60 meter, ook Leuk !

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#16 Bericht door PG0DX »

Goedemorgen Sebas !

Ik geloof dat ik jou mag feliciteren ! 68 chapeau !
Helaas heb ik hem nog niet kunnen werken, hou hem al wel in de gaten.

Die ZL's komen in mijn ruime ervaring ! (hele week al immers hihi) elke dag door.
ZL2CC is vak koploper van het hun, al doet ZL4OT niet veel onder.

Tja die 3D2, dat was zo'n beetje dag 1....ik dacht..bere sterk !..die komt vast wel weer...tja,
gewoon blijven volhouden die houding, anders baal je als een stekker hihi

Vannacht er nog even een uurtje af geweest, ik zag veel "DX" (LU/XE etc) naar PA roepen, maar dat ging helaas niet.
Wat wel ging !
9G5....althans tot aan de "RRR/73", heb het nog een half uur geprobeerd....helaas.
En eigenlijk maakt dat je enthousiast, ik bedoel....dat kan natuurlijk niet, het moet en zal lukken....verbeteren moeten we.

Verder, tja toch wat USA/caribisch gebied gewerkt, en weer snel naar bedje toe even "bijtanken" was niet helemaal fit.

Bedankt voor de info !

73 Henry PG0DX

ehm...ps draai je 6m beam eens hij staat al heel lang vast richting zuid-zuid-oost ? :lol:

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#17 Bericht door PE4BAS »

ehm...ps draai je 6m beam eens hij staat al heel lang vast richting zuid-zuid-oost ?
Hi ja, hij staat richting zuid. Maar hij moet uit de mast. Gaat wat anders in. Alleen geen tijd, druk bezig met verbouwen. En door de week is het al donker als ik thuis kom van het werk :-( Dus moet nog maar even wachten....

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#18 Bericht door PG0DX »

Een goede morgen een ieder !

Zo, de teller staat inmiddels op zo'n 40 "landen", zouden er een of twee meer kunnen zijn, moet het log nog even goed doorspitten.
Denk dat ik er rond de 55/60 gehoord heb, maar niet alles lukt natuurlijk.

Helaas ook niet zoveel actief kunnen zijn, ivm de werkzaamheden.
Wel elke ochtend vanaf een uur of 0600 lokale tijd. Tot nu toe elke ochtend ZL kunnen werken.

Denk dat ik binnenkort eens aan de gang ga met twee verticale antennes in phase gevoed (christman).
Lekker simpel, en effectief als 1e stap.
Helaas was "van dijken" dicht, de weerstandjes voor een beverage had ik niet meer.
"okaphone" (de lokale dealers hihi) was alleen in bezit van metaalfilm weerstandjes.....mogelijk dat ik dat toch 1 keer probeer. wellicht vandaag even "prutsen"....

Het voordeel van deze band tov 10m..... Dit is een echte "buiten werktijd" band....dat past me wel hihi.

Fijn weekeinde !

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#19 Bericht door PG0DX »

60m afgelopen 24 uur.png
Dat valt mij helemaal niet tegen op 60m. (wat je hoort)
inmiddels is mijn 1e beverage bijna klaar, het "ruige" werk is gedaan.....
zonder aankondiging van wat ik gedaan had; mijn vrouw even geroepen, kom eens kijken... "hoe mooi" mijn nieuwe antenne wel niet is hihi....(tja, alles mag, maar met "instemming" is het wat fijner hihi)

zo...ehm..huh ? moet die niet hoger ? was haar 1e reactie, gevolgd door: deze is anders dan de rest.

Dikke prima ! , als dat geen pluspunten zijn !

Het moet allemaal nog wel even netjes enm correct, dat zal volgend weekeinde wel worden ben ik bang.
Tot die tijd gaat het nog best goed met mijn GP.

Veel DX plezier !
73 Henry

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 60 meter, ook Leuk !

#20 Bericht door PA2S »

PG0DX schreef: ... mijn vrouw even geroepen, kom eens kijken... "
Als dit geen inspiratie is dan weet ik het niet meer...

In elk geval was het voor mij een trigger om nog eens wat te gaan experimenteren. Het resultaat was een raadsel, dat ik nog niet heb opgelost.
20180929_PA2S_Rotary_Dipole.jpg
Omdat het ding alleen maar hoeft te ontvangen, had ik snel-snel een 60 m draaddipool deels op een lat gewonden als loading coils en de resterende 5 meter uiteinden aan de vishengels vastgemaakt. Het ding resoneerde op ca. 4.5 MHz, maar gaf een scherpe nul waardoor een goed punt te vinden was met weinig storing. ZL's waren beter dan ooit en dat was een mooie opsteker.

Op 5.35 MHz kwam er niet zo veel signaal uit, zelfs zo weinig dat de voorversterker aan moest, dus maar betere spoelen gemaakt en de antenne afgestemd. Nou ja, bijna afgestemd, hij stond nu wat hoog op 5.7 MHz. Meer signaal, dat wel, maar de richtwerking was weg. Grom.

Volgens antenneberekeningen zou een lage dipool vrijwel een rondstraler zijn, dus was dit wel volgens het boekje. Tja, wat nu? Andere spoelen gemaakt, gewoon weer op de lat gewonden en nu resoneerde hij op 5.1 MHz. Tot mijn stomme verbazing was de richtwerking weer net zo goed als eerst, maar nu met meer signaal. De volgende ochtend werkelijk super signalen uit ZL, verschillende stations te horen, ZL4OL was het "hardst" met signalen tot -6. Met behulp van de faseregelaar samen met de doublet ook goed in staat om troep van een plasma TV tijdens de avond flink te verzwakken, dus ik ben happy.

Geen verklaring ervoor. Je zou denken dat hij misschien koppelt met de doublet, die er dicht bij hangt (mijn zendsignaal komt ca. 17 dB zwakker terug), maar als ik de dipool omdraai, is het effect hetzelfde. Als er door toeval sprake zou zijn van het uitdoven van storing dan zou het na omdraaien niet meer werken, maar eerder versterken. Dus kan dat geen verklaring zijn.

Enfin, we kennen het vast wel: "If it isn't broke, don't fix it"! Doet me denken aan die microgolf schakelingen die na succes netjes moesten worden gebouwd, maar dan niet meer werkten. Dat heb ik dus afgeleerd. Liever lelijk dan...

De XYL vond de antenne niet zo raar, dus dat scheelde. Dochterlief vroeg wat de bedoeling van de vishengels was. "Nou, eh vissen.". Ze keek me verwonderd aan. "Vliegende vissen of zo?". "Nee, elektrische vissen. Oceaanvissen. Stille Oceaanvissen. Nooit gezien in het aquarium?". Ze bleef me verwonderd aankijken en richtte zich maar weer op haar wereld van enkele vierkante cm. Zendamateurs? Raar volk, moet ze gedacht hebben...

Op 60 meter komt het seizoen weer goed op gang, met de komende weken weer wat leuke DX vissen, die we misschien kunnen vangen. Moeten ze wel bijten natuurlijk...

73, Henk

PS het 70 cm antennetje moet over anderhalve week gaan hengelen. Ik hoop wat meer dan twee jaar geleden...

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#21 Bericht door PE4BAS »

Mooie antenne Henk! Ben gisterenavond nog even serieus aktief geweest op 60m. Daarbij viel het me op dat het toch zeker een stuk drukker is als zeg maar een paar maanden geleden. Blijkbaar hebben een aantal zendamateurs, ook binnen Nederland, ineens ontdekt dat de 60m band ook een heel leuk bandje is om te DXen. Gewerkt heb ik o.a. 8P6AE Barbados al een paar dagen geleden op CW en P4/PH2M Aruba gisterenavond. Ik zag ook nog een ZP station maar helaas....een paar maanden geleden was het vast gelukt. Nu zitten er gewoon 10 of meer stations tegelijk naar te roepen en is er geen doorkomen meer aan. Een vrije plek vinden was gisterenavond haast onmogelijk.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: 60 meter, ook Leuk !

#22 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik heb een tijdje op 60 mtr gewerkt 2 jaar terug of zo en toen was het vaak best druk, maar toen het definitieve bandplan erdoor kwam, was er al vlug niet veel meer te doen op 60 mtr.
Ik had een 80/60 mtr trap dipool met eronder aan rozenclips parallel eronder gehangen een 40 mtr dipool gevoed met coax in 1 voedingspunt met 1 op 1 stroombalun.
Ik heb nu nog een 60 mtr antenne die wat minder is, maar om het eerlijk te zeggen vind ik het maar een dode boel geworden nu het nieuwtje er af is.
Zeker in CW ragchew niet veel te beleven.
Jammer want het was wel een heel lekkere band om te werken met leuke locale NVIS condities.

Nu geef ik ook geen donder om meer om DX, die heb ik op mijn 80 mtr en 40 mtr vertical al zo veel gewerkt op een gegeven moment gaat daar de lol ook vanaf.
Ik ben weer bezig met een nieuwe draad antenne een 80/40 mtr trap dipool met kippenladder gevoed, dan heb ik ook weer een full size 60 mtr draadantenne vanwege de kippenladder voeding.
Ik zal er weer eens naar luisteren nu ik veel aan huis gekluisterd.
Als mijn nieuwe antenne hangt maar weer eens kijken.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#23 Bericht door PG0DX »

Ik vermaak me volop op 60m.
Inmiddels zijn er een aantal beverages (bedankt Kees !)
Daar zit echt nog wel wat winst te behalen (Tx antenne afsluiten / optimaliseren afsluitweerstanden / rf chokes etc)
het moet dus nog stukken beter, echter........het gaat al boven verwachting !

Een "nieuw" land werken is inmiddels al niet meer een dagelijkse gebeurtenis.
Het zoeken daarnaar wel hihi. De teller staat rond de 80 nu in zo'n 3 maanden tijd dikke prima !

Ook hele leuke dingen zoals Californie rond 1600 lokale tijd.
En de jongens van A35EU rond de middag (was helaas op QRL)
Tja, dat zijn tijden....waarvan ik in het begin dacht....dat zal toch niet.
Erg leuk om daar actief te zijn.

En ja...zoals overal en altijd...er is wel eens wat geneuzel, nemen we maar voor lief....
Het is een pracht band !

Helaas ben ik aankomend weekeinde niet aanwezig, hopende op een beetje fatsoenlijk weer volgende week voor wat antenne verbeteringen.

Wellicht tot werkens !

73 Henry

pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 60 meter, ook Leuk !

#24 Bericht door pe5t »

Da's mooi Henry!
De teller staat hier al ver boven de 100. Af en toe komt er weer een "nieuw land" in de lucht. De laatste was PY.
Beverages helpen zeker bij de ontvangst, maar dan moet je er wel voor zorgen dat de zendantenne geen invloed heeft op het stralingspatroon van de beverage.
Dat kun je bereiken door de zendantenne een flink eind uit de buurt te houden, zeg een golflengte (maar wie heeft zoveel ruimte) of door de zendantenne inactief te maken. Een loshangende kwartgolf draad straalt n.l. niet meer. Dat laatste kun je bij een vertical of inverted L doen door tijdens ontvangst in het voedingspunt de antenne los te koppelen van de coax. Daarvoor zijn een relais en een stuurkabel nodig alsmede een voorziening (met voeding) om de PTT lijn van je set het relais te laten schakelen.
Mijn verticale antennes zijn als ik op de RX antennes luister allemaal ontkoppeld. Helaas lukt dat op 80 meter slechts ten dele, want een ontkoppelde 160m inverted L is een mooie halve golf straler op 80m. Eigenlijk zou ik deze antenne juist aan aarde moeten hangen (een geaarde halvegolf antenne is ook behoorlijk doof), maar dat maakt de zaak nogal gecompliceerd...

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#25 Bericht door PG0DX »

Hallo, Kees !

...ja...eigenlijk had ik al 10x met de antennes aan de gang gewild....maar tja..
Stiekem denk ik erover om de verticaal toch elders te plaatsen, ruimte heb ik wel (in enige mate hi)
Toch ben ik ook wel content met de huidige locatie, ik hoor best veel op die verticaal....en ben bang dat doordat ik dichter bij bebouwing kom dat minder wordt.
Nog maar eens rustig over denken.

PY, vanochtend waren er spontaan in eens vele (wellicht heeft dat te maken met de toestemming die ze hebben ?)
Wel viel op dat hun aanroepen geen optie was.
Rapporten van -5dB en vervolgens -21 dB retour krijgen.
Dus ben ik zelf maar gaan roepen, en jawel...toch 3 in het log bij kunnen schrijven uiteindelijk.

A35EU, onze Nederlandse jongens aldaar (ja dan zijn het "onze jongens hihi").
Uit "nood" heb ik de laatste versie van WSJT gedownload nog nooit fox hound dingen gedaan.
Daarnaast moest ik voor het eerst mijn ontvanger via CAT "aansluiten". (was enige mogelijkheid om op kort termijn CAT te realiseren).
Via mijn icom 706 op andere uitgang zenden. En dan ook nog eens via de telefoon geprobeerd dmv teamview...
Alles moet werken immers !

Ik begin me oud te voelen :lol: , ik sta in het log zie ik...
Software wat spontaan zelf dingen gaat doen....ik schrik me een hoedje !
TX frequenties wat verspringt, en ik ben blijkbaar een hond ?
Je zal jezelf toch niet zo noemen ?
En weet ik nog niet waar ik dat QSO kan terug vinden in het programma.
Als kers op de puinhoop, gaat die gekke computer ook nog maar eens zelf opnieuw opstarten omdat hij dat wil grrrr...
Ook daar maar eens rustig voor zitten.

Waar is toch de tijd van tel-raampje....dan moest je alleen zorgen dat hij "recht" bleef.
Aldus de (ben toch echt ) 39 jarige PG0DX :wink:

pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 60 meter, ook Leuk !

#26 Bericht door pe5t »

Henry,

Fox/Hound gaat ook zonder CAT.
Ik heb de connector van mijn k3 n.l. al in gebruik, dus ik moet wel en ik heb ook geen zin in nog meer kastjes.
Het staat ook wel ergens in de FT8 manual.
Het werkt als volgt:
*wacht op een decode van het dx station (cq of antwoord)
*click op de call, die verschijnt dan in de tabel op TX1
*kies zendfrequentie (boven 1000 Hz)
*kies ontvangfrequentie (beneden 1000Hz, bv 600 Hz)
* zet de cursur op het vakje Tx<Rx
*op het moment dat je wordt aangeroepen: Ogenblikkelijk clicken. Je zendfrequentie gaat dan naar 600 Hz

Voordeel van deze methode is dat je het idee hebt nog wat te doen voor het QSO...n.l. een muisclick, en je moet heel alert blijven!
Bovendien blijf je uit de buurt van de TX frequentiereeks van het dx station (60 Hz raster tussen 300 en 550 Hz), waar vaak onwetenden zitten te roepen.
Het maakt voor het DX station niet uit dat je niet precies terugkomt op de frequentie waarop je wordt aangeroepen. FT8 Fox detecteert je signaal ook buiten die band, als het maar beneden 1000 Hz is.
Kun je de CAT ergens anders voor gebruiken.

39 is nog wel jong hoor!

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#27 Bericht door PG0DX »

Bedankt !
Ik maakte me al zorgen... ik hoef toch geen manual te lezen hi.
Zo moet het wel lukken.

