Stil op 2 meter.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#16 Bericht door Randy »

Activiteit in SSB: 2e dinsdag van de maand van 1900-2300 uur op 144 MHz. Zo rond 144.300 +/- 150 kHz USB. Begin met de antenne naar OZ, draai dan richting DL en eindig tussen 2100-2300 richting M0/G. Stations als OZ1BEF (Denemarken) en SM7MW (Zweden) werk je altijd wel.

Heb je geen beam, ga dan de 3e dinsdag van de maand draaien in FM op een zwamstik. Dan vind de VRZA regiocontest plaats met genoeg activiteit, al is het in het Noorden en Oosten nog wat beperkt. Deze contest vindt trouwens plaats op 6. 4. 2 en 0.7 meter. Zowel FM als SSB.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Stil op 2 meter.

#17 Bericht door pd0ejn »

Goedemorgen radio professionals,
elke zondag ochtend is er een ssb ronde om 09.30 uur op 144.285.
Vanuit Zeeland tot aan Friesland onder leiding van PE1EWR te Vlissingen
Groet van Rene .
Luctor-Et-Emergo

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Stil op 2 meter.

#18 Bericht door Solostar »

SWL NL 5321 schreef:Beste Toon

Wat is er op tegen dat ex 27 mhz gebruikers hun kennis en kunde op communicatiegebied met ons delen op de 2 meter band?

[mod] onnodig geschreeuw verwijderd [/mod]

EN vergeet niet dat ook dames een registratie kunnen hebben van het A.T.

:)

Robert

Moderator Robert.
********

Welk een rigoreuze handeling om het geschreeuw van je naamgenoot in dit bericht te verwijderen.
Heb je wel begrepen dat de herintreder in zijn amateuromschrijving op qrz een verhandeling heeft verwoord dat hij ooit als een opstapper vanuit de genoemde elfmeterband is doorgestroomd naar de D sectie?
En nu klagen over de vrijheid van aanschaf apparatuur?

Is het de bedoeling dat alles maar akkoord bevonden wordt?
73

pd0jig

Hannie.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#19 Bericht door PA3DAT »

Randy schreef:Activiteit in SSB: 2e dinsdag van de maand van 1900-2300 uur op 144 MHz. Zo rond 144.300 +/- 150 kHz USB. Begin met de antenne naar OZ, draai dan richting DL en eindig tussen 2100-2300 richting M0/G. Stations als OZ1BEF (Denemarken) en SM7MW (Zweden) werk je altijd wel.

Heb je geen beam, ga dan de 3e dinsdag van de maand draaien in FM op een zwamstik. Dan vind de VRZA regiocontest plaats met genoeg activiteit, al is het in het Noorden en Oosten nog wat beperkt. Deze contest vindt trouwens plaats op 6. 4. 2 en 0.7 meter. Zowel FM als SSB.
Uitstekende informatie, bedankt Randy! Ik zet het op mijn (analoge) contestkalender.
Eigenlijk zou www.contestkalender.nl een afdeling moeten hebben voor VHF en hoger.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Stil op 2 meter.

#20 Bericht door Bert_1 »

PD0JIG schreef:
Welk een rigoreuze handeling om het geschreeuw van je naamgenoot in dit bericht te verwijderen.
Heb je wel begrepen dat de herintreder in zijn amateuromschrijving op qrz een verhandeling heeft verwoord dat hij ooit als een opstapper vanuit de genoemde elfmeterband is doorgestroomd naar de D sectie?
En nu klagen over de vrijheid van aanschaf apparatuur?

Is het de bedoeling dat alles maar akkoord bevonden wordt?
73

pd0jig

Hannie.
Over het algemeen wordt er veel te slap gemodereerd dus ik zou zeggen prima zo, wil je iemand op zijn vingers tikken dan kan dat ook zonder schreeuwen.

Bert
Bert

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Stil op 2 meter.

#21 Bericht door pa1bvm »

hmmm misschien kunnen we bij het onderwerp blijven ...

dus let op .. de tropo voorspelling voor morgen zit er vrij goed uit
dus hou de boel in de gaten ...

http://www.dxinfocentre.com/tropo_eur.html

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Stil op 2 meter.

#22 Bericht door pe1br »

PA3DAT schreef: Uitstekende informatie, bedankt Randy! Ik zet het op mijn (analoge) contestkalender.
Eigenlijk zou http://www.contestkalender.nl een afdeling moeten hebben voor VHF en hoger.
De agenda van de Veron VHF commissie is misschien een alternatief ?
https://vhf-uhf.veron.nl/home/activiteitenagenda/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#23 Bericht door PA3DAT »

Bedankt, maar niet écht een alternatief: die contesten van vandaag (dinsdag) en aankomende
donderdag staan er weer niet in. Onvolledig dus, jammer. En een link naar meer info, bijv. van
die Franse contest, was ook handig geweest. Dat mag je nu zelf gaan 'uitgoogelen'...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#24 Bericht door PA3DAT »

Rectificatie:

Uit zeer betrouwbare bron werd ik er keurig op gewezen dat die informatie wel degelijk op
genoemde pagina staat. De maandelijkse contesten staan apart genoemd, lager op die
pagina.

