Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 20 nov 2018, 16:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 60 meter, ook Leuk !
BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 09:25 

Goedemorgen Sebas !

Ik geloof dat ik jou mag feliciteren ! 68 chapeau !
Helaas heb ik hem nog niet kunnen werken, hou hem al wel in de gaten.

Die ZL's komen in mijn ruime ervaring ! (hele week al immers hihi) elke dag door.
ZL2CC is vak koploper van het hun, al doet ZL4OT niet veel onder.

Tja die 3D2, dat was zo'n beetje dag 1....ik dacht..bere sterk !..die komt vast wel weer...tja,
gewoon blijven volhouden die houding, anders baal je als een stekker hihi

Vannacht er nog even een uurtje af geweest, ik zag veel "DX" (LU/XE etc) naar PA roepen, maar dat ging helaas niet.
Wat wel ging !
9G5....althans tot aan de "RRR/73", heb het nog een half uur geprobeerd....helaas.
En eigenlijk maakt dat je enthousiast, ik bedoel....dat kan natuurlijk niet, het moet en zal lukken....verbeteren moeten we.

Verder, tja toch wat USA/caribisch gebied gewerkt, en weer snel naar bedje toe even "bijtanken" was niet helemaal fit.

Bedankt voor de info !

73 Henry PG0DX

ehm...ps draai je 6m beam eens hij staat al heel lang vast richting zuid-zuid-oost ? :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 20:50 

Citaat:
ehm...ps draai je 6m beam eens hij staat al heel lang vast richting zuid-zuid-oost ?

Hi ja, hij staat richting zuid. Maar hij moet uit de mast. Gaat wat anders in. Alleen geen tijd, druk bezig met verbouwen. En door de week is het al donker als ik thuis kom van het werk :-( Dus moet nog maar even wachten....

http://pe4bas.blogspot.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018, 06:02 

Een goede morgen een ieder !

Zo, de teller staat inmiddels op zo'n 40 "landen", zouden er een of twee meer kunnen zijn, moet het log nog even goed doorspitten.
Denk dat ik er rond de 55/60 gehoord heb, maar niet alles lukt natuurlijk.

Helaas ook niet zoveel actief kunnen zijn, ivm de werkzaamheden.
Wel elke ochtend vanaf een uur of 0600 lokale tijd. Tot nu toe elke ochtend ZL kunnen werken.

Denk dat ik binnenkort eens aan de gang ga met twee verticale antennes in phase gevoed (christman).
Lekker simpel, en effectief als 1e stap.
Helaas was "van dijken" dicht, de weerstandjes voor een beverage had ik niet meer.
"okaphone" (de lokale dealers hihi) was alleen in bezit van metaalfilm weerstandjes.....mogelijk dat ik dat toch 1 keer probeer. wellicht vandaag even "prutsen"....

Het voordeel van deze band tov 10m..... Dit is een echte "buiten werktijd" band....dat past me wel hihi.

Fijn weekeinde !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 16:16 

Bijlage:
60m afgelopen 24 uur.png
60m afgelopen 24 uur.png [ 602.63 KiB | 318 keer bekeken ]

Dat valt mij helemaal niet tegen op 60m. (wat je hoort)
inmiddels is mijn 1e beverage bijna klaar, het "ruige" werk is gedaan.....
zonder aankondiging van wat ik gedaan had; mijn vrouw even geroepen, kom eens kijken... "hoe mooi" mijn nieuwe antenne wel niet is hihi....(tja, alles mag, maar met "instemming" is het wat fijner hihi)

zo...ehm..huh ? moet die niet hoger ? was haar 1e reactie, gevolgd door: deze is anders dan de rest.

Dikke prima ! , als dat geen pluspunten zijn !

Het moet allemaal nog wel even netjes enm correct, dat zal volgend weekeinde wel worden ben ik bang.
Tot die tijd gaat het nog best goed met mijn GP.

Veel DX plezier !
73 Henry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 19:01 

PG0DX schreef:
... mijn vrouw even geroepen, kom eens kijken... "

Als dit geen inspiratie is dan weet ik het niet meer...

In elk geval was het voor mij een trigger om nog eens wat te gaan experimenteren. Het resultaat was een raadsel, dat ik nog niet heb opgelost.

Bijlage:
20180929_PA2S_Rotary_Dipole.jpg
20180929_PA2S_Rotary_Dipole.jpg [ 194.56 KiB | 266 keer bekeken ]

Omdat het ding alleen maar hoeft te ontvangen, had ik snel-snel een 60 m draaddipool deels op een lat gewonden als loading coils en de resterende 5 meter uiteinden aan de vishengels vastgemaakt. Het ding resoneerde op ca. 4.5 MHz, maar gaf een scherpe nul waardoor een goed punt te vinden was met weinig storing. ZL's waren beter dan ooit en dat was een mooie opsteker.

Op 5.35 MHz kwam er niet zo veel signaal uit, zelfs zo weinig dat de voorversterker aan moest, dus maar betere spoelen gemaakt en de antenne afgestemd. Nou ja, bijna afgestemd, hij stond nu wat hoog op 5.7 MHz. Meer signaal, dat wel, maar de richtwerking was weg. Grom.

Volgens antenneberekeningen zou een lage dipool vrijwel een rondstraler zijn, dus was dit wel volgens het boekje. Tja, wat nu? Andere spoelen gemaakt, gewoon weer op de lat gewonden en nu resoneerde hij op 5.1 MHz. Tot mijn stomme verbazing was de richtwerking weer net zo goed als eerst, maar nu met meer signaal. De volgende ochtend werkelijk super signalen uit ZL, verschillende stations te horen, ZL4OL was het "hardst" met signalen tot -6. Met behulp van de faseregelaar samen met de doublet ook goed in staat om troep van een plasma TV tijdens de avond flink te verzwakken, dus ik ben happy.

Geen verklaring ervoor. Je zou denken dat hij misschien koppelt met de doublet, die er dicht bij hangt (mijn zendsignaal komt ca. 17 dB zwakker terug), maar als ik de dipool omdraai, is het effect hetzelfde. Als er door toeval sprake zou zijn van het uitdoven van storing dan zou het na omdraaien niet meer werken, maar eerder versterken. Dus kan dat geen verklaring zijn.

Enfin, we kennen het vast wel: "If it isn't broke, don't fix it"! Doet me denken aan die microgolf schakelingen die na succes netjes moesten worden gebouwd, maar dan niet meer werkten. Dat heb ik dus afgeleerd. Liever lelijk dan...

De XYL vond de antenne niet zo raar, dus dat scheelde. Dochterlief vroeg wat de bedoeling van de vishengels was. "Nou, eh vissen.". Ze keek me verwonderd aan. "Vliegende vissen of zo?". "Nee, elektrische vissen. Oceaanvissen. Stille Oceaanvissen. Nooit gezien in het aquarium?". Ze bleef me verwonderd aankijken en richtte zich maar weer op haar wereld van enkele vierkante cm. Zendamateurs? Raar volk, moet ze gedacht hebben...

Op 60 meter komt het seizoen weer goed op gang, met de komende weken weer wat leuke DX vissen, die we misschien kunnen vangen. Moeten ze wel bijten natuurlijk...

73, Henk

PS het 70 cm antennetje moet over anderhalve week gaan hengelen. Ik hoop wat meer dan twee jaar geleden...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur