60 meter, ook Leuk !

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 60 meter, ook Leuk !

#46 Bericht door pe5t »

Die band is helemaal niet zo vol. Allen 5357 is vaak druk. Maar je kunt ook een paar kHz hoger of lager gaan zitten. Het bandplan vindt dat niet erg.
Ik zal naar je uitzien vanavond.

Kees

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#47 Bericht door PE4BAS »

Hoe laat kijk jij dan Bas. Zal ik de wekker ook eens zetten.
Ik zat vanmorgen om 6 uur onze tijd voor de radio.
Zit de fout bij mij dat de hele band vol zit? Doe ik iets verkeerd ?
Ik ben nog jong in het ft8 gebeuren, pas enkele maanden,zeg maar wat ik kan verbeteren.
Nee Willy, je doet niks fout. Het gaat prima. Alleen wat jij waarschijnlijk niet ziet is na een CQ van jou er minimaal 20 stations tegelijk proberen je te werken. Dat is juist goed, want je word gehoord. Alleen is FT8 niet zo goed bestand tegen ruis en niet zo gevoelig als JT9. JT9 is wel langzamer maar stations met wat minder goede antennes en weinig vermogen kunnen je dan ook werken. Wij mogen immers maar 15W gebruiken. We zouden dus het liefst zien dat we die mode ook eens kunnen proberen... Maar uiteindelijk ben jij de baas van je eigen DXpeditie hoor. Ik zie je de laatste dagen veel aktief dus gaat hartstikke goed. Hoop je binnenkort te kunnen werken :D

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#48 Bericht door on4avt »

Ik heb nog niks met jt9 gedaan. de vraag was groot om op de 60 m band in ft8 uit te komen, daar dit nog niet was gedaan in Senegal eerder.Maar ik hou me ook aan de regels. Ik gebruik wel 20 wat op de 60 m.En de antennes zijn EndFed. Ik heb dan nog een qrm van S7 de ganse dag. De voeding hangt hier aan een spanning stabilisator.De spanning uit de muur gaat van 180 tot 280 volt, hi!
Als ik de antenne afplug is de qrm weg.Ik had ook graag wat ssb en cw gedaan. Ben geen krak in cw maar vind het toch leuk. De enioge optie is dus digitaal.Vorig jaar was ook zo.Misschien moet ik thuis eens spelen met een qrm elemenator ?De transvolt hangen hier leuk te knetteren. Op een 200 m zag ik iemand een ijzeren deur lassen,Ik wist niet wat ik zag. Het was geen batterij, maar een soort transvolt van een 20 kg in doeken en papier gewikkeld, die man is de ganse dag aan het werk. ja dit is Afrika. Leuk voor de temperatuur; maar de rest moet je er bijnemen. Ik heb nu free internet inbegrepen, en de electra valt al niet meer elke dag 5x uit.Beterschap. Maar het blijft leuk natuurlijk. Als een beetje de power daar laat, soms gaat het hier heel goed en snel.Maar we zijn op vakantie en breng toch een 3 h per dag door aan de trx. De xyl wil ook wat he, hi!Bedankt voor de aandacht, ik kijk er weer naar uit om eens vroeg op te staan of laat te gaan slapen.Donker is hier om 19H30 en klaar om 7h,.lange nachten genoeg te doen.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#49 Bericht door PG0DX »

Bedankt voor je activiteiten!...
Het duurde even, dat maakt het nog mooier hi en het hoort er ook bij.
Elke dag speuren....kan ik je horen ? ben je actief? , een paar keer lukte het niet....toen kon ik je wel horen maar andersom niet. Nu zat het mee....
Ben dol gelukkig dat ik je in het log erbij kan zetten !

Je zit nu op -12 dB, maar veel fading...soms ontvang ik niets....en dan ben je er weer even.
Op de speciaal "geïmproviseerde 6W7/ON4AVT beverage".
Geen afsluitweerstand en maar 1 meter hoog (aan schrikdraadpaaltjes etc.. de balun is nog niet eens waterdicht hihi...maar ....hij heeft gewerkt....ik kreeg op de vertical je bijna niet mee.

Hoop dat je er vele bij mag schrijven, en nogmaals dank !

73 Henry PG0DX

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#50 Bericht door PG0DX »

Nu trouwens stabiel -10....-12
En een ongelofelijke hoeveelheid stations die je roepen.
Zal wel niet meevallen hi.
Veel plezier !