Ik heb gewoon té snel gekeken en geoordeeld. Alle relevante contest-informatie voor VHF
en hoger vind je dus op https://vhf-uhf.veron.nl/home/activiteitenagenda

En daar ben ik blij mee! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#25 Bericht door pa3met »

PF9ZX schreef:
PE1PQX schreef:........ maar luister ook eens in SSB tussen 144.000MHz en 144.500MHz.
En juist hier bespeur ik vrijwel nooit activiteit. Ook horizontaal/verticaal niet. :wink:
Da's best raar. Ik maak met enige regelmaat op SSB in de auto verbindingen hoor. En tijdens een van de VHF contests in de auto verschillende
stations gewerkt, waaronder ook .be, .de en .fr.
(En nee, de propagatie was niet bijzonder)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#26 Bericht door - PD2SKZ - »

HF kan iedereen. 144mhz en hoger kan niet iedereen. En dat moet lekker zo blijven. Dan hebben de echte amateurs tenminste nog de frequentieruimte(s) om echt te experimenten.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Stil op 2 meter.

#27 Bericht door pa1bvm »

nou nou -sven-
die stelling ben ik totaal niet met je eens ...vooral de referentie naar " echte amateurs "
hmmm.....

als poging tot onderbouwing .. een eindtrap op de HF banden van 160 tot 10 meter is veel veel moeilijker te maken dan een eindtrap voor 144 Mhz..

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Stil op 2 meter.

#28 Bericht door Ron01 »

-Sven- schreef:HF kan iedereen. 144mhz en hoger kan niet iedereen. En dat moet lekker zo blijven. Dan hebben de echte amateurs tenminste nog de frequentieruimte(s) om echt te experimenten.
Sorry hoor, maar dit is complete onzin.
Geef elkaar de ruimte en indien mogelijk, ook respect. Het gaat tenslotte maar om een hobby, met of zonder jaren ervaring.
Voor een (te)groot ego is dit niet de goede plaats.

Fijne feestdagen iedereen, Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#29 Bericht door PG0DX »

Nou, ik kan wel begrip opbrengen voor de opmerking.

Af en toe zie je mensen die danig onder de indruk zijn om op 20m oid een QSO te voeren met USA of VK.
Of zie je mensen die dat zelfde gevoel hebben met een repeater QSO met UK op VHF/UHF.
En in een aantal situaties kan dat ook best knap zijn, en mogelijk voor een "startende" HAM enthousiasmerend.

Je koopt een hengel....een HF setje....beetje draad ....nou dan moet het voor een ieder goed te doen zijn om "landen" te werken op HF, zo moeilijk is het immers ook weer niet.

Het wordt pas moeilijk als je die 100+ DXCC's op 160m wilt of die 100+ op 10m (nu).
Maar over het geheel genomen...op HF zijn voldoende banden waar je wat kunt DXen met eigenlijk minimale middelen.
Dat zie je niet terug op VHF/UHF/SHF. Daar is een transceiver en een stukje draad niet echt afdoende. (op hf ook niet, maar je kunt eerst wel uit de voeten.
Op VHF/UHF (SHF), dan denk ik snel aan bijkomende dingen als
Pre-amps, versterkers, kabel etc..bouw maar eens een iets voor boven de 70 cm (ik neem m'n petje af)
Iets simpels als antennes ? ga maar eens meten dan kom je er wel achter hoe "precies" je moet zijn.
Om dan al maar niet te praten over het rekening houden met "verschuiven" van de specificaties als er een druppel regen aan hangt.

Tja, zo kun je ook wel wat dingen op HF gaan benoemen natuurlijk, dat begrijp ik.
Al met al, ik heb wel begrip voor de opmerking....

Dan blijft over "dat kan niet iedereen", ja daar heb ik ook wel wat moeite mee.
Er zijn nu wel mensen die het "kunnen" maar die je er niet ziet (hoort)
En als je het niet "kan" dan ben je er ook niet, maar je kan het wel leren !

Ik denk maar zo...gelukkig zijn we niet allemaal gelijk, maar we moeten allen wel gelijk behandeld worden en hebben we recht op wat we zelf vinden en als dat nu maar respectvol naar elkaar is..dikke prima !
Dan heb je er ook plezier in !

Edit: ook maar eens op 2m/70cm gaan kijken binnenkort, zo'n topic wekt de interesse toch, hopen dat dat niet verslavend werkt hihi.


Grt Henry.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stil op 2 meter.

#30 Bericht door PE1PQX »

Wat volgens mij ook meespeelt is dat nieuwbakken OM's nogal kicken op QSO's maken over hele grote afstanden (denk daarbij ruim buiten de EU).
Om het toch te benoemen, men 'geilt' op HF omdat daar vrijwel dagelijks DX te horen is. Soms is het "één keer gillen en een QSO is zo gemaakt".
Aan één kant best begrijpelijk, aan de andere kant erg jammer. Er is zoveel meer dan HF alleen...

Op 2m zijn ook hele leuke afstanden te overbruggen met relatief eenvoudige middelen. Denk daarbij aan EME; je hoort de 'big-guns' vrij snel, ook zonder LNA en als de maan een paar graden boven de horizon staat. Met 50Watt zendvermogen kun je dan een EME QSO maken met Yanks, Rusky's etc., signaal pad is dan ruim over de 700.000km!! Is mij helaas nog niet gelukt...
(De minder grote stations worden dan wel een uitdaging)

Ook satelliet systemen hangen boven ons hoofd. Daarvoor is echt geen 1kW nodig... Word zelfs afgeraden. ISS (APRs/ARISS) is met 25Watt en een 'zwam-stick' ook prima te doen, sterker nog, met een APRS-porto kan het zelfs nog.

Kortom, er is zat te beleven op VHF, UHF en hoger... Je moet er alleen tijd in steken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie