60 meter, ook Leuk !

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: 60 meter, ook Leuk !

#91 Bericht door pa4o »

Zolang de de zon schijnt hier in dorp kan ik bijna niks beginnen op de 60m. Zal toch nachts maar eens moeten kijken of er wat te doen is.

Peter

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#92 Bericht door PG0DX »

Zo, maar eens even een update......

Om maar wat negatief te beginnen (ochtend humeur hi).

In meer dan een jaar tijd is de band "anders" geworden.
Daar waar de activiteit eerst nog rustig was, is het nu al regelmatig een puinhoop.
Er zijn meer landen toegelaten, en de drukte neemt merkbaar toe.

Na zo'n anderhalf jaar zit ik inmiddels dacht ik op 147 entiteiten, en daar doe ik best veel voor.
Het hadden er wellicht 150..155 kunnen zijn, helaas ontbreekt bij mij bijvoorbeeld CW (ik kan me er maar niet toe zetten, prutser die ik ben)
...dat scheelt wel weer een paar (ZC4/7X2).

Ook weiger ik (mag ook niet) QRO te gebruiken.
Het is soms echt niet genoeg, tegen het "geweld" maar tja dat is dan maar zo.
En af en toe zijn er echt wel belangrijker dingen natuurlijk waardoor ik iets mis (het is geen prio 1 hi).
Maar toch, 147 ik ben er erg content mee.

Wat me wel opvalt, er zijn vele maar dan echt vele stations die zich niets aantrekken van het vermogen.
Erg jammer, ik zie stations uit ON / PA stations werken met signalen die krijgen dan bijvoorbeeld -5 en ik krijg van dat station dan -17 dB oid.
Incidenteel snap ik het, maar als het elke keer "raak" is, tja dan wordt je daar wel moe van.
Ook wordt je moe van de stations (ik let dan op PA/ON) die remote RX gebruiken.
Vanuit een woonwijk op een laag gespannen endfed wordt er geroepen naar de meest excotische DX en geven rapporten van -24dB.
Wederom, incidenteel snap ik...., maar elke dag weer ? ....Ik snap niet wat daar de "fun" van is..

Zo einde ochtend humeur :-)

De band blijft facineren !

Eigenlijk lukt het me elke dag om met ZL te werken. In de winter lukt het ook via S.P.
Ook intrigerend om te zien hoe de "piek" qua tijd verschuift door het jaar heen.
In deze tijd van het jaar is ZL bij mij "maximaal", terwijl ik aan het werk ben (0900)
en dat gaat natuurlijk richthing 0700 gedurende de zomer maanden.

De winter brengt nog meer met zich mee: Ik heb de mazzel dat ik een beverage richting Noord mag hebben (bij de buren).
West kust USA en zelfs Alaska en eilandjes uit de stille oceaan hoor je spontaan uit de ruis komen terwijl het daglicht is.
Nog sterker, ik heb een aantal nieuwe entiteiten mogen werken gewoon in het midden van de dag !

En het spelen met de ontvangst antennes, pas nu kom ik er achter dat het "pad" vaak anders loopt dan ik initeel dacht.
Waar je eerst denkt....tja LP ZL dat zal dan wel zo'n 240 graden zijn....blijkt dat het varieert van pal zuid to zo'n 330 graden. (het zelfde station het jaar door LP).
Daarvan was ik natuurlijk al op de hoogte dmv boeken e.d. maar toch....het is even "wennen".

Kortom, genoeg te doen.....(soms te veel hi)
Van belang is eigenlijk maar 1 ding.....locatie.... de eerste 100 zijn geen probleem....tot 120..is het te doen...maar dan moet er toch wel wat effort voor gedaan worden.
Die effort hoeft niet veel te kosten trouwens, ik werk alles met mijn ic706 en wat 'draad" ....
En natuurlijk je "materiaal" wel gebruiken ! Ik laat standaard altijd alles aan, dan kan ik tijdens een pauze via mijn telefoon even te kijken wat er is.....gewoon via google chrome remote....werkt prima !

Enfin....werkse of geniet van de vrije dag ! en tot snel op 60m
Henry PG0DX

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#93 Bericht door PE4BAS »

Henry, CW kun je ook met de computer doen. Doe ik ook, zo ook ZC4 en 7X2 gewerkt. Moeilijk is het niet. Het word pas moeilijk als ze per CW allerlei dingen gaan vragen. Maar dat doen de meesten toch niet. Ik heb jaren met "MCW" en DM780 CW gewerkt met de soundcard, dat ging prima. Nu doe ik gewoon aansturen van CW via de COM poort met DM780 of N1MM+, ontvangen doe ik met CWskimmer. Het gekke is dat je toch op gehoor vanzelf letters gaat herkennen als je er een poosje mee bezig gaat. Je eigen call herken je na een paar keer wel...

60m is totaal niet meer te vergelijken met een paar jaar geleden. Toen Duitsland 60m kreeg werd het al heel gauw erg druk. En nu is het helemaal een gekkenhuis. Gisteren de pile-up V51WH geen vrije plek meer te vinden (is me nog niet gelukt, jouw wel zag ik vanochtend).
Wat me inderdaad opviel waren de gigantische signalen.....condities, twijfelachtig. -1dB van een ON en dik in de plus van een DL? Kan zijn dat mijn ontvangst zeer goed is natuurlijk ;-)...

Toch nog 135 DXCC gewerkt nu. En dat valt me alles mee...nu hadden we wel geluk dat het in de beginjaren nog rustig was en je kon toen met 100W werken. Het gaat nu natuurlijk steeds moeilijker worden. Maar goed dat is de uitdaging van de 60m band...daarom vind ik het ook zo leuk.

Remote ontvangen, ik heb het nog nooit gedaan. Maar bedenk wel Henry, niet iedereen heeft een mooie lokatie zonder al te veel storing. Ik ken genoeg amateurs die gewoon de hele dag 9+30dB ruis hebben op bijna alle banden. Als je dan toch wat wilt is remote luisteren een goede optie. Echter ik ben het met je eens dat roepen op een lage endfed weinig zin heeft, maar ja in de meeste woonwijken heb je niet veel mogelijkheden...

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#94 Bericht door PG0DX »

Morgen Sebas !

Hoevaak ik wel niet "remote" heb gezeten hi.
Het is maar net hoe je de term intepreteert.

Als je alles zelf gedaan hebt (gemaakt hebt) dikke prima !
Ga naar die boer, ga naar een camping oid, zet daar draden neer voor de winter met een rasberry PI oid.
Zorg dat .....als je van huis gaat..... je het setje / laptop / vishengel mee hebt in de auto en werk de DX vanaf een dijk oid.
Niets anders dan lof, je bent dan fanatiek bezig !

Ging mij meer om die mensen die "inloggen" op een websdr in Calafornie oid omdat er een of andere speciaal eilandje opzit die ze thuis niet horen.

Tja, dat CW ik weet het...dat is toch voor mij iets waarvan ik hoopte dat ik dat uiteindelijk niet via de computer moet doen ( jeetje ik ben al een echte zeur !!! LOL).
Zo moeilijk is het ook niet, gewooon even doorzetten (zoals vele van die dingen) maar heb mn gedachten er nog niet "op" kunnen zetten.

Maar ehm....belangrijker ......


Ik zag dat ik Marocco actief was ! we kunnen weer op jacht naar de volgende :-)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#95 Bericht door PE4BAS »

Frankrijk en de franse territories mogen nu ook op 60m sinds gisteren. Dat geeft weer nieuwe perspectieven. Gisteren al met Frankrijk en Guadeloupe gewerkt en ik denk dat de rest nu volgt.

F, FG, FM, FP, FR, FW, FO, FY, FS, FH, FK en TK . 12 nieuwe DXCC zijn mogelijk...

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#96 Bericht door PE4BAS »

Afgelopen maand toch weer leuke DX gewerkt op 60m. Het blijft een leuke band vooral nu in het zonnevlekken minimum.

https://pe4bas.blogspot.com/2020/03/60m ... -2020.html

Plaats reactie