73, Henry

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#28 Bericht door PG0DX »

Zo, inmiddels zitten ik al boven de 100 "landen".
Dacht 103 oid.

Zeker niet alleen dankzij mezelf, maar ook zeker door advies van de 'ervaren jongens" zoals PA2S en met hulp van anderen zoals kees, PE5T (draad voor beverages). en een paar DX jongens die al heel lang op 60 zitten etc. Teveel om te benoemen, de meeste mensen zijn echt behulpzaam, en je moet toch eerst even een beetje "thuis" worden op de band.
Een beetje "gevoel" krijgen.
Dat lukt inmiddels wel, de teller had inmiddels rond de 110-120 kunnen staan, maar ach....ik heb mijn schoonheidsslaapje ook nodig, anders zie ik er echt niet uit hi.

Maar wat ik eigenlijk even van mij hart wil,
Sinds september ben ik eigenlijk elke dag QRV, al was het maar alleen als RX ivm QRL.
vanaf dat moment, lukt het bijna iedere dag om ZL4OL te horen/werken.
Afgezien van die dagen dat STANAG (NATO denemarken in PSK) erg veel QRM geeft, maar goed...ze zijn primair gebruiker en wij secundair...toch wel jammer hi.
Of die enkele dag dat het niet lukt, simpel weg omdat hij er niet zijn...of die hele hele enkele keer dat de propagatie het echt niet toe laat (gebeurt bijna nooit)
(let wel in ZL zitten ze met nog minder vermogen).

Nu zit ik heel vrij, en heb geen QRM wat zeker helpt natuurlijk.
Maar ik durf te wedden dat met wat moeite vanuit de stad je af en toe ook best leuke dingen kunt doen !

Ik mocht bijvoorbeeld deze week voor het eerst ZL in SSB werken.
En vanochtend was Mike +7dB, nog nooit heb ik hem zo sterk gezien.
Al zal je dan 25dB meer QRM hebben (en dat is best nogal wat) dan heb je best een goeie kans !
Kortom, mocht je eens willen kijken op de lagere banden, het gaat afgelopen week af en toe best goed !

73 Henry PG0DX

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#29 Bericht door PE4BAS »

Toch valt het niet mee als je veel QRM hebt Henry. In een stedelijke omgeving hebben ze vaak gewoon S9 ruis. Dan is DX bijna geen doen zelfs niet met digitale modes. Ik heb ook niet veel QRM en ruis maar toch heb ik al een paar keer gemerkt dat jij toch stations ontvangt die ik echt niet in de waterval zie (o.a. die KL7 op een morgen). Buiten dat moet je voor een paar nieuwe DXCC echt nachten opblijven. Ik zie soms spots van jou echt rond 4 UTC! Ik snap niet hoe je het volhoud.

Toch is er voor de minder bedeelden ook wel wat te halen hoor. Al is het soms met heel wat moeite. Ik werd afgelopen week in ZL ook met +1dB gespot (PSK reporter). En dat met 15W op mijn shunt gevoede mast. Nou ja kan wel een lang verhaal maken maar ik had het al opgeschreven en is te lezen hier:

https://pe4bas.blogspot.com/2019/03/60m-dx-2019.html

Toen ik op 60m begon een paar jaar geleden toen het vrij gegeven werd wist ik eigenlijk niet wat ik kon verwachten. Maar tot nu toe verbaas ik me nog elke keer.
Het valt dan niet mee met 15W te DXen maar de moeite die je ervoor moet doen geeft uiteindelijk wel voldoening.

Zit nu op 81 DXCC

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 60 meter, ook Leuk !

#30 Bericht door PA2S »

GD allen,

Henry gaat echt als een speer. Ik ben benieuwd of hij mij dit jaar gaat inhalen...

En ook Bas: goed bezig! Gewoon gestaag doorgaan.

Ja, de ruis is en blijft een enorme beperking. Met naar schatting +15 tot 20 dB ten opzichte van 'quiet rural' is het erg tegen de stroom op roeien. Vooral de Stille Oceaan is heel lastig. T2AR was hier niet een keer op het scherm verschenen en zo waren er nog wel een paar die hier te horen/zien waren.

Door de massale overstap naar FT8 is het nog lastiger geworden dan het al was. T2AR had ik destijds met JT65 een keer ontvangen en aangeroepen, helaas vloog er een ander overheen en omdat het venster zo kort is, was het daarna voorbij. Tony had mij de dagen erna een aantal keren gezien en aangeroepen, maar hier niks.

Inmiddels staat de teller op 146 gewerkt en 138 bevestigd, naar daar zitten wel enkele 'twijfelgevallen' tussen, omdat niet duidelijk is wat de 60 m status in die landen is. Van enkele stations is het wel zeker dat het piraten waren. Het is wel een beetje een dilemma, want het is niet zo netjes, maar soms weet je het gewoon niet en is het 'work first, worry later'.

Sinds kort heb ik een 2e QTH in Frankrijk (geen 60 meter...) en daar is de ontvangst enorm veel beter dan thuis. Een snelle verkenning met zomaar een stuk draad gaf gewoon een gigantisch 'wow' gevoel. Op 80 en 40 onvoorstelbaar sterke signalen uit de VS, thuis (ook vroeger op betere QTH's) nog nooit zulke goede signalen gehoord. Tijdens de contest dit weekend hoorde ik de grote jongens met S9+ maar opvallend was dat ik ook ook veel stations hoorde die hen aanriepen uit de VS. Thuis hoor ik vrijwel alleen de grote stations, maar zelden S9 en 'locals' uit de VS zijn zeldzaam.

Ook omroepstations rond de 5 MHz met prima signalen, die ik thuis nog nooit heb gehoord.

Dus zou het net betere antennes nog mooier moeten kunnen worden. Ik heb overigens ook het idee dat de ligging van het huis een duidelijke rol speelt. Richting VS loopt het terrein licht glooiend af en zakt dan ca. 20 meter verder omlaag naar een beek. Verderop gaat het weer wat omhoog, maar naar de horizon gaat het veel beter dan in een vlak gebied. Ongeveer 270 graden loopt het terrein af, alleen naar het noorden glooit het langzaam omhoog tot ca. 30 meter boven de hoogte van het QTH zlf. Dus 10 GHz naar NL wordt erg lastig...

Helaas moet ik het wat rustig aan doen, want ik had plotselng wat gezondheidsperikeken. Dus moet het optuigen van wat betere antennes en de geplande beverages wachten. Sowieso is het schoonmaken en fatsoeneren van het huis prio 1 en bovendien 60 is hier nog niet toegestaan. Het staat wel in het frequentieplan, maar de Franse overheid is geen AT... Wat zijn wij verwend!

Laat ik maar niks zeggen over de Franse slag. Zo'n elektrische installatie had ik nog nooit gezien (en ik heb er al de nodige gezien). Dunne tweelingsnoertjes met metalen krammetjes over de muur, kroonsteentjes, het hele huis zit er vol mee. Aarding? Nog nooit van gehoord. Er klopt helemaal niks van en zoals de buurman al zei, moet er een beschermengel zijn, want anders was het huis al lang afgebrand. Dus de boel zoveel mogelijk uitgeschakeld en begonnen met vernieuwen. Voor de verlichting schakel ik over op 15V gelijkspanning. Door selectief zekeren wordt de stroom beperkt tot ca 2 ampere per 'verlichtingsgroep'. Bij het meterbord een geschakelde voeding die niet stoort en dus 100% QRM vrij en geen aanraakgevaar.

Als ik terug ben zal ik wel wat foto's plaatsen. Onvoorstelbaar.

73 allemaal en keep up the good work!

Henk

Plaats reactie