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#51 Bericht door on4avt »

Henry, blij dat het gelukt is. ik heb de endfed voor 30/60 vervangen door een dipool voor 60M. Heb hier een stuk speaker wire op de kop getikt, en de rest van de endfed , een dipool gemaakt. ik had een kleine 1/1 balun bij. De namiddag doorgebracht met de trap naar de boven verdieping op en af te lopen. En afgeregeld gekregen.
ongelooflijk hoeveel stations nu aanroepen, hi!
Willy

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#52 Bericht door PE4BAS »

Heb je hier een paar keer gezien Willy, ook een aantal keren aangeroepen. Maar zo je ziet roept half europa naar je. Prachtig! En mooi dat je ze nu ontvangt. Helaas heb ik niet zulke goede ontvangst antennes als Henry maar ik blijf het proberen. Beste rapport hier voor jou was -13dB maar helaas zitten er vaak sterke stations vlak naast en raakt je signaal hier op de achtergrond. Ik hoop je nog te werken voordat je weer terug gaat naar België. Succes!

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#53 Bericht door PG0DX »

Goedenmorgen !

Ja, dat klopt Sebastiaan.....toch nog erg veel stations die "dubbel" zitten.
Erg jammer, want dan worden er toch een groot aantal QSO's gemist.
"vroeger" had je van die vaste "DX" frequenties 14.195 tot het "mis" ging.
Tegenwoordig moet een expeditie al een rustig plekje zoeken, soms zelfs buiten het "gebruikelijke" gebied. Ik zie ze op 60m nog wel eens dat ze roepen op 5362 met split of laatst zelfs ergens rond de 5310 oid. (met toestemming van dat land natuurlijk)

Maar goed, het positieve nieuws .....de dipool bij Willy werkt stukken beter dan de vorige opstelling
(beetje voorbarige conclusie van me....maar dat gevoel is er zeker hi).
Wellicht lukt het nog ! (ik hoop het).

Werkse vandaag ! 73 Henry

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#54 Bericht door on4avt »

Hoe gaan jullie te werk als je mijn signaal ziet? Klik je dan op mijn frequintie? Als ik op 2500 hz zit, zend je dan daar dichtbij?

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#55 Bericht door PG0DX »

Hangt er vanaf....
Als ik een van de eerste ben die je hoort, dan spring ik gelijk op "jouw" frequentie.
Als ik snel genoeg ben, vaak sta ik nog op mijn oude freqentie, maar dan wijzig ik dat.
Dit met reden....het DX station roept daar niet voor niets, bij hem is het vrij.

Helaas ben ik niet vaak de eerste...
Dan luister ik en kijk ik waar het "vrij" is.

Dan heb ik meerdere opties:
1- Ik zie het station wat je werkt, ik wacht en spring op zijn frequentie. (tail-ending heet dat dacht ik) dit doe ik wel eens als het me echt niet lukt en
er een "mega pile-up" is. Je moet daar wel mee uitkijken dat je het QSO van die andere niet "verknoeit"...wacht tot het klaar is.
Is mij wel eens overkomen, en dat is niet leuk als je dat gebeurt mijn QSO was verprutst. Doe je het goed...niets aan de hand.
2- Betere optie is: ik kijk waar het vrij is, en ik kijk op mijn scherm of ik toevallig niet een paar minuten daarvoor iets heb gehoord en begin te roepen.
3- En ik kijk waar jij je stations werkt..
Ehm...ik ga er altijd vanuit dat het DX station globaal ontvangt tussen 300-2800 Hz.
Zie ik dat je voornamelijk stations werkt tussen 2000-2800Hz, dan kan het best zijn dat je iets "hoger" zit dan mijn "centrale frequentie" en stel ik
dat bij.
4- Ik kijk op het cluster of er informatie staat, wellicht zit je split en hoor ik jou....maar heb ik niet door dat je split zit.....
Vaak is er wel iemand die het DX station spot.

Als ik zelf het DX station zou zijn....zou ik niet "de hele tijd" gaan roepen tussen 1000-2000 Hz.
Nou ja...afhankelijk van hoe sterk ik ben....ben ik mega sterk, dan maakt het niet veel uit.
Ben ik iets minder sterk....dan zou ik dat niet doen.
Dit omdat de meeste stations moeite hebben om mij te ontvangen, helemaal als ik verwacht dat er een pile-up komt.
Dit merk je vrij snel, doordat de band "vol" zit en je je eigen rapporten dan kunt interpreteren.
Als ik overal rapporten krijg van -10..-15 dB of nog minder....dan weet ik dat ik niet sterk ben tussen het EU geweld.
Dan wordt het moeilijk om veel stations te krijgen. Je merkt dat ook....je roept stations aan die jou aanroepen...je geeft ze een rapport...en vervolgens komen ze niet terug voor je, bah...wat is er aan de hand ? Hij hoorde me toch ?

Ben ik dan gewoon erg zwak, en gaat het heel moeizaam....dan JT9. (en een spot op het cluster om mensen te helpen)
Is de band open genoeg voor FT8 dan zou ik of echt op randje gaan zitten 300-600Hz of boven de 2200Hz.
Is er bijvoorbeeld veel radar QRM of wellicht door andere reden..... Denk ook aan split bijvoorbeeld: 5362.

Dit kun je van te voren aankondigen door het op 5357 aan te kondigen.
-QSY JT9 QSY JT9 Of SPLIT 5362 / I TX 5362 / SPLIT er is altijd wel iemand die zo'n spot op cluster zet.
Dit moet je zelf wat aanvoelen....horen ze me of niet.... Je herkent de mensen met goeie oren vanzelf en aan de hand van PSK reporter kun je dan een indicatie krijgen.

Je zou zelfs nog een WEBSDR ontvanger erbij kunnen zetten in EU (zijn online) om te kijken hoe "vol" de band is.
(let wel....vele WEBSDR ontvangers hebben slecht ontvangst hi).

Kijk...hoe je het went of keert...je doet het nooit perfect....
Het is af en toe "spelen", maar dat ene station wat je wel kunt werken doordat je JT9 gebruikt, doordat je split zit etc is maar weer meegenomen.

En ik zou als ik ergens zit in het "drukke gedeelte" daar lekker blijven zitten. De mensen kijken waar je zit, en dan hopen dat er een paar EU stations zijn die jou helpen die frequentie "vrij" te houden.

Maar goed...dat is hoe "ik" denk....wellicht zit er iets bij wat je kan gebruiken ?
Tot snel op het frequent !

73 Henry

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#56 Bericht door on4avt »

Een hele mooie en technische uitleg,bedankt.
Ja is niet gemakkelijk voor jullie en je probeert van alles en wordt creatief.
Even mijn kant.
Vooreerst ik ben een gewone amateur met een gezonde interesse voor de hobby. Xyl en ikzelf gaan graag op stap .
Ben meest geïnteresseerd in digi modes; verleden jaar was het allemaal in PSK.
Nu ft8.
Wat ik ondervind is dat mijn zend frequentie snel volloopt.Merendeel klikken op de call en zitten op mijn freq.
Dan verander ik gewoon en zoek een lege plaats. Die kan in de midden of aan weerszijden zijn.Mijn filter wdh staat op 3000 hz.Hoor ,zie ze dus allemaal.Zet de cal 1ste aan en denk dan dat de sterkste doorkomt. Die moeten eerst erdoor. Daan ga ik zien wat er zit en hoe sterk ze zijn. Ga dan zelf kiezen. Als er een zwakker station is ga ik erboven opstaan. Eind qso is de freq weer beetje vrij. Een sterk station gaat in enkel seconden.Zwakker kan tot 5 minuten duren. Ondertussen klik ik op een ander station die al een rpt aangeeft. die gaan het snelst; Ik keer altijd dan terug naar het vorige station, dat ondertussen meer kans heeft gehad om mij op te vangen en weer te connecten. Natuurlijk als ik dx zie opkomen , van usa of Japan, etc; geef ik dan de voorkeur. Want EU kleurt gewoon mijn ganse screen rood hi!.Ik kijk ook wel als er Belgen opzitten en geef die een kans, logisch denk ik. Ook Nl en DL en F krijgen meer kansen. Ik wil niet discrimineren, maar van sommige landen heb ik er genoeg en zelfs dubbel. VB Italie, die doen het voor de lol enkele malen.
Zo beetje de werk wijze, niet echt briljant maar het werkt en het gaat vooruit. Ik wil zoveel mogelijk stations werken, ook omdat anderen dan mij hebben gewerkt. mijn steentje aan de hobby.
gelukkig kunnen jullie mijn home brew sahara dipool niet zien. Een deel van de Endfed en een andere kant van Speaker wire. heb er een Uur aan geknipt met een Mini 60 analyser. Aangeschaft net voor de trip, 2de hands. kom ik tot de vaststelling dat de 60 M er niet inzit bij de banden. kan alleen van de 80 naar boven scrollen tot op de 60 M.
maar het was leuk om te zien dat ik 53 ohm heb en een SWR van 1.03 op de ft8 freq.
Eén ding is me onduidelijk. waarom naar jt9 om een station snel effe te werken? dan is het toch geen FT8 meer?
Willy

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#57 Bericht door PG0DX »

Tja, wie ben ik om te zeggen "wat" je moet doen hihi...

Maar "ik" ( :lol: ) zou voorzichtig zijn met het heen en weer springen van TX freq.

Wil je het "maximale" uit je decodes halen, dan zet ik vaak het filter aan op de TX freq van het DX station.
De software concentreert zich daarop, de rest interesseert me niet immers en kost alleen maar tijd om te decoderen.
Dan hoor ik dus niets op "mijn" frequentie.
Dan denk ik...verrek...waar is die DX gebleven ?
Daarnaast.... dat station wat jou aanroept hoort jou dus op je "oude" frequentie.
Dan weet je nog niet zeker of hij jouw ook hoort op "zijn" frequentie.
Misschien is er wel een USB signaal 1 KHz lager en zend hij dus "in de storing" bij hem, maar jij hoort dat USB signaal niet.
(het is maar een voorbeeld).

JT9 heeft 1 groot nadeel..... het duurt langer en een kleiner nadeel...mensen maken er niet altijd gebruik van.
Maar het grote voordeel zit erin dat er meer stations op het zelfde stuk bandbreedte kunnen. (het signaal is smaller)
Het grootste voordeel.....Stations kunnen jouw beter decoderen en jij hun, het gaat "dieper" in de ruis.
(zie het als FT8 is de SSB van de digimodes en JT9 is de CW van de digimodes).
Vooral toen je nog met de endfed zat, dacht ik wel eens....probeer nou JT9...dan hebben we een "kans".
Wellicht geldt dat ook voor mensen die iets minder ontvangen.
Als je zoals gisteren PE4BAS had, hij hoorde jou...maar kon niet alles ontvangen door het EU geweld.
Dan had hij jouw gehoord met JT9 en jij hem.

Maar tja...dat is een beetje een spelletje....wanneer doe ik wat...wanneer is het voor mij (als DX station) het beste iets te doen, en dat bepaal je lekker zelf ! Een ieder is al blij dat je actief bent !!!
Mocht je eens JT9 proberen (je hoeft er niets voor te doen gewoon de mode JT9 aanzetten) zet eens een spot op cluster, of vertel hierop het forum wanneer je het probeert....er zijn er vast wel een aantal die het willen proberen.
maar goed...nogmaals....het is niet zo dat het ene altijd werkt en het andere niet.
Er zijn zat expedities die nooit JT9 oid gebruiken.
Er zijn ook zat situaties waarbij ik zonder JT9 geen contact zou hebben gehad.
Vaak probeer ik met Mike Zl4OL eerst met JT9 daarna FT8 en daarna SSB. JT9 is altijd 15 a 20 minuten eerder "werkbaar" dan FT8.
En voor SSB moet het signaal eerst rond de 0dB zitten.

Moet nu echt even doorwerken hihi...

Veel plezier !

Henry PG0DX

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#58 Bericht door PA8MC »

@ON4AVT - Willy

Net een verbinding gemaakt met 6W/IK5BSC (Senegal) op 15 m ;-)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#59 Bericht door on4avt »

Ha ,ge wil geen qso met mij ? :) :D hi ik heb je al eens gezien ,maar vanavond ben ik weer op de 60 ;

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#60 Bericht door PA8MC »

Tuurlijk wil ik een QSO met u. Maar ik heb geen antenne voor 60 m en mijn transceiver kan niet zenden op 60 m (jaja, ik weet dat men dat kan modificeren).

15 m gaat heel goed naar Afrika. Zoveel ZS als ge maar wilt en gisteren ook nog de Ierse DXPeditie in Togo. En ook St. Helena. Allemaal met 25 Watt in een 15 m monoband HyEndFed (als steile sloper).

Als ge terug zijt zullen we op Belgium North eens een boomke opzetten over FT8 Operating Practice ;-)

Plaats reactie