70.150 - 70.200 kun je uiteraard niet gaan uitzenden op 70.150
want dan zit de helft van je signaal buiten de toegestane band!
Maar wel op 70,1625 en op 70,1875. Als je de bandbreedte gebruikt zoals op 10m gewoon is kun je ook zonder probleem nog op 70,160 en op 70,190 werken.

Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen dat wel zullen weten. Hoewel... Ik heb wel eens een mede-amateur gesproken die bij hoog en blj laag volhield dat hij met USB de schaal van zijn transceiver wel degelijk op 14,350 mocht zetten. Want hij mocht immers, zo stelde hij tot 14,350 werken.

PA0AA
Berichten: 374
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#22 Bericht door PA0AA »

Ik heb wel eens een mede-amateur gesproken die bij hoog en blj laag volhield dat hij met USB de schaal van zijn transceiver wel degelijk op 14,350 mocht zetten. Want hij mocht immers, zo stelde hij tot 14,350 werken.
Als deze OM in LSB uit zou zenden, zou het wel opgaan :lol: ( hetgeen niet aan te bevelen is op 14 MHz, maar bij mijn weten niet wettelijk is verboden )

NB. Dit is ook exact de reden, dat de PMR kanalen zulke ontzettend kromme frequentie's hebben, nl. om zoveel mogelijk kanalen te proppen in het bandje 446.000 MHz tot 446.100 MHz.
Maar dat valt eigenlijk buiten dit topic......

@Marcel DK1NL, Ik zal wel eens uitluisteren op 70.1625 MHz. :wink:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#23 Bericht door PA0ETE »

PA0AA schreef:Als deze OM in LSB uit zou zenden, zou het wel opgaan :lol: ( hetgeen niet aan te bevelen is op 14 MHz, maar bij mijn weten niet wettelijk is verboden )

NB. Dit is ook exact de reden, dat de PMR kanalen zulke ontzettend kromme frequentie's hebben, nl. om zoveel mogelijk kanalen te proppen in het bandje 446.000 MHz tot 446.100 MHz.
Maar dat valt eigenlijk buiten dit topic......

@Marcel DK1NL, Ik zal wel eens uitluisteren op 70.1625 MHz. :wink:
Nederland is vrij uniek in dit opzicht: je mag alles. Je mag zelf een fantasiemodulatie bedenken en die mag je gebruiken. De enige restrictie daaraan is dat je de roepnaam elke vijf minuten uitzendt in één van een stuk of tien à twaalf daarvoor voorgeschreven modulatiesoorten.

Er zijn wel een paar banden die beperkingen hebben in de gebruikte modulatiesoorten, bijv. de amateurbanden op midden- en langegolf, die zijn zo klein dat er geen phone in past, daar mag je alleen CW en data. 10.100 - 10.140 MHz is in Nederland nog steeds morse only (10.140-10.150 is ook data toegestaan). Daardoor kun je een gele kaart krijgen als je op 10.132 of zo met FT8 zit te werken. (Binnenkort wordt dit trouwens wel aangepast, vanaf dan is data toegestaan op 10,130 en hoger).

In Nederland geldt in de meeste gevallen ook geen beperking van de bandbreedte. Zolang je maar binnen de amateurbanden blijft en niet moedwillig storing veroorzaakt is het ok.

-Verwijderd account

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#24 Bericht door -Verwijderd account »

PA0ETE schreef:In Nederland geldt in de meeste gevallen ook geen beperking van de bandbreedte. Zolang je maar binnen de amateurbanden blijft en niet moedwillig storing veroorzaakt is het ok.
Aha, dat verklaard waarschijnlijk waarom er hier in deze regio meerdere experimenten plaatsvinden met breedband FM op 70MHz en op 70cm.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#25 Bericht door PA0ETE »

PE2CH schreef:
PA0ETE schreef:In Nederland geldt in de meeste gevallen ook geen beperking van de bandbreedte. Zolang je maar binnen de amateurbanden blijft en niet moedwillig storing veroorzaakt is het ok.
Aha, dat verklaard waarschijnlijk waarom er hier in deze regio meerdere experimenten plaatsvinden met breedband FM op 70MHz en op 70cm.
Het verklaart misschien niet waarom, maar wel dat het mag :-)

Het kan zeker nóg breder: rond Haarlem waren er een paar jaar geleden meerdere mensen actief met DVB-S (digitale televisie) rond 29 MHz.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#26 Bericht door DK1NL »

Vandaag staat de GM950 aan op 70.175 MHz, ik zal niet de hele dag in de shack zitten, er zijn ook nog andere dingen!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#27 Bericht door PA0FRI »

Ik ben al enige tijd actief op 4 m met het zelf maken van binnenhuis antennes: Loop, didool, magnetische loop,
fietspomp antenne en slim jim. QSO's binnen een straal van 15 km met een paar anderen.
Nu staat er een SIrio CX 4-65 op een 12 m hoge mast en kan zwak het baken in Soetermeer gehoord worden.
Helaas is er in mijn omgeving (Etten-Leur) niet zoveel activiteit op 4 m te horen ondanks de hogere antenne:
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Sirio ... ntenne.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#28 Bericht door DK1NL »

Ik heb dezelfde Sirio antenne en een paar weken geleden hoorde ik tijdens een sporadische E een Pools station!
De antenne staat achter in de tuin op 5m hoogte en ertussen zit maar liefs 60m RG214...
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#29 Bericht door PA0LMD »

PA0FRI schreef:Ik ben al enige tijd actief op 4 m met het zelf maken van binnenhuis antennes: Loop, didool, magnetische loop,
fietspomp antenne en slim jim. QSO's binnen een straal van 15 km met een paar anderen.
Nu staat er een SIrio CX 4-65 op een 12 m hoge mast en kan zwak het baken in Soetermeer gehoord worden.
Helaas is er in mijn omgeving (Etten-Leur) niet zoveel activiteit op 4 m te horen ondanks de hogere antenne:
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Sirio ... ntenne.htm
Met diezelfde Sirio antenne heb ik Gran Canaria gewerkt, als er maar condities zijn !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Experimenten 70 MHz (4-meter band)

#30 Bericht door PA0FRI »

PA0LMD schreef:Met diezelfde Sirio antenne heb ik Gran Canaria gewerkt, als er maar condities zijn !
Goede antenne dus, mits er geen water naar binnen sijpelt